Titel
1
|
Environmental Justice (EXAM TOPIC)
Dette forløb har eleverne fået en introduktion til emnet enviromental justice, herunder dets teoretiske- og historiske ramme. Vi har arbejdet med nutidige- og historiske problematikker og cases i USA, heriblandt miljøskandalen i Warren County, the Flint Water Crisis, Cancer Alley i Louisiana og The Dakota Access Pipeline. Derudover har vi arbejdet med de gennemgående temaer: redlining/segregation, race and inequality, health disparity, lokaldemokrati og aktivisme, alt sammen som en del af et større perspektiv på ulighed og diskrimination i USA.
Eleverne har arbejdet med et bredt udvalg af tekster, heriblandt spillefilm, en graphic short story, talkshow, plakater og oplysningskampagner, akademiske fagtekster, samt uddrag fra to non-fiktion bøger.
Derudover har der i forløbet været fokus på tværfaglige perspektiver bl.a. til studieretningsfagene kemi, matematik og fysik. Eleverne har trænet selvstændig områdeafgrænsning, problemformulering, kildeindsamling og analyse, samt at arbejde procesorienteret med større skriftlige opgaver i forskellige faser.
Vigtige begreber
Robert Kuhens taxonomi; distributive, procedural, and corrective- og social justice.
Overt / covert racism
Institutionalized racism
Internalized racism
Redlining
Segregation
Agency
Community activism
Public and private stakeholders
Environmental justice
Jim Crow
Særlige fokuspunkter fra Lærerplanen:
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med
en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden
om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
-principper for tekstopbygning
̶ kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
Arbejdsformer:
-Lærestyret introduktion til emnet
- Gruppeøvelser: brainstorm, research grupper, "work stations" med forskellige typer kildemateriale (statik, geografisk data, historiske dokumenter, plakater, lovtekst, materialer fra myndigheder og private aktører).
- Pararbejde: vocabulary, analyse af grafisk novelle, case-læsning om racisme
- Individuelt: Eleverne har halvvejs igennem forløbet valgt et underområde/en case. Til dette skulle de udfylde en 'projekt plan' med en foreløbig problemformulering. I løbet af forløbet har de individuelt afleveret 4 delaflevering: beskrivelse af kilder, referenceliste, udkast til opgaven og det endelige produkt (ca. 3 siders' research paper' med selvvalgt emne og materiale).
|