Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Karsten Lade
|
Hold
|
A 2023 Ma/y (A 1y Ma, A 2y itp Ma, A 2y Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Renter, eksponential- og potensfunktioner
Forløbet indeholder
- Eksponentielle funktioner. Grundtal og fremskrivningsfaktor.
- Graf for eksponentieller funktioner.
- Ligninger med eksponentielle funktioner.
- Halveringstid og fordoblingstid.
-Forståelse af begreberne ydelse, rente, rentefod, terminer, gennemsnitlig og effektiv rente.
-Kunne skelne mellem problemstillinger, der vedrører kapitalfremskrivning og annuitet.
- Restgæld og amortiseringstabel: Bestemmelse af restgæld for et annuitetslån på et givet tidspunkt.
- Potensfunktioner. Regneforskrift og graf. Funktion ud fra to punkter.
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B1, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Polynomier
Forløbet indeholder:
- Andengradspolynomier (APL) – og andegradsligninger (AGL).
- Graf for APL (parabler): betydningen af a, b, c og diskriminanten for grafen.-- Bestemmelse af diskriminant (diskriminantformel).
- Bestemmelse af nulpunkter (nulpunktsformel).
- Toppunkt og formel herfor.
- Løsning af AGL (andengradsligninger) dels vha. nulpunktsformel dels vha
nulreglen. Nulreglen og faktorisering.
- Polynomielregression
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B1, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Vektorer
Forløbet indeholder:
- Grundlæggende om trekanter.
- Ensvinklede trekanter
- Retvinklede trekanter. Pythagoras læresætning.
- Grundlæggende vektorbegreb. Regning med vektorer - addition og subtraktion.
- Vektors længde og multiplikation med et tal.
- Skalarprodukt og determinant.
- Projektion og vinkel.
- Linjer og cirkler.
- Afstand til et punkt.
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B1, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Deskriptiv Statistik
Forløbet indeholder:
Ugrupperede observationer
- Prikdiagrammer
- Stolpediagrammer
- Deskriptorer
- Kvartiler og kvartilsæt
Grupperede observationer
- Tabeller og intervaller
- Histogrammer
- Middelværdi
Tværfagligt projekt med idræt - Sundhedsugen. Arbejder med opsamling af data, præsentation og udledning af sammenhænge.
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B1, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Logaritmefunktioner
Forløbet indeholder:
Logaritmer
- Definition af 10-talfslogaritm
- Definition af den naturlige logaritme
- Regneregler
Transformation af eksponentielle sammenhænge
- Enkelt logaritmiske koordinatsystemer
Tranformation af potensfunktioner
- Dobbelt logaritmiske koordinatsystemer
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B2, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Trigonometriske funktioner
Forløbet indeholder:
Trigonometriske funktioner
- sinus
- cossinus
- tangens
Definition af harmonisk svingning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Differentialregning
Forløbet indeholder :
- Differenskvotient, differentialkvotient og tangent
- Matematisk definition af differentialkvotient
- Differentiering af sædvanelige funktioner. Lineærer-, andengrads-, eksponentieller-, polynomie-, og logaritmefunktioenr.
- Differentialkvotient og ekstrema.
- Funktionsundersøgelse.
- Optimering .
Materiale
Systime. Matematik Plus B1 - STX
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
58 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Sandsynlighedsregning
Forløbet indeholder:
- Sandsynligheds begrebet
- Sandsynlighed
- Stokastisk variabel.
- Binomialfordeling.
- Stikprøver og hypotestest.
- Konfidensintervaller.
- Regressionsanalyser, herunder residualplot.
Materialer.
Systimer: Matematik Plus B2, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Matematiks modellering
Froløbet indeholder:
Matematisk modellering.
- Den matematiske modelleringscirkel. Fra virkelighed til det matematiske domæne. Tolkning af den matematiske model. Fra det matematiske domæne til virkelighed.
Projekt arbejde: Bestemmelse af antal af mursten i Rundetårn.
Materialer:
MAT STX Grundforløb - Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Repetition
Forløbet indeholder:
Repetition af mundtlige eksamensspørgsmål.
Repetition af forskellige opgavetyper, både med og uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540129",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540129",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540129"
}