Holdet A 2022 VØ/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi A
Lærer(e)
Hold A 2022 VØ/q (A 1q VØ, A 2q VØ, A 2q VØ SO, A 3q VØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til virksomhedsøkonomi
Titel 2 Virksomhedens indtjening og likviditet
Titel 3 Forretningsplan, forretningsmodel og interessenter
Titel 4 Virksomheders udvikling
Titel 5 Bogføring og regnskab
Titel 6 Årsrapporten
Titel 7 Økonomiske analyser
Titel 8 Analyse af rentabiliteten
Titel 9 Analyse af indtjeningsevnen
Titel 10 Analyse af kapitaltilpasningsevnen
Titel 11 Analyse af soliditet og likviditet
Titel 12 CSR
Titel 13 CSR-rapportering og -analyse
Titel 14 Strategi
Titel 15 Mere om omkostninger (A)
Titel 16 Aktivitetsoptimering (A)
Titel 17 Aktivitetsoptimering (A)
Titel 18 Optimering af knappe resurser (A)
Titel 19 Investeringer
Titel 20 Finansiering
Titel 21 Lån og rente
Titel 22 Logistik
Titel 23 Logistisk effektivitet
Titel 24 Indgående logistik
Titel 25 Produktion
Titel 26 Udgående logistik
Titel 27 Returlogistik og logistikanalyse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til virksomhedsøkonomi

Vi repeterer virksomhedstyper og ejerformer fra grundforløbet. Dernæst tager vi fat på virksomhedens økonomi og introducere generelle økonomiske begreber. Virksomhedens økonomiske kredsløb og regnskabet struktur. Indholdet i resultatopgørelse og balance.
Undervisningen foregår med skift mellem klassedialog, tavleundervisning og opgaveløsning. Vi afslutter emnet med, at eleverne producerer brætspil eller vendespil med fagligt indhold. Spillene byttes mellem grupperne, som får mulighed for at spille andre gruppers spil.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Virksomhedens indtjening og likviditet

Vi arbejder med kap 4 og 5. Begreberne indtægter, indbetaling, udgift, omkostninger og udbetalinger samt indtjening og likviditet bliver gennemarbejdet gennem lærerstyret klasseundervisning samt opgaveløsning. Variable omkostninger, kontante og beregnede kapacitetsomkostninger i form af lineær afskrivning og saldometoden. Dernæst laver vi kalkulationer og retrogradkalkulationer.
Nøgletal som DB og DG samt nulpunktsberegninger (nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning)

Vi har arbejdet med opgaverne 4.1+2+3+4+8+9+13+14+16+21+22+24+25
og 5.2+3+4
Emnet afsluttes med en skriftlig prøve med to opgaver fra VØB eksamen aug 2020 opg 2+3.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forretningsplan, forretningsmodel og interessenter

Vi ser "Løvens hule" og taler om forretningsidé og bæredygtighed. Værdiansættelse og at pitche sin idé.
Vi arbejder med forretningsplanens indhold og BMC. Vi diskuterer formålet med henholdsvis forretningsplanen og BMC. Eleverne udarbejder gruppevis en BMC for en virksomhed, de gerne vil starte. BMC'erne præsenteres for klassen.
Vi arbejder med interessenter og interessentmodellen og gennemføre et rollespil, hvor eleverne gruppevis repræsentere forskellige interessentgrupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Virksomheders udvikling

Vi har arbejdet med kap 8 om vækstvirksomheder. Vi har trænet indeksberegning, procentpoint og procentvis ændring.
Eleverne har gruppevis arbejdet med opgave 8.13 og lavet præsentationer af selvvalgte virksomheder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Bogføring og regnskab

Vi har arbejdet med det dobbelte bogholderi. Fra etablering af virksomhed til driften og afslutning af årsregnskab. Vi har arbejdet målrettet med at opstille resultatopgørelse efter bidragsmetoden og balance i kontoform.
Vi har arbejdet med opgaverne i kap 9 og 10. Vi har opstillet noter i form af afskrivninger, kontante kapacitetsomkostninger, bogført værdi af anlægsaktiver samt egenkapitalens udvikling.

