Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 VØ/q (A 1q VØ, A 2q VØ, A 2q VØ SO, A 3q VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til virksomhedsøkonomi
Vi repeterer virksomhedstyper og ejerformer fra grundforløbet. Dernæst tager vi fat på virksomhedens økonomi og introducere generelle økonomiske begreber. Virksomhedens økonomiske kredsløb og regnskabet struktur. Indholdet i resultatopgørelse og balance.
Undervisningen foregår med skift mellem klassedialog, tavleundervisning og opgaveløsning. Vi afslutter emnet med, at eleverne producerer brætspil eller vendespil med fagligt indhold. Spillene byttes mellem grupperne, som får mulighed for at spille andre gruppers spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens indtjening og likviditet
Vi arbejder med kap 4 og 5. Begreberne indtægter, indbetaling, udgift, omkostninger og udbetalinger samt indtjening og likviditet bliver gennemarbejdet gennem lærerstyret klasseundervisning samt opgaveløsning. Variable omkostninger, kontante og beregnede kapacitetsomkostninger i form af lineær afskrivning og saldometoden. Dernæst laver vi kalkulationer og retrogradkalkulationer.
Nøgletal som DB og DG samt nulpunktsberegninger (nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning)
Vi har arbejdet med opgaverne 4.1+2+3+4+8+9+13+14+16+21+22+24+25
og 5.2+3+4
Emnet afsluttes med en skriftlig prøve med to opgaver fra VØB eksamen aug 2020 opg 2+3.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forretningsplan, forretningsmodel og interessenter
Vi ser "Løvens hule" og taler om forretningsidé og bæredygtighed. Værdiansættelse og at pitche sin idé.
Vi arbejder med forretningsplanens indhold og BMC. Vi diskuterer formålet med henholdsvis forretningsplanen og BMC. Eleverne udarbejder gruppevis en BMC for en virksomhed, de gerne vil starte. BMC'erne præsenteres for klassen.
Vi arbejder med interessenter og interessentmodellen og gennemføre et rollespil, hvor eleverne gruppevis repræsentere forskellige interessentgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Virksomheders udvikling
Vi har arbejdet med kap 8 om vækstvirksomheder. Vi har trænet indeksberegning, procentpoint og procentvis ændring.
Eleverne har gruppevis arbejdet med opgave 8.13 og lavet præsentationer af selvvalgte virksomheder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Bogføring og regnskab
Vi har arbejdet med det dobbelte bogholderi. Fra etablering af virksomhed til driften og afslutning af årsregnskab. Vi har arbejdet målrettet med at opstille resultatopgørelse efter bidragsmetoden og balance i kontoform.
Vi har arbejdet med opgaverne i kap 9 og 10. Vi har opstillet noter i form af afskrivninger, kontante kapacitetsomkostninger, bogført værdi af anlægsaktiver samt egenkapitalens udvikling.
Til slut i dette forløb har vi arbejdet med PBL opgaven: Det økonomiske kredsløb i chokoladefabrikken (opg 3.1). Produktet er en planche og en gruppefremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Årsrapporten
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for formålet med udarbejdelse af en årsrapport
Redegøre for regnskabsklasser og for hovedindholdet i en årsrapport
Redegøre for de grundlæggende krav til årsrapporten
Udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance
Redegøre for indholdet af de enkelte poster i resultatopgørelsen og balancen
Forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse
Forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance
Redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter
Forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet
Kilde: Systime dk.
Eleverne har arbejdet med PBL opgave 11.1: Årsrapportens indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opg 11.20
|
06-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økonomiske analyser
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for begrebet nøgletal
Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse
Kilde Systime dk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Analyse af rentabiliteten
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet afkastningsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet
Kilde Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflever opgave 4 i eksamenssættet
|
01-10-2023
|
Aflever opgave 4 i eksamenssættet
|
01-10-2023
|
BMC og værdikæde
|
02-10-2023
|
SO Next start up
|
06-10-2023
|
SO Next start Up
|
06-10-2023
|
Next start Up
|
06-10-2023
|
Next start Up
|
06-10-2023
|
PRØVE
|
23-10-2023
|
PRØVE
|
24-10-2023
|
opg. 15.6 og 15.8
|
30-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analyse af indtjeningsevnen
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne
Kilde Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL opgave 11.1
|
04-12-2023
|
PBL opgave 11.1
|
04-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Analyse af soliditet og likviditet
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
CSR
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensopgave
|
22-01-2024
|
Eksamensopgave
|
23-01-2024
|
Ny opgave
|
14-02-2024
|
Prøve 3
|
14-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
CSR-rapportering og -analyse
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for ÅRL §99a
Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
Redegøre for principperne for en CSR-analyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
Vurdere en virksomheds CSR-resultater
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs kapitel 18 til afsnit 18.2, 18. CSR-rapportering og -analyse
-
Læs kapitel 18 til afsnit 18.2.2, 18.2 Analyse af CSR-aktiviteter
-
Fremlæggelser af PBL opgave.
-
I kan gå i gang med årets sidste PBL opgave om CSR. Hver gruppe vælger en virksomhed der arbejder med CSR. Ingen grupper kan have samme virksomhed, så først til mølle princippet.
-
PBL forløb CSR 2024.docx
-
I arbejder videre med PBL opgave om CSR.
-
Fredag den 1. Marts:1. Mo safa, Mo zain, Mo Ibrahim og Asmus, Lego, Carlsberg, Tivoli2. Zohaib, Ehsan, Yusuf og Ahmed, Toms3. Alena, Maida og Mishal, Rema4. Enes, Jaabir og Dogus, salling GroupTirsdag den 5. Marts:1. Laiba, Fatima, Zainab og Amine,Jy
-
Læs kapitel 19, 19. Strategiens kendetegn
-
Læs resten af kapitel . 18.2.2 Analyse af sociale forhold
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL opgave 16.2
|
18-02-2024
|
PBL opgave 16.2
|
18-02-2024
|
Opg 18.9
|
04-03-2024
|
Opgave 18.9
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Strategi
Eleverne har arbejdet med kapitlerne 19, 20, 21, 22 og 23 i forbindelse med erhvervscase både nu og i efteråret. De har stiftet bekendtskab med strategibegrebet, samt den strategiske proces m.m. De har endvidere arbejdet med de interne analyser såvel som de eksterne analyser, samt den strategiske platform. De har opstillet swot og tows analyser som har ført til ændringer i virksomhedernes forretningsmodel.
Kilde Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Mere om omkostninger (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Forklare forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige forløb af variable omkostninger (proportionalt, degressivt og progressivt), herunder mulige årsager til forløbet
Beregne differensomkostninger
Redegøre for indholdet af differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellerm total-, enheds- og differensomkostninger
Redegøre for begrebet omkostningsstruktur
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Aktivitetsoptimering (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SRO problemformulering, godkendt
|
17-04-2024
|
PBL forløb om CSR
|
18-04-2024
|
SRO opgave i VØ, AØ og matematik
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Aktivitetsoptimering (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger
Kilde: Systime dk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaver optimering
|
16-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Optimering af knappe resurser (A)
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for begrebet knappe resurser
Redegøre for begreberne kapacitetsresurser og variable resurser
Beregne dækningsbidrag pr. knap faktor
Redegøre for indholdet af begrebet dækningsbidrag pr. knap faktor
Udarbejde et prioriteringsskema og en optimal afsætningsplan under hensyntagen til en begrænsning i en knap faktor
Redegøre for forskellige muligheder til at udvide aktiviteten
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er en knap faktor
Forklare, hvordan der optimeres, når der opstår nye aktivitetsmuligheder
Udarbejde et nyt prioriteringsskema og en ny afsætningsplan med nye aktivitetsmuligheder
Redegøre for begrebet lineær programmering
Forklare, hvilke forudsætninger der ligger til grund for lineær programmering
Udarbejde beregninger af den optimale produktionssammensætning, når der er flere knappe faktorer
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er flere knappe faktorer
Kilde: Systime dk.
Eleverne har arbejdet med PBL opgave 32.1: Kapacitetsproblemer i AB Neo i Trøstrup ved Videbæk
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Prøve regnskabsanalyse
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Investeringer
Eleverne har arbejdet med følgende emner:
Redegøre for investeringsbegrebet og identificere investeringsårsager
Redegøre for formålet/nødvendigheden af en investeringskalkule
Identificere og strukturere relevante data til brug for udarbejdelse af en investeringskalkule
Forklare indholdet af følgende metoder til udarbejdelse af investeringskalkuler:
Kapitalværdimetoden
Den interne rentefodsmetode
Pay-back metoden
Udarbejde investeringskalkuler og vurdere resultaterne
Sammenligne alternative investeringer
Diskutere og vurdere en investerings usikkerhedsfaktorer
Udarbejde følsomhedsberegninger, herunder beregne kritiske værdier for usikre forudsætninger
Foretage en samlet vurdering af en investering
Kilde: Systime dk.
PBL-opgave 33.1: Novo Nordisk A/S' udvidelse af produktionsanlæg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
opgave 33.1, 33.3 og 33.4
|
23-09-2024
|
opgave 33.5 og 33.6
|
24-09-2024
|
PBL opgave, Knap kapacitet
|
10-10-2024
|
Investering og knap kapacitet
|
05-11-2024
|
Prøve i investering og knap kapacitet.
|
12-11-2024
|
Prøve i knap kapacitet og investering
|
12-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Finansiering
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet finansiering
Redegøre for fordele og ulemper ved finansiering med fremmedkapital
Redegøre for fordele og ulemper ved finansiering med egenkapital
Beregne nøgletallet kapitalbindingsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet kapitalbindingsgrad
Udarbejde en analyse af den horisontale balancestruktur
Udarbejde en analyse af den vertikale balancestruktur
Kilde Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Regnskabsanalyse
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Lån og rente
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne hovedstol, rente, afdrag og ydelse
Redegøre for afviklingsformerne annuitetslån og stående lån
Redegøre for forskellige typer af fremmedfinansiering
Beregne ydelse og effektiv rente på forskellige former for lån
Vurdere alternative finansieringsmuligheder af en given investering
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL opgave 33.1
|
10-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Logistik
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne logistik og logistikstyring (supply chain management)
Redegøre for logistiksystemets opbygning
Redegøre for vare- og informationsflowet i logistiksystemet
Forklare forskellene mellem indgående logistik, produktion, udgående logistik og returlogistik
Redegøre for strategiens betydning for en virksomheds logistiksystem
Redegøre for beslutningsmodellen for make or buy af aktiviteter
Redegøre for informationsflowets betydning i den logistiske styring
Redegøre for begrebet logistisk filosofi
Redegøre for begreberne fordisme og agile manufacturing
Forklare forskelle og ligheder mellem fordisme og agile manufactoring
Redegøre for begrebet logistisk koncept
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Logistisk effektivitet
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet logistisk effektivitet
Redegøre for elementerne under leveringsservice
Redegøre for de enkelte typer logistikomkostninger
Diskutere og vurdere, hvordan leveringsservice og logistikomkostninger påvirkes ved ændringer
Redegøre for begreberne trade-off og trade-up
Vurdere, hvorvidt der er tale om trade-off eller trade-up ved ændringer
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 3q VØ skr. prøve
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
24
|
Indgående logistik
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for indholdet af styringen af den indgående logistik
Redegøre for make or buy ved indkøb af varer
Beregne, om en virksomhed bør make or buy en bestemt vare
Redegøre for forskellige købsstrategier
Redegøre for fordele og ulemper ved hhv. single sourcing og multiple sourcing
Redegøre for de faktorer, der påvirker leverandørvalget
Redegøre for lagermotiver
Beregne den optimale indkøbsstørrelse ved hjælp af Wilsons formel
Vurdere, hvornår Wilsons formel kan anvendes
Udarbejde en ABC-analyse
Vurdere en ABC-analyses resultater og anvendelsesmuligheder
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A 3q VØ skr. sygeprøve
|
11-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
25
|
Produktion
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne produktionsform og produktionslayout
Vurdere, om en virksomhed bør have egen produktion
Redegøre for pull-konceptet
Redegøre for push-konceptet
Vurdere, om en virksomhed bør anvende push eller pull som styringskoncept
Redegøre for, hvordan produktionen tilrettelægges efter et JIT-styringssystem
Redegøre for, hvordan produktionen tilrettelægges efter et MRP-styringssystem
Vurdere, hvordan LEAN kan optimere produktionen
Vurdere, hvordan forskellige spildtyper kan optimere produktionen
Kilde: Systime, Virksomhedsøkonomi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Udgående logistik
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for indholdet af styringen af den udgående logistik
Redegøre for, hvad der forstås ved en decentral lagerstruktur
Redegøre for, hvad der forstås ved en central lagerstruktur
Redegøre for forskellige lagertyper
Beregne omkostningerne ved egen transport og ved ekstern transportør
Vurdere, om en virksomhed bør have egen distribution
Redegøre for forskellige transportformer
Redegøre for indholdet af TDC-formlen
Beregne omkostningerne ved forskellige transportformer
Vurdere, hvordan en ordrestyret virksomhed bør opbygge sin udgående logistik
Vurdere, hvordan en lagerstyret virksomhed bør opbygge sin udgående logistik
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
I løser opgave 28.4, 28.7, 28.9, 28.10, 28.11 og 2
|
08-04-2025
|
I løser opgave 28.14, 28.15, 28.16 og 28.17.
|
11-04-2025
|
I løser opgave 29.1, 29.4, 29.5 og 29.6.
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Returlogistik og logistikanalyse
Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet returlogistik
Redegøre for begreberne lineær økonomi og cirkulær økonomi
Redegøre for et produkts livsforløb
Redegøre for indholdet i en logistikanalyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds leveringsservice
Udarbejde en analyse af en virksomheds logistikomkostninger
Vurdere udviklingen i en virksomheds logistiske effektivitet
Redegøre for begreberne gap-analyse og benchmarking
Udarbejde en gap-analyse
Redegøre for CSR's rolle i logistikstyringen
Kilde: Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
VØ A maj 2024
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538589",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538589",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538589"
}