Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Esben Kirk Mikkelsen
|
Hold
|
A 2023 Ma/r (A 1r Ma, A 2r itp Ma, A 2r Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Indhold
• Renteformel
• Annuitetslån og opsparing
• Regneforskrift for eksponentielfunktion, også fremskrivningsfaktor
• Grafer for eksponentiel funktion, herunder DM og VM
• Mundtlig redegjort for eksponentialfunktionens vækstegenskab (ikke bevis)
• Regneforskrift for fordobling- og halveringskonstant (ikke bevis)
Materiale: plus B1 stx kapitel 3.1, 3.3 og 3.5-3.5.1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Eleverne har arbejdet med simple sandsynligheder, samt begreberne kombinationer og permutationer
plus B2 STX kapitel 4, afsnit 4.1, 4.2, 4.3
Faglige mål
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
– kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Polynomier
Andensgradspolynomiet
Eleverne har arbejdet med polynomier, med primært fokus på andengradspolynomiet. De har arbejdet med løsningen af et andengradspolynomium, toppunktsformlen, faktorisering af et andengradspolynomium, forskydning af en parabel og polynomiel regression
Faglige mål
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om fagets metoder og identitet
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
Kernestof
– funktionsbegrebet, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: polynomier
-– principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.
Undervisningsmateriale:
plus B1 STX: kapitel 5 - 15.8 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Eleverne har arbejdet med potensfunktioner og den egenskaber.
Faglige mål
Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
Kernestof
(- omvendt proportionalitet), det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer
- karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: potensfunktioner
Undervisningsmateriale
plus B1 STX kapitel 4 - 10.3 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition 1g. Forberedelse til årsprøve
Præsentation af eksamensform
Regression og vurdering af model
Regne gruppedel
Arbejde med mundtlige spørgsmål
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Andengradspolynomiet og funktionsundesøgeles
Opsamling på andengradspolynomiet og og grafisk funktionsanalyse
Kernestof
– karakteristiske egenskaber ved funktioner og deres grafiske forløb
– polynomier
– funktionsbegrebet
– monotoniforhold
– ekstrema
Undervisningsmateriale
plus B1 STX kapitel 5, afsnit 5.1, 5.2, 5.3, 5.5, 5.6 - normalsider: 12,7
plus C hf kapitel 4: afsnit 4.1, 4.2 - normalsider 4,1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Kernestof
- Graf analyse
- Differentialkvotient
- Tretrinsreglen
- Bevis for udvalgte regneregler (lineær funktion og andengradspolynomiet)
- Regneregler for differentiation
- Ligning for tangent
- Den afledte funktion
- Monotoniforhold
- Væksthastighed
- Optimering
Undervisningsmateriale
plus B2 STX kapitel 3, afsnit: 3.1 - 3.6 - normalsider 20
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sundhed og matematik
Tværfagligt projekt med idræt
Kernestof
- Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale
- Grafisk præsentation af statistisk materiale
- Stikprøver og empiriske statistiske deskriptorer,
- Regression for lineær, eksponentiel, potens og polynomiel samt usikkerhedsbetragtning og residualplot
- Bearbejdning af autentisk datamateriale
- Videnskabsteori og matematiske metoder
Undervisningsmateriale
plus B1 STX: kapitel 7 - 20,7 normalsider
plus B1 STX: afsnit 1.8, 4.6, 5.6 - 10,6 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorer I: Regning med vektorer
Kernestof
- Grundlæggende vektorbegreber
- Regning med vektorer
- Vektor koordinater
- Længde af vektor
- Afstand mellem punkter
- Skalarprodukt
- Vektorprojektion
- Determinant
Undervisningsmateriale
Plus b1 STX - Kapitel 6 afsnit: 6.4, 6.6, 6.7, 6.9, 6.10 - 19,2 normalside
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Vektorer II: Linjer og cirkler
Kernestof
- Rette linjer
- Parameterfremstillingen
- Linjen ligning
- Vinkel mellem linjer
- Distanceformlen
- Skæring mellem linjer
- Cirkler
- Cirkel tangent
- Skæring mellem cirkel og linje
Undervisningsmateriale
Plus b1 STX - Kapitel 6 afsnit: 6,9, 6.10 - 11.9 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Sandsynligheder og statistiske test
Kernestof
- Repetition af sandsynlighed og kombinatorik
- Stokastisk variabel
- Binomialfordeling
- Tosidet hypotesetest for binomialfordeling
- Konfidensinterval for andel
Undervisningsmateriale
Plus B2 STX: kapitel 4 - afsnit 4.4 - 4.6 - 17 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540067",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540067",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540067"
}