Holdet A 2023 En/w - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Eva Birkholt Christensen, Sinan Anatole Piskin
Hold A 2023 En/w (A 2w En, A 2w itp En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Environmental Justice (EXAM TOPIC)
Titel 2 The art of war (Exam topic)
Titel 3 Exit West
Titel 4 Dark Minds
Titel 5 British Colonialism and Postcolonial voices
Titel 6 Forløb#3
Titel 7 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Environmental Justice (EXAM TOPIC)

Dette forløb har eleverne fået en introduktion til emnet enviromental justice, herunder dets teoretiske- og historiske ramme. Vi har arbejdet med nutidige- og historiske problematikker og cases i USA, heriblandt miljøskandalen i Warren County, the Flint Water Crisis, Cancer Alley i Louisiana og The Dakota Access Pipeline. Derudover har vi arbejdet med de gennemgående temaer: redlining/segregation, race and inequality, health disparity, lokaldemokrati og aktivisme, alt sammen som en del af et større perspektiv på ulighed og diskrimination i USA.
Eleverne har arbejdet med et bredt udvalg af tekster, heriblandt spillefilm, en graphic short story, talkshow, plakater og oplysningskampagner, akademiske fagtekster, samt uddrag fra to non-fiktion bøger.

Derudover har der i forløbet været fokus på tværfaglige perspektiver bl.a. til studieretningsfagene kemi, matematik og fysik. Eleverne har trænet selvstændig områdeafgrænsning, problemformulering, kildeindsamling og analyse, samt at arbejde procesorienteret med større skriftlige opgaver i forskellige faser.

Vigtige begreber
Robert Kuhens taxonomi; distributive, procedural, and corrective- og social justice.
Overt / covert racism
Institutionalized racism
Internalized racism
Redlining
Segregation
Agency
Community activism
Public and private stakeholders
Environmental justice
Jim Crow


Særlige fokuspunkter fra Lærerplanen:
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
-principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation

Arbejdsformer:

-Lærestyret introduktion til emnet
- Gruppeøvelser: brainstorm, research grupper, "work stations" med forskellige typer kildemateriale (statik, geografisk data, historiske dokumenter, plakater, lovtekst, materialer fra myndigheder og private aktører).
- Pararbejde: vocabulary, analyse af grafisk novelle, case-læsning om racisme
- Individuelt: Eleverne har halvvejs igennem forløbet valgt et underområde/en case. Til dette skulle de udfylde en 'projekt plan' med en foreløbig problemformulering. I løbet af forløbet har de individuelt afleveret 4 delaflevering: beskrivelse af kilder, referenceliste, udkast til opgaven og det endelige produkt (ca. 3 siders' research paper' med selvvalgt emne og materiale).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 The art of war (Exam topic)

Forløbet har til formål at introducere eleverne til en række forskellige genrer i kontekst med første verdenskrig, herunder digte, noveller, film, breve og plakater.

Forløbet arbejder med litteratur som en refleksion af den følelse af meningsløshed, som kendetegner perioden omkring første verdenskrig, hvorigennem eleverne får en introduktion til historien bag WW1 og modernismen som en litterær isme. Derudover arbejdes også med sproget som middel til at rekruttere til en ellers ”meningsløs” krig, og dermed understreges både sprogets æstetiske og strategiske dimension.
Eleverne har arbejdet med digtanalyse, poetic devices, meter, modernisme, historieforståelse i et individuelt analytisk essay, produktion a soundscape (digoplæsning), samt elevpræsentationer i små grupper med emnerne:

Life in the trenches
New military technology
Women during the war
British propaganda
What led to WW1?
Soldiers from other countries
Mental health
The Battle of the Somme
Life after the war for veterans

Særlige fokuspunkter fra læreplanen
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster

Begreber

No Man's Land
Shell Shock
PTSD
Flare
Frontline
Artillery
The Somme
The Krauts
Poetic devices
Modernism
FLIRT- og CAIP-modellerne til digtanalyse


Særlige fokuspunkter
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
- Det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- Et genremæssigt varieret udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA - principper for tekstopbygning
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyse - laves i modulet 22-11-2024
Gruppefremlæggelse + noter til klassen 22-11-2024
WW1 Essay 08-12-2024
Soundscape 19-12-2024
Genaflevering WW1 essay 10-01-2025
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Exit West

Forløbet er centreret om værklæsningen af Mohsin Hamids roman Exit West fra 2017. Romanen omhandler globalisering, migration, religion, identitet og ung kærlighed.
Romanen udspiller sig først i et unavngivet land i mellemøsten, dog med tydelige referencer til Pakistan, som er Hamids hjemland. Gennem sit tema, migration og globalisering, lægger romanen op til diskussion og refleksion over brexit, engelsk som lingua franca i en globaliseret verden (bl.a. for flygtninge og migranter), samt anti-migrant strømninger i både USA, UK, Australien og Japan. Ydermere har forløbet omhandlet kønsroller, familiedynamik, unges identitet, kærlighed og hvad ’hjem’ er.
I dette forløb har eleverne arbejdet med dybdegående litterær analyse, herunder genretræk for magisk realisme. Eleverne har produceret deres egne litteraturpodcasts om værket, skrevet egne digte i genren ’found poetry’, samt skrevet korte, reflekterende tekster.


Begreber:
Wendy B. Farris framework for magical realism
Migration
Discourse analysis
David Harveys framework for globalization
Arjun Appadurai's five dimensions of globalization
STEAL-modellen (personkarakteristik).
Nativism
Xenophobia
Othering
Identity


Særlige fokuspunkter fra lærerplanen:
-analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi ̶
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster ̶
-analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode ̶
-perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk ̶
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
-principper for tekstopbygning ̶
-kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
-det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca ̶
-et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk ̶
-tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
-væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
-historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Arbejdsformer:
-Lærestyrede oplæg
- Gruppeøvelser: brainstorm, læsegrupper, projektarbejde (podcast)
-Pararbejde: vocabulary, analyse
-Individuelt: kreativ skrivning, reflektionsskrivning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedback på Evas essay 06-01-2025
A 2w En skr. prøve 20-01-2025
Exit West podcast 11-03-2025
Skriveøvelse Exit West 14-03-2025
Exit West skriveøvelse, final 17-03-2025
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse - Værklæsning
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Dark Minds

Cirka 13 moduler




Tilladte hjælpemidler

Egne noter:
- Noter du selv har skrevet i løbet af året (f.eks. i OneNote eller Word) skal downloades inden prøven og ligge på din computers skrivebord. Det er ikke tilladt at tilgå OneNote, Google Drive eller lignende under prøven, heller ikke i offline mode.
Microsoft Word:
- Words egen stavekontrol, men ikke Words ”Editor”-funktion.

Systime:
Back, N. R., & Sigh, P. R. (2020). Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism. Systime. https://throughliterarylandscapes.systime.dk
Christensen, B., & Tornøe, P. (2020). Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF. Gyldendal. https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk
Engsted, J. (2025). SÅDAN SKRIVER DU I ENGELSK. Columbus. https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk
Grønvold, M., & Ohland-Andersen, H. (2019). Toolbox. Tools for analyzing English texts. Gyldendal. https://toolboxengelsk.systime.dk
Hermann, M., & Tornø, P. (2019). Getting Started. Gyldendal. https://gettingstarted.systime.dk
Tornøe, P. (2020). Get It Right. Gyldendal. https://getitright.systime.dk
Tornøe, P., & Lund, O. J. (2020). Write On - in English. Gyldendal. https://writeon.systime.dk
Østergaard, T. (2017). The English Handbook. Systime. https://theenglishhandbook.systime.dk
MinLæring:
ENGRAM https://app.minlaering.dk/bog/1
ENGRAM Basis https://app.minlaering.dk/bog/6
Do it, write https://app.minlaering.dk/bog/25

Ordbøger:
ABC ordbogen https://abc.ordbogen.com/
Cambridge Dictionary https://dictionary.cambridge.org/
Merriam-Webster https://www.merriam-webster.com/
Ordbogen https://www.ordbogen.com/da/
glosbe.com

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 British Colonialism and Postcolonial voices

Indhold
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#3

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer