Holdet A 2022 SP/3 HHX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Altijana Susic
Hold A 2022 SP/3 HHX VF (A 1g SP/3 HHX SO VF, A 1g SP/3 HHX VF, A 2g SP/3 HHX SO VF, A 2g SP/3 HHX VF, A 3g SP/3 HHX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1
Titel 2 Las comunidades autónomas
Titel 3 Música y baile
Titel 4 Un mes en Málaga
Titel 5 Narcocultura del 1
Titel 6 SRO kultur
Titel 7 Narcocultura del 2
Titel 8 México y la frontera  - EKSAMEN
Titel 9 Aspectos de España - EKSAMEN
Titel 10 Sostenibilidad y empresas - EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1

Når forløbet afsluttes er eleverne blevet præsenteret, har arbejdet med og mestrer færdighederne indenfor følgende grammatiske punkter:

Ordklasser
Ar-,er,ir-verber
Ser/estar/hay
Sb + adj køn og tal
Adjektiver
Genitiv
Uregelmæssige vb
Nær fremtid
Diftong/vokalskifte
Refleksive vb
Førnutid
Fonetik
Nægtelse
Pronominer

Mål
- indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i den spansktalende verden
- ordforråd indenfor afgrænsede områder.
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt + skriftligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse

De har gennem forløbet trænet følgende færdigheder:
Bøjning af verber
Skriftlighed email
Skriftlighed un blog
Miniversion af hvad der muligvis kan indgå i delprøve 1 og 2 i udgangen af deres første år.

Emner gennemgået i forløbet:

Presentación
Profesiones
Familia
Gente y lugares
Diferencias entre DK y ES
La hora

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gente y lugares 26-01-2023
oversættelses opgave 02-02-2023
Interview 14-02-2023
BØJNINGSTEST 4 17-03-2023
BØJNINGSTEST 5 24-03-2023
Ejercicio para un influencer 24-03-2023
Skriftlig aflevering: Un día normal 02-04-2023
Førnutid opgaver lavet i timen feedback 25-04-2023
Minlæring 30-04-2023
Un blog 16-05-2023
Delprøve 1 + 2 (mini) 28-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Las comunidades autónomas

Forløbet afvikles med henblik på at introducere og arbejde med de autonomer regioner i Spanien. Under forløbet vil eleverne træne deres mundtlighed i spansk gennem bl.a. gruppeøvelser, spillet "Conocer España", billedbeskrivelser og fremlæggelser i grupper.

Den tilegnede grammatik fra 1.g vil blive anvendt og repeteret i dette forløb for at opfriske elevernes hukommelse, og bygge bro mellem deres tilegnede kompetencer i 1.g. til 2.g.


I dette forløb kommer vi omkring kernestofpunkterne;
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

Opgaver i dette forløb:
Mundtlig præsentation af selvvalgt region
Skriftlig opgave: Artikel

Grammatik førnutid:
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=134

Adjektivets gradbøjning:
https://gramaticabasica.systime.dk/?id=119#c270

De skriftlige genrer i spansk:
https://emu.dk/sites/default/files/2019-09/De%20skriftlige%20genrer%20i%20spansk%20-%20kompetencer%20og%20genrem%C3%A5l.pdf

Opgave 1 til emnet:
https://docs.google.com/document/d/1r-luLBUCQXQgxyyisfqCeBTObC8uq6Tk/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true

El caracter español
https://docs.google.com/document/d/1qdKYML9q8iKL33sxNKxiO5JuKwQBfYTjiPMTjsmHVKQ/edit?usp=sharing

Descubriendo las maravillas de España
https://docs.google.com/document/d/10KgT2tbJwGt866L_umXuZrguaFIeu8Iw/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Powerpoint las comunidades autónomas 29-08-2023
Entrega 1 2g 07-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Música y baile

Forløbet introducerer og arbejder med musikken i spansksprogede lande, hvordan den har ændret sig fra før i tiden til nu, hvilke genrer der lyttes til i hhv. Spanien og Latinamerika.
Der er både fokus på musikken, men også dansestilarter tilknyttet de forskellige kategorier. Eleverne introduceres til bl.a. Flamenco, salsa,
reggaeton, bachata etc. og den politiske samt kulturelle baggrund for musikken. Eleverne stifter bekendtskab med Calle 13.

Forløbet fokuserer også på globaliseringen af det spanske sprog i udlandets sangtekster her især Danmark, for at åbne elevernes perspektivering ift. hvor udbredt et sprog spansk er selv i lille DK.

https://drive.google.com/file/d/1JLDBm--xaKUj8Lquj9Yix2vpZyPqQcRL/view?usp=sharing til og med side 4.

La música en la calle: https://yavamos.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=180#c863
Musikvideoer: https://www.youtube.com/watch?v=VMp55KH_3wo og https://www.youtube.com/watch?v=XEvKn-QgAY0

Film:
The latin explosion
opgaver til filmen: https://docs.google.com/document/d/1V-l1INme64tZlcvsY9Eo4UQl1b-tIlLL/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true  

Delprøve 1 shakira i minlæring: https://app.minlaering.dk/opgavesaet/47

Quizlet:
https://quizlet.com/dk/496631594/estilos-de-musica-y-baile-flash-cards/?i=43pl3e&x=1jqt

Grammatik:
uregelmæssig førnutid: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=134#c316
Opgave til førnutid: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=134#c699
Gerundium
Nærfremtid
se-konstruktioner
esta,este,estas,estos, esto

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rosalía - spanskdag 30-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Un mes en Málaga

Emnet "Un mes en Málaga" indeholder et forløb omkring hvordan den spanske kultur kommer til syne i Malaga gennem en ung dansk kvinde, der beretter om sit liv dernede. Forløbet indeholder tekster omhandlende de unge spaniere og deres udfordringer med job og økonomi, der leder til sammenligning med elevernes eget liv i Danmark. Formålet med forløbet er at styrke elevernes tema baserede ordforråd der knytter sig til kultur herunder mad, leveforhold, job og samfundsforhold.

Læste kapitler i bogen:
Mis primeros días en Málaga
Un día típico en Málaga
Kapitel 4
Kapitel 5
Læserbrev: La pobreza en Málaga

Quiz:
https://www.quia.com/quiz/6412187.html - un mes en Málaga
https://quizlet.com/dk/103348945/cap-2-udtryk-med-tener-flash-cards/?setIdOrUsername=103348945 - udtryk med tener
https://www.quia.com/quiz/6422819.html?AP_rand=617917242 - posessive pronominer

Anvendte videoer:
https://youtu.be/0xW76wxeaWo?si=k1O54KfA5rW7UlQT - la tradición de las tapas espanolas
Opgaver til videoen: https://docs.google.com/document/d/17cclLSxNEODc0C09CQSTVcqn8_xxy8Vt/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true

Grammatik:
Verber i nutid, førnutid og nærfremtid
Udtryk med tener
Posessive pronominer
Refleksive verber
Direkte og indirekte objekt
sætningsindledere
gambitter
Sætningskonstruktion
Læserbrev
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Narcocultura del 1

Narcocultura del 1 introducerer de flere sider af narkotikaindustrien i primært Sydamerika. Der er i del 1 fokus på banderne og hvilken betydning de har for narkokulturen og hvilken rolle bandelivet spiller for bandemedlemmerne og dem omkring sig. Forløbet introducerer endvidere for vilkårene der er ved at være en del af narkokulturen og hvordan det påvirker samfundsforholdene i de implicerede lande i sydamerika. Forløbet blev afbrudt af SRO forløb og genoptages efter SRO med henblik på at færdiggøre emnet.


Kernestof:

https://www.bbc.co.uk/spanish/extra0006drogastestimoniobolivia.htm
Los angeles og banderne i retratos latinos: https://drive.google.com/file/d/1yeyFezt3f-G9q19BgCiFfjglmh1-0-ER/view?usp=sharing
Entras si quieres y sales si puedes: https://youtu.be/5ib9RVx9VHs?si=BlDY2qL3TqayQOLo
Reportaje documental La CÁRCEL para PANDILLEROS de Nayib Bukele: CECOT: https://youtu.be/unG1bWGncdk?si=ujaHKDZ-7ffmz1sL
Voxpop Honduras: https://pandilla.systime.dk/?id=145
Voxpop El Salvador: https://pandilla.systime.dk/?id=167
Voxpop El Salvador 2: https://pandilla.systime.dk/?id=170
Voxpop Nicaragua: https://pandilla.systime.dk/?id=183
Maras Salvatruchas: https://drive.google.com/file/d/1TfoUIEP3_fG2OoVUSx8LCBt8Fx0iAhw7/view?usp=sharing


Supplerende stof:
Latinamerika udfordrer USA i krigen mod narko: https://www.information.dk/udland/2012/10/latinamerika-udfordrer-usa-krigen-narko'
Første afsnit af serien: Rathsack og narkokrigen på tv2play
Første afsnit af Narcos
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SRO kultur

Gennem SRO introduceres eleverne til den spanske kultur og særligt den handelsorienterede kultur. Der inddrages Gert Hofstedes kulturteori og eleverne stifter derfor bekendtskab med løgdiagrammet og de 6 dimensioner.  Eleverne har i dette forløb koncentreret sig om forskellene mellem den spanske erhvervskultur og den danske erhvervskultur og har skulle udforme en erhvervssproglig mail i forbindelse med emnet og introduktion til genretræk til eksamen.

Eleverne er bekendte med ordbogen på systime, der indeholder erhvervssproglige ordlister.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Åbning af en spansk filial i Danmark 21-04-2024
Erhvervssproglig kommunikation 30-04-2024
Dagbog fra Portugal 05-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Narcocultura del 2

Fortsættelse fra tidligere forløb med mere fokus på Honduras og Mexico.

Tekst: https://drive.google.com/file/d/1KMR7txWpmzjHsMStpTBweyhn46jr3mW4/view?usp=sharing libro de autoayuda

Quizlet: https://quizlet.com/dk/320054067/vocabulario-de-narcotrafico-flash-cards/

Film: Sin nombre med opgave til
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Traducción de palabras 21-05-2024
Sin nombre 26-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 México y la frontera - EKSAMEN

Formål:
- at få kendskab til Mexicos kultur og samfund med fokus på kvindesyn, machismo-begrebet samt kvindedrab i bl.a. Ciudad Juárez


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Omfang: ca. 35 normale sider eksklusive grammatik.


Forløbets længde: 46 moduler a 45 min.


Kernestof:
“El país de Aby: México" fra La identidad contrastada, Jóvenes en Latinoamérica - Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=144
"Habitaciones de las mujeres de Juárez", Mayra Martell, VICE
https://www.vice.com/es/article/dpb7mw/habitaciones-de-las-mujeres-de-juarez-0000581-v8n4
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-38051336
"2666", (uddrag) Roberto Bolaño, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Inge Margrethe et.al. Gyldendal, 2016, (s.63-64)
"Los narcocorridos, Buknas de Culiacán: Chapón, cuerno y cachucha", Mosaíco Méxicano Pilmark, Christina og Olsen, Eva:, Gyldendal, 2016 (s.85-87)
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html
“¿Por qué Frida Kahlo es una leyenda?” (1 s)
http://ibogspansk.weebly.com/texto-2---la-leyenda-frida.html  
Tekster fra México en perspectiva, Telling Lund, Helena og Hilm, Marianne, Systime 2019 (i-bog):
   - Prólogo, México en perspectiva https://mexico.systime.dk/?
   id=146#c267
       - El Machismo https://mexico.systime.dk/?id=p129&L=0 (herunder:)
       - El macho mexicano https://mexico.systime.dk/?id=c266&L=0
       - El machismo en la sociedad mexicana https://mexico.systime.dk/?
      id=c320&L=0
   - La cultura mexicana: https://mexico.systime.dk/?id=132 (herunder:)
       - El machismo en diferentes clases sociales:
       https://mexico.systime.dk/?id=p132
       - ¿Qué es un machista? https://mexico.systime.dk/?id=c546
       - La educacción de los niños según Gabriela
       https://mexico.systime.dk/?id=c812
       - El machismo en México https://mexico.systime.dk/?id=c517
   - Entrevista con Frente Feminista Nacional https://mexico.systime.dk/?
      id=p142: Herunder billedanalyse:
        - Foto#1 https://mexico.systime.dk/?id=p143, Foto #2
          https://mexico.systime.dk/?id=p144
Tekster fra El sexo en proceso, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, 2024, Columbus:
  - Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
     https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&loopRedirect=1
  - El Reggaetón
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153      


Supplerende materiale:
"Ciudad Juarez, the city of missing women", (Dokumentar på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=057pnMQ7wlI
"Nordamerika med Simon Reeve: Texas og Mexico" (Dokumentar), DR2, 2020


Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Datider på spansk (Præteritum/imperfektum)
- Hitverber og diverse grammatiske emner relateret til Delprøve1


Skriftlige opgaver:
- Despacito: El reguetón y el machismo (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- Entre dos países (Delprøve 1 + Delprøve 2)
- El cartel de Sinaloa (Delprøve 1)


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Aspectos de España - EKSAMEN

Formål:
- at arbejde med aktuelle kulturelle, samfundsmæssige og økonomiske forhold i Spanien med særligt fokus på traditioner og fester, hverdagsliv og drikkekultur, de unge spaniere og deres pressede økonomi, Francos diktatur og overgang til demokrati samt opgøret med diktaturet.

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Omfang: ca.25 normale sider eksklusive grammatik


Forløbets længde: 44 moduler a 45 min


Kernestof:
Tekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime:
     - “Un bar para hacer amigos: somos como una familia”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=137
     - “Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138
     - “La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo sufuciente para vivir”
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=141
     - Gadens symboler: "Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas
       heridas"
       https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=147
     - “Entre cráneos y huesos: lloro cuando encuentro juguetes”
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=148
“Breve historia de la España moderna” fra Sin Prisa, pero sin pausa, Inge Margrethe Clausen m.fl., Gyldendal, 2016:


Supplerende stof:
Danske baggrundstekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime:  
     - "I byen på spansk. Venskab ved bardisken, drinks på gaden og
        masser af tapas" (baggrundstekst)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=130
      - "Ocupy din by: Spaniens 15. maj-bevægelse gjorde gadeprotest til
        politisk jordskælv" (baggrundstekst på dansk)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=131
     - ”Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om
        historien” (baggrundstekst)
        https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133
”Franco og Glemslens Pagt” - Podcast fra “Du lytter til Politiken” (24 min.)
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art6721799/Franco-og-Glemslens-pagt (dansk)

Grammatiske fokuspunkter med udgangspunkt i Minlæring:
- Repetition og træning af grammatiske tider
- Bundende pronominer som direkte/indirekte objekt

Skriftlige opgaver:
- Træning i virksomhedskommunikation (Opgave 2.2 i Delprøve 2, E-mail, handelsbrev samt intern meddelelse)
- Convive (Delprøve 2) HHX
- Influencer (Delprøve 1 + 2) HHX
- La corrida de toros en España (Delprøve 1 + 2) HHX
- Los extranjeros (Delprøve 1 + 2) HHX


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Los jóvenes beben mucho 14-11-2024
Convive - Delprøve 2 (Læserbrev) 24-11-2024
Influencer - Delprøve 1 og 2 (Blog) 19-12-2024
Gruppeaflevering wokshop i skriftlighed 09-01-2025
A 3g SP/3 HHX VF skr. prøve 17-01-2025
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Sostenibilidad y empresas - EKSAMEN

Formål:
- at tilegne sig viden om bæredygtige virksomheder - med  fokus på "fast fashion" samt virksomheder, der forsøger at producere varer og servicer på en mere bæredygtig måde: fx kaffe og fairtrade.
- at kunne udtrykke egen holdning om bæredygtighed.
     

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede erhvervsorienterede tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold


Omfang: ca. 15 normale sider eksklusive grammatik.


Forløbets længde: 36 moduler a 45 min.


Kernestof:
Teksterne varieres i form af artikler, podcasts, posters, videomateriale og hjemmesider:

"Duolingo Podcast (2019) El Milagro del café".
https://podcast.duolingo.com/episode-33-el-milagro-del-cafe-the-coffee-miracle (Duolingo)
"La Moda rápida: Montes, L. (2019). La industria de la moda emite más carbono que los vuelos internacionales y el transporte marítimo juntos: estas son sus mayores consecuencias en el planeta. [online] Business Insider España. https://www.businessinsider.es/impacto-moda-medio-ambiente-terrible-saber-514379. (uddrag)
'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados
https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8 (video)
"Página web (hjemmeside): Inditex (edited) (n.d.). Sustainability." [online] www.inditex.com. https://www.inditex.com/itxcomweb/es/sostenibilidad. (uddrag)
"Ecoalf: Cuando la basura es la buena noticia"
https://www.compromisoempresarial.com/rsc/2014/06/ecoalf-cuando-la-basura-es-la-buena-noticia/ (uddrag)


Skriftlige afleveringer:
- Kaffe Bueno (Delprøve 2) (HHX)
- La basura está de moda - Ecoalf (Delprøve 1 +2) (HHX)


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La basura está de moda Delprøve 1+2 (Læserbrev) 23-04-2025
Talepapir 05-05-2025
Omfang Estimeret: 36,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer