Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 AF/q (A 2q AF, A 2q AF SO, A 3q AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opsamling på 1 år
- omverdensanalysen-
- Strategier:
- Værdikæden
- SWOT-analysen
Psteæ
- konkurrencestrategier:
- Vækst ved intensivering
- organisk væksr
' Diversifikation
- horisontal - og vertikal integration
- strategisk alliance
- konkurrencemæssig position
-Blue ocean
Købsadfærd på konsumentmarked:
- behov
- købemotiver
- beslutningsprocessen
- køberoller
-købsadfærdstyper
- BMC
- virksomhedskarakteristik - og markedskarakteristik
- konkurrencetragtmodellen
- porters 5 forces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Segmentering og målgruppevalg
Konsumentenheden
Segmentering
Målgruppevalg og SMOK
Positionering
Målgruppestrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Martingmix med fokus på prisen
Pris:
- Prisfastsættelsesmetoden
- priseelasitet
- prisstrategi
- prisdifferentiering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
marketingmix - produktet
Marketingmix-produktet:
-Produktbeskrivelsen(/funktionelkvalitet, smagsmæssigkvalitet og tillægsydelsen)
- PLC kurven
- Branding og positionering
- Forhandlermærke (private labet) og producentmærke
- Emballage, sortiment og service
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Marketingmix- Distribution (Place)
Marketingmix - Distribution (Place)
- Direkte- indirekte distribution
- Distributionsstrategi (eksklusiv, selektiv og intensiv)
. push- pullstrategi,
distribution og e-handel.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Marketingmix - promotions
Marketingmix - Promotions
- Kommunikationsmodeller (AIDA)
- Promotionsmål
- Promotionsformer
- SOME
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
De 7 P, seviceværdikæden og oplevelseøkonomi
De 7 P´er, serviceværdikæden og oplevelsesøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
De 7 P, seviceværdikæden og oplevelseøkonomi
De 7 P´er, serviceværdikæden og oplevelsesøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Internationale forhold
Internationale forhold:
- Eksportberedskab
- Internationaliseringsprocessen
- Markedsudvælgelses
- Internation distribution (internationale distributionsformer)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Landeanalyse
Med udgangspunkt i Tragtmetoden arbejder vi med informatiossøgning, hvor Ellen vil gennemgå de info links vi har på skolen og hvordan de anvendes. Vi arbejder med hvordan virksomheder kan anvende disse metoder til at analyser og vurderer hvor attraktivt et marked er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Internationalisme med fokus på kulturanalysen
Vi arbejder med markedskulturen, forbrugerkulturen og forretningskulturen samt Hofteddes kulturmodel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Markedsanalysen
1.1 Formålet med dataindsamling
1.2 Datakilder
1.3 Databaser
1.4 Kvalitative metoder
1.5 Kvantitative metoder
1.6 Spørgeskemaudformning
1.7 Respondentudvælgelse
1.8 Stikprøveudvælgelse
1.9 Fejlkilder
1.10 Repræsentativitet
1.11 Markedsanalyseprocessen
1.12 Big data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Opsamling på 1 år
- omverdensanalysen-
- Strategier:
- Værdikæden
- SWOT-analysen
Psteæ
- konkurrencestrategier:
- Vækst ved intensivering
- organisk væksr
' Diversifikation
- horisontal - og vertikal integration
- strategisk alliance
- konkurrencemæssig position
-Blue ocean
Købsadfærd på konsumentmarked:
- behov
- købemotiver
- beslutningsprocessen
- køberoller
-købsadfærdstyper
- BMC
- virksomhedskarakteristik - og markedskarakteristik
- konkurrencetragtmodellen
- porters 5 forces
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Segmenterin og målgruppevalg på b2c
Konsumentenheden
Segmentering
Målgruppevalg og SMOK
Positionering
Målgruppestrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Segmentering og købaadfærd på B2B
Hvordan segmenter virksomhederne og analyser købsadfærden på B2B
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Martingmix med fokus på prisen
Pris:
- Prisfastsættelsesmetoden
- priseelasitet
- prisstrategi
- prisdifferentiering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Marketing med fokus på produkt
Produktbeskrivelsen; funktionel, smagsmæssig kvalitet og tillægsydelsen
Brand
PLC-kurven
Producentmærke og private label
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Marketing med fokus på Distribution/Place
Direkte- indirekte distribution
Distributions strategier
Pull- push strategier
E-handel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Marketing med fokus på promotion
Markedskort
AIDA
Promotionsformer
SOME
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
De 7 P, seviceværdikæden og oplevelseøkonomi
De 7 P´er, serviceværdikæden og oplevelsesøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Virksomhedens internationalisering
Internationale forhold:
- Eksportberedskab
- Internationaliseringsprocessen
- Markedsudvælgelses
- Internation distribution (internationale distributionsformer)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Landeanalyse
Vi arbejder med komparatrive landanalyser med fokus på informationssøgningen, herunder kulturanalysen med udgangspunkt i Hofstedes kulturdimentioner. Ellen underviser i hvilke kilder vi kan anvende i inforationssøgningern, som også fremgår af lektios forside.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
International segmentering
Hvad er forskellen på segmentering i Danmark og på eksportmarkeder?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
International marketingmix
Differnetiering eller standardisering af de 4 p´er
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Markedsanalysen
1.1 Formålet med dataindsamling
1.2 Datakilder
1.3 Databaser
1.4 Kvalitative metoder
1.5 Kvantitative metoder
1.6 Spørgeskemaudformning
1.7 Respondentudvælgelse
1.8 Stikprøveudvælgelse
1.9 Fejlkilder
1.10 Repræsentativitet
1.11 Markedsanalyseprocessen
1.12 Big data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Marketingplan for Ishøj børneteater
I skal udarbejde en maerketingplan for Ishøj børneteater, hvor I anvender følgende struktur:
Virksomhedsbeskrivelse
Den interne og eksterne situationsanalyse
Det strategiske fundament
Målgruppevalg og købsadfærd
Marketingmix
Budget
handlingsplan
Effektmåling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Virksomhedsbesøg: Volvo i Goteborg
Vi besøger Volvo i Goteborg og opstiller faglige problemstillinger, der kan diskuteres og vurderes således at det kan være inspiration til jeres SOP-opgave og den kommende eksamensopgave i afsætning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Marketing for Littel Hugs
I skal udarbejde en marketingplan for virksomheden Littel Hugs med følgende problemstilling:
Litel Hugs overvejder om virksomheden skal øge væksten via eksport eller på det danske marked.
Arbejd ud fra følgende struktur:
Virksomhedsbeskrivelse
Virksomhedens internationalisering
Fortag en komparativ landeanalyse af et selvalgt land og Danmark
Herefter anvender I strukturen fra Ishøj Børneteater på enten det danske eller på eksportmarked.
Dette forløb fungerer også som termisprøve og det vil blive afslutter med en mundtlig prøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
29
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt:
Vælg en virksomhed inden for beklædningsbranchen og udarbejd en marketingplan med udgangspunkt i om virksomheden skal vælge det danske marked eller eksport for at optimerer virksomhedens vækst.
Strukturen er som i Littel Hugs.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt:
Vælg en virksomhed inden for beklædningsbranchen og opstil en marketingplan for om den valgte virksomhed skal vælge at opnå vækst på det danske eller eksportmarked.
Strukturen er som i terminsprøven Littel Hugs
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
31
|
Forløb#30
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538586",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538586",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538586"
}