Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2023 SP/Mikkel HHX Online (A 4 SP Mikkel)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Spansk Begynder (Online-forløb)
Formål:
- få indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i spansktalende verden
- tilegne sig ordforråd indenfor afgrænsede områder: familie, fritidsinteresser, ugedage, måneder, vejret, klokken, shopping, at gå på cafe, tøj, vise vej, ting og bygninger i en stor by, møbler og andre ting i huset, simple landeportrætter, personbeskrivelser samt præsentationer af sig selv og sin familie
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse
Kernestof:
Udvalgte tekster fra "Ya Vamos" (ibog) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, Systime
Film:
"El Bola" (2000) Achero Mañas (4 s)
"Vivir es fácil con los ojos cerrados" (2014) David Trueba (4 s)
Øvrigt materiale:
https://www.minlaering.dk/
Spontant spansk (de 25 hitverber), Paul Klitnæs, ibog, https://sps.systime.dk/?id=1
Grammatiske hovedpunkter:
- Regelmæssige verber i præsens
- Væsentlige uregelmæssige verber i præsens: tener, ser, estar, hacer samt ir.
- Diftongerende verber
- Gustar
- Futurum med ir
- Substantiver, deres bøjning samt bestemte/ubestemte artikler
- Genitiv
- Personlige pronominer, possessive pronominer og personlige pronominer efter præpositioner
- Adjektivernes bøjning i køn, tal samt grad (2. og 3. grad )
-Præpositioner og stedsadverