Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 MA/v (A 1v MA, A 1v MA SO, A 2v MA, A 2v MA SO, A 3v MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger og teori om trekanter
Materiale: https://matbhtx.systime.dk/
Kapitel 2.1 og 2.2: Ligninger med én ubekendt og ensbetydende ligninger
Kapitel 2.4 og 2.5: To ligninger med to ubekendte
Kapitel 3.1, 3.2, 3.3 og 3.4: Teori om trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt opgave - Vandrør
|
14-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik og indekstal
Materiale: https://matbhtx.systime.dk kapitel 7.1 og 7.2 og https://plushhx1.systime.dk kapitel 2.4
Kernestof:
- Grupperede (kontinuerte) og ikke-grupperede (diskrete) data
- Deskriptorer
- Grafisk fremstilling
- Indekstal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt - statistik og indekstal
|
03-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Eksponentielle funktioner
Materiale: matbhtx.systime.dk Kapitel 8.10 og 8.13
- Eksponentialfunktion kontra den eksponentielle funktion
- Den naturlige eksponentialfunktion og naturlige logaritmefunktion
- Betydning af modellens koefficienter
- Halverings- og fordoblingskonstant
- Ligninger med eksponentielle funktioner
- Eksponentielle funktioner som vækstfunktion
Beviser: Halverings- og fordoblingskonstant samt bestemmelse af a og b ud fra 2 punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve 1
|
11-02-2023
|
Opgave eksponentielle funktioner
|
12-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Potensfunktioner
Materiale: Noter udarbejdet af Rikke Haastrup
- Betydning af modellens koefficienter (Aftagende, degressiv og progressiv)
- Ligninger med potensfunktioner
- Potensfunktioner som vækstfunktion
Beviser:Bestemmelse af a og b ud fra 2 punkter
Supplerende stof: Logistisk vækst i projekt Vækst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Parablen
Materiale: Noter udarbejdet af Rikke Haastrup (cirka 10 sider)
Kapitel 8.3 i https://matbhtx.systime.dk/
Kernestof:
- Koefficienternes betydning
- Diskriminant
- Beregning af nulpunkter og TP
- Brændpunkt
- Faktorisering
- Funktionsanalyse
- Ligninger
Beviser: Nulpunktsformel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afleveringsopgaver 1
|
31-03-2023
|
Uden hjælpemidler 1
|
14-04-2023
|
Prøve 2
|
26-04-2023
|
Andengradspolynomiet
|
29-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Cirklen
Materisle: Kapitel 3.6 i https://matbhtx.systime.dk/
Kernestof om cirklen:
- Areal og omkreds
- Vinkler i tilknytning til cirkel
- Tangenter, korder og pilhøjde
- Cirkel-udsnit og -afsnit
- Den omskrevne og indskrevne cirkel
Bevis:
Beregning af areal for trekant ved den indskrevne cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Trigonometri og cirkler
|
13-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier
Materiale: Noter udarbejdet af Rikke Haastrup
Kernestof:
- Sammenhæng mellem grad af polynomium samt antal nulpunkter og ekstrema
- Differentiering af polynomium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Polynomier fortsat
Materiale: Sekant og differenskvotient 9.3, tangentligning 9.6 (ikke 9.6.1) samt funktionsanalyse hele 9.7 i https://matbhtx.systime.dk/
Kernestof:
- Vi samler op på differentiering af polynomier
- Begreberne grænseværdi, differenskvotient, sekant, tangent og tre-trins-regel introduceres
- Tangentligning
- Funktionsanalyse
Bevis: Differentialkvotienten for f(x)=x^2 samt f(x)=ax^2 og f(x)=ax+b
Tangentligning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bevis - differentialkvotient
|
11-09-2023
|
Opgaver polynomier
|
17-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Parabelbuer og kædelinjer (Studietur)
Materiale: Noter sammenfattet af Rikke Haastrup (7 sider)
- Kort om Antoni Gaudi og arkitektur
- Parabelbuer og kædelinjer
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gaudi og geometri (Studietur)
|
04-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Geometri/trigonometri
I dette forløb har eleverne arbejede med at bevise sammenhænge i geometriske figurer.
Materiale: https://matbhtx.systime.dk/ kapitel 3
Kernestof: Opsamling og bevisførelse
Begreber:
Kongruente trekanter
Parallelogram
Rombe
Trapez
Beviser: Sætning 3.1, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7 og 3.11,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Analytisk plangeometri
I dette forløb har eleverne arbejede med at beskrive linjer og cirkler via ligninger.
Materiale: https://matbhtx.systime.dk Afsnit 4.2, 4.3 og 4.4
Begreber:
Linjens ligning på tre forskellige former: (y=ax+b, y=a(x-x0)+y0, ax+by+c=0)
Opstille forskrift for en linje på de tre former
Ortogonale linjer
Numerisk værdi
Vinkel mellem linjer
Afstand mellem to punkter
Afstand mellem punkt og linje
Cirklens ligning
Beviser: Afstand fra punkt til linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Vektorer 2d
Materiale: Mat 2a Opgaver (1999) kapitel 15 (kapitel 5.1, 5.2, 5.3, 5.5, 5.6, 5.8, 5.9, 5.10 https://matbhtx.systime.dk)
Kernestof:
- vektorbegreber (vektor addition, vektor subtraktion, vektor skalering, tværvektor, modsatrettede vektorer, ens vektorer)
- Komposanter
- Afstand punkt og linje
- Skalarprodukt
- Determinant
- Projektion
- Vinkel mellem vektorer
Beviser: Projektion af vektorer og Vinkel mellem vektorer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blæk 3
|
10-12-2023
|
Bevis for projektion af vektor på vektor
|
02-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Intro integralregning
Noter udarbejdet af Rikke Haastrup 3 sider
- Bestemt integral og iterative metoder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Vektorer 3d (inkl. afstande)
I dette forløb har eleverne udvidet vektor begrebet fra 2d til 3d
Materiale: https://mathtxa.systime.dk/ afsnit 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.10
Begreber:
Linjens parameterfremstilling
Vindskæve linjer
Vektorprodukt
Planets parameterfremstilling
Normalvektorer
Planets ligning
Skæringslinjen mellem to planer
Vinkel mellem to planer
Skæringspunkt mellem linjer
Skæringspunkt mellem linje og plan
Afstandsberegninger
Beviser:
Planets ligning
Skæringslinjen mellem to planer
beviset for ortogonale linjer (sætning 4.4 i Mat B HTX)
Afstand punkt og plan
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blæk 4
|
20-01-2024
|
Prøve 2
|
28-01-2024
|
Opgave vektorer i rummet
|
14-02-2024
|
Projekt vektorer - klatrevæg
|
10-03-2024
|
Genaflevering projekt klatrevæg
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Afsluttende differentialregning
Materiale: Noter udarbejdet af Rikke Haastrup (12 sider) samt https://matbhtx.systime.dk/ kapitel 9.1.3 og 9.1.4
Kernestof:
- Grænseværdier (Vandret og lodret asymptote)
- Differentiabilitet og kontinuitet
- At differentiere eksponentielle funktioner samt potensfunktioner
- Regneregler for differentiering
Beviser: Regneregel for sum og differens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blækregning 5
|
07-04-2024
|
Projekt differentialregning og rummelige figurer
|
22-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Integralregning
Noter sammensat af Mark Jespersen
https://matbhtx.systime.dk/ Kapitel 10 - 10.8
Omdrejningslegeme https://mathtxa.systime.dk/ kapitel 3.3.1
Kurvelængde https://mathtxa.systime.dk/ kapitel 3.3.3
Overfladeareal https://mathtxa.systime.dk/ kapitel 3.3.4
Kernestof:
- Bestemt og ubestemt integral
- Areal mellem funktioner
- Iterative metoder
- Omdrejningslegeme x-akse samt y-akse
- Kurvelængde
- Overfladeareal for omdrejningslegeme
Bevis:
- Konstant kan udelades for det bestemte integral
- Areal mellem to funktioner
- Omskrivning af formel for omdrejningslegeme til formel for V for kegle og kugle
- Forklaring for formlen for kurvelængde
- Forklaring for formel for rotation x-akse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt integralregning
|
19-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Grafteori og Forberedelse studietur
Materiale: Noter fra Blue Water Shipping + forberedelsesmateriale stx A 2019
Kernestof:
- Repetition statistiske deskriptorer samt grupperede/ikke grupperede data
- Diskret matematik - Grafteori
- Optimering (Opfyldning af trailere)
Grafteori:
- Eulertur/Eulergraf
- Prims algoritme
- Dijkstras algoritme
Forløbet er en del af en studietur til Århus, hvor eleverne besøger Blue Water Shipping og HMF Group
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Uden hjælpemidler 1
|
06-09-2024
|
Billeder fra Aarhus
|
17-09-2024
|
Projekt Nødhjælp
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Opsamling integralregning
Materiale: https://mathtxa.systime.dk/ Kapitel 3.1 samt noter udarbejdet af Rikke Haastrup
Kernestof:
- Repetition af omdrejningslegeme og kurvelængde
Supplerende stof:
- Integration ved substitution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Trigonometriske funktioner
Materiale: Noter Rikke Haastrup
https://matbhtx.systime.dk/ kapitel 8.14.11 - 8.14.14
- Enhedscirklen
- Radianer og grader
- Sinus, cosinus og tangens
- Ligninger
- Harmoniske svingninger
- Den afledede funktion samt stamfunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blandede opgaver 2
|
04-10-2024
|
Prøve 1 uden hjælpemidler
|
08-10-2024
|
Projekt tidevand og diger
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Bogholderi-metoden
Materiale: https://plushhx3.systime.dk/ fane 9, 9.2 , 9.3 og 9.3.1
Supplerende stof:
Løsning af n ligninger med n ubekendte ved hjælp af den gaussiske eliminerings-algoritme. Dog kun op til 3 ligninger med 3 ubekendte i praksis.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Differentialligninger
Materialer: https://mathtxa.systime.dk/?id=123, side 23 - 31 i noter HHK samt Forberedelsesmateriale htx 2020
Kernestof:
- Begrebet differentialligninger
- Linjeelementer og løsningskurver
- Den fuldstændige løsning kontra den partikulær løsning
Supplerende stof:
- Bestemmelse af fuldstændig og partikulær løsning for udvalgte differentialligninger uden hjælpemidler
- Grafisk analyse af differentialligninger
Beviser:
- sætning 4.1 om separation af variable vises
- Sætning 2 i forberedelsesmateriale er gennemgået på tavle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Rekursionsligninger
Materiale: Forberedelsesmateriale HTX A 2016 samt film på engelsk: https://www.youtube.com/watch?v=ukNbG7muKho
Kernestof:
- Rekursionsligninger
- Eulers metode til løsning af differentialligninger (delvist supplerende stof)
- Newtons metode til løsning af nulpunkter (ligninger) (delvist supplerende stof)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 3v MA skr. prøve
|
22-01-2025
|
Terminsprøve
|
23-01-2025
|
Afslutning projekt Influenza
|
31-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Repetition begreber vektorer
Materiale: Oversigtsnote 23 Vektorer i planen af Hans Henrik Knudsen s. 23-27 og 33 - 39 samt https://mathtxa.systime.dk/?id=127
Kernestof:
- Komposanter
- Polære koordinater
- Vindskæve linjer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Opsamling keglesnit og rumgeometri
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 3v MA skr. sygeprøve
|
11-02-2025
|
Uden hjælpemidler 2 + træningsopgave 6
|
14-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Vektorfunktioner
Materiale: https://mathtxa.systime.dk/ kapitel 6.1, 6.2, 6.3, 6.5, 6.7, 6.8 og 6.9 + noter af Rikke Haastrup (5 sider)
Supplerende stof:
- Grundlæggende om vektorfunktioner
- Hastighed og acceleration
- Vandrette og lodrette tangenter
- Længde af kurve
Bevis: Længde af kurve
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgavedag
|
26-02-2025
|
Projekt racerbane
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538569",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538569",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538569"
}