Holdet A 2023 Ma/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Carsten Vium Jørgensen
Hold A 2023 Ma/p (A 1p Ma, A 2p Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Statistik
Titel 2 Andengradspolynomier
Titel 3 Finansiel regning
Titel 4 Vækst - eksponentiel og potens
Titel 5 Lineær Programmering
Titel 6 Matematisk vraggods 1
Titel 7 Sandsynlighed, regression, statistik & test
Titel 8 Polynomier og differentialregning
Titel 9 Matematisk vraggods 1
Titel 10 Projekt
Titel 11 Matematisk vraggods 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Statistik

Statistik; beskrivende statistik, udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation
af data, repræsentative undersøgelser
Beskrivelse af et givet datamateriale på baggrund af EXCEL-ark. Data kan være enten ikke-numeriske eller
numeriske. De numeriske data kan inddeles i diskrete og kontinuerte observationer.
Konstruktion af frekvenstabel, bestemmelse af hyppighed, frekvens og summeret frekvens for et numerisk
datamateriale tillige med grafisk illustration i form at pindediagram, trappediagram, histogram og sumkurve.
Bestemmelse af mindste-/størsteværdi, variationsbredde, typetal/-interval, median, kvartilsæt, kvartilafstand,
gennemsnit, varians, standardafvigelse/spredning, kvartiler og fraktiler samt outliers.
Kendskab til begreberne population, stikprøve, repræsentativitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Andengradspolynomier

Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation,
monotoniforhold og ekstrema
Eleverne forventes at kende definitionen af en funktion samt være i stand til at skelne mellem den uafhængige og afhængige variabel. Derudover skal eleverne være fortrolige med de fire forskellige repræsentationer af variabelsammenhænge: tabel, graf, sproglige beskrivelse eller formeludtryk.
Dette betyder også, at eleverne på baggrund af en funktions forskrift og dennes graf skal kunne bestemme
definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Finansiel regning

Finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
Grundlæggende forståelse af procentregning.
Kapitalværdi knyttet til et tidspunkt (K0, Kn, A0, An).
Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer, gennemsnitlig og effektiv rente.
Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
Udfærdigelse af amortisationsplan.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vækst - eksponentiel og potens

Funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema
Eleverne forventes at kende definitionen af en funktion samt være i stand til at skelne mellem den uafhængige og afhængige variabel. Derudover skal eleverne være fortrolige med de fire forskellige repræsentationer af variabelsammenhænge: tabel, graf, sproglige beskrivelse eller formeludtryk.
Dette betyder også, at eleverne på baggrund af en funktions forskrift skal kunne bestemme definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation – dvs. løsning af uligheder, monotoniforhold og ekstrema.
De funktioner, som kan indgår i ovenstående analyse er de eksponentielle, potentielle og logaritme-funktioner.
Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
]
Eleverne skal opnå viden om de grundlæggende funktioner nævnt ovenfor og kende karakteristika samt grafer for disse. Denne viden skal kunne anvendes i forbindelse med modellering i økonomiske problemstillinger.

Den naturlige logaritmefunktion og 10-tals logaritmen skal kendes tillige med benyttelse af logaritmeregne-reglerne.

Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Matematisk vraggods 1

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sandsynlighed, regression, statistik & test

1) regressionsanalyse; lineær regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient, residualplot,

2) beskrivende statistik; udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller, grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser,

3) Chi-i-anden test

4) grundlæggende sandsynlighedsregning; binomial- og normalfordelingen;

5) konfidensintervaller
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve i SS og test 25-10-2024
Prøve 26-10-2024
Emneopgave i SS og Tests 28-10-2024
Emneopgave i SS og Tests 29-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Polynomier og differentialregning

Grundlæggende differentialregning;
Polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, overgang fra sekant til tangent
Forståelse af sammenhæng mellem differens- og differentialkvotient.
Forståelse af sammenhæng mellem differentialkvotient og monotoniforhold & ekstrema.
Bestemme differentiation af sum, differens og konstant mulitipliceret med en funktion.
Bestemmelse af differentialkvotient for funktionerne: lineære, eksponentielle og polynomier.
Derudover beherskelse af matematisk modellering i økonomiske sammenhænge ved brug af differentialregning.
Bestemmelse af tangentens ligning
Udledning af formler eller beviser for nogle af de sætninger, der anvendes indenfor emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Projekt

Matematik på B-niveau afsluttes med en projektprøve, og denne er en del af elevens prøveudtræk, så det er ikke sikkert, at eleven skal til prøve i matematik på B-niveau.

Alle elever, der afslutter matematik på B-niveau, dvs. elever, som ikke fortsætter på valghold i matematik A, skal lave det afsluttende projekt, og arbejdet med dette indgår i den afsluttende standpunktskarakter.

Den afsluttende prøve i matematik B er en kombineret projektprøve og mundtlig prøve.

Ved den mundtlige prøve trækker eksaminanden ved lodtrækning en kendt opgave, der knytter sig til en af emneopgaverne fra undervisningen og den teori, det omhandler.

Derudover trækker eksaminanden ved lodtrækning en ukendt stillet opgave, der afprøver fagets mindstekrav. Denne ukendte stillede opgave er 4 små opgaver i flere emner.

Den mundtlige prøve falder i 3 dele.

I den ene del redegør eksaminanden for sin projektbesvarelse af det centralt udmeldte tema, der suppleres med uddybende spørgsmål for at afklare eksaminandens matematiske forståelse og ejerskab til opgaven. Denne del af eksaminationen må højest omfatte 1/3 af eksaminationstiden.

Den anden del af prøven former sig som en samtale mellem eksaminand og eksaminator med udgangspunkt i den ved lodtrækning trukne kendte opgave.

Den tredje del bruges til at tjekke om, hvorvidt eksaminanden kan honorere mindstekravene bruges den tredje og sidste del af eksaminationen på at teste fagets mindstekrav.

Honorering af disse mindstekrav vil give en karakter på mindst 02. Det er individuelt hvor lang tid der bruges på disse mindstekravsopgaver, men eleven har tid i forberedelsestid til disse mindstekravsopgaver, og har derfor også forudsætning til at fremlægge dem til prøven. Så for nogle elever bruges der måske 2 minutter og for andre fx 10 minutter på denne sidste del.

Rækkefølgen af de to første dele bestemmer eksaminanden selv, gerne i samråd med eksaminator. For nogle eksaminander er det en fordel at starte med den udtrukne opgave, som man lige har siddet og forberedt sig på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer