Holdet A 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) David Blichert Klovborg
Hold A 2023 En/y (A 1y En, A 2y En, A 2y itp En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Social class in the UK
Titel 2 This is America / Is this America?
Titel 3 Horror
Titel 4 Coming-of-age
Titel 5 Mental Health in lit., vis., and perform. arts

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Social class in the UK

I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med samfundsklasser i Storbritannien. Der er et fokus på et forløb med historiske nedslag der giver viden om forskellige komponenter der tilsammen kan give et indblik i hvad socialklasser er for briterne selv og hvordan at samfundets udvikling og ændringer i politiske reformer, fra 1800-tallet til nu, har påvirket briterne.

Under forløbet vil eleverne blive præsenteret for:

- Gruppearbejde om britisk demografi.
- Socialklasser i Storbritannien, herunder rykket fra tre til syv socialklasser, og hvorfor et indblik i spørgsmålet om socialklasser er vigtige for at forstå samfundet i Storbritannien.
- Sammenspillet mellem skønlitteratur og historie, herunder digte og romanuddrag fra industrialiseringen, socialklassefilm fra efterkrigstiden og lyrik fra slutningen af det 20. århundrede


KERNESTOF:

Campbell, "Adina: Who were the Windrush generation and what is Windrush Day?", BBC, 19-06-2024.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-43782241

Day, Harvey: "Section 28: What was it and how did it affect LGBT+ people?", BBC, 01-11-19.
URL: https://www.bbc.com/bbcthree/article/cacc0b40-c3a4-473b-86cc-11863c0b3f30

Dickens, Charles: "Hard Times, Coketown" (1854). Fra grundbogen Wider Contexts af Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold, Jonna Engberg-Pedersen, Systime, 2012 (i-bog)
URL https://widercontexts.systime.dk/?id=231

Douglas Fraser: "Middle class obscured in a Scots myth", BBC, 18-10-2014.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-scotland-scotland-politics-29673044

Dorling, Danny: "Why Britain's class system will have to change", The Conversation, 26-04-2016.
URL: https://theconversation.com/why-britains-class-system-will-have-to-change-58188

Fellowes, Julian: "Downton Abbey", S01 E01 (2010).

N/A: "A Sanitary Remonstrance (1849)". Fra Systime-bogen Worlds of English af Anne Mette Finderup, Agnete Fog og Systime A/S, 2022
URL: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=297

National Archives: "1833 Factory Act - Did it solve the problems of children in factories?"
URL: https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/1833-factory-act/

Pet Shop Boys - A Red Letter Day (1996).
Sangtekst: URL: https://www.petshopboys.co.uk/lyrics/a-red-letter-day
Musikvideo udgivet på YouTube, 2019.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=A-2TaT8dPns&ab_channel=PetShopBoysParlophone

Robson, David: "How important is social class in Britain today?", BBC, 07-04-2016.
URL: https://www.bbc.com/future/article/20160406-how-much-does-social-class-matter-in-britain-today

Wordsworth, William: "Composed upon Westminster Bridge, September 3, 1802". Fra grundbogen Wider Contexts af Hanne Ohland-Andersen, Mette Grønvold, Jonna Engberg-Pedersen, Systime, 2012 (i-bog)
URL https://widercontexts.systime.dk/?id=230#c385

FILM/TV:
Stephen Daldry: "Billy Elliot", Universal Studios, 2000 (film).
Top Boy: Summerhouse, S01, E01 (TV-serie)

GRAMMATIK:

Poul Bruun & Lisbeth Veirup: "English Grammar Guide", Systime, 2009. Følgende kapitler gennemgås i forløbet:
- Kapitel 4 (Udsagnsord: Passiv)
- Kapitel 5 (Udsagnsord: ING-formen)
- Kapitel 6 (Udsagnsord: Navnemåde (infiitiv) og omskrivning med "do")
- Kapitel 7 (Udsagnsord: Mådeudsagnsord (modalverber))



SUPPLERENDE STOF:

