Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Poul Malthe Broe
|
Hold
|
A 2023 DA/k HF (A 1k DA HF, A 2k DA HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kommunikation
Vi arbejder i dette forløb med forskellige former for kommunikation. Eleverne introduceres til det udvidede tekstbegreb og de tre sider af danskfaget i gymnasiet: sprog, litteratur og medier.
Faglige mål:
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
Kernestof:
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- kommunikationsanalyse
- produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- kanonforfatter Johannes V. Jensen
- minimalistisk skrivestil
- litteraturanalyse og -fortolkning
Begreber:
- kommunikationssituation. Det retoriske pentagram.
- semantik, denotation og konnotation
- sproghandlinger
- Standarddansk og kodeskift
- Kronolekt, dialekt, sociolekt, etnolekt, multietnolekt
- Bandeord, skældsord og slang
- verbal og nonverbal kommunikation
- visuel, mundtlig, skriftlig og auditiv kommunikation
- Karakteristiske træk ved ungdomssprog i dag
- De vigtigste forskelle mellem dansk, norsk og svensk
- multimodalitet
- fakta- og fiktionskoder
Skriftlighed:
- Analyse af kampagne
Materiale:
- Lars Løkke Rasmussen Nytårstale 2018.
- Det slører Stadig (2013): "Gangstersnak i telefonen. https://www.youtube.com/watch?v=FeF6vDSQU4c
- Dialekt.dk: Kodeskift. https://dialekt.ku.dk/kodeskift/. Københavns Universitet
- Dialekt.ku.dk: Dialektkort; sociolekt. https://dialekt.ku.dk/dialektkort/
- DR P4: Dialektskolen.
- Fabriukze: Danish Mother Seeking. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=F8Seo5j_mNU
- Gyldendal (2014): "Hvad er kommunikation?" Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=IBwoXsHKuZ0.
- Begreb om dansk side 95-97, 71-73,
- relevante øvelser i Fra ord til sætning.
- Jensen, Johannes V. (1925): Hvor smiler fager den danske kyst.
https://indisprogetstx.systime.dk/
- KIm Fupz Aakeson: Læreplads - novelle(1999)
Film: Blokhavn 2021.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Litteraturhistorie 1 og 1. værk
Litteraturhistorisk tekstlæsning med nedslag i middelalderen, opysningstiden og romantikken. Her har vi særligt arbejdet med forholdet mellem tekst og periode samt karakteristika ved:
- folkevisen som genre i middelalderen.
- Holberg og komedien
- Nationalromantikken og lyrikken.
- Derudover har fokusområder inden for den episke litterære analyse været komposition, personkarakteristik, sprog og tematik.
Og indenfor lyrikken på sproglige virkemidler.
Primærtekster:
- Torbens datter (riddervise)
- Elverskud (tryllevise)
- I bondedatterens vold (skæmtevise)
- Ebbe Skammelsøn (riddervise)
- Rather Homemade Productions (2010): Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?. Youtube
- “Et farligt venskab” (dokumentar) (2013)
Romantikken:
I DK er jeg født. HCA. 1850
Danmarks Trøst: NFS Grundtvig. 1820.
Morgenvandring: A. Oehlenschläger. 1805.
Film:
Jeppe på Bjerget - Drama i uddrag: Ludvig Holberg. 1722.
Film: Jeppe på Bjerget. Konge for en dag. 1981. Kasper Rostrup 1981.
Skriftlig arbejde:
- analyserende artikel om folkevise
Grundbog:
Brug Litteraturhistorien: Mads Rangvid mfl. (2023)
Kapitel om Middelalderen: slægt, ære og hævn.
Fokus på: Riddervisen, tryllevisen, skæmtevisen,
Kapitel om Oplysningstiden: fornuftens tidsalder.
Holberg, komediegenren, hvorfor drikker Jeppe.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Nyhedsartiklen
Vi skal arbejde med nyhedsformidling og se på nyhedskriterier, opbygningen af nyhedsartikler, avisens udvikling, målgrupper og avistyper, pressefotoet, informationsgenrer og nyheder i 2021/22
Faglige mål:
Du har viden om vilkår for nyhedsformidling i dag
Du har viden om forskellige former for moderne nyhedsformidling.
Du kender de 5 nyhedskriterier
Du kan karakterisere og analysere de vigtigste informationsgenrer: nyhedsartikel, interview, reportage.
Du kan i en analyse anvende begreber som komposition, vinkel og virkemidler.
Du ved, hvad der generelt karakteriserer journalistisk sprog.
Du kender følgende layout-udtryk: rubrik, manchet, mellemrubrik, brødtekst, faktaboks
Skriftligt arbejde:
Nyhedsartikel
Analyse af nyhedsartikler
Værk 2: En nyhedsudsendelse
Værk: Ryd Forsiden - dødstrusler og deadlines.
https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentarfilmen + 2. værk
De forskellige
- Dokumentarfilmgenrer,
- genretræk,
- filmiske virkemidler,
- fakta- og fiktionskoder.
- Personkarakteristik, miljøkarakteristik.
- Tid, miljø, vinkling og symbolik
Værk:
Kandis for Livet.
Klip fra:
Supersize me
Ambassadøren
Rejsen på ophavet
Et glas vand til Johnni
Den hemmelige krig
66 scener fra Amerika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dansk Historieopgave
DHO
Dansk deltager primært som et redskabsfag med fokus på formalia.
Dog runder vi billedanalyse og retorik i arbejdet med teksterne fra historie.
Billedbogen: Mogensen, John mfl. systime. 1995.
Dansk på ny. Holst, Claus. red. systime 2024.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Det Moderne Gennembrud + Værk nr. 4
Det moderne gennembrud.
Fokus: De tre k'er, Impressionisme, Kønsdebat/sædelighedsfejde,: samfundsgrupper i perioden, urbanisering, kønsroller, livet på landet, byborgerskab og arbejdsklasse, dramaet som genre, Brandes og problemer under debat. Billedanalyse og kunst i perioden.
Tekster:
Bang, Herman: Den sidste Balkjole:
Pontoppidan: En stor dag
Skram. uddrag af Constance Ring
Værk:
Dramaet Et Dukkehjem. Henrik Ibsen 1879.
Vi ser tilsvarende filmatiseringen fra 1974 med Ghita Nørby som Nora.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Retorik og argumentation
Vi har arbejdet med retorik og argumentation med fokus på talen som genre. Eleven har lært at karakterisere og analysere en tale ud fra kommunikationsmodeller, appelformer og sprog. Eleverne kan derfor:
• Analysere en tale ud fra Toulmins klassiske kommunikationsmodel + den udvidede kommunikationsmodel
• Definere forskellige typer af taler: Lejlighedstale, politisk tale og juridisk tale
• Kende til appelformerne og deres virkning i taler
• Kende til forskellige typer billedsprog og deres funktion i taler og professionsspecifikke tekster
• Kende til forskellige typer af sproglige figurer og deres funktion i taler
• Kende til forskellige argumenttyper og deres funktion i en tekst
• Analysere taler ud fra Ciceros pentagram
• Analysere og fortolke billeder
Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og formidlingsbevidst anvende centrale mundtlige fremstillingsformer via afholdelse af tale
Klip fra:
Greta Thunbergs klimatale
Frank og Anettes bryllupstale fra Gift ved første blik sæson 2024. DR.
Dr. Margrethes nytårstale 2023
Thomas Vinterbergs Oscars takketale 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Arbejde og identitet + Værk nr. 5
Forløb om arbejdsliv med både litterært, sprogligt og mediemæssigt fokus:
Litterært: Hvordan skildres arbejdsliv i tre forskellige litterære tekster? Særligt fokus på novellegenren og begreberne: fortæller, miljø og personkarakteristik.
Sprogligt: Skriftlig og mundtlig kommunikation i jobopslag, ansøgninger og til jobsamtalen. Karrierelæring med fokus på jobsøgningsprocessen.
Mediemæssigt: Hvordan har medierne de seneste år sat fokus på arbejdsliv? Særligt fokus på nyhedsjournalistik.
Tekster
- Martin A. Nexø: “Lønningsdag” (1900)
- Thomas Korsgaard: “Jeg ringer fordi” (2019)
- Jonas Eika Rasmussen: "Lageret Huset Marie" Uddrag af roman. (2015)
Stine Lysemose:
Kronik fra Politiken: Tal pænt til kassedamen, hun gør sit bedste"
Film:
De frigjorte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteraturhistorie 2 + Værk 6.
Modernisme og realisme:
Fokus: Mellemkrigstiden, efterkrigstiden, eksistentialisme, 1960'erne
. Vi har arbejdet med at få et litteraturhistorisk overblik over 1900-tallet og haft fokus på litterær analyse. Vi har arbejdet med samspillet mellem tekst, kultur og samfund, særligt i arbejdet med modernistiske og eksistentialistiske tekster. Eleverne skal kunne:
• Redegøre overordnet for kunstneriske kendetegn ved modernisme og realisme.
• Sætte den litteraturhistoriske udvikling i 1900-tallet i relation til samtiden
• Analysere, fortolke og vurdere både lyrik, noveller og film.
• Fremhæve og undersøge eksistentialistiske temaer i både skønlitteratur og film ud fra både litterære og filmiske virkemidler.
Tekster:
Tom Kristensen: Nat i Berlin. digt. 1920.
Karen Blixen: Ringen. Novelle. 1962
Martin A. Hansen: Roden. 1955.
Klaus Rifbjerg: Livet i Badeværelset. digt. 1962.
Leif Panduro: Tur i Natten. (1962)
Tekst fra de sidste fem år: Uddrag af romanen og
Stine Pilgaard: Meter i sekundet. (2020) og filmen fra 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikken og den nationale identitet 1800-1870.
Et forløb hvor vi genbesøger nationalisme og nationalidentitet og perioden som vi mødte på 1. år.
Fokus: DK 1801-1814. Skabelsen af den danske nationalstat og nye nationale identitet.
En gennemgang af romantikken og dens forskellige
Begreber: Nationalromantik, romantikken, universalromantik,
Begreberne: folket , fortiden, naturen og definitionen af den nationale identitet i perioden.
Tekster:
Oehenschläger: Der er et yndigt land (1819) digt
Svensk: Richard Dybeck: Du gamla, du fria. (1866)
Norsk: Bjørnstjerne Bjørnsson: Ja, vi elsker dette landet. (1859)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539373",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539373",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539373"
}