Til slut i dette forløb har vi arbejdet med PBL opgaven: Det økonomiske kredsløb i chokoladefabrikken (opg 3.1). Produktet er en planche og en gruppefremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Årsrapporten

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for formålet med udarbejdelse af en årsrapport
Redegøre for regnskabsklasser og for hovedindholdet i en årsrapport
Redegøre for de grundlæggende krav til årsrapporten
Udarbejde en årsrapport med resultatopgørelse, balance og noter på baggrund af en saldobalance
Redegøre for indholdet af de enkelte poster i resultatopgørelsen og balancen
Forklare udviklingen i virksomhedens likviditet på baggrund af en pengestrømsopgørelse
Forklare, hvordan ændrede værdiansættelsesmetoder påvirker resultatopgørelse og balance
Redegøre for de engelske betegnelser for de enkelte regnskabsposter
Forklare forskellen på årsrapporten for moderselskabet og koncernregnskabet

Kilde: Systime dk.

Eleverne har arbejdet med PBL opgave 11.1: Årsrapportens indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opg 11.20 06-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Økonomiske analyser

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for begrebet nøgletal
Forklare, hvad det betyder, at nøgletal skal være valide
Redegøre for formålet med at udarbejde en regnskabsanalyse
Redegøre for indholdet i en regnskabsanalyse

Kilde Systime dk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Analyse af rentabiliteten

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet afkastningsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet afkastningsgrad
Forklare sammenhængen mellem afkastningsgrad, overskudsgrad og aktivernes omsætningshastighed
Beregne nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Redegøre for indholdet af nøgletallene gældsrente, gearing og egenkapitalens forrentning
Forklare hvad der er årsag til udviklingen i egenkapitalens forrentning
Udarbejde en analyse af en virksomheds rentabilitet

Kilde Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflever opgave 4 i eksamenssættet 01-10-2023
Aflever opgave 4 i eksamenssættet 01-10-2023
BMC og værdikæde 02-10-2023
SO Next start up 06-10-2023
SO Next start Up 06-10-2023
Next start Up 06-10-2023
Next start Up 06-10-2023
PRØVE 23-10-2023
PRØVE 24-10-2023
opg. 15.6 og 15.8 30-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Analyse af indtjeningsevnen

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet overskudsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet overskudsgrad
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og omkostninger
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og omkostningsposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem virksomhedens omsætning og de enkelte omkostninger har påvirket overskudsgraden
Udarbejde en analyse af en virksomheds indtjeningsevne

Kilde Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Analyse af kapitaltilpasningsevnen

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Redegøre for indholdet af nøgletallet aktivernes omsætningshastighed
Beregne indekstal til belysning af udviklingen i en virksomheds omsætning og aktiver
Forklare udviklingen i de enkelte indtægts- og aktivposter med udgangspunkt i oplysninger fra bl.a. ledelsesberetningen eller artikler
Forklare, hvordan udviklingen i forholdet mellem omsætningen og de enkelte aktiver har påvirket aktivernes omsætningshastighed.
Udarbejde en analyse af virksomhedens kapitaltilpasningsevne

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL opgave 11.1 04-12-2023
PBL opgave 11.1 04-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Analyse af soliditet og likviditet

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Beregne nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallene soliditetsgrad, gældsandel og likviditetsgrad
Udarbejde en analyse af en virksomheds soliditet og likviditet
Vurdere niveauet på virksomhedens soliditetsgrad og likviditetsgrad

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 CSR

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for den ansvarlige virksomhed
Redegøre for CSR-begrebet
Redegøre for den tre-dobbelte-bundlinje
Redegøre for CSR-pyramiden
Redegøre for Ashridges model
Redegøre for FN's Global Compact
Redegøre for Code of Conduct
Redegøre for FN's verdensmål
Redegøre for fordele og ulemper ved, at en virksomhed kommunikerer om sin CSR-indsats

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensopgave 22-01-2024
Eksamensopgave 23-01-2024
Ny opgave 14-02-2024
Prøve 3 14-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 CSR-rapportering og -analyse

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for ÅRL §99a
Redegøre for "følg eller forklar"-princippet
Redegøre for indholdet i en CSR-rapport
Redegøre for principperne for en CSR-analyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds CSR-aktiviteter vha. kvantitativ og kvalitativ analysemetode
Vurdere en virksomheds CSR-resultater

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL opgave 16.2 18-02-2024
PBL opgave 16.2 18-02-2024
Opg 18.9 04-03-2024
Opgave 18.9 05-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Strategi

Eleverne har arbejdet med kapitlerne 19, 20, 21, 22 og 23 i forbindelse med erhvervscase både nu og i efteråret. De har stiftet bekendtskab  med strategibegrebet, samt den strategiske proces m.m. De har endvidere arbejdet med de interne analyser såvel som de eksterne analyser, samt den strategiske platform. De har opstillet swot og tows analyser som har ført til ændringer i virksomhedernes forretningsmodel.

