Holdet A 2023 DA/j HF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mette Sandbak
Hold A 2023 DA/j HF (A 1j DA HF, A 2j DA HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til danskfaget
Titel 2 Selvbiografi og selviscenesættelse
Titel 3 Pressefoto
Titel 4 Argumentation og retorik
Titel 5 Dokumentarfilm & Flugt (værk)
Titel 6 Holberg og oplysningstiden
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Menneske og natur
Titel 9 Mundtlige fortællinger
Titel 10 Studietur
Titel 11 Romantikken
Titel 12 Det moderne gennembrud
Titel 13 Realisme og modernisme i 1900-tallet
Titel 14 Kortfilm

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til danskfaget

Forløbets indhold og fokus
- Introduktion til hf, skolen, holdet m.m.
- Introduktion til danskfaget, eget materiale
- Introduktion til tekstanalyse
- Brug af Word, Lectio m.m.
- Diverse individuelle opgaver om skriftlighed
- Arbejdet med forskellige sproglige begreber
- Skriftlige og mundtlig kommunikation
- At få eleverne til at blive gode studerende
- Screeninger (diktat, læsehastighed, analyse)
- Studieteknik

Faglige mål:
- Skriftlighed, med henblik på at udtrykke sig præcist, nuanceret og personligt
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatikkens grundbegreber
- At demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Tekstproduktion
- Grundlæggende begreber og metoder af betydning for skriveproces og det skriftlige produkt
- Sprogiagttagelse
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Visuelle udtryksformer
- verdenslitteratur i oversættelse

Kernestof (anvendt materiale):
- Thøger Jensen: "Udsigten til Randers", fra: I vores familie kan vi ikke lide ubåde, Gyldendal, 1998
- Hemingway: "Til salg. Babysko - aldrig brugt".
- Dennis Gade Kofod: Uddrag af Nancy, Gyldendal, 2015
- William Shakespeare: Uddrag af Romeo og Julie, oversat af Niels Brunse, Gyldendal, 2012 [ca. 1595]
- Milan Kundera: Uddrag af Livet er et andet sted, oversat af Eva Andersen og Jiri Lichtenstein, Gyldendal 1992 [1973]
- Ghita Nørby fortæller om sit forhold til bøger, https://www.youtube.com/watch?v=VqznjICEUgQ
- Interview (uddrag) fra TV2 med Ghita Nørby og Simi Jan
- Brev fra Carl Nielsen til Victor Bendix
- Tom Kristensen: indledning af Hærværk, 1930 samt forside
- Elena Ferrante: indledning af Min geniale veninde, 2011 samt forside
- Titelsekvens til serien Mad Men
- Titelsekvens til serien Vikings
- Thomas Korsgaard (2017): "Vinter-medister"

Supplerende materiale:
- Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi: Perspektiver i dansk, kapitel 1: ”Begyndelser”
- Systimes screeninger
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, om høflighed, høflighedsprincippet og facework

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Pararbejde
- Individuelt skriftligt arbejde
- Samarbejdende skriftligt arbejde
- Virtuelst arbejde

Omfang: Ca 7 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 5% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Selvbiografi og selviscenesættelse

Definition af genren – selvbiografier
• Læse et individuelt værk
• Dobbeltkontrakt
• Selvfremstilling
• Selviscenesættelse
• Fakta- og fiktionskoder
• Det fortalte jeg og det fortællende jeg
• Sproglige kendetegn
• Litteraturhistoriske karakteristika, herunder modernisme kontra realisme
• Selvbiografi, Autofiktion og biografi
• Bevæggrund og modtager
• Indadvendt og udadvendt

Kernestof:
- Kanonforfatter
- litteraturanalyse og -fortolkning
- anvendelse af relevante litterære metoder
- litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- tekster gennem kreative arbejdsprocesser
- Visuelle udtryksformer
- Fokus på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden

Litterære stofområde:
- Et værk inden for kategorien roman
- Et værk inden for kategorien udenlandsk værk
- Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstilling

Det mediemæssige område:
- fakta og fiktionskoder
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- nyhedsartikler

Kernestof (Anvendt materiale)
Martin Andersen Nexø: Uddrag af Under aaben Himmel
Morten Pape: Uddrag af Planen
Lone Hørslev: ”Jeg skrår over vejen og spekulerer på” fra Jeg ved ikke om den slags tanker er normale (2009)
Karina Pedersen: Uddrag af Helt ude i hampen – mails fra underklassen (2016), uddraget er kapitlerne 4, 13 samt 93-94

Samt en selvbiografi, som eleverne selv har valgt, som er godkendt af læreren

Supplerende læsning:
”Om den selvbiografiske genre” og ”Selvbiografiens historie” fra indledningen i Blaksteen: Selvbiografier (1999), s. 7-19
Om selvbiografien i 1900-tallet fra Blaksteen: Selvbiografier (1999), s. 106-117
Om Martin Andersen Nexø fra Blaksteen: Selvbiografier (1999), s. 118-119
Mimi Sørensen & Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien (2014), s. 231-236
Fibiger, Johannes: Litteraturens veje (online) om ’selvbiografier’
Morten Pape: ”Jeg begik den største synd af dem alle ved at fortælle om min fortid.” Uddrag af artikel fra Kristeligt Dagblad, 16. januar 2017, af Stephanie Hollender
Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi: Perspektiver i dansk, uddrag af kapitel 2: ”Sandhed, løgn og fiktion”

Filmklip med Morten Pape
Taylor Swift på de sociale medier (instagram, facebook, fanside)

Besøg på Albertslunds bibliotek

Arbejdsformer:
- Klasseundervising
- Gruppearbejde
- Skriftligt arbejde
- Mundtlig fremstilling
- CL-øvelser
- Virtuelle arbejdsformer
- Innovative arbejdsformer
- Gæt en forside/indledning
- Ekskursion

Omfang: Ca 10 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 7% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Pressefoto

Forløbets indhold og fokus:

Vi har arbejde med:
• Kendskab til pressefoto som genre
• Billedanalyse
• Billedudsnit
• Perspektiv
• Billedkomposition
• Det gyldne snit
• Lys, skygge
• Farver
• Faktatekster
• Skriftlige fremstilling

Faglige mål:
• Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse, diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster

Kernestof:
• Visuelle udtryksformer
• Kommunikationsanalyse
• Analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
• Arbejde med tekster og produkter gennem kreative arbejdsprocesser
• Arbejde med kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Kernestof (Anvendt materiale):
Amber Bracken: ”Kamloops Residential School”, 2021
John Moore: ”Crying Girl at the Border” (2018)
Aktuelle billeder på https://presse-fotos.dk
Ekskursion til WPP-udstilling i Politikens Hus, efterår 2023 (Værk)
Eleverne har selv valgt billeder at arbejde med fra årets udstilling

Supplerende stof:
Filmleksikon fra www.filmcentralen.dk
”Det skal det gode pressefoto kunne”, Ritzau
Ind i dansk om ’Pressefoto’


Arbejdsformer
Individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, klasseundervisning, skriftligt arbejde, innovative og kreative arbejdsformer

Omfang: 6 moduler af 90 min
Skønsmæssigt sidetal svarende til 4% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Argumentation og retorik

Forløbets indhold og fokus:
- Det retoriske pentagram
- Komposition
- Talegenrer (hensigt)
- Appelformer
- Argumentation
- Argumentmodellen samt den udvidede argumentmodel


Faglige mål:
- At udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt Sprogets opbygning, brug og funktion
- Analyse og fortolkning af ikke-fiktive tekster
- Centrale mundtlige fremstillingsformer (et forløb om mundtlighed)
- At demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- At anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- At analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- At undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes

Kernestof:
Det sproglige stofområde
- mundtlige udtryksformer og genrer
-Argumentation og argumentationsanalyse
-Retorisk analyse
-Analyse af mundtlig fremstilling
-Analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
-Arbejde metodisk med produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Det mediemæssige stofområde
- Auditive og audiovisuelle kommunikationsformer medietekster
- Analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Kommunikationsanalyse

Kernestof (Anvendt materiale):
- Sofie Lindes tale fra Zulu Comedy galla (2020)
- Niviaq Korneliussens tale ved Nordisk Råds Litteraturpris
-

Supplerende stof:
- Rangvid, Mads & Sørensen, Mimi: Perspektiver i dansk, uddrag af kapitel 1: ”Al tekst er kommunikation: Det retoriske pentagram”
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, om det retoriske pentagram og de tre talegenrer.
- Airtox reklame: https://www.youtube.com/watch?v=Xp635LxwYZQ


Arbejdsformer:
- Klasseundervisning
- Par, gruppe og individuelt arbejde.
- Mundtligt og skriftligt arbejde
- Kreative øvelser

Omfang: 6 moduler af 90 min
Skønsmæssigt sidetal svarende til 4% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Dokumentarfilm & Flugt (værk)

Forløbets indhold og fokus:
Fokus i dette forløb har været at arbejde med forskellige genrer, der alle kredser omkring det at være på flugt. Vi har haft særligt fokus på dokumentargenren. Derudover har vi arbejdet med at skrive en perspektivering og med at skrive en analyserende artikel.

Arbejde med:
- Dokumentarfilm, genrer
- Filmanalyse
- Fakta & fiktion
- Filmiske virkemidler: Billedudsnit, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lys, lyd, farver, klipning, komposition (forløbsstruktur)
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- At skrive en perspektivering
- Den analyserende artikel

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt  
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.  
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster  
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning  
- Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag  
- Navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber  
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- Undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler  
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Kernestof (Anvendt materiale)
Poher Rasmussen, Jonas: "Flugt", 2021 (dokumentarværk)
Weiwei, Ai: "Soleil Levant" 2017 - Installationskunstværk på Kunsthal Charlottenborg.
Monet, Claude: "Impression, soleil levant", 1874
Eliasson, Olafur: "Ice Watch", 2014
Engell, Sarah: “Det vi mistede”, 2017
Tillitz, Frederik: "Russer på flugt: “Jeg vil hellere i fængsel end i krig”" I: Kristeligt dagblad. 24/11 2022
"Civile flygter fra russiske bomber" I: BT, 28/11 2022
Erhbahn, Jacob:" Næste stop Storbritannien" Årets Pressefoto 2021  
Saif, Sami m.fl.: Uddrag af “Family”, 2001

Supplerende stof:
Rangvid, Mads m.fl.:"Dokumentarfilmens genrer" I: Perspektiver i dansk. Dansklærerforeningesn forlag. 2019
Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
Larsen, Ole Schultz: “5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary” i: Håndbog til dansk, Systime iBog, 2020

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, elevfremlæggelser, kreative øvelser, cl-øvelser.

Omfang: Ca 12 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 8% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Holberg og oplysningstiden

Forløbets indhold og fokus:
- Oplysningstiden
- Ludvig Holberg
- Rationalisme
- Komedie/drama – genren
- Karakterer, typer
- Elevoplæg med særligt henblik på genren og historien

Faglige mål:
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt
- Arbejde med grundlæggende tekstanalytiske begreber og metoder
- Analysere og perspektivere fiktive tekster

Kernestof:
- Litteraturanalyse og -fortolkning  
- Anvendelse af relevante litterære metoder  
- Kendskab til remediering
- Arbejde med grundlæggende tekstanalytiske begreber og metoder
- Litteratur-, kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger i relation til de læste tekster  
- Tekster fra oplysningstiden
- Genredefinition
- Kanonforfatter

Kernestof (Anvendt materiale):
Ludvig Holberg: Den vægelsindede (uddrag), 1722, skuespil fra Det Kongelige Teater
Ditte Hansen m.fl.: Den vægelsindede (uddrag), 2015 https://drive.google.com/file/d/1xfirvHVNe1okwcLAhoXg8mxBwcsLoKVd/view?usp=sharing
Ludvig Holberg: Epistel nr. 395 (1749)
Ludvig Holberg: Uddrag af epistel nr 29 (1948)

Supplerende stof:
Rather homemade om oplysningstiden https://www.youtube.com/watch?v=BeNuTibYyLw
Dansk teater 300 år. https://www.danskteater300aar.dk/ og https://www.danskteater300aar.dk/om-fejringen/
Kjær-Hansen m.fl.: “Oplysningstiden" I:: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime, 2012) https://litthist.systime.dk/?id=p123
Kjær-Hansen m.fl.: “Essays og epistler" I:: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime, 2012) https://litthist.systime.dk/?id=154#c385
Ludvig Holberg 1684-1754. dr.dk. https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/ludvig-holberg-1684-1754
Fem ting, du skal vide om Holberg: https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/ludvig-holberg-1684-1754
Nikolaj Arcel: "En kongelig affære", 2012


Gruppearbejde og fremlæggelser om:
Holberg:
- Ludvig Holberg 1684-1754. dr.dk. https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/ludvig-holberg-1684-1754
- Schultz Larsen, Ole: "Ludvig Holberg" I: Håndbog til dansk - Litteraturhistorie. Systime. 2023. https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=169
Oplysningstiden histoisk:
- "Historiske begivenheder i Holbergs levetid" og "Danmark i 1700-tallet" I: Undervisningsmateriale til Den politike kandestøber" FOlketeatret, 2017. https://drive.google.com/file/d/1kzofPWQ0cYJceU-d5yHjHLWIhIM2gDYH/view?usp=share_link
Oplysningstiden litteraturhistorisk
- Rangvid, Mads m.fl.:"Oplysningen: fornuftens tidsalderhttps" I: Brug litteraturhistorien. (I-bog, Systime) https://bl.systime.dk/?id=169
- Kjær-Hansen m.fl.: “Oplysningstidens genrer" I:: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime, 2012) https://litthist.systime.dk/?id=154
Drama
- Hauge Nielsen, Anette m.fl.: "Drama" I. Dansk på ny. Systime, 2017. https://danskpaany.systime.dk/?id=p147
- Fibiger, Johannes m.fl. "Drama" I: Litteraturens veje. Systime, 2023. https://litteraturensveje.systime.dk/?id=c3959
Det danske teater
- Dansk teater 300 år. https://www.danskteater300aar.dk/om-fejringen/
- "Teater i Danmark" I: Den store dansk. https://denstoredanske.lex.dk/Danmark_-_teater
- Kjær-Hansen m.fl.: “Oplysningstidens genrer" I:: Litteraturhistorien på langs og på tværs (I-bog, Systime, 2012) https://litthist.systime.dk/?id=154#c383
Oplysningstiden - kunst og arkitektur
- "Klassicisme" I: Den store danske. https://denstoredanske.lex.dk/klassicisme
- "Klassicismen" DAC. https://dac.dk/viden/artikler/klassicismen/

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuelt arbejde, mundtlige fremlæggelser, skriftligt arbejde, kreative øvelser,

Omfang: Ca. 9 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 6% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyhedsformidling

Forløbets indhold og fokus:
- Komposition: Ydre: Layout + Indre: Nyhedstrekanten
- Nyhedsformidling og avisgenrer - Nyhedsjournalistik og meningsjournalistik
- Nyhedskriterier, vinkling og kilder
- Skelne nuanceret mellem forskellige kilder og vinklinger af en historie
- Nyhedstyper, artikeltyper. Herunder nyhedsartiklen og reportagen.
- Avistyper: Omnibusavis, nicheavis, tabloidavis, lokalavis, gratisavis
- Sproglige virkemidler  (herunder også Toulminsargumentationsmodel og appelformer)
- Nyheders formål i et demokrati

Faglige mål:
- Demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen
- Navigere og udvælge information i skærmbaserede tekster med et fagligt fokus.
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst såvel mundtligt som skriftligt

Det mediemæssige område
- Vurdering af medietekster i en given kommunikationssituation (kommunikationsmodellen)
- Analyse, fortolkning af trykte medietekster (bl.a. nyhedsgenrer, nyhedskriterier, lay-out, nyhedstrekant, sproglige virkemidler)

Kernestof:
- Undersøge med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling
- kommunikationsanalyse  
- medieanalyse og -fortolkning
- analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge  
- produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Kernestof (Anvendt materiale):
Artikler fra dagens aviser:
- Politiken, Berlingske Tidende, B.T., Ekstra Bladet, Weekendavisen, Information, Albertslundposten (Samt selvvalgte artikler)  
- Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, om nyhedsjournalistik, nyhedskriterier, nyhedstrekanten, avistyper og meningsjournalistik.

Arbejdsformer:
Kreativeskriveøvelser individuelt og i grupper, klasseundervisning, gruppearbejde, pararbekde, individuelt arbejde, stationsøvelser, cl-øvelser


Omfang: Ca. 7 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 5% af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Menneske og natur

I dette forløb har eleverne brugt danskfaget til at undersøge naturen nærmere. De har arbejdet med, hvordan vi mennesker fremstiller og anvender naturen – i skønlitteratur, dokumentar, taler, fotografier, reklamer og meget mere. Både i et nutidigt og aktuelt perspektiv – og med blikke bagud til tidligere tider, der har gjort dem klogere på, om der er sket forandringer i vores syn på og forhold til naturen.
I forløbet har vi arbejdet med mange forskellige teksttyper, og et vigtigt mål med forløbet er derfor også, at eleverne har repeteret en række forskellige danskfaglige begreber samt metoder.

Faglige mål:
• At du kan analysere forskellige fremstillinger af naturen og kender til forskellige natursyn
• At du lærer begrebet robinsonade at kende og kan anvende det i en analyse.
• At du læser og analysere værket “Doppler”
• At du får repeteret værktøjskassen (begreber) - litteratur, sprog og medie


Tekster:
Storm P.'s "Tilbage til naturen" fra 1945
Søren Ryge: Far, mor og børn (3) (dokumentarserie) (klip)
Johannes V. Jensen (1921) Solhvervssang
"Robinson Crusoe" af Daniel Defoe (1719) (uddrag)
Erland Loe: Doppler (2004) (Værk)
Kasper Colling Nielsen: En parallelvirkelighed (2019)
Greta Thunbergs tale ved folkets klimamarch i 2019 (København)


Baggrundstekster:
De tre natursyn: https://friluftsraadet.dk/files/media/document/5K_146779_friluftsrådet-læringsark_0.pdf
Larsen, Ole Schultz (2015): Håndbog til dansk. Systime (ibog). Kapitel 3 og 4
Larsen Thomas, Falk et. al. (2017) Refleksion: https://refleksion.systime.dk/?id=177
Petersen, Claus (). Den truede mand
Gustafsson, Thor (2020). Klimalitteratur. Systime (ibog), Kapitel 1-8

Omfang: Ca. 14 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 9 % af det samlede pensum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Mundtlige fortællinger

Faglige mål
Særlige fokuspunkter:
Vi har i dette forløb haft fokus på middelalderens mundtlige fortælletradition, og hvad det har betydet for teksternes form og sprog. Derudover har vi haft fokus på fortællingernes funktion.
Målet har været:
- at få et overblik over den danske litteraturhistorie
- at forstår, hvordan de forskellige litteraturhistoriske perioder hænger sammen historisk, kulturelt og litterært.
- at kunne karakterisere de tanker, der præger litteraturen i forskellige perioder.
- at kunne analysere og fortolke skønlitterære tekster med fokus på at kunne perspektivere til samtiden.

Vi har bl.a. arbejdet med:
-Middelalderen
-Den mundtlige fortælling
-Folkevisens form og funktion.
-Forskellen på tryllevisen og riddervisen
-Folkevisernes temaer - De fire æ'er
-Syrebadsteknikken
-Folkeeventyr herunder skæmteeventyr og trylleeventyr
-Komposition, formelsprog, gentagelser, flade personer, individuation osv.
-Aktantmodellen

Indhold:

Tekster:
Ebbe Skammelsøn
Hr. Bøsmer i elverhjem
Kong lindorm
Tornerose

Baggrundsstof:
Fibiger, Johannes m.fl.: "Symbolik og komposition" I: Litteraturens veje. Systime, 2023
Fibiger, Johannes m.fl.: "Folkeeventyr" I: Litteraturens veje. Systime, 2023
Fibiger, Johannes m.fl.: "Skæmte- og trylleeventyr" I: Litteraturens veje. Systime, 2023
Fibiger, Johannes m.fl.: "Komposition og stil" I: Litteraturens veje. Systime, 2023
Fibiger, Johannes m.fl.: "Kong Lindorm" I: Litteraturens veje. Systime, 2023
Intro til middelalderlitteratur: https://litthist.systime.dk/?id=121#c987
Om folkeviser: https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
Rather hommad. "Ebbe Skammelsøn - Hvad fanden skal det nu betyde?" https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0
Nielsen, Anette Hauge m.fl.: "Aktantmodellen" I: Dansk på ny. Systime


Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, kreative øvelser f.eks. remediering, cl-øvelser.

Omfang: Ca. 9 moduler af 90 min
Skønsmæssigt sidetal svarende til 5% af det samlede pensum

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Romantikken

Forløbets indhold og fokus:
Vi har arbejdet med de forskellige strømninger i romantikken: universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme.

Formålet med forløbet:
- At få et litteraturhistorisk overblik over romantikken samt at kunne gøre rede for kendetegnene for denne litterære perioder.
- At kunne analysere og fortolke tekster fra udvalgte perioder med udgangspunkt i den givne periodes særlige karakteristika – formmæssigt og indholdsmæssigt.
- At kunne diskutere ældre tekster ud fra både et historisk og et nutidigt perspektiv.
-At lære om den debatterende artikels struktur og genre.


Kernestof (anvendt materiale):
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene", 1802
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land". 1819. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/der-er-et-yndigt-land-af-adam-oehlenschlaeger-1819/
H.C. Andersen: "Danmark mit fædreland". 1850. https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/h-i/i-danmark-er-jeg-foedt/
Isam B: "I Danmark er jeg født", 2007. https://www.youtube.com/watch?v=DwRlHPtRghs&list=RDDwRlHPtRghs
Grundtvig, N.F.S.: "Langt høiere Bjerge", 1820 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nfs-grundtvig-danmarks-troest-1820
Grundtvig, N.F.S.: "Det er så yndigt at følges ad", 1855
Andersen, H.C.: ”Hist, hvor vejen slår en bugt”, 1829
Krohn, Johan: "Et besøg", 1870
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne", 1845
St. St. Blicher:  ”Marie. En erindring ved Vesterhavet”, 1836


Supplerende stof:
Fibiger, Johannes m.fl.: "Nationalromantikken" i: Litteraturens veje. (i-bog Systime). https://litteraturensveje.systime.dk/?id=594
Fibiger, Johannes m.fl.: "Universalromantikken" i: Litteraturens veje. (i-bog Systime) https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596
Fibiger, Johannes m.fl.: "Oehlenschläger" i: Litteraturens veje.(i-bog Systime) https://litteraturensveje.systime.dk/?id=596#c2703
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "1800-1870: Romantikken" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime) https://litthist.systime.dk/?id=124#c988
Rangvid, Mads m.fl.: "Romantikkens ideer" I: Brug litteraturhistorien (i-bog Systime) https://bl.systime.dk/?id=355
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Biedermeier" og "Biedermeier i kunsten" I: LItteraturhistorien - på langs og på tværs. (i-bog, Systime)  https://litthist.systime.dk/?id=164#c423
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Romantisme" I: LItteraturhistorien - på langs og på tværs. (i-bog, Systime) https://litthist.systime.dk/?id=165
Bøndergaard, Anne: "Eventyr" I: Textanalyse (i-Bog Systime) https://textanalyse.systime.dk/?id=736
Rangvid, Mads m.fl.: "Romantisme" I: Brug litteraturhistorien (i-bog Systime) https://bl.systime.dk/?id=180 + https://bl.systime.dk/?id=177


