Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Fysik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 FY/v (A 1v FY, A 2v FY, A 3v FY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opvarmning og energi
Materiale
Orbit B Htx - Kapitel 2: Energi (Afsnit 2.2-2.9 og 2.10) - 15.7 normalsider
Eksperimentelt arbejde:
- Vands varmekapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Data og fremgangsmåde varmekapacitet
|
18-11-2022
|
Formelsamling
|
23-11-2022
|
Fysik rapport: Varmekapacitet
|
07-12-2022
|
Eksamensopgave 1
|
14-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Luftballon
Dette forløb tager udgangspunkt i en case omkring en varmluftballon, hvor eleverne skal undersøge hvordan en luftballon virker, samt opstille en matematiske model til at beskrive nyttelasten af en luftballon
Kernestof:
Termodynamik:
• Idealgasloven og gassers densitet.
Mekanik:
• Kraftbegrebet, herunder tyngdekraft, tryk, opdrift
Begreber:
• Tryk
• Tryk i væsker
• Opdrift
• Egenskaber ved væsker og gasser
• Gay-Lussacrs 1 lov
• Boyle-Mariottes lov
• Charles lov
• Idealgasligningen
• Gassers densitet
Særlig fokus:
• Opstille en matematisk model af en luftballon
• Databehandling i LoggerPro
Faglige mål:
• Kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnær problemstillinger, herunder
perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
• Ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet
udstyr og formidle Resultaterne
• Kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med
henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
• Kunne redegøre for grundlæggende fysiske begreber og fænomener samt demonstrere kendskab til
fysikken i et globalt og teknologisk perspektiv
• Kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til
en valgt målgruppe.
Undervisningsmateriale:
• Orbit B htx (https://orbithtxb.systime.dk/?id=1)
- Kapitel 1: Fysikkens grundlag - afsnit 1.1, 1.6 & 1.7 - 5.5 normalsider
- Kapitel 3: Termodynamik - 19.3 normalsider
• Grundlæggende fysik (https://grundlaeggendefysikb.systime.dk/)
- Kapitel 2: Termodynamik - 2.20 Standarddensitet - 1.3 normalside
Eksperimentelt arbejde:
- Tryk i væsker
- Gaslovene
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tryk i væsker, resultater
|
18-01-2023
|
Rapport: Tryk i væsker
|
10-02-2023
|
Fysikprøve: Termodynamik
|
15-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Lys
Dette forløb har eleverne arbejdede med hvordan man kan lave lys ved forskellige processer, samt hvordan lys opføre sig.
Kernestof :
Atomfysik:
• Atomers og atomkerners opbygning
• Fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling
• Spektre, herunder hydrogenatomets spektrum
Bølger:
• Grundlæggende egenskaber ved bølger: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens
• Lys som bølger, herunder det optiske gitter og brydningsfænomener
• Det elektromagnetiske spektrum
Undervisningsmateriale:
• Orbit B htx (https://orbithtxb.systime.dk/?id=1)
- Kapitel 5: Bølger. Afsnit 5.1, 5.2, 5.4, 5.6, 5.7, 5.8 - 14.9 normalsider
- Kapitel 6: Atomer: Afsnit 6.1-6.5 - 10.7 normalsider
Eksperimentelt arbejde:
• Brydning
• Bølgelængden af lys
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Gasser
|
03-03-2023
|
Prøve i bølger
|
01-05-2023
|
Fysik rapport: Brydning
|
14-05-2023
|
Fysik rapport: Bølgelængden af lys
|
09-06-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Ellære
Stikord til kapitlet:
- Ladning
- Strømstyrke
- Elektriske ledere og isolatorer
- Kredsløb
- Spændingsforskel
- Effektloven
- Resistans
- Resistor
- Resistivitet
- Joules lov
- Serieforbindelse
- Model for strømkilde
- Kirchhoffs strømlov
- Parallelforbindelse
- Vekselstrøm
- Transformation
- Trefasevekselstrøm
- Sikkerhed og el
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atomfysik
Stikord til kapitlet:
- Atomets opbygning
- Fotoner
- Bohrs to antagelser
- Brintatomets energiniveauer
- Spektre - emissionsspektrum - Absorptionsspektrum
- Røntgenspektret
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mekanik 2 - bevægelse i 2D
Stikord til kapitlet:
- Skråplan
- Skråt kast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
78 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Cirkelbevægelse
Cirkelbevægelse
- Jævn cirkelbevægelse
- Vinkelhastighed
- Frekvens
- Acceleration
- Kræfter ved den jævne cirkelbevægelse
- Centripetalkraften
- Periferi fart
Eksperimentelt
Jævn cirkelbevægelse
Pensum
Orbit A stx - Kapitel 1.3 - 12,3 iSide
Google site - Cirkelbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stive legemers rotation i to dimensioner
I forløbet har klassen arbejdet med følgende begreber
Massemidt punkt
Kraftmoment
Vægtstangsprincippet
Statik
Kinetisk energi ved rotation
Inertimoment
Steiners sætning
Impulsmoment
Vinkelacceleration
Rotations kinematik
Rotations dynamik
Eksperimentelt arbejde:
Energi bevarelse på skråplan
Inertimoment på skråplan
Pensum
Orbit A HTX - Kapitel 2 Rotation - 46.7 sider
Supplerende
Grundlæggende fysik A HTX - Kapitel 13. Statik og rotation
Google site - statik og rotation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Elektrostatik og kapacitorer
Opsamling fra 2.g
Opsamling begreber og formler
Karakteristik af elektriske komponenter
Serie og parallelforbindelse af modstanden
Eksperimentelt arbejde
Karakteristik af elektriske komponenter
Serie og parallelforbindelse af modstanden
Pensum
Orbit B htx - Kapitel 4 - 41 sider
Elektriske felter:
Coulomb kræfter
Elektrisk feltstyrke
Elektriske felter om en punktladning
Homogent elektrisk felt
Elektriske potentiale
Kapacitorer
Energi i kapacitor
Af- og opladning af kapacitor
Eksperimentelt arbejde
Op- og afladning af kapacitor
Pensum
Grundlæggende fysik A HTX -Kapitel 15 elektriske feltet - 39.3 sider
Googlesite - Elektriske felter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Termodynamiske processer
Gassers arbejde
Specifik varmekapacitet for en gas
Kredsprocesser
Termodynamiske maskiner
Effektfaktorer
Carnots kredsproces
Google site: Termodynamik
Pensum
Orbit A HTX - Afsnit 5.1 og 5.4 - 4.9 iSide
Grundlæggende fysik A - Afsnit 14.1-14,8 29,5 iSide
Supplerende
Orbit A HTX - Kapitel 4 Termodynamiske processer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Valg emne: Rakket fysik
Impulsmoment
Raketligningen
Orbit A stx - 1.11 Raketter - Normalsider: 4.4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition/forberedelse eksamen
forberede/repetere til mulig eksamen (Marj)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538596",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538596",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538596"
}