Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Henrik Jensen
|
Hold
|
A 2023 En/k HF (A 1k En HF, A 2k En HF, A 2k En itp HF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Social Media (Eksamen)
Dette forløb har haft sit udgangspunkt i emnet 'Social media'.
Eleverne har beskæftiget sig med sociale mediers repræsentativitet og ægthed ifm. arbejdet med to kortfilm om deling på sociale medier. Her er eleverne blevet introduceret til begreberne "theme" og "message", og har analyseret kortfilmene med fokus på disse begreber.
Eleverne har desuden arbejdet med novellen "Lightbox", og er i den forbindelse blevet introduceret til de analytiske begreber. Characterisation, setting, Point of View, Plot, Plot Twist, begreber som de har brugt til at analysere novellen. I forlængelse af dette, har eleverne arbejdet med summaryskrivning.
I forbindelse med repetition har klassen arbejdet med underemnet social media and toxic masculity - med reference til klassens sidste forløb "Gender" - bl.a. med inddragelse af fænomenet "manosphere" og tv-serien "Adolescence".
Endvidere har forløbet fokuseret på puns og poems, hvor vi har arbejdet med spoken word poetry (Prince Ea's "How to auto-correct humnaity). Her skulle eleverne bl.a. fokusere på language, word-play and incorrect grammar.
Endeligt er eleverne blevet introduceret til det retoriske pentagram og de tre appelformer. Her har eleverne skulle bruge deres tilegnede viden til at analysere Ted-Talken "How to Quit Social Media".
Grammatisk, er eleverne blevet introduceret til substantiver og verber. Her har vi fokuseret på substativers bøjning i ental/flertal (herunder regelmæssig og uregelmæssig bøjning, samt tællelige og utællelige substantiver) og bestemt/ubestemt form.
I arbejdet med verber er eleverne blevet introduceret til verbets tider, men fokus har været på bøjning af verber i nutid og datid og i den forbindelse har vi beskæftiget os mest med regelmæssig/uregelmæssig bøjning af verber.
Eleverne har desuden arbejdet med kongruens.
Materiale:
Kerith Lemon Pictures: Award Winning Short Film | Social Media Depression (short film, 2016) https://www.youtube.com/watch?v=GXdVPLj_pIk
Ditch the Label: Are You Living an Insta Lie? Social Media Vs. Reality (short film, 2017) https://www.youtube.com/watch?v=0EFHbruKEmw
Emma Cleary: Lightbox (2015)
TedXTalks: Quit social media | Dr. Cal Newport (Youtube, 2016) https://www.youtube.com/watch?v=3E7hkPZ-HTk
Shanti Das/The Guardian, August 6, 2022:
Inside the violent, misogynistic world of TikTok’s new star, Andrew Tate
https://www.theguardian.com/technology/2022/aug/06/andrew-tate-violent-misogynistic-world-of-tiktok-new-star
Angela Yang/NBC News, March 20, 2025:
How toxic masculinity, Andrew Tate and the online 'manosphere' inspired Netflix's 'Adolescence'
https://www.nbcnews.com/pop-culture/pop-culture-news/adolescence-netflix-manosphere-toxic-masculinity-rcna196967
Filmklip: Adolescence, ep. 2, 2025
Ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Coming of Age
Dette forløb fokuserer på Coming-of-Age og undersøger "ungdom" og udviklingen fra barn til voksen i USA ved analyse af amerikansk fiktion fra 1950'erne til vor samtid. Herunder undersøges køn, etnicitet, identitet. Formålet med forløbet er at styrke elevers læsning og analyse af et større skriftligt værk.
Kernestof:
- "Personality Development" (Compass.Systine.dk)
- “Indian Camp” Ernest Hemingway (1925)
- ”into the Wild” – Jon Krakauer (1996),
- Bryant, Miranda, “The grounded backpackers filling their gap years with volunteering”,
Kortfilm og videoer:
- “TedTalk: Volunteering − the beneficial side effects” (Eric Cooper, 2017
Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Volunteering - assignment 6B
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Twisted Minds
Forløb med hovedvægt på noveller med et overraskende plot-twist.
Materialer:
"Twisted Stories" (Mette Herman: Choices, Systime.dk)
Katherine Weber: Sleeping (2003), CommonLit
Charles Bukowski: Son of Satan (Texting - 1st Year Fiction, Systime)
Dean R Koontz: Kittens
Anna Coren: How My Brother Tried to Kill Me in "Honor Attack" (2013)
Ca. 30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammar Pictures
|
13-03-2024
|
Twisted Stories: Presentations
|
08-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
US Area Study
Kortere forløb om USA og "The American Dream".
Forløbet var tilrettelagt som et projektforløb med selvstændig opgaveformulering, materialefinding samt aflevering og projektfremlæggelse.
Pga. individuelt materiale kan omfang ikke angives.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Screencast: The American Dream
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Horror! (Eksamen)
En indføring i horrorgenren med diskussion om dens særlige appel bl.a. til unge mennesker.
Fokus er bl.a. på opbygningen af "suspense", temaet "insanity", the unreliable narrator samt plots med et overraskende "twist".
Materiale:
Roald Dahl: The Landlady (1960)
https://www.teachingenglish.org.uk/sites/teacheng/files/landlady_text.pdf
Stephen King: The Boogeyman (1973)
https://horror.systime.dk/?id=123
Stehen King: How and Why Horror Stories Work + Why We Crave Horror Movies
https://horror.systime.dk/?id=152
https://horror.systime.dk/?id=153
Edgar Allen Poe: The Black Cat (1843)
(se dokumenter/hold)
Ray Bradbury: The Veldt
https://dcsg.fireflycloud.asia/Templates/lib/pdfjs/web/viewer.html?file=https://dcsg.fireflycloud.asia/resource.aspx?id=444898&r=no&filename=The+Veldt+-+Ray+Bradbury.pdf
Foskellige korte horrorfilm (individuelle valg)
Omfang 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
India; Women, Marriage and the Rape Epid. (Eksam)
EKSAMENSEMNE
Forløbet har fokus på kønsroller i Indien, herunder forskellige synspunkter på problemerne med voldtægter i et Indien mellem stærke traditioner, som f.eks. kastesystemet og dowry-problematikken, og hastig modernisering i mange områder. Desuden et kort tilbageblik på Indien som koloni.
Materiale:
Intro-article: Anya Narang "The Not So Hidden Crime" (2022)
https://www.mironline.ca/the-not-so-hidden-crime-indias-rape-crisis/
Kirsten Ellis: "Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry", S. Fleischer: Indian Scenes (1993)
Jo McGovern: "In India, They Abort Females" (1989), Ibid
Sumnma Udas/CNN: "Covering the Rape Case that Changed India" (2013)
Jason Burke/theguardian.com: "Indian Culture War Breaks Out over Delhi Gang Rape" (2013)
Amrita Pritam: "Stench of Kerosene" (1955), Ole Grarup Different Lives, Different Worlds (Munksgaard 1986)
Khushwant Singh: "Karma", Indian Scenes (Munksgaard 1985)
Video: "A Country that doesn't like Women" (2023)
Supplerende stof:
Introduktionsafsnit : Arranged Narriages, Dowries, Suttee (S. Fleischer et al: India - Land of Contrast , Futurum1993)
Youtube: India's Rape Problem (https://www.youtube.com/watch?v=Z9jD0EoCa3s)
Youtube: What young Indians think of arranged marriage (https://www.youtube.com/watch?v=uqonuIijmtk)
I tilknytning til forløbet har vi arbejdet med English as a Lingua Franca:
1. English as a Lingua Franca aka Dominant Global Language
- The English Handbook: English as Lingua Franca
2, English as the Indian Lingua Franca
- "The Indian Accent"
https://www.youtube.com/watch?v=OoF4i77kPak
Ca 35 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
In the "Ghetto" (Eksamen)
EKSAMENSEMNE
Forløbet handler om Afro-amerikanerne i historisk og socio-økonomisk perspektiv. Fokus er på "the urban environment"/the "projects", fx fattigdom, familieliv.
Desuden rap-musik som udtryk for social protest.
Materialer:
I Hird/Terragni (red), Voices of the City (Systime 1995):
- Sapphire, Wild Thing
- Farai Chideya m.fl., Endangered Family
Sapphire: Push (Penguin Random House). Intensivt bearbejdet kap 1, resten læst ekstensivt som fælles værk.
Filmklip: Precious
Grand Master Flash and the Furious Five, The Message (1979)
I Hopenwasser/Pedersen (red), Voices of the African-American Experience
(Munksgaard 1995)
"The Rawness":
Myth of the Ghetto Alpha Male (the rawness.com 2011)
Race, Ethnicity and Health Care: Statistics
History.com: The Central Park Five. Desuden forskelligt internetmateriale til perspektivering af sagen.
Ca. 50 sider + værk ca. 130 sider = 180 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Gender (Eksamen)
EKSAMENSEMNE
Forløbet har fokus på kønsidentitet, kønsrelationer og kønsforskelle samt forestillinger/fordomme om disse. Vi har undersøgt MeToo-bevægelsens budskaber, og desuden er der arbejdet med især den amerikanske offentligheds debat om ligestilling og "politisk korrekthed" i forhold til temaet.
Afsluttende arbejdede vi med internettets "manosphere" - som overgang til repetition af forløbet Social Media - med perspektivering af tv-serian "Adolescence". Materialer er opgivet under forløbet Social Media.
Materialer:
How to Throw Like a Boy if You are a Girl (Wikihow 2014)
Hollie McNish: Pink or Blue, The Poem (2017)
Billie Eilish: Bad Guy lyrics + video (Genius Lyrics/Youtube)
Nadia Khomani/theguardian 2017:
Metoo - how a hashtag became a rallying cry against sexual harrassment
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/20/women-worldwide-use-hashtag-metoo-against-sexual-harassment
Oprah Winfrey receives the Cecil B. deMille award (Youtube 2018)
https://edition.cnn.com/2018/01/08/entertainment/oprah-globes-speech-transcript
Charlotte Willis: No Gender-Based Terminology (News.com.au 2016)
Ca 33 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539375",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539375",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267539375"
}