Kilde Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Mere om omkostninger (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Forklare forskellen på variable omkostninger og kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige forløb af variable omkostninger (proportionalt, degressivt og progressivt), herunder mulige årsager til forløbet
Beregne differensomkostninger
Redegøre for indholdet af differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellem enhedsomkostninger og differensomkostninger
Forklare sammenhængen mellerm total-, enheds- og differensomkostninger
Redegøre for begrebet omkostningsstruktur

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Aktivitetsoptimering (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SRO problemformulering, godkendt 17-04-2024
PBL forløb om CSR 18-04-2024
SRO opgave i VØ, AØ og matematik 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 Aktivitetsoptimering (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for forskellige konkurrenceformer
Redegøre for begreberne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Beregne dækningsbidrag pr. stk. og dækningsbidrag i alt
Forklare, hvorfor der ved aktivitetsoptimering som regel kan ses bort fra virksomhedens kapacitetsomkostninger
Redegøre for forskellige prisfastsættelsesmetoder
Beregne differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af differensomsætningen (DOMS)
Redegøre for indholdet af begrebet differensbidrag (DIFB)
Beregne differensbidraget (DIFB)
Redegøre for indholdet af optimeringsmetoderne: totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Beregne den optimale salgspris efter henholdsvis totalmetoden, enhedsmetoden og differensmetoden
Redegøre for, hvordan den optimale indsats af forskellige handlingsparametre fastlægges
Redegøre for indholdet af begreberne nulpunktsafsætning og nulpunktsomsætning
Udarbejde nulpunktsberegninger

Kilde: Systime dk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver optimering 16-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Optimering af knappe resurser (A)

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for begrebet knappe resurser
Redegøre for begreberne kapacitetsresurser og variable resurser
Beregne dækningsbidrag pr. knap faktor
Redegøre for indholdet af begrebet dækningsbidrag pr. knap faktor
Udarbejde et prioriteringsskema og en optimal afsætningsplan under hensyntagen til en begrænsning i en knap faktor
Redegøre for forskellige muligheder til at udvide aktiviteten
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er en knap faktor
Forklare, hvordan der optimeres, når der opstår nye aktivitetsmuligheder
Udarbejde et nyt prioriteringsskema og en ny afsætningsplan med nye aktivitetsmuligheder
Redegøre for begrebet lineær programmering
Forklare, hvilke forudsætninger der ligger til grund for lineær programmering
Udarbejde beregninger af den optimale produktionssammensætning, når der er flere knappe faktorer
Beregne, om det er lønsomt at udvide aktiviteten, når der er flere knappe faktorer

Kilde: Systime dk.

Eleverne har arbejdet med PBL opgave 32.1: Kapacitetsproblemer i AB Neo i Trøstrup ved Videbæk
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve regnskabsanalyse 10-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Investeringer

Eleverne har arbejdet med følgende emner:

Redegøre for investeringsbegrebet og identificere investeringsårsager
Redegøre for formålet/nødvendigheden af en investeringskalkule
Identificere og strukturere relevante data til brug for udarbejdelse af en investeringskalkule
Forklare indholdet af følgende metoder til udarbejdelse af investeringskalkuler:
Kapitalværdimetoden
Den interne rentefodsmetode
Pay-back metoden
Udarbejde investeringskalkuler og vurdere resultaterne
Sammenligne alternative investeringer
Diskutere og vurdere en investerings usikkerhedsfaktorer
Udarbejde følsomhedsberegninger, herunder beregne kritiske værdier for usikre forudsætninger
Foretage en samlet vurdering af en investering

Kilde: Systime dk.

PBL-opgave 33.1: Novo Nordisk A/S' udvidelse af produktionsanlæg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opgave 33.1, 33.3 og 33.4 23-09-2024
opgave 33.5 og 33.6 24-09-2024
PBL opgave, Knap kapacitet 10-10-2024
Investering og knap kapacitet 05-11-2024
Prøve i investering og knap kapacitet. 12-11-2024
Prøve i knap kapacitet og investering 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Finansiering

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet finansiering
Redegøre for fordele og ulemper ved finansiering med fremmedkapital
Redegøre for fordele og ulemper ved finansiering med egenkapital
Beregne nøgletallet kapitalbindingsgrad
Redegøre for indholdet af nøgletallet kapitalbindingsgrad
Udarbejde en analyse af den horisontale balancestruktur
Udarbejde en analyse af den vertikale balancestruktur

Kilde Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Regnskabsanalyse 22-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 21 Lån og rente

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne hovedstol, rente, afdrag og ydelse
Redegøre for afviklingsformerne annuitetslån og stående lån
Redegøre for forskellige typer af fremmedfinansiering
Beregne ydelse og effektiv rente på forskellige former for lån
Vurdere alternative finansieringsmuligheder af en given investering

Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL opgave 33.1 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 22 Logistik

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne logistik og logistikstyring (supply chain management)
Redegøre for logistiksystemets opbygning
Redegøre for vare- og informationsflowet i logistiksystemet
Forklare forskellene mellem indgående logistik, produktion, udgående logistik og returlogistik
Redegøre for strategiens betydning for en virksomheds logistiksystem
Redegøre for beslutningsmodellen for make or buy af aktiviteter
Redegøre for informationsflowets betydning i den logistiske styring
Redegøre for begrebet logistisk filosofi
Redegøre for begreberne fordisme og agile manufacturing
Forklare forskelle og ligheder mellem fordisme og agile manufactoring
Redegøre for begrebet logistisk koncept

Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Logistisk effektivitet

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet logistisk effektivitet
Redegøre for elementerne under leveringsservice
Redegøre for de enkelte typer logistikomkostninger
Diskutere og vurdere, hvordan leveringsservice og logistikomkostninger påvirkes ved ændringer
Redegøre for begreberne trade-off og trade-up
Vurdere, hvorvidt der er tale om trade-off eller trade-up ved ændringer


Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 3q VØ skr. prøve 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 24 Indgående logistik

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for indholdet af styringen af den indgående logistik
Redegøre for make or buy ved indkøb af varer
Beregne, om en virksomhed bør make or buy en bestemt vare
Redegøre for forskellige købsstrategier
Redegøre for fordele og ulemper ved hhv. single sourcing og multiple sourcing
Redegøre for de faktorer, der påvirker leverandørvalget
Redegøre for lagermotiver
Beregne den optimale indkøbsstørrelse ved hjælp af Wilsons formel
Vurdere, hvornår Wilsons formel kan anvendes
Udarbejde en ABC-analyse
Vurdere en ABC-analyses resultater og anvendelsesmuligheder

Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
A 3q VØ skr. sygeprøve 11-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 25 Produktion

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begreberne produktionsform og produktionslayout
Vurdere, om en virksomhed bør have egen produktion
Redegøre for pull-konceptet
Redegøre for push-konceptet
Vurdere, om en virksomhed bør anvende push eller pull som styringskoncept
Redegøre for, hvordan produktionen tilrettelægges efter et JIT-styringssystem
Redegøre for, hvordan produktionen tilrettelægges efter et MRP-styringssystem
Vurdere, hvordan LEAN kan optimere produktionen
Vurdere, hvordan forskellige spildtyper kan optimere produktionen

Kilde: Systime, Virksomhedsøkonomi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 26 Udgående logistik

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for indholdet af styringen af den udgående logistik
Redegøre for, hvad der forstås ved en decentral lagerstruktur
Redegøre for, hvad der forstås ved en central lagerstruktur
Redegøre for forskellige lagertyper
Beregne omkostningerne ved egen transport og ved ekstern transportør
Vurdere, om en virksomhed bør have egen distribution
Redegøre for forskellige transportformer
Redegøre for indholdet af TDC-formlen
Beregne omkostningerne ved forskellige transportformer
Vurdere, hvordan en ordrestyret virksomhed bør opbygge sin udgående logistik
Vurdere, hvordan en lagerstyret virksomhed bør opbygge sin udgående logistik

Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
I løser opgave 28.4, 28.7, 28.9, 28.10, 28.11 og 2 08-04-2025
I løser opgave 28.14, 28.15, 28.16 og 28.17. 11-04-2025
I løser opgave 29.1, 29.4, 29.5 og 29.6. 25-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 27 Returlogistik og logistikanalyse

Eleverne har arbejdet med følgende mål:
Redegøre for begrebet returlogistik
Redegøre for begreberne lineær økonomi og cirkulær økonomi
Redegøre for et produkts livsforløb
Redegøre for indholdet i en logistikanalyse
Udarbejde en analyse af en virksomheds leveringsservice
Udarbejde en analyse af en virksomheds logistikomkostninger
Vurdere udviklingen i en virksomheds logistiske effektivitet
Redegøre for begreberne gap-analyse og benchmarking
Udarbejde en gap-analyse
Redegøre for CSR's rolle i logistikstyringen

Kilde: Systime
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
VØ A maj 2024 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer