Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Eva Birkholt Christensen
|
Hold
|
A 2023 re/s (A 2s re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget
Et kort introduktionsforløb til fagets formål, metode og teori, samt de faglige mål. Det introducerede kernestof danner grundlag for årets forløb, og der vendes jævnligt tilbage til det præsenterede stof.
Eleverne introduceres til fagets metodeapparat og begreber inden for senmoderne religion (som bruges som perspektiv i slutningen af hvert forløb). Der tages udgangspunkt i elevernes nære verden og danskernes religiøsitet i det senmoderne samfund.
Derudover diskuterer vi kort, hvorfor mennesket har behov for religion og forsøger at indkredse det spørgsmål ved at definere, hvad religion er og gør for verden, samfundet og mennesket.
Centrale begreber:
- Indefra/ udefra synsvinkel
- Sekularisering / afsekularisering
- Affortryllelse / genfortryllelse
- Den religiøse aktør
- Synkretisme
- Maksimalisme / minimalisme
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam: trådene fra klassisk til moderne praksis
I forløbet får eleverne en grundlæggende forståelse af religionen islam med fokus på islams formative periode, de seks trosartikler og de fem søjler, profeten Muhammed og hans betydning og tolkninger af islam. Vi har et særligt fokus på analyse af centrale ritualer og helligsteder, hvor særligt hajj er analysegenstand.
Afslutningsvist arbejder vi med islam i det senmoderne samfund, hvor muslimsk identitet, ungdomskultur og køn undersøges i en dansk kontekst. Forløbet afsluttes med en ekskursion til Meriam Moskeen i København (OBS aflyst pga særlige omstændigheder)
Desuden præsenteres eleverne for religionsfaglig kildelæsning, hvor særligt karakteristik og analysenedslag trænes. Eleverne har i par/små grupper fremlagt kildetekster (sura, hadith og moderne fatwa-tekster).
Centrale begreber
- Islam
- Allah
- Al-jahhiliya
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Tawhid
- Koranen og Hadith
- Kabaen
- Umma
- Sunni og shia
- Profeten Muhammed
- Sunna
- Mekka og Medina
- Halal og haram
- Sharia og fiqh
Religionsfaglig teori og begreber
- Jens Formans idealtyper: Modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist
- Hellig og profan
- Van Gennep overgangsritual
- Podemann: Ritual-myte-model
-Ninian Smarts 7 dimensioner
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, lærerstyret undervisning, pararbejde, elevfremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
De mange kristendomme
I dette forløb har eleverne arbejdet med kristendom med fokus på kristendommens formative og nutidige former.
Eleverne har først undersøgt jødedommen som historisk fundament for kristendommen, derefter har eleverne arbejdet med kristendommens mytologiske tekster, den kristne grundmyte og den tidlige kristendoms stridigheder om ortodoksi.
Derefter har vi undersøgt Luther og reformationen og dens indflydelse i Danmark.
Afslutningsvis har vi arbejdet med kristendommen i det senmoderne samfund, forskellene på katolicisme og protestantisme (og diverse undergrupper), kristendom i Danmark (særligt Folkekirken og velfærdsstaten), ritualer, etik og forskellige syn på næstekærlighed. Desuden globalt udblik til USA, md fokus på kreationisme, fundamentalisme og historiske spændinger mellem videnskab og religion.
Centrale begreber og temaer:
Kristendommens historiske udvikling (fokus på DK og Luther)
Den kristne grundmyte
Kristen etik
Ritualer (fokus på dåb og nadver)
Kristendom i Danmark
Kristendom i USA (herunder fundamentalisme og Trump) og Zuckermans forklaring på forskellene på kristendoms betydning i DK og USA
Næstekærlighed
No-naturlæren
Treenighed
Det dobbelte kærlighedsbud
Forskellige teismer
Transcendens
Religionsfaglig teori og begreber
Podemanns myteteori
Van Genneps ritualteori
Victur Turners ritualteori
Jan Hjärpes model
Dobbelaeres sekulariseringsteori
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Buddhisme: fra askese til youtube-yoga
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til buddhismens formative periode, religionens grundmyter, tekster, begreber og ritualer. Derefter et fokus på historiske- og samfundsfaglige årsager til buddhismens indførelse i Vesten, særligt med fokus på Danmark. Der er i forløbet blevet arbejdet meget komparativt, både inden for buddhismen (de tre hovedretninger) og til de monoteistiske religioner eleverne har arbejdet med tidligere på året.
Forløbet blev afsluttet med et besøg i Phendeling center for tibetansk buddhisme, med et oplæg af Tenzin Drolkar om livet som konvertit i Danmark, buddhisme som svar på senmoderne problematikker og ligestilling i det buddhistiske munkevæsen.
Centrale begreber og temaer:
Buddha
Siddharta Gautama
Boddhisatva
Askese
Dharma
Sanga
Middelvejen - den 8-ledede vej
Dukha
De 4 ædle sandheder
De 5 skandhaer
Forgængelighed
Anatman
Karma
Samsara
Nirvana
Reinkarnation
Livshjulet
De tre rodårsager
De tre juveler
Den 12-ledede årsagskæde
Cyklisk tidsopfattelse
Vesak
Religionsfaglig teori og begreber:
Melford Spiros typologi
Lægmand og ekspert
Ninian Smarts 7 dimensioner
Podemanns ritualteori
Sekularisering og afsekularisering
Senmoderne religion
Genfortryllelse
Synkretisme
Eklekticisme
Universalistisk religion og partikulær religion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Ateisme og religionskritik
I dette forløb har eleverne arbejdet med ateisme og agnosticisme i en historisk og senmoderne kontekst. Der har primært været fokus på en nutidig, dansk kontekst med gruppearbejde om Humanistisk Samfund og Ateistisk Selskab.
Eleverne har arbejdet med religions rolle i samfundet, herunder religionsfrihed og religionslighed og kritik af folkekirkens privilegerede position. Derudover har de arbejdet med ikke-religiøst funderet etik og det ateistiske menneskesyn.
Centrale begreber
Ateisme
Agnosticisme
Teisme
Implicit og eksplicit ateisme
Deocentrisk, antrocentrisk og polycentrisk religionssyn
Senmoderne
Sekularisering
Affortryllelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540029",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540029",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540029"
}