Titel
5
|
Dokumentarfilm & Flugt (værk)
Forløbets indhold og fokus:
Fokus i dette forløb har været at arbejde med forskellige genrer, der alle kredser omkring det at være på flugt. Vi har haft særligt fokus på dokumentargenren. Derudover har vi arbejdet med at skrive en perspektivering og med at skrive en analyserende artikel.
Arbejde med:
- Dokumentarfilm, genrer
- Filmanalyse
- Fakta & fiktion
- Filmiske virkemidler: Billedudsnit, perspektiv, billedkomposition, kamerabevægelser, lys, lyd, farver, klipning, komposition (forløbsstruktur)
- Fakta og fiktionskoder
- Autenticitetsmarkører
- At skrive en perspektivering
- Den analyserende artikel
Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Kernestof:
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser
Kernestof (Anvendt materiale)
Poher Rasmussen, Jonas: "Flugt", 2021 (dokumentarværk)
Weiwei, Ai: "Soleil Levant" 2017 - Installationskunstværk på Kunsthal Charlottenborg.
Monet, Claude: "Impression, soleil levant", 1874
Eliasson, Olafur: "Ice Watch", 2014
Engell, Sarah: “Det vi mistede”, 2017
Tillitz, Frederik: "Russer på flugt: “Jeg vil hellere i fængsel end i krig”" I: Kristeligt dagblad. 24/11 2022
"Civile flygter fra russiske bomber" I: BT, 28/11 2022
Erhbahn, Jacob:" Næste stop Storbritannien" Årets Pressefoto 2021
Saif, Sami m.fl.: Uddrag af “Family”, 2001
Supplerende stof:
Rangvid, Mads m.fl.:"Dokumentarfilmens genrer" I: Perspektiver i dansk. Dansklærerforeningesn forlag. 2019
Filmcentralens filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmcentralen/filmsprog
Larsen, Ole Schultz: “5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary” i: Håndbog til dansk, Systime iBog, 2020
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, elevfremlæggelser, kreative øvelser, cl-øvelser.
Omfang: Ca 12 moduler af 90 minutter
Skønsmæssigt sidetal svarende til 8% af det samlede pensum
|