Holdet A 2023 DA/k HF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Poul Malthe Broe
Hold A 2023 DA/k HF (A 1k DA HF, A 2k DA HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kommunikation
Titel 2 Litteraturhistorie 1 og 1. værk
Titel 3 Nyhedsartiklen
Titel 4 Dokumentarfilmen + 2. værk
Titel 5 Hvis der skulle komme et menneske forbi + 3. Værk
Titel 6 Dansk Historieopgave
Titel 7 Det Moderne Gennembrud + Værk nr. 4
Titel 8 Retorik og argumentation
Titel 9 Arbejde og identitet + Værk nr. 5
Titel 10 Litteraturhistorie 2 + Værk 6.
Titel 11 Romantikken og den nationale identitet 1800-1870.
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kommunikation

Vi arbejder i dette forløb med forskellige former for kommunikation. Eleverne introduceres til det udvidede tekstbegreb og de tre sider af danskfaget i gymnasiet: sprog, litteratur og medier.

Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- kommunikationsanalyse
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- kanonforfatter Johannes V. Jensen
- minimalistisk skrivestil
- litteraturanalyse og -fortolkning

Begreber:
- kommunikationssituation. Det retoriske pentagram.
- semantik, denotation og konnotation
- sproghandlinger
- Standarddansk og kodeskift
- Kronolekt, dialekt, sociolekt, etnolekt, multietnolekt
- Bandeord, skældsord og slang
- verbal og nonverbal kommunikation
- visuel, mundtlig, skriftlig og auditiv kommunikation
- Karakteristiske træk ved ungdomssprog i dag
- De vigtigste forskelle mellem dansk, norsk og svensk
- multimodalitet
- fakta- og fiktionskoder

Skriftlighed:
- Analyse af kampagne

Materiale:
- Lars Løkke Rasmussen Nytårstale 2018.
- Det slører Stadig (2013): "Gangstersnak i telefonen. https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
- Dialekt.dk: Kodeskift. https://dialekt.ku.dk/kodeskift/. Københavns Universitet
- Dialekt.ku.dk: Dialektkort; sociolekt. https://dialekt.ku.dk/dialektkort/
- DR P4: Dialektskolen.
- Fabriukze: Danish Mother Seeking. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU
- Gyldendal (2014): "Hvad er kommunikation?" Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=IBwoXsHKuZ0.
- Begreb om dansk side 95-97, 71-73,
- relevante øvelser i Fra ord til sætning.
- Jensen, Johannes V. (1925): Hvor smiler fager den danske kyst.
https://indisprogetstx.systime.dk/
- KIm Fupz Aakeson: Læreplads - novelle(1999)
Film: Blokhavn 2021.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturhistorie 1 og 1. værk

Litteraturhistorisk tekstlæsning med nedslag i middelalderen, opysningstiden og romantikken. Her har vi særligt arbejdet med forholdet mellem tekst og periode samt karakteristika ved:
- folkevisen som genre i middelalderen.
- Holberg og komedien
- Nationalromantikken og lyrikken.
- Derudover har fokusområder inden for den episke litterære analyse været komposition, personkarakteristik, sprog og tematik.
Og indenfor lyrikken på sproglige virkemidler.

Primærtekster:
- Torbens datter (riddervise)
- Elverskud (tryllevise)
- I bondedatterens vold (skæmtevise)
- Ebbe Skammelsøn (riddervise)
- Rather Homemade Productions (2010): Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?. Youtube
- “Et farligt venskab” (dokumentar) (2013)
Romantikken:
I DK er jeg født. HCA. 1850
Danmarks Trøst: NFS Grundtvig. 1820.
Morgenvandring: A. Oehlenschläger. 1805.

Film:
Jeppe på Bjerget - Drama i uddrag: Ludvig Holberg. 1722.
Film: Jeppe på Bjerget. Konge for en dag. 1981. Kasper Rostrup 1981.

Skriftlig arbejde:
- analyserende artikel om folkevise

Grundbog:
Brug Litteraturhistorien: Mads Rangvid mfl. (2023)
Kapitel om Middelalderen: slægt, ære og hævn.
Fokus på: Riddervisen, tryllevisen, skæmtevisen,

Kapitel om Oplysningstiden: fornuftens tidsalder.
Holberg, komediegenren, hvorfor drikker Jeppe.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nyhedsartiklen

Vi skal arbejde med nyhedsformidling og se på nyhedskriterier, opbygningen af nyhedsartikler, avisens udvikling, målgrupper og avistyper, pressefotoet, informationsgenrer og nyheder i 2021/22

Faglige mål:
Du har viden om vilkår for nyhedsformidling i dag
Du har viden om forskellige former for moderne nyhedsformidling.
Du kender de 5 nyhedskriterier
Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks

Skriftligt arbejde:
Nyhedsartikel
Analyse af nyhedsartikler
Værk 2: En nyhedsudsendelse

Værk: Ryd Forsiden - dødstrusler og deadlines.
https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Dansk Historieopgave

DHO
Dansk deltager primært som et redskabsfag med fokus på formalia.
Dog runder vi billedanalyse og retorik i arbejdet med teksterne fra historie.

Billedbogen: Mogensen, John mfl. systime. 1995.
Dansk på ny. Holst, Claus. red. systime 2024.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det Moderne Gennembrud + Værk nr. 4

Det moderne gennembrud.
Fokus: De tre k'er, Impressionisme, Kønsdebat/sædelighedsfejde,: samfundsgrupper i perioden, urbanisering, kønsroller, livet på landet, byborgerskab og arbejdsklasse, dramaet som genre, Brandes og problemer under debat. Billedanalyse og kunst i perioden.

Tekster:
Bang, Herman: Den sidste Balkjole:
Pontoppidan: En stor dag
Skram. uddrag af Constance Ring
Værk:
Dramaet Et Dukkehjem. Henrik Ibsen 1879.
Vi ser tilsvarende filmatiseringen fra 1974 med Ghita Nørby som Nora.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Retorik og argumentation

Vi har arbejdet med retorik og argumentation med fokus på talen som genre. Eleven har lært at karakterisere og analysere en tale ud fra kommunikationsmodeller, appelformer og sprog. Eleverne kan derfor:

• Analysere en tale ud fra Toulmins klassiske kommunikationsmodel + den udvidede kommunikationsmodel
• Definere forskellige typer af taler: Lejlighedstale, politisk tale og juridisk tale
• Kende til appelformerne og deres virkning i taler
• Kende til forskellige typer billedsprog og deres funktion i taler og professionsspecifikke tekster
• Kende til forskellige typer af sproglige figurer og deres funktion i taler
• Kende til forskellige argumenttyper og deres funktion i en tekst
• Analysere taler ud fra Ciceros pentagram
• Analysere og fortolke billeder
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og formidlingsbevidst anvende centrale mundtlige fremstillingsformer via afholdelse af tale
Klip fra:
Greta Thunbergs klimatale
Frank og Anettes bryllupstale fra Gift ved første blik sæson 2024. DR.
Dr. Margrethes nytårstale 2023
Thomas Vinterbergs Oscars takketale 2020.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Arbejde og identitet + Værk nr. 5

Forløb om arbejdsliv med både litterært, sprogligt og mediemæssigt fokus:

Litterært: Hvordan skildres arbejdsliv i tre forskellige litterære tekster? Særligt fokus på novellegenren og begreberne: fortæller, miljø og personkarakteristik.

Sprogligt: Skriftlig og mundtlig kommunikation i jobopslag, ansøgninger og til jobsamtalen. Karrierelæring med fokus på jobsøgningsprocessen.

Mediemæssigt: Hvordan har medierne de seneste år sat fokus på arbejdsliv? Særligt fokus på nyhedsjournalistik.

Tekster
- Martin A. Nexø: “Lønningsdag” (1900)  
- Thomas Korsgaard: “Jeg ringer fordi” (2019)
- Jonas Eika Rasmussen: "Lageret Huset Marie" Uddrag af roman. (2015)

Stine Lysemose:
Kronik fra Politiken: Tal pænt til kassedamen, hun gør sit bedste"

Film:
De frigjorte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturhistorie 2 + Værk 6.

Modernisme og realisme:
Fokus: Mellemkrigstiden, efterkrigstiden, eksistentialisme, 1960'erne
. Vi har arbejdet med at få et litteraturhistorisk overblik over 1900-tallet og haft fokus på litterær analyse. Vi har arbejdet med samspillet mellem tekst, kultur og samfund, særligt i arbejdet med modernistiske og eksistentialistiske tekster. Eleverne skal kunne:

• Redegøre overordnet for kunstneriske kendetegn ved modernisme og realisme.
• Sætte den litteraturhistoriske udvikling i 1900-tallet i relation til samtiden
• Analysere, fortolke og vurdere både lyrik, noveller og film.
• Fremhæve og undersøge eksistentialistiske temaer i både skønlitteratur og film ud fra både litterære og filmiske virkemidler.


Tekster:
Tom Kristensen: Nat i Berlin. digt. 1920.
Karen Blixen: Ringen. Novelle. 1962
Martin A. Hansen: Roden. 1955.
Klaus Rifbjerg: Livet i Badeværelset. digt. 1962.
Leif Panduro: Tur i Natten. (1962)

Tekst fra de sidste fem år: Uddrag af romanen og
Stine Pilgaard: Meter i sekundet. (2020) og filmen fra 2023.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Romantikken og den nationale identitet 1800-1870.

Et forløb hvor vi genbesøger nationalisme og nationalidentitet og perioden som vi mødte på 1. år.
Fokus: DK 1801-1814. Skabelsen af den danske nationalstat og nye nationale identitet.
En gennemgang af romantikken og dens forskellige
Begreber: Nationalromantik, romantikken, universalromantik,
Begreberne: folket , fortiden, naturen og definitionen af den nationale identitet i perioden.

Tekster:
Oehenschläger: Der er et yndigt land (1819) digt

Svensk: Richard Dybeck: Du gamla, du fria. (1866)
Norsk: Bjørnstjerne Bjørnsson: Ja, vi elsker dette landet. (1859)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer