Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 MA/w (A 1w MA, A 2w itp MA, A 2w MA, A 3w itp MA, A 3w MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
4
|
Forløb#6 Opstart
Stof:
Repetition og beviser
Gennemgang af skriftlig årsprøve og repetition baseret på gennemgående fejl.
Cosinusrelationer, sinusrelationerne og arealformlerne.
Beregninger med de fem trekantstilfæde
Fokus på komplimentvinklen
Determinanten og areal af udspændt parallellogram og trekant.
Særlige undervisningselementer
Plancher med forskellige emner:
Andengradsligninger
Punkter i koordinatsystem
Definition og værdimængde
Funktionstyperne lineær, eksponentiel og potens
Vektorer
Logaritmer
Annuiteter og kapitalformlen
Reduktion
Grafer
Eleverne skulle i grupper lave så mange plancher som muligt indenfor de forskellige emner. Dokumentet kan ses på modulet 18/5. Ikke alle emner og opgaver blev lavet færdige.
Udendørs bevisførelse
Cosinusrelationerne, sinusrelationerne og arealformlerne blev udført udenfor.
Eleverne blev delt i grupper og fik givet kridt så der kunne tegnes på fliser.
Læreren gav kun mundtlige instruktioner og herefter skulle elever lytte og tegne / opskrive formler. Fokus var bevægelse og lytte.
Beviser
Cosinusrelationer, sinusrelationer og arealformlerne uden brug af vektorer.
Materiale
I mat A1 stx
9.3 Cosinusrelationerne https://matstxa1.systime.dk/?id=184&L=0
9.6 Determinant https://matstxa1.systime.dk/?id=226
9.7 Arealformler og sinusrelationerne https://matstxa1.systime.dk/?id=827
9.8 De fem trekantstilfælde https://matstxa1.systime.dk/?id=845
Videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forløb#8: Deskriptiv statistik
Optakt til sundhedsugen som er et tværfagligt forløb med matematik og idræt.
Stof
Deskriptiv statistik ugrupperede og grupperede observationer.
Fraktiler, pindediagram, boksplot, statistiske deskriptorer, histogram, sumkurve.
Særlige undervisningselementer
Åben opgave hvor eneste oplæg var:
Find ud af at importere et regneark fra Excel ind i Maple og bestem nogle statistiske deskriptorer.
Beviser
Ingen
Materiale
MAT A1 stx
11. Deskriptiv statistik https://matstxa1.systime.dk/?id=785
11.1 Ugrupperede obervationer https://matstxa1.systime.dk/?id=786
11.2 Grupperede observationer https://matstxa1.systime.dk/?id=787
Videoer
Ingen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#9: Differentialregning del 1
Stof
Regning med funktioner
Grænseværdi og kontinuitet
Differentiabilitet
Tangent og sekant
Særlige undervisningselementer
Beviser
Materiale
Videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#14 Projekt: Komplekse tal
Supplerende stof:
Projekt om komplekse tal baseret på Forberedelsesmateriale fra hhx 2024.
Filen kan findes på modulet d. 1/5.
Kører som forberedelsesmaterialet på stx så der gives 6 timer til eleverne selvstændigt arbejder med et emne.
Opgaverne og øvelserne skulle afleveres skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#17: Differentialregning del 3
Differentialregning i 3.g
Stof
Repetition af differentialkvotienter for produkt og kvotient og sammensatte funktioner.
Særlige undervisningselementer
Ingen
Beviser:
Kvotientreglen
Kædereglen
Diffentialkvotienten af den naturlige eksponentialfunktion, eksponentialfunktioenr, den naturlige logaritme og potensfunktionerne.
Bestemmelse af ekstrema for den harmoniske svingning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forløb#20: vektorfunktioner
Stof
Definition af vektorfunktion
Parameterfremstilling
Omskrivning mellem nogle funktioner og parameterfremstillinger
Differentiabiltet og tangentbestemmelse
Hastighed og acceleration
Kurveundersøge herunder skæring med akserne, vandrette og lodrette tangenter, dobbeltpunkter, vinkel mellem to tangenter
Kurvelængde for en vektorfunktion
Areal af område afgrænset af banekurven og x-aksen
Areal af område overstrøget af stedvektor.
Cirkler og ellipser som parameterfremstillinger
Særlige undervisningselementer
Ingen
Beviser
Differentiation en vektorfunktion
Kurvelængde for en vektorfunktion
Areal af område afgrænset af banekurven og x-aksen
Areal af område overstrøget af stedvektor.
Bevis for arealet og omkreds af cirkel vha. vektorfunktioner.
Det skrå kast som eksempel på anvendelse af vektorfunktioner
Materialer
MAT A3 STX
6. Vektorfunktioner | MAT A3 stx https://matstxa3.systime.dk/?id=620
6.1 Parameterkurver | MAT A3 stx https://matstxa3.systime.dk/?id=622
6.2 Elimination af parameter https://matstxa3.systime.dk/?id=623
6.3 Differentiabilitet og tangent https://matstxa3.systime.dk/?id=625
6.4 Hastighed og acceleration https://matstxa3.systime.dk/?id=626
6.5 Kurveundersøgelse https://matstxa3.systime.dk/?id=745
Pdf fil
navngivet tillaeg_vektorfunktioner_kurvelaengde og areal
Kan findes på modulet d. 29/1
Vektorfunktioner - kurvelængde og areal af Erik Vestergaaard - www.matematikfysik.dk (ukendt årstal).
Videoer
Bevis for cirklens areal ud fra vektorfunktioner https://www.youtube.com/watch?si=7q6FxZgb-ndOS5Mm&v=KlzYkhOFFdU&feature=youtu.be
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#25 Betinget sandsynlighed
Forberedelsessættet
6 timer af holdets sædvanlige undervisning tid er afsat til forberedelsmaterialet
Forberedelsesmateriale til stx-A MATEMATIK 2024-2025 med temaet sandsynlighedsregning.
Der er særlig fokus på
Mængdelære
Regning med sandsynligheder
betinget sandsynlighed
Loven om total sandsynlighed
Bayes' sætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forløb#26: Afslutning
Repetition af udvalgte emner.
Normalfordeling
Integration ved substitution
Bestemte integraler
Regning med eksamensopgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538551",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538551",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538551"
}