Holdet A 3z SOP (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Øvrige hold -
Lærer(e)
Hold A 2023 SOP/z (A 1z SOP, A 2z SOP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO 1 Demokrati og medborgerskab
Titel 2 SO 2 Sundhed og velfærd
Titel 3 SO 3 Etik i kommunikation og teknologi
Titel 4 SO 4 SR case
Titel 5 SO 5 DIHO

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO 1 Demokrati og medborgerskab

Demokratiuge 2023 – HTX
Undervisningsbeskrivelse
Tema:
Demokrati og medborgerskab
Indgående fag:
Dansk, Samfundsfag, Kommunikation/IT, Matematik, Engelsk
Problemstilling:
I et demokrati er det vigtigt, at man tager aktivt del i alle demokratiske processer. Mange unge er ikke klar over, hvad det præcis indebærer og stemmer for eksempel ikke til hverken kommunalvalg eller folketingsvalg. Ugens formål er derfor at diskutere, hvad der forventes af unge samfundsborgere i et demokratisk samfund.
Ugens forløb:
Mandag: Ugen indledes med foredrag af Mattias Tesfaye kl 8.00. Eleverne møder 7.45.
I Dansk introduceres eleverne for de nye klassekammerater samt til deres første SO-uge.
Oprettelse af individuel arbejdsportfolio, som navngives Arbejdsportfolio Demokratiugen.
Klasserne arbejder med sagprosaanalyse: Vi analyserer og vurderer argumentation og sprog i et debatindlæg/kronik/tale om demokratiets tilstand og betydning. Derefter skal eleverne udforme egen argumentation og inddrage retoriske virkemidler i et debatindlæg, der henvender sig til en specifik målgruppe.  
Herefter gives bolden videre til Samfundsfag, Engelsk, Matematik og Kom-IT, som fra forskellige faglige vinkler 'angriber' det at være ung borger i et demokratisk samfund. I samfundsfag om tirsdagen vil eleverne arbejde med spørgsmål som: Hvad kendetegner demokratiet? Hvad er mulighederne for demokratisk deltagelse? Hvad kendetegner unges demokratiske deltagelse, og hvad udfordrer den demokratiske deltagelse? I engelsk vil eleverne arbejde med tekster, der beskriver unges valgdeltagelse i Storbritannien, hvor bl.a. The British Youth Councils kampagne “Let’s Get Loud”, som omhandler deres arbejde for højere og nemmere valgdeltagelse blandt unge, vil blive inddraget.
Eleverne skal bruge deres faglige viden om demokratiformer, demokratiopfattelser og deltagelsesformer til at lave et kvalitativt interview af en ung person. Den viden, eleverne erfarer, skal indgå i det produkt, de udarbejder i Kom/IT.
Formålet er, at eleverne forholder sig til de forventninger, som man har til den demokratiske bevidste, unge samfundsborger, eksempelvis med hensyn til deltagelse i kommunalvalg og folketingsvalg.

De indgående fags faglige mål:

I Dansk er det faglige mål analyse og vurdering af ikke-fiktive tekster samt analyse af retoriske, herunder stilistiske virkemidler i skriftlig sammenhæng

I Samfundsfag er det faglige mål at anvende fagets metoder til at undersøge faglige sammenhænge om demokrati og demokratisk deltagelse blandt unge i Danmark. Både kvantitativ og kvalitativ metode indgår.

I Engelsk er det faglige mål at inddrage analytiske metoder samt samfundsforståelse om briterne og deres syn på demokrati. Indholdsmæssigt kigges der på unges valgdeltagelse, og hvilke årsager der kan være til en lav valgdeltagelse blandt unge.
I Matematik I forløbet skal eleverne arbejde med valgdeltagelse. Hvordan er valgdeltagelsen blandt unge sammenlignet med andre aldersgrupper og hvordan er valgdeltagelsen i Albertslund/ Københavns vestegn sammenlignet med andre geografiske områder i Danmark? Er valgdeltagelsen gået op eller ned de seneste årtier?
I Kommunikation/ It Der startes med en fælles analyse af valgvideoer, hvor den moderne kommunikationsmodel skal anvendes som metode for analysen. Dernæst skal eleverne introduceres til mediefaglig teori som skal hjælpe dem til at skabe et kommunikationsprodukt. Mediefaglig teori skal anvendes til udførslen i præ-produktion, produktion og postproduktion.
Derefter introduceres eleverne for mindmaps som del af den kreative udviklingsproces. Eleverne skal derefter selv udarbejde et mindmap og på den måde sparke ideerne i gang ift. deres kommunikationsprodukt. Eleverne skal forberede og producere et kommunikationsprodukt, som i dette so-projekt er en valgvideo eller en oplysningsvideo der skal få unge til at engagere sig i demokratiet. Valgvideoen skal tænkes som værende del af en større kampagne, der har til formål at gøre unge bevidste om, hvor vigtig netop deres stemme er. Budskabet i elevernes kommunikationsprodukt skal altså være at gøre unge bevidste om deres muligheder og ansvar i et demokratisk samfund. Hvilken vinkel, og hvordan dette budskab fremføres, er op til eleverne selv. Et krav er dog, at eleverne anvender den gennemgåede teori og metoder, og at de med afsæt i teorien kan redegøre for, hvorfor de har valgt at udforme deres produkt, som de har gjort.
I forløbet op til dette so-projekt er eleverne blevet introduceret for følgende teori:
• Billedbeskæring
• Perspektiv
• Kamera
• Lyd
• Billedkomposition
• Storyboards
• De tre faser indenfor praktisk filmproduktion: præproduktion, produktion og postproduktion


Obligatorisk viden og metoder fra fagene:
DANSK: Analyse, argumentationsteori og stilistik.
KOMM/IT: Forundersøgelse - demonstrere viden om fagets identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag. Produktion: udforme og producere kommunikationsprodukter, herunder dokumentere metoder til idéudvikling og projektarbejde. Laswells kommunikationsmodel. Begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer til løsning af kommunikationsopgaver.
SAMFUNDSFAG: Kvantitativ og kvalitativ metode, indirekte/repræsentativt og direkte demokrati, konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati, demokratiske og politiske deltagelsesmuligheder.
ENGELSK: Kulturel forståelse, britiske værdier, analytiske kompetencer.
MATEMATIK: Eleverne skal være i stand til at kunne bearbejde datamateriale fra forskellige kilder og herved være i stand til at bestemme relevante statistiske deskriptorer og præsentere indsamlede data med relevante diagrammer.

AFLSLUTNING: Ugen afsluttes fredag med aflevering af produkt og skriftlig selvevaluering/refleksion over ugen.

SO-faglige mål og studiemetoder:
Det overordnede faglige mål for dette første projekt er, at eleverne skal søge, vurdere, anvende og formidle fagligt relevant information til en ung målgruppe.

Ugens skriftlige produktkrav:
Dansk: Analyse af meningsjournalistik (gruppe). Skrive et debatindlæg (individuelt). Skrive en metatekst over eget debatindlæg med inddragelse af relevante faglige begreber.
Samfundsfag: Skriftlige opgaver og et kort kvalitativt interview om demokratisk deltagelse.
Engelsk: Skriftlige noter til læste tekster.
Matematik: Skriftligt dokument der besvarer forskellige stillede spørgsmål om valgdeltagelse ved valg i Danmark med fokus på aldersmæssige, geografiske og tidsmæssige forskelle. Dokumentet skal præsenteres med relevante diagrammer.
Komm-IT: Udformning af et kommunikationsprodukt (valgvideo/oplysningsvideo), som del af en oplysningskampagne.

SAMLET Arbejdsportfolio for hele ugen:
ALT skriftligt materiale, som er produceret i ugen samles i en samlet aflevering - en arbejdsportfolio. Den skal sættes overskueligt op med tydelig markering af, hvilket fag, og hvilket produkt man har lavet i det fag den pågældende dag.
Den samlede arbejdsportfolio afleveres på Lectio under opgaven “Arbejdsportfolio Demokratiugen”. På den portfolio kan vi dels vurdere gruppens aktivitetsniveau, jeres skriftlige formidlingsevner samt det faglige indhold, som I har arbejdet med i løbet af ugen.
Evalueringsformer:
Mundtlig eller skriftlig formativ feedback i den efterfølgende uge i fagene. Derudover selvevaluering (individuel) om fredagen når SO-ugen er omme.


Indhold
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO 2 Sundhed og velfærd

Tema: Sundhed og velfærd
Problemstilling:
Det er velkendt, at KRAM-faktorerne Kost, Rygning, Alkohol og Motion hver for sig og sandsynligvis i samspil spiller en stor betydning for sundhed og sygelighed. KRAM-undersøgelsen er en af de hidtil største undersøgelser af danskerne sundhed. Undersøgelsen kaldes KRAM, fordi den har fokus på Kost, Rygning, Alkohol og Motion. I løbet af 2007 og 2008 deltog 13 udvalgte kommuner i KRAM-undersøgelsen. KRAM-undersøgelsen havde flere formål:
• udbygge den eksisterende viden om KRAM- faktorerne i et sundhedsfremme- og fore- byggelsesperspektiv
• øge befolkningens kendskab til KRAM-faktorernes betydning for sundhed og sygelighed
• oprette en forskningsdatabase, der kan benyttes til videre forskning til gavn for fremtidig sundhedsfremme og forebyggelse
Projektet Sundhed og velfærd omhandler KRAM-faktorerne. Temaet i projektet er kost og kostens betydning for danskernes sundhed og velfærd. Fagligt er der fokus på de energigivende næringsstoffer samt vitaminer og mineraler. Desuden skal eleverne have viden om Fødevarestyrelsens officielle kostråd. Varefakta skal anvendes til at beregne mængden af energigivende næringsstoffer i en fødevare.
Det overordnede faglige mål for dette projekt er at undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering. Desuden skal eleverne analysere og bearbejde denne problemstilling. Teknologi, biologi/bioteknologi, kemi, fysik og matematik er de fag, der skal arbejde tværfagligt sammen i dette projekt. I teknologi er der fagligt fokus på at undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering. Der anvendes Den Videnskabelige Basismodel. I biologi/bioteknologi er der fokus på kost og kostens betydning for velfærd
I kemi er der fagligt fokus på de energigivende næringsstoffer
I fysik er der fagligt fokus på brændværdier I matematik er der fagligt fokus på at vurdere matematiske modeller udfra empiri indsamlet fra varedeklarationer.
Den SO faglige viden, der bliver introduceret om mandagen og tirsdagen, anvendes igennem hele ugens arbejde, ligesom der er et særligt fokus på, at eleverne finder en problemstilling, som de skal søge viden om, analysere og bearbejde. Fredag laver eleverne en præsentation, hvor de
præsenterer samt reflekterer over både det fag faglige indehold samt den SO faglige viden anvendt i projektet.
Undervisningstid:
37 timer Fordybelsestid:
12 timer
Fagkombinationer: Teknologi, Biologi/Bioteknologi, Matematik, Kemi, Fysik
Obligatorisk viden og metoder fra fagene: Teknologi: Undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering. Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen.
Biologi/Bioteknologi: Kvantitativ og kvalitativ metode, Sprogrigtighed (fagsprog) Videnskabelig argumentation (Fokus på den naturvidenskabelige argumentation)
Kemi: Sprogrigtighed (fagsprog) Videnskabelig argumentation (Fokus på den naturvidenskabelige argumentation) Fysik: Sprogrigtighed (fagsprog) Videnskabelig argumentation (Fokus på den naturvidenskabelige argumentation)
Matematik: Vurdere matematiske modeller udfra empiri
SO-faglige mål og studiemetoder:
Det overordnede faglige mål for dette projekt er at undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering. Eleven skal desuden lære at kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
Studiemetodisk anvendes søgestrategier, kildekritik og formalia ved rørende anvendelse og angivelse af kilder. (Skolen bruger Harvard-metoden som dokumentationsformalia). Desuden arbejdes der med sprogrigtighed og argumentation i de forskellige fag. Eleverne skal forstå begrebet videnskabelig dokumentation.
Eleverne arbejder endvidere med mundtlige, skriftlige og digitale præsentationsformer, samt kvantitativ og kvalitativ metode
Pensum:
SO htx – Studieområdet og studieområdeprojektet (Læreplan 2017)
https://sohtx.systime.dk/index.php?id=202
Kapitel 4 Fagenes metoder
4.1Validitet
4.2.Realiabilitet
4.3. Empiri
4.9 Det naturvidenskabelige fagområde
4.9.1 Kvantitativ og kvalitativ tilgang
4.9.2. Induktiv og deduktiv tilgang
4.9.3 Naturvidenskabelig metode
4.9.4 Eksperimentel tilgang
Skriftlige produktkrav:
En planche der inkluderer resultatet af GI-forsøg i biologi/bioteknologi, Brændværdi forsøg i fysik samt forholde sig til de SO faglige mål og studiemetoder anvendt i projektet.
Evalueringsform: Mundtlig feedback på gruppeoplæg af planche Selvevaluering (individuel)
Indhold
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO 3 Etik i kommunikation og teknologi



SO3-Projekt: Kommunikation og etik
(2. semester – uge 21/)

Tema:
Etik i kommunikation.
Fag:
Fagene der indgår i denne uges projekt er dansk, engelsk og kom-IT.
Problemstilling:
For mange unge mennesker er ikke sunde. De lever et usundt liv med for lidt søvn, for højt tempo og forkert kost.
I skal derfor lave en informationskampagne, hvor fokus er på sundhed i ungdomslivet. Formålet med kampagnen er at oplyse om et emne, der er problematisk i forhold til unges sundhed. Sundhed skal forstås som både fysisk og mental sundhed.
I lærerdannede grupper af 4 elever skal I på baggrund af grundig analyse og dokumentation belyse en problematik, der involverer ”Sundhed i ungdomslivet” , I skal arbejde med et af følgende emner:
Fysisk sundhed:
• Kampagne mod puffbars. (Reklamevideo).
• Kampagne mod Energidrik. (Plakat).
Mental sundhed:
• God kommunikation på sociale medier. – tal pænt. (Reklamevideo).
• Kropsidealer – skønhedsbehandlinger og/eller finess-bølgen. (Plakat).

Hver gruppe får tildelt et emne og det er ikke til forhandling!

Ugens produkt:
Gruppene skal fremstille et kommunikationsprodukt - enten en reklamevideo eller en plakat, dette afhænger af hvilket emne gruppen er tildelt. Produktet skal illustrere og informere om problematikken i det emne , I har fået tildelt.
Gruppernes kampagneprodukt skal henvende sig direkte til målgruppen. Det er grupperne selv, der definerer målgruppen.
Der skal være et budskab/en hensigt med jeres produkt i forhold til projektets overordnede emne og jeres problemstilling. Måske skal produktet ændre en adfærd, måske skal den oplyse om en adfærd/nogle konsekvenser….I bestemmer formålet med produktet og I skal selv formulere kampagnens budskab.
Gruppen skal til slut aflevere et samlet arbejdsdokument (word-format), der fyldestgørende viser de valgte studiemetoder og teknikker, der anvendtes i tilblivelsen af kampagnevideoen/plakaten. Dette arbejdsdokument skal for eksempel indeholde problemanalysen, der danner baggrund for produktet - herunder kunne man forestille sig, I havde anvendt nogle skriveteknikker og idégenereringsprocesser, et problemtræ, en kommunikationsanalyse, nogle tanker i forhold til produktets budskab, en logbog eller lignende. Husk at angive kilder på de artikler, I for eksempel arbejder med i jeres problemanalyse. Angiv kilderne rigtigt efter Harvard-metoden. Dokument med info om Harvard, hvis I skulle have glemt det, ligger i SO-mappen.
Det vil sige: Vi forventer, I er metodebevidste og viser os, hvordan dygtige elever arbejder struktureret med en opgave og leverer et godt produkt. Arbejdsdokumentet skal gerne afspejle denne proces
Hvis I skal lave en video: Jeres manuskript og/eller storyboard indgår som en del af arbejdsdokumentet.
Hvis I skal lave en plakat: Skitser indgår som en del af arbejdsdokumentet.
SØRG for at jeres arbejdsdokument er sat op på overskuelig måde, så vi kan se, hvad de forskellige dele er. Evt sæt det op i dage, giv det nogle overskrifter eller hvad I nu vurderer er passende.
Fredag kl 8 er afleveringsfrist for såvel arbejdsdokument som jeres produkt (video eller plakat) og I vurderes på begge produkter. Gruppen får en karakter efter fremlæggelsen.

Faglige mål i projektets fag:
Kommunikation og It
Eleverne skal planlægge og gennemføre produktionen af kommunikationsprodukt(er). Herigennem opnår eleverne en forståelse for brugerens situation med særlig fokus på deres medievaner, behov og forventninger. Det er ikke et krav, at eleverne producerer deres egne data, og derfor laves målgruppeanalyserne ved hjælp af eksisterende empiri som eksempelvis avisartikler, rapporter og statistik. Eleverne skal også selv stå for informationssøgning og forholde sig kildekritisk.
Eleverne skal kunne forene teori og praksis ved at udvælge relevant teori, som kan anvendes på konkrete cases og egne produkter. I forhold til designteori bør eleverne være bevidste om, at de forskellige teorier knytter sig til særlige områder inden for design, således at eleverne inddrager relevant teori i forhold til den kontekst, de arbejder med.
Eleverne skal endvidere kunne begrunde valg af medie, udtryksformer, virkemidler og it-værktøjer
Faglige metoder:
• Analyse af kommunikationssituationen: Laswells kommunikationsmodel
• Analyse af problemet: Her bruges relevant statistik, artikler m.m om det pågældende emne/problem.
• Analyse af målgruppen: Her bruges bl.a Gallups kompas og BR-Matrix.
• Analyse af afsender: Her bruges bl.a SWOT-modellen samt relevant info om den pågældende organisation/virksomhed.
• Idegenerering: Her bruges KIE-modellen og brainstorm
• Produktudvikling: Her bruges bl.a designteori såsom Gestaltlove, typografi, farveteori, kompotisionsprincipper og AIDA-modellen.
• Udformning af budskab og valg af virkemidler.
• Design og visuel kommunikation (med digitale værktøjer)

Kernestofområde: Etik, love og digital adfærd.

Engelsk og Dansk
I engelsk og dansk arbejdes der med etik i formidling. Herunder diskuteres kriterier for god formidling. Med udgangspunkt i viden fra semantik og pragmatik arbejdes med ’støjfri’ formidling, som tilgodeser målgruppen bedst muligt. Sproglig formidling og retorisk bevidsthed er derfor de primære faglige mål. I forhold til materiale der anvendes i dansk og engelsk vil det være forskellige reklamekampagner samt en artikel om etik i markedsføring.
Faglige metoder:
• Hermeneutisk metode
• Retorisk analyse
• Toulmins argumentationsmodel
• kommunkationsanalyse


Kernestofsområde:
• Faglige kommunikationsformer og strategier: Særligt kendskab til faglig terminologi der relaterer til emnet ”ethical marketing”.
• Analyse af kampagner.

Undervisningstid:
Uge 21:
Mandag til torsdag: 9.00 til 15.00
Fredag fra 9-11
(Se særligt skema i Lectio)
Fordybelsestid: 15 timer

SO-faglige studieteknikker:
Det overordnede faglige mål for dette projekt er at demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt. Herunder er også vigtigheden af planlægningen af det gode gruppearbejde samt informationssøgning, kildeangivelser og formidling – såvel den skriftlige del i form af arbejdsdokumentet som i videoen/plakaten.

Produktkrav til eleverne:
Vi forventer:
Reklamevideo:
• At I selv sætter jer ind i den tekniske del, der handler om at optage selve videoen + evt. redigere i denne (kræver lidt leg og test). Endvidere hvordan man efterfølgende uploader denne til Youtube
• At ALLE i gruppen er repræsenteret i videoen
• At hele gruppen er ansvarlig for alt, selvom I evt. undervejs har haft delt arbejdet op
• At selve video-linket gemmes i en wordfil med alle gruppens navne på og uploades til Lectio som en gruppeaflevering (tjek venligst om linket virker, INDEN I uploader det – virker linket ikke, har I IKKE afleveret nogen opgave!).
Plakat:
Alle i gruppen skal være med til at lave forarbejdet til plakaten. Det vil sige alle i gruppen er med til at undersøge problemet, indsamle nødvendig viden, analyse af målgruppen, idegenerering osv.
Men alle i gruppen SKAL ikke sidde og arbejde på selve udarbejdelsen af plakaten sammen. Det er for besværligt. Der er måske 2 i gruppen, der kan stå for det, imens de andre laver andet i forhold til projektet.
I bestemmer selv hvilket program, I vil bruge. I skal gemme jeres plakat som en PDF.

Lærernes vurdering af produktet:
I vurderes på såvel:
-videoens/plakatens indhold og sprog/budskab
-jeres præsentation heraf
-arbejdsdokumentet og på jeres samarbejde som gruppe i løbet af ugen.

Naturligvis præmieres den bedste ’gruppebesvarelse’. Forhåbentligt er kvaliteten generelt høj, sådan at plakaterne kan printes og pynte på skolen, ligesom videos kan lægges på Insta med videre.







Indhold
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 SO 4 SR case

Projekt: Studieretningscase


Det overordnede faglige mål for dette projekt er at undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering.

Dette skal gøres med udgangspunkt i case-materiale (forforståelse). Case-materialet omfang svarer til ca. 20 normalsider, og kan f.eks. være tekster, eksperimenter, billedmateriale, observationer, statistikker og filmklip. Det er 2 af jeres studieretningsfag, der er repræsenteret i det udleverede case-materiale.

Med udgangspunkt i problemformuleringen skal I kunne analysere og bearbejde denne problemstilling både empirisk og teoretisk ved at kombinere viden og metoder fra begge studieretningsfag. Desuden skal I kunne vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen. I Studieretningscasen anvendes den videnskabelige basismodel, som grundlag for jeres projektarbejde.

Opgave:
Giv en formulering af det spørgsmål du vil arbejde med, dvs. udarbejde en problemformulering
Giv en beskrivelse af de metoder du har valgt at anvende til at analyse og besvare din problemformulering
Giv en forklaring på hvorfor de valgte metoder kan bruges til at besvare din problemformulering
Giv en forklaring på de styrker og svagheder, der er ved de metoder, som du har valgt til at besvare din problemformulering
Udarbejd en skriftlig besvarelse på din problemformulering

Fagkombinationer:

Matematik A og Bioteknologi A, 2z og 2v
Tema:  Farmakokinetik – sygdomme, lægemidler og dossering

Matematik A og Programmering B, 2v
Tema: Numerisk integration – tilnærmet bestemmelse af arealer, kurvelængder og rumfang

Matematik A og Fysik A, 2v
Tema: Det skrå kast – Newton, integralregning og vektorfunktioner

Ugen kort:

Mandag
Introduktion til Studieretningscasen og ugens forløb.
I har læst det udleverede materiale godt igennem til i dag og måske gjort jer nogle overvejelser i forhold til eventuelle problemstillinger, der kunne være interessante at arbejde med i ugens løb.

Introduktion til den videnskabelige basismodel
https://emu.dk/hhx/studieomradet/metoder/den-videnskabelige-basismodel

Individuel udarbejdelse af problemformulering på baggrund af læst case-materiale
Vejledning i udarbejdelsen af problemformulering

Tirsdag
Arbejde med individuel skriftlig opgave (På VGA)
Vejledning

Onsdag
Arbejde med individuel skriftlig opgave (På VGA)
Vejledning

Torsdag
Arbejde med individuel skriftlig opgave (På VGA)
Vejledning

Fredag
Aflevering af den skriftlig opgave kl. 14.00. Opgaven afleveres på Lectio.
Dagen afsluttes med udfyldelse af en selvevaluering. Selvevalueringen er også oprettet på Lectio, som afleveringsopgave.

Skriftligt produktkrav:
Individuel skriftlig opgavebesvarelse

Omfang: 8-10 normalsider (udover forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag)
Formalia: Skrifttype -Times New Roman eller Arial, Skriftstørrelse 12, Linjeafstand 1,5
Husk de 3 niveauer i en opgave. Redegørelsesniveauet (det beskrivende). 2. Påvisningsniveauet (det forklarende/analyserende). 3. Diskussions-/vurderingsniveauet (det vurderende)
Bedømmelse af opgaven: Der lægges væk på, at I anvender faglig teori og metode og relevant fagsprog samt, at opgaven er veldisponeret, sammenhængende og sproglig klar. I skal angive kilder efter Harvard metoden.
Evalueringsform:
Skriftlig feedback fra jeres SR-lærere på den individuelle afleverede opgave
Selvevaluering (individuel)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SR Case 13-12-2024
SR Case 13-12-2024
Selvevaluering 13-12-2024
Selvevaluering 13-12-2024
Omfang Estimeret: 37,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 SO 5 DIHO

Individuel skriftlig opgave i Dansk og Idéhistorie
Hvornår:
• I uge 10 er der tilrettelagt et projektforløb i dansk og Idehistorie. I arbejder ud fra en lærerstillet opgaveformulering, der dækker fagene Dansk og Idehistorie. I udarbejder en individuel skriftlig besvarelse på 6-8 sider á 2400 anslag, times new roman. Den skriftlige opgavebesvarelse på 6-8 sider omfatter derudover: en illustrativ forside med navn mv., indholdsfortegnelse, noter, litteraturliste, et kort resume på dansk (ca. 200 ord) samt eventuelle bilag.
Hvad:
• I forløbet – som er hele uge 10 - arbejdes med relevant faglig teori for dansk og idehistorie under emnet Oplysningstiden, opbygning af en individuel skriftlig, tværfaglig opgavebesvarelse, herunder kildekritik og kildehenvisninger, noter og litteraturliste (Harvard).
Hvorfor:
• Formålet med projektet er at træne jer i at lave en tværfaglig skriftlig opgave, med godt sprog og korrekt formalia, så I er helt ’skarpe’, når det er tid til SOP på 3.år.
Hvem:
• Du arbejder selvstændigt (individuelt), men lærerene vil stå til rådighed med støtte og vejledning, når der er behov for det, så BENYT jer af den vejledningsmulighed, vi giver jer med dette projekt. Desuden inddeles I i arbejdsgrupper/makkergrupper, så I kan hjælpe hinanden godt på vej med den generelle forståelse for opgavens indhold.
I kan se i Lectio, hvor de enkelte lærere er på, og hvor I kan kontakte dem. I kan ikke forvente at lærerne står til rådighed udover de timer, I ser i Lectio, så udnyt tiden ordentligt.

Aflevering:

Opgaven afleveres fredag kl. 13.30 i projektugen, uge 10, på Lectio
Opgaveformulering:

1. Du skal kort redegøre for oplysningstidens centrale tanker.

2. Med udgangspunkt i vedlagte uddrag af Ludvig Holbergs ’Jean de France’, bedes du analysere tematikken i komedien samt vurdere dens relevans for oplysningstidens tanker. Du skal inddrage relevante citater fra komedien i din analyse.

3. Du skal vælge et centralt begreb fra oplysningstidens periode.
Du skal bruge begrebsanalyse og idéhistorisk kontekstualisme på din analyse: Hvorfor er dette begreb centralt ift. oplysningstiden, og hvordan skal ordet forstås i sin historiske kontekst?
Der skal også indgå et centralt citat fra en samtidig filosof, f.eks. Kant, Voltaire eller Rousseau. Du skal desuden vurdere, hvad personen lægger vægt på i forhold til oplysningstanken.

4. Du bedes afslutningsvis reflektere over i hvilken grad, oplysningstidens tanker har medvirket til at skabe det samfund, vi har i dag i Danmark.



Ved den skriftlige opgavebesvarelse lægges vægt på:

̶   i hvor høj grad opgaveformuleringen er besvaret
̶   undersøgelse og analyse af projektets problemstilling
̶   relevant udvælgelse, kombination og anvendelse af viden og metoder fra de indgående fag
̶   kombination af empiri (brug af kilder) og teori i behandling af problemstillingen
̶   faglig dybde og perspektiv
̶   beherskelse af fremstillingsformen i en faglig skriftlig opgavebesvarelse.

Formalia FAQ

Skriv selv!
Du må selvfølgelig gerne inddrage citater i din opgave, men lad være med bare at skrive et utal af kilder af i lange passager – skriv, når det er muligt, gerne din egen forståelse af, hvad du har læst dig til – og hvorfor det din kilde siger er relevant. Vi vil kunne se, at det er dig, der har skrevet indholdet, og at du forstår betydningen af det.

Forsiden?
Selvvalgt i dette projekt. En forside indeholder alle væsentlige oplysninger: Emne/problemstilling, elevnavn, klasse, indgående fag, opgavens anslag. Hvis du har en illustration på forsiden, skal du huske at angive kildehenvisning til denne.

Hvad er et resumé?
Resumeet er en koncentreret og relevant sammenfatning af opgavebesvarelsens indhold. Et resume fylder typisk ca. 200 ord og indeholder en præsentation af projektets problemstilling samt de væsentligste resultater og konklusioner. Et resume er nærmest hele opgaven kogt ned på få linjer, og det placeres efter forsiden/inden indholdsfortegnelsen. Resumeet skrives allersidst og placeres før indholdsfortegnelsen – og det er IKKE det samme som en indledning.

Indledning?
Sørg for i indledningen at skabe læselyst samtidig med at læseren ved, hvad opgaven vil handle om. Oftest er indledningen en lettere omskrivning af opgaveformuleringen. Det er en god ide at tilføje de faglige metoder, man anvender i sin opgave.

Indholdsfortegnelse?
Skal give et overblik over indholdet. Laves til sidst. Og husk, hvis du laver den i Word, så skal indholdsfortegnelsen opdateres, hvis du skriver/fjerner afsnit osv. Tjek efter før du afleverer.

Noter: Kilder anvendt i opgaven?
Hermed menes kildehenvisninger i selve opgaven. Du skal altid henvise til, hvor du har dine informationer fra (-fx påstande, statistikker, facts og så videre). Du skal anvende ”Harvard” på Vestskoven Gymnasium, HTX. Brug dit dokument ”Harvard - om at dokumentere”.

Litteraturliste?
Samling af de anvendte kilder (i fuld angivelse). Du skal anvende ”Harvard”-systemets litteraturliste-model.


Indhold
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer