Holdet A 2023 Vø/o - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Virksomhedsøkonomi B
Lærer(e) Kim Damkjær
Hold A 2023 Vø/o (A 1o Vø, A 2o Vø, A 2o Vø SO)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse

Forløb 0 Grundforløb
Forløb 1 Opstart af virksomhed
Forløb 2 Virksomhed i vækst
Forløb 3 Rapportering - udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Forløb 4 Regnskabsanalyse
Forløb 5 Forretningsplan og forretningsmodel
Forløb 6 Regnskabsanalyse
Forløb 7 CSR
Forløb 8 Strategi


Forløb 0 Grundforløb
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kapitel 1-3
Omfang August-november 2020
Ca. 17 lektioner / 17 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans


Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi: opstart af virksomhed
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde Gruppepræsentationer




Forløb 1 Opstart af virksomhed
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kapitel 4-5+7

Indtægter, omkostninger og indtjening
Omfang November 2020 - januar 2021
21 lektioner / 21 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans


Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi: opstart af virksomhed
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde Gruppepræsentationer PBL
Virtuel undervisning



Forløb 2 Virksomhed i vækst
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kapitel 8
Omfang Januar-februar
10 lektioner / 10 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst


Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi: virksomhed i vækst
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde Gruppepræsentationer
Virtuel undervisning



Forløb 3 Rapportering - udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kapitel 9-11
Omfang Februar-juni
21 lektioner / 21 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans


Kernestof:
Rapportering: udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde
Virtuel undervisning


Forløb 4 Regnskabsanalyse
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kap. 13-15
Omfang 29 lektioner / 29 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål:
afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer


Kernestof:
Virksomhedsanalyse: analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde Gruppepræsentationer


Forløb 5 Forretningsplan og forretningsmodel
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kap. 6
Omfang 6 lektioner / 6 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag


Kernestof:
Virksomheden og dens økonomi: opstart af virksomhed Virksomheden og dens økonomi: virksomhed i vækst
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde


Forløb 6 Regnskabsanalyse
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kap. 16
Omfang 9 lektioner / 9 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: afgøre hvilke forhold, der har betydning for en virksomheds økonomi, herunder demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
identificere, formulere og løse problemer, der knytter sig til en virksomheds økonomiske forhold
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag udvælge og anvende relevante matematiske og digitale værktøjer

Kernestof:
Virksomhedsanalyse: analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde


Forløb 7 CSR
Indhold Hay m.fl., Virksomhedsøkonomi, Systime Kap. 17+18
Omfang 12 lektioner / 12 timer
Særlige fokuspunkter Fagmål: anvende virksomhedsøkonomiske modeller, herunder modeller til optimering, og forklare modellernes forudsætninger
udarbejde et virksomhedsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række virksomhedsøkonomiske forhold i en given kontekst
indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds økonomiske forhold og vurdere informationernes troværdighed og relevans fortolke og formidle informationer om virksomhedsøkonomiske forhold bredt og i samspil med andre fag


Kernestof:
Rapportering: CSR rapportering
Virksomhedsanalyse: analyse af virksomhedens CSR indsats
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning Gruppearbejde Gruppepræsentationer

Strategi
Indhold Systime ibog - Virksomhedsøkonomi B/A1 - Kap 7,8, 19, 20, 21, 22 & 23   (Ibog) Forlag: Systime Forfattere: Henrik Frölich, Jeanette Hassing, Peder Vinther Emdal Hay, Marianne Poulsen og  Gitte Størup

Omfang 12 moduler Særlige fokuspunkter Rammer for virksomhedens udvikling Virksomhedens eksterne forhold Virksomhedens interne forhold Strategisk forretningsmæssig udvikling.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 179 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer