Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 MA/z (A 1z MA, A 1z MA SO, A 2z MA, A 2z MA SO, A 3z MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Beskrivende statistik
Dette forløb var en del af et SO-forløb
I dette forløb har eleverne arbejdede med at bruge forskellige deskriptorer til at beskrive grupperet og
ugrupperet datasæt.
til forløbet blev der brugt Mike Vandal Auerbach materiale om statistik (www.mathematicus.dk)
Begreber:
• Maksimum/minimum
• Middelværdi/gennemsnit
• Variationsbrede
• Median
• Kvartilsæt/fraktiler/boksplot
• hyppighed/frekvens
• Varians/spredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geometri og Trigonometri
I Dette forløb har eleverne arbejdede med bestemme vinkler, længder og arealer af geometriske figurer (trekanter, firkanter, polygoner og cirkler).
Samt den nødvendige matematik for at lave sådanne udregninger, så som ligningsløsning, brøker, og potenser.
Begreber
• Trekanter (ensvinklede, ligebenet, ligesidet, retvinklet, vilkårlige, kongruente)
• Firkanter (kvadrat, rektangel, rombe, parallelogram, trapez)
• Regulær polygoner
• Enhedscirklen
• Sinus, cosinus, tangens i retvinklede og vilkårlige trekanter
• Cirkler (radius, diameter, korde, pilhøjde, cirkelbue, center- og periferi vinkler)
• Cirkel udsnit
• Cirkel afsnit
• Indskreven og omskreven cirkel
• Reduktion og faktorisering (særligt med kvadratsætningerne)
• Ligningsløsning
• Flere ligninger ligninger med flere ubekendte
• Andengradsligninger
Særlig fokus: Egenskaber ved trekanter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 53
|
30-11-2022
|
Aflevering 1
|
10-02-2023
|
Genaflevering af aflevering 1
|
14-02-2023
|
Videoaflevering 1
|
19-02-2023
|
Aflevering 2
|
17-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Rumgeometri
I dette forløb har eleverne arbejdede med at beskrive overfalder
og volumen af rummelige figurer
Begreber
• Prismer
• Cylinder
• Kuglen
• Kugleafsnit
• Kugle udsnit
• Kegle og keglestub
• Pyramide og pyramidestup
• Udfoldning af rummelige figurer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 3
|
02-04-2023
|
Aflevering 4
|
21-05-2023
|
Matematik projekt del 1, delaflevering 1
|
28-09-2023
|
Matematik projekt del 1
|
08-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Analytisk Plangeometri
I dette forløb har eleverne arbejdede med at beskrive forskellige geometriske figurer
Begreber
• Numerisk værdi
• Afstandsformlen
• Linjens ligning
• Parallelle linjer
• Ortogonale linjer og normaler
• Vinkler mellem linjer
• Afstand fra punkt til linje
• Cirklens ligning
• Skæringspunkter mellem linjer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 1z MA skr. årsprøve
|
07-06-2023
|
Aflevering 5
|
21-06-2023
|
Prøve i plangeometri
|
05-10-2023
|
Aflevering 6
|
01-12-2023
|
Matematik projekt del 2
|
01-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Repetition af 1g
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Polynomier og differentialregning
I dette forløb har eleverne arbejdede med egenskaberne ved funktioner og polynomier og særligt andengradspolynomiet. De er også blevet introduceret til differentialregning, hvordan polynomier differentieres, bestemmelses af ekstremumspunkter og optimering.
Begreber
• Egenskaber ved funktioner
• Definitionsmængde og værdimængde
• Symmetriske funktioner (særligt parabler)
• Ekstremumspunkter, vendepunkter og toppunkter
• Monotoniforhold
• Nulpunkter
• Kontinuitet
• Differentiabilitet
• Tangentens ligning
• Tre trins reglen
• Væksthastighed
• Grænseværdi
Særligt fokus: Matematiks modellering og optimering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 7
|
09-02-2024
|
Prøve del 2
|
12-02-2024
|
Aflevering 8
|
14-03-2024
|
Projekt del 5
|
27-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
70 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vækstmodeller
I dette forløb har eleverne arbejdede med undersøgende undervisning. Hvor elever selv skulle undersøge egenskaberne ved vækstmodellerne, samt arbejdede med omvendte funktioner.
Begreber
• Potens regneregler
• Logaritme regneregler
• Ligninger med potenser, rødder og logaritmer
• Potens funktioner / udviklinger
• Eksponentiel funktioner / udviklinger
• Monotone funktioner (monotonisætningen)
• To punkts formler (lineær-, potens- og eksponentiel- vækst)
• Fordobling og halverings konstanten
• Renter
• Sammensatte funktioner
• Omvendte funktioner
• Kædereglen
• Logaritmiske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 9
|
24-03-2024
|
Aflevering 10
|
14-04-2024
|
Aflevering 11
|
10-05-2024
|
Projekt del 3: Vækstmodeller
|
23-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
53 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Integralregning og omdrejningslegemer
I dette forløb har eleverne arbejdede med integralregning og dens sammenhæng mellem differentialregning. Samt hvordan det bruges til at bestemme arealer under grafer og volumen af rummelige figurer (måde som omdrejningslegemer og uden omdrejningslegemer)
I dette forløb blev der bruge engelsksproget materiale (YouTube-videoer)
Begreber
• Stamfunktion og arealfunktion
• Bestemt og ubestemt integral
• Integrationsprøven
• Regneregler for integralregning
• Arealbestemmelse
• Omdrejningslegemer
• Rotation om x-aksen
• Rotation om y-aksen
• Bestemmelse af volumen med omdrejningslegemer
• Bestemmelse af volumen uden omdrejningslegemer
• Kurvelængde
• Overfaldeareal
Særligt fokus: bevis via integrationsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 12
|
06-10-2024
|
Prøve med hjælpemidler
|
01-11-2024
|
Videoaflevering
|
01-11-2024
|
Projekt del 6
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Vektorer
I dette forløb har eleverne arbejdede med vektorer i 2 og 3 dimensioner, samt hvordan vektorer kan bruges til at beskrive linjer og planer.
Begreber
• Vektorbegrebet
• Vektoraddition
• Vektorskalering
• Skalarprodukt
• Vektorprodukt
• Polære koordinater
• Rotation
• Vektorkomposanter
• Vektorkoordinater
• Stedvektor
• Enhedsvektor
• Tværvektor
• Basisvektor
• Normalvektorer
• Vektorprojektion
• Linjens parameterfremstilling
• Planens parameterfremstilling
• Vindskæve linjer
• Planens ligning
• Vinkel mellem planer
• Skæringslinje mellem planer
• Afstand fra punkt til plan
Særligt fokus: bevis via integrationsprøven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Diskret matematik
Dette forløb tager udgangspunkt i forberedelsesmaterialet fra 2016 "Rekursionsligninger". Hvor eleverne arbejder med numeriske metoder til at løse matematiske problemer. Eleverne arbejder rekursionsligninger til at løse transcendentale ligninger (via Newtons metode) og approksimer løsningen til differentialligninger (via Eulers metode)
Begreber:
• Talfølger
• Første ordens rekursionsligninger og deres løsning (homogen og inhomogen)
• Newtons metode
• Eulers metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Differentialligninger
I dette forløb introduceres eleverne til begrebet differentialligninger og hvordan de kan bruges til at beskrive dynamiske systemer. Hvor eleverne har arbejdet med hvordan differentialligninger kan bruges til at identificer blandt andet vækstmodeller, samt sammenhængen mellem differentialligninger, deres linjelelmenter og løsningskurver til differentialligninger.
Derudover har eleverne også arbejede med grafisk analyse af differentialligninger og hvordan den analyse kan bruges til at styre og regulere dynamiske systemer
Til dette forløb har jeg brugt min egen note om differentialligninger (denne er vedlagt)
Begreber
• Eftervisning af løsning ved indsættelse
• Fuldstændig og partikulær løsning
• Løsningskurver
• Linjeelementer og deres sammenhæng med løsningskurver
• Fikspunkter
• Faseportræt
• Grafisk analyse
• Stabilitet
• P-regulator
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 3z MA skr. prøve
|
22-01-2025
|
Aflevering 14
|
26-01-2025
|
Projekt del 7 (videoaflevering)
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Trigonometriske funktioner
I dette forløb har eleverne arbejdede med periodiske funktioner, ved at omskrive dem til de
trigonometriske grundligninger og findeløsningen til disse grundligninger. Eleverne har også
arbejdede med modellen for den harmoniske svingning.
Dette forløb indeholder fremmedsproget (engelsk ) bevis for additionsformlerne og formlerne for de
dobbelte vinkler
Begreber:
• Radianer
• De trigonometriske grundligninger
• Den fuldstændige løsning
• Den harmoniske svingning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning
I dette forløb har eleverne arbejede med sandsynlighedsregning. Forløbet har taget udgangspunkt i spil med terninger og spil med kort eller liggende eksempler fra hverdagen
Begreber:
• Sandsynlighedsfelt
• Udfaldsrum
• Sandsynlighedstabel
• Sandsynlighedsfunktion
• Fællesmængde og foreningsmængde
• Betinget sandsynlighed
• Uafhængighed
• Kombinatorik
• Multiplikationsprincippet
• Additionsprincippet
• Permutationer
• Kombinationer
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition og eksamenstræning
I dette forløb har eleverne repeteret begreber for alle 3 år, arbejede med deres matematikprojekter og trænede til den mundlige eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538570",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538570",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538570"
}