Absolute History: "What Was Life Really Like In A Victorian Workhouse? | Secrets From The Workhouse", 2022. Oprindeligt udgivet med titlen "Secrets from the Workhouse" og produceret af Simon Chu i 2013.
URL: https://www.youtube.com/watch?v=1MX_fSw8etY&t=67s&ab_channel=AbsoluteHistory

BBC: "Huge survey reveals seven social classes in UK", BBC,  03-04-2013.
URL: https://www.bbc.com/news/uk-22007058

BBC Two: "Why the Industrial Revolution Happened Here", 2013.
URL: https://www.bbc.co.uk/programmes/b01pz9d6
(Link til dokumentar: https://www.dailymotion.com/video/x7kzq6q)

Legislation.gov.uk: "Local Government Act 1988 - 1988 CHAPTER 9", årstal ikke opgivet for hjemmesiden, men den primære kilde blev udgivet i 1988.
URL: https://www.legislation.gov.uk/ukpga/1988/9/introduction

London School of Economics/Mylearning.org: "The Beveridge Report: Making the Welfare State", årstal ikke opgivet.
URL: https://www.mylearning.org/stories/the-beveridge-report-making-the-welfare-state/1235

FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 This is America / Is this America?

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har til formål at introducere eleverne til vigtige nedslagspunkter i amerikansk historie for at forsøge at få en idé om de gældende samfundsforhold i USA. Eleverne får dermed igennem dette forløb erfaring med centrale tekster og elektronisk baseret materiale, der tilsammen giver et portræt af USA, omfattende historiske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold. I dette forløb arbejdes der derudover med væsentlige engelsksprogede tekster inden for de litterære hovedgenrer, som er med til at give eleverne et billede af USA som kulturskaber.
Forløbet har et delmål i at lære eleverne at kunne koble en historietekst sammen med skønlitteratur fra pågældende periode. Dette foregår i lektionerne om industrialiseringen og urbaniseringen med et digt af Walt Whitman og en novelle af W.E.B. Du Bois.

Forløbet om USA starter med perioden før Uafhængighedsærklæringen (år 1776) som udgangspunkt og fortsætter derefter med andre betydningsfulde perioder/begivenheder i USAs historie frem til det 20. århundrede, herunder:
Den Amerikanske Revolution (1775-1783)
Ekspanderingen mod Vest (1815-1861)
Borgerkrigen (1861-1864)
Industrialiseringen og urbaniseringen (1890-1920)



Kernestof:

Du Bois, W.E.B.: "On Being Crazy, 1907. Short story", fra bogen Black Voices, Gyldendal, 2016.
(URL: https://blackvoices.systime.dk/?id=156)

Erlich-Møller, Bianca & Thomsen, Mathilde: "Separate but Equal", fra bogen Black Voices, Gyldendal, 2016.
(URL: https://blackvoices.systime.dk/?id=130)

Iñárritu, Alejandro González: "The Revenant", 20th Century Fox, 2016.

Jamestown-Yorktown Foundation: "Life at Jamestown", 2014.
(URL: https://wvstatemuseumed.wv.gov/Assets/Jamestown-Lesson-Complete.pdf)

Nye, David: "Growth of the Colonies, Colonial Growth to Revolution (1700-1776)" fra grundbogen "American History", Systime, 2012.
(URL: https://ushistory.systime.dk/?id=136)

Nye, David: "Creating a New Nation (1776-1815)" fra grundbogen "American History", Systime, 2012.
(URL: https://ushistory.systime.dk/?id=123)

Nye, David: "Native Americans and African Americans - Slavery, Free Labor, Westward Expansion (1815-1861)" fra grundbogen "American History", Systime, 2012.
(URL: https://ushistory.systime.dk/?id=124)

Nye, David: "Lincoln and the Civil War, Civil War Reconstruction, Expansion (1861-1890)" fra grundbogen "American History", Systime, 2012.
(URL: https://ushistory.systime.dk/?id=148)

Nye, David: "Urbanization (1890-1920)" fra grundbogen "American History", Systime, 2012.
(URL: https://ushistory.systime.dk/?id=154)

Gejlajer, Henrik: “The American People” (ed.), 2006, Targets, Gyldendal, København

OverSimplified: "The American Revolution - OverSimplified (Part 1), 2018
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=gzALIXcY4pg&ab_channel=OverSimplified)

OverSimplified: "The American Revolution - OverSimplified (Part 2), 2018
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=rtYC2jx1LM0&ab_channel=OverSimplified)

PBS Learning Media: "Colonizing America", 2015.(https://www.pbslearningmedia.org/resource/d377ad71-005f-4bb7-b0a1-e40a5a85aa39/colonizing-america-crash-course-us-history-2/)

Springsteen, Bruce: "Born in the U.S.A.", 1984

Whitman, Walt: "Crossing Brooklyn Ferry", 1856.
(URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/45470/crossing-brooklyn-ferry)


Supplerende stof:
"America Fuck Yeah"
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=7R5A0pg4oN8)

American Battlefield Trust: "Boston Tea Party: The Revolutionary War in Four Minutes", 2023.
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=2jnhVKAKFLI&ab_channel=AmericanBattlefieldTrust)

Hip Hughes: "The 13th Amendment Explained: The Constitution for Dummies", 2014.
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=6HAmJMnBf0w&ab_channel=HipHughes%28HipHughes%29)

Mometrix Academy: "The American Civil War", 2018.
(URL: https://www.youtube.com/watch?v=YvWvhlDEnG4&ab_channel=MometrixAcademy)

Grammatik:
Adjektiver og adverbier (https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/31467)

Do-omskrivning (https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854/sektion/25246)

Kongruens (https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/28010)

Præpositioner (https://app.minlaering.dk/login?redirect=%2Flektier%3Fvis%3D306331)

Regelmæssige og uregelmæssige verber (https://app.minlaering.dk/bog/6/kapitel/14854)

Verbets tider (https://app.minlaering.dk/bog/1/kapitel/37995/sektion/40827)


FAGLIGE MÅL ANVENDT I DETTE FORLØB:

Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner

Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Flaneur poems 23-05-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Horror

I dette forløb arbejder vi med "Horror"-genren. Forløbet tager udgangspunkt i Systime-bogen "Horror". Vi vil med inspiration fra lærebogen arbejde med de tre tilgange: "Horror: A mirror of the human psyche", "Horror: A mirror of society" og "Horror: A mirror of human nature".
Vi vil særligt arbejde med den psykoanalytiske analysemetode i vores analyse af teksterne.

Fagligt indhold gennem arbejde med kernestoffet:
det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglærings- og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
̶  faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag̶
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Kernestoffet udgøres af autentiske,

Kernestof:
- William Acton: "Want of sexual feeling in the female" (1875) (https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)

- Max Brooks: "Zombie Survival Guide" (uddrag)

- Mathias Clasen: "The Horror! The Horror!" (2010) (https://horror.systime.dk/index.php?id=135#c380)

- Sigmund Freud: "The Uncanny" (https://horror.systime.dk/index.php?id=151)

- Stephen King: "The Boogeyman" (1973) (https://horror.systime.dk/?id=123)

- Stephen King: "Why We Crave Horror Movies" (1982) (https://horror.systime.dk/?id=153)

- R.C. Matheson: "Making Cabinets" (2006) (https://horror.systime.dk/?id=132)

- Edgar Allan Poe: "The Raven" (1845) (https://horror.systime.dk/index.php?id=128#c231)

- Willian Shakespeare: "Hamlet", Act I scene IV (1833)  (https://horror.systime.dk/?id=144#c287)

- Bram Stoker: "Dracula: The morning of 16 May" (1897)
(https://horror.systime.dk/index.php?id=124#c399)

- How Modern Man Was Scared (https://horror.systime.dk/?id=141)

- The threat of change – horror in the 1950s and early 1960s (https://horror.systime.dk/?id=146)

- How Postmodern man is scared (https://horror.systime.dk/?id=142)

Film og TV:
- Stephen Spielberg: "Jaws" (1975) - film
- The Walking Dead: S01 E01 "Pilot".

Supplerende stof:
- Wright, Edgar: "Shaun of the Dead" (2004) - uddrag af filmen
- The Walking Dead: S01 E02 "Guts"
- Victor Halperin's "White Zombie" (1932) (https://www.youtube.com/watch?v=ZJbrC5O0CnY&ab_channel=criticalreading) (uddrag)
- George A Romeros "Night of the Living Dead (1968) https://www.youtube.com/watch?v=H91BxkBXttE) (uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Coming-of-age

Dette forløb fokuserer på Coming-of-Age og tager udgangspunkt i læsning af romanen 'The Catcher in the Rye' af J.D. Salinger.
Formålet med forløbet er at styrke elevers læsning og analyse af et større skriftligt værk.
Temaet undersøger "ungdom" og udviklingen fra barn til voksen i USA ved analyse af amerikansk fiktion fra 1950'erne til vor samtid. Herunder undersøges køn, etnicitet, identitet og unges placering i samfundet.
For at få en mere samtidig vinkel sættes værkslæsningen i perspektiv med The Perks of Being a Wallflower.
Derudover er der en undersøgelse af hvordan det ser ud i UK med et multikulturelt blik eksemplificeret i filmen Blinded by the Light og Sarfraz Manzoors oplevelse sin opvækst i England.

Kernestof:
- Salinger, J.D.: "The Catcher in the Rye" (1951) - roman
- Oates, Joyce Carol: "Where Are You Going, Where Have You Been" (1966) - short story
- Manzoor, Sarfraz: "My family moved from Pakistan to the UK 40 years ago - how far we've come" (2014) - debatindlæg i The Guardian. (Link: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2014/may/09/pakistan-to-luton-come-a-long-way-in-40-years).
- The Perks of Being a Wallflower (2012) - film
- "Blinded by the Light" (2019) - film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 52,00 moduler
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Mental Health in lit., vis., and perform. arts

I dette forløb har vi undersøgt tekster (ud fra det udvidede tekstbegreb) der omhandler mentalt helbred og udvalgte psykiske sygdomme, med særlig fokus på interkulturalitet. Teksterne stammer primært fra Storbritannien og USA.
Et særligt fokuspunkt har været at understøtte udviklingen af et alment- og fagligt ordforråd der knytter sig til emnet, gennem en bevidstliggørelse af forskellige læringsstrategier, samt at udvikle elevernes kommunikative evner ud fra et dannelsesorienteret formål så de kan indgå i dialog i møde med andre kulturer.
Derudover er der øget fokus på skriftlighed og analyse af non-fiction-tekster.

Udvalgte faglige mål fra engelsk-læreplanen (2017)

- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder. (UVM 2017, 1)

Faktatekster:

- Allen, Arthur. ”Readin’, Ritin’ and Ritalin (1997) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Datskova, Stacia. ”I Began Taking Prozac. Here’s What It Taught My Conservative Family About Mental Health” på Huffington Post, Dec. 5, 2020.

-        Kennedy, Miranda: "India's Mentally Ill Turn To Faith, Not Medicine" (2010) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

-         Matthew, Justina. "The Othello Syndrome". Medium, 2022.
(https://medium.com/@chitina.matt/the-othello-syndrome-62fe06c5674e)

- O’Hara, Mary. ”Mental health is the strongest taboo, says research” (2009) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

Fiktiontekster:
- Bowie, David. “All the Madmen” (1970) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

-       Ellis, Bret Easton. "American Psycho" (excerpts) - 'Killing Child at Zoo + Tuesday', 1991.

- Manic Street Preachers. ”4st 7lbs” (1994) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

- Plath, Sylvia. “Apprehensions” (1971 (posthum udgivelse) på AllPoetry.com, 2021.

- Plath, Sylvia. Uddrag af “The Bell Jar” (1963) i Angles – Grundbog til HF og andre gymnasiale uddannelser (iBog), Systime, 2014.

-       SZA: "Kill Bill" (2022) - sangtekst. (https://genius.com/Sza-kill-bill-lyrics)

Andet:

- Bunting, Joe. ”Freytag’s Pyramid: Definition, Examples, and How to Use this Dramatic Structure in Your Writing” på thewritepractice.com, 2021.

- Schnabel, Julian. "At Eternity's Gate". 2019 (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer