Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 Iø/p (A 3p Iø, A 3p Iø SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til IØ og samfundsøkon. metode
Litteratur: Kureer, Henrik: International økonomi B, kap. 1+2+3
- Økonomiske konjunkturer og konjunkturbegreber
- Samfundsøkonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb: økonomiske delsektorer og samspillet imellem dem
- BNP som målestok for økonomisk velstand
- BNP i faste og løbende priser, BNP-vækst i pct. og opgjort i indekstal.
- Forsyningsbalancen og BNP
- Multiplikatorvirkningen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige mål:
- Identificere samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejder samfundsøkonomiske ræsonnement og forklare samfundsøkonomiske forhold ud fra empirisk data
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale forhold
Kernestof:
- Makroøkonomiske nøgletal
- Økonomiske delsektorer
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
ØP 1: Finanspolitik og samfundsøkonom ubalancer
Litteratur: Kureer, Henrik: International økonomi B, link: https://iob.systime.dk/; kap. 8 samt dele af kap. 17. Makroøkonomisk landeanalyse
Vi arbejder med finanspolitik, finanspolitikkens formål og målkonflikter, finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer, finanseffekt og stram/lempelig finanspolitik. Vi inddrager makroøkonomiske nøgletal for udvalgte lande, identificere eventuelle ubalancer og formulerer anbefalinger til finanspolitikken.
Eleverne arbejder med en individuel videoaflevering som del af forløbet.
Dernæst gruppeopgave ”opgave Finansministre”. Produkt: synopsis og fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige mål:
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Kernestoffet:
- virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
arbejdsmarkedet
- økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- makroøkonomiske nøgletal
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538593",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538593",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538593"
}