1800-tallet på vrangen afsnit 1 (DR)
Forskellige malerier fra perioden.

Omfang: Ca. 13 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 7% af det samlede pensum

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, kreative øvelser, cl-øvelser, skriftligt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Det moderne gennembrud

Forløbets indhold og fokus:
- Det moderne gennembrud – periode
- Realisme
- Naturalisme
- Impressionisme
- Georg Brandes
- De tre k'er: Køn, kirke og klasse
- Genrer – drama og novelle
- Billedanalyse

Faglige mål:
• Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets  samspil med kultur og samfund
• Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegørelse,  diskussion, analyse og fortolkning) med formidlingsbevidsthed.
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster
• Analysere, fortolke og perspektivere primært fiktive tekster
• Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med ek sempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund


Kernestof:
- Georg Brandes: Af ”Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur” 1871
- Herman Bang: ”Irene Holm” 1890
- Henrik Ibsen: Af Et dukkehjem (uddrag) 1879
- Tobias Gundorff Boesen: "Et dukkehjem". kortfilm fra 2013. https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/et-dukkehjem/
- Henrik Pontoppidan: ”Nådsens brød”
- Malerier fra perioden


Supplerende stof:
Rangvid, Mads m.fl.: "Retninger i det moderne gennembrud" I: Brug litteraturhistorien (i-bog Systime) https://bl.systime.dk/?id=193
Rangvid, Mads m.fl.: "Impressionismen og Herman Bang Brug litteraturhistorien" I: Brug litteraturhistorien (i-bog Systime) https://bl.systime.dk/?id=186
Bøndergaard, Anne: "Det moderne gennembruds litteratur"  I: Textanalyse (i-Bog) https://textanalyse.systime.dk/?id=5195
Ammitzbøl, Lise m.fl. "Det moderne gennembrud" I: Vild med dansk. (2009)
1800-tallet på vrangen (1864-1880)
Georg Brandes om hovedstrømninger i 1800-tallets litteratur, 1871 (kildeintro): https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/georg-brandes-om-hovedstroemninger-i-1800-tallets-litteratur-1871
"Et dukkehjem" Dansk tv-teater fra 1974 (uddrag)

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbjede, pararbejde, gruppearbejde, kreative øvelser,

Omfang:
Ca. 9 moduler af 90 minutters varighed.
Skønsmæssigt sidetal svarende til 6% af det samlede pensum


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Realisme og modernisme i 1900-tallet

Forløbets indhold og fokus:
- Genrer – lyrik og prosa i 1900-tallet
- Modernisme
- Tur til Statens museum for kunst
- Værklæsning – digtsamling
- Realisme vs. modernisme

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt 
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatikkens og stilistikkens grundbegreber  
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund  
- Analysere, fortolke, perspektivere og vurdere
- Demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund  

Kernestof:
Det sproglige stofområde 
-sprogiagttagelse, herunder grammatik og stilistik   

Det litterære stofområde 
- Et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag med fokus på modernistiske tekster  
- Lyrik 
- Kanonforfattere  

Det mediemæssige stofområde 
- Fiktionstekster  
-Visuelle udtryksformer 
- Billedanalyse

Kernestof:

• Tom Kristensen: ”Rio Janeiro” (ekspressionisme) 1914
• Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” 1960
• Søren Ulrik Thomsen: "Politisk digt" 1987
• Karen Blixen: "Vinger", 1915
• Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag (En idyl)” 1900
• Martin A. Hansen: ”Soldaten og pigen”, 1947
• Peter Seeberg: ”Patienten”, (1962)
• Vita Andersen: "Jeg er forelsket" (uddrag), 1977 (Realisme)
• Rud Broby-Johansen: ”Foråret kommer til cafeen” (ekspressionisme) 1922
• Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød (uddrag), 1887 (Realisme)
• Sarah Rahmeh: Langt væk og lige om hjørnet, 2021 (værk – digtsamling)





Supplerende stof

Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: " 1890-2000: Modernisme og realisme" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): https://litthist.systime.dk/?id=126
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: " Tom Kristensen: Rio Janeiro" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): https://litthist.systime.dk/?id=264
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: " Tidlig modernisme (1890-1945)" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): https://litthist.systime.dk/?id=171&L=10#c461
Mimi Sørensen m.fl. (kort uddrag)" Begrebsboks: Centrallyrik og interaktionslyrik ” i Perspektiver i dansk: https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=195#c658
Lærerudarbejdet materiale om lyrisk modernisme (som bygger på Peter Stein Larsens teori om modernismens fire dimensioner)
Mimi Sørensen m.fl. “Stilistiske figurer” i Perspektiver i dansk” på Systime https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c553
Ewald, Mette & Taber, Rikke: ”Stil: Troper og figurer” i Lyrik – når sproget spiller: https://lyrik.systime.dk/?id=128
Paratekst og kontrakter" I: Perspektiver i dansk af Mimi Sørensen m.fl. (kort uddrag) https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=146#c364
Grundbog i retorik" af Marianne Johnsen (iBog Systime) (Uddrag om mundtlighed)
https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=215#c861   https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=215#c860   https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=215#c858  https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=215#c853
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: " Efterkrigsmodernisme (1945-1960)" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): https://litthist.systime.dk/?id=173
Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: "Peter Seeberg: Patienten" I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs (i-bog, Systime): https://litthist.systime.dk/?id=269

Omfang: ca. 8 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 8% af det samlede pensum

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, elevoplæg, individuelt arbejde, pararbejde, kreative øvelser, videoaflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Kortfilm

Forløbets indhold og fokus
I dette forløb har eleverne arbejdet med kortfilmen som genre med særligt fokus på filmens fortællestrukturer, filmiske virkemidler og symbolske lag.
Vi har arbejdet med både teoretiske modeller (fx Raskins 7 parametre og berettermodellen) og filmiske virkemidler (fx lys, lyd, kameravinkler, billedbeskæring, komposition og symbolik). Eleverne har analyseret kortfilm ud fra en fastlagt analysemodel og trænet deres evne til at skrive sammenhængende, analytiske tekster.
Eleverne har afslutningsvis lavet en skriftlig analyse af Ivalu (2022) med brug af analysemodellen

Kernestof
Lovefield (dir. Mathieu Ratthe, 2008): https://www.youtube.com/watch?v=4meeZifCVro
Pistol (dir. Jacob Bitsch, 2016): https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/pistol?uniuser=stin249g
Ivalu (dir. Anders Walter & Pipaluk K. Jørgensen, 2022):


Supplerende stof
Larsen, Ole Schultz: ”Berettermodellen” i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=223#c735
Larsen, Ole Schultz: ”Komposition” i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=155#c430
Lærerkompendium: Kortfilm som genre, Raskins 7 parametre, set-up og pay-off, suspense, tre-akt-modellen, filmiske virkemidler
Wolfhagen, Mette og Granild, Dorte: ”Tre typer kortfilm + Tre analytiske tilgange til kortfilmen Ivalu” i Shorts – kortfilm til undervisningen: https://shorts.systime.dk/?id=133


Omfang: ca. 5 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 4% af det samlede pensum

Arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde, kreative øvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer