Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Altijana Susic
|
Hold
|
A 2022 SP/3 HHX VF (A 1g SP/3 HHX SO VF, A 1g SP/3 HHX VF, A 2g SP/3 HHX SO VF, A 2g SP/3 HHX VF, A 3g SP/3 HHX VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1
Når forløbet afsluttes er eleverne blevet præsenteret, har arbejdet med og mestrer færdighederne indenfor følgende grammatiske punkter:
Ordklasser
Ar-,er,ir-verber
Ser/estar/hay
Sb + adj køn og tal
Adjektiver
Genitiv
Uregelmæssige vb
Nær fremtid
Diftong/vokalskifte
Refleksive vb
Førnutid
Fonetik
Nægtelse
Pronominer
Mål
- indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i den spansktalende verden
- ordforråd indenfor afgrænsede områder.
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt + skriftligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse
De har gennem forløbet trænet følgende færdigheder:
Bøjning af verber
Skriftlighed email
Skriftlighed un blog
Miniversion af hvad der muligvis kan indgå i delprøve 1 og 2 i udgangen af deres første år.
Emner gennemgået i forløbet:
Presentación
Profesiones
Familia
Gente y lugares
Diferencias entre DK y ES
La hora
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gente y lugares
|
26-01-2023
|
oversættelses opgave
|
02-02-2023
|
Interview
|
14-02-2023
|
BØJNINGSTEST 4
|
17-03-2023
|
BØJNINGSTEST 5
|
24-03-2023
|
Ejercicio para un influencer
|
24-03-2023
|
Skriftlig aflevering: Un día normal
|
02-04-2023
|
Førnutid opgaver lavet i timen feedback
|
25-04-2023
|
Minlæring
|
30-04-2023
|
Un blog
|
16-05-2023
|
Delprøve 1 + 2 (mini)
|
28-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Música y baile
Forløbet introducerer og arbejder med musikken i spansksprogede lande, hvordan den har ændret sig fra før i tiden til nu, hvilke genrer der lyttes til i hhv. Spanien og Latinamerika.
Der er både fokus på musikken, men også dansestilarter tilknyttet de forskellige kategorier. Eleverne introduceres til bl.a. Flamenco, salsa,
reggaeton, bachata etc. og den politiske samt kulturelle baggrund for musikken. Eleverne stifter bekendtskab med Calle 13.
Forløbet fokuserer også på globaliseringen af det spanske sprog i udlandets sangtekster her især Danmark, for at åbne elevernes perspektivering ift. hvor udbredt et sprog spansk er selv i lille DK.
https://drive.google.com/file/d/1JLDBm--xaKUj8Lquj9Yix2vpZyPqQcRL/view?usp=sharing til og med side 4.
La música en la calle: https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180#c863
Musikvideoer: https://www.youtube.com/watch?v=VMp55KH_3wo og https://www.youtube.com/watch?v=XEvKn-QgAY0
Film:
The latin explosion
opgaver til filmen: https://docs.google.com/document/d/1V-l1INme64tZlcvsY9Eo4UQl1b-tIlLL/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true
Delprøve 1 shakira i minlæring: https://app.minlaering.dk/opgavesaet/47
Quizlet:
https://quizlet.com/dk/496631594/estilos-de-musica-y-baile-flash-cards/?i=43pl3e&x=1jqt
Grammatik:
uregelmæssig førnutid: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=134#c316
Opgave til førnutid: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=134#c699
Gerundium
Nærfremtid
se-konstruktioner
esta,este,estas,estos, esto
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rosalía - spanskdag
|
30-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO kultur
Gennem SRO introduceres eleverne til den spanske kultur og særligt den handelsorienterede kultur. Der inddrages Gert Hofstedes kulturteori og eleverne stifter derfor bekendtskab med løgdiagrammet og de 6 dimensioner. Eleverne har i dette forløb koncentreret sig om forskellene mellem den spanske erhvervskultur og den danske erhvervskultur og har skulle udforme en erhvervssproglig mail i forbindelse med emnet og introduktion til genretræk til eksamen.
Eleverne er bekendte med ordbogen på systime, der indeholder erhvervssproglige ordlister.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Åbning af en spansk filial i Danmark
|
21-04-2024
|
Erhvervssproglig kommunikation
|
30-04-2024
|
Dagbog fra Portugal
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
México y la frontera - EKSAMEN
Formål:
- at få kendskab til Mexicos kultur og samfund med fokus på kvindesyn, machismo-begrebet samt kvindedrab i bl.a. Ciudad Juárez
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Omfang: ca. 35 normale sider eksklusive grammatik.
Forløbets længde: 46 moduler a 45 min.
Kernestof:
“El país de Aby: México" fra La identidad contrastada, Jóvenes en Latinoamérica - Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=144
"Habitaciones de las mujeres de Juárez", Mayra Martell, VICE
https://www.vice.com/es/article/dpb7mw/habitaciones-de-las-mujeres-de-juarez-0000581-v8n4
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-38051336
"2666", (uddrag) Roberto Bolaño, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Inge Margrethe et.al. Gyldendal, 2016, (s.63-64)
"Los narcocorridos, Buknas de Culiacán: Chapón, cuerno y cachucha", Mosaíco Méxicano Pilmark, Christina og Olsen, Eva:, Gyldendal, 2016 (s.85-87)
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html
“¿Por qué Frida Kahlo es una leyenda?” (1 s)
http://ibogspansk.weebly.com/texto-2---la-leyenda-frida.html
Tekster fra México en perspectiva, Telling Lund, Helena og Hilm, Marianne, Systime 2019 (i-bog):
- Prólogo, México en perspectiva https://mexico.systime.dk/?
id=146#c267
- El Machismo https://mexico.systime.dk/?id=p129&L=0 (herunder:)
- El macho mexicano https://mexico.systime.dk/?id=c266&L=0
- El machismo en la sociedad mexicana https://mexico.systime.dk/?
id=c320&L=0
- La cultura mexicana: https://mexico.systime.dk/?id=132 (herunder:)
- El machismo en diferentes clases sociales:
https://mexico.systime.dk/?id=p132
- ¿Qué es un machista? https://mexico.systime.dk/?id=c546
- La educacción de los niños según Gabriela
https://mexico.systime.dk/?id=c812
- El machismo en México https://mexico.systime.dk/?id=c517
- Entrevista con Frente Feminista Nacional https://mexico.systime.dk/?
id=p142: Herunder billedanalyse:
- Foto#1 https://mexico.systime.dk/?id=p143, Foto #2
https://mexico.systime.dk/?id=p144
Tekster fra El sexo en proceso, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, 2024, Columbus:
- Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&loopRedirect=1
- El Reggaetón
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
Supplerende materiale:
"Ciudad Juarez, the city of missing women", (Dokumentar på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=057pnMQ7wlI
"Nordamerika med Simon Reeve: Texas og Mexico" (Dokumentar), DR2, 2020
Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Datider på spansk (Præteritum/imperfektum)
- Hitverber og diverse grammatiske emner relateret til Delprøve1
Skriftlige opgaver:
- Despacito: El reguetón y el machismo (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- Entre dos países (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- El cartel de Sinaloa (Delprøve 1)
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
46,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Aspectos de España - EKSAMEN
Formål:
- at arbejde med aktuelle kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske forhold i Spanien med særligt fokus på traditioner og fester, hverdagsliv og drikkekultur, de unge spaniere og deres pressede økonomi, Francos diktatur og overgang til demokrati samt opgøret med diktaturet.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Omfang: ca.25 normale sider eksklusive grammatik
Forløbets længde: 44 moduler a 45 min
Kernestof:
Tekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime:
- “Un bar para hacer amigos: somos como una familia”
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=137
- “Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138
- “La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo sufuciente para vivir”
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=141
- Gadens symboler: "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas
heridas"
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=147
- “Entre cráneos y huesos: lloro cuando encuentro juguetes”
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=148
“Breve historia de la España moderna” fra Sin Prisa, pero sin pausa, Inge Margrethe Clausen m.fl., Gyldendal, 2016:
Supplerende stof:
Danske baggrundstekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime:
- "I byen på spansk. Venskab ved bardisken, drinks på gaden og
masser af tapas" (baggrundstekst)
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130
- "Ocupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til
politisk jordskælv" (baggrundstekst på dansk)
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=131
- ”Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om
historien” (baggrundstekst)
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133
”Franco og Glemslens Pagt” - Podcast fra “Du lytter til Politiken” (24 min.)
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt (dansk)
Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Repetition og træning af grammatiske tider
- Bundende pronominer som direkte/indirekte objekt
Skriftlige opgaver:
- Træning i virksomhedskommunikation (Opgave 2.2 i Delprøve 2, E-mail, handelsbrev samt intern meddelelse)
- Convive (Delprøve 2) HHX
- Influencer (Delprøve 1 + 2) HHX
- La corrida de toros en España (Delprøve 1 + 2) HHX
- Los extranjeros (Delprøve 1 + 2) HHX
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Los jóvenes beben mucho
|
14-11-2024
|
Convive - Delprøve 2 (Læserbrev)
|
24-11-2024
|
Influencer - Delprøve 1 og 2 (Blog)
|
19-12-2024
|
Gruppeaflevering wokshop i skriftlighed
|
09-01-2025
|
A 3g SP/3 HHX VF skr. prøve
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Sostenibilidad y empresas - EKSAMEN
Formål:
- at tilegne sig viden om bæredygtige virksomheder - med fokus på "fast fashion" samt virksomheder, der forsøger at producere varer og servicer på en mere bæredygtig måde: fx kaffe og fairtrade.
- at kunne udtrykke egen holdning om bæredygtighed.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede erhvervsorienterede tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
Omfang: ca. 15 normale sider eksklusive grammatik.
Forløbets længde: 36 moduler a 45 min.
Kernestof:
Teksterne varieres i form af artikler, podcasts, posters, videomateriale og hjemmesider:
"Duolingo Podcast (2019) El Milagro del café".
https://podcast.duolingo.com/episode-33-el-milagro-del-cafe-the-coffee-miracle (Duolingo)
"La Moda rápida: Montes, L. (2019). La industria de la moda emite más carbono que los vuelos internacionales y el transporte marítimo juntos: estas son sus mayores consecuencias en el planeta. [online] Business Insider España. https://www.businessinsider.es/impacto-moda-medio-ambiente-terrible-saber-514379. (uddrag)
'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados
https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8 (video)
"Página web (hjemmeside): Inditex (edited) (n.d.). Sustainability." [online] www.inditex.com. https://www.inditex.com/itxcomweb/es/sostenibilidad. (uddrag)
"Ecoalf: Cuando la basura es la buena noticia"
https://www.compromisoempresarial.com/rsc/2014/06/ecoalf-cuando-la-basura-es-la-buena-noticia/ (uddrag)
Skriftlige afleveringer:
- Kaffe Bueno (Delprøve 2) (HHX)
- La basura está de moda - Ecoalf (Delprøve 1 +2) (HHX)
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
La basura está de moda Delprøve 1+2 (Læserbrev)
|
23-04-2025
|
Talepapir
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538988",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538988",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267538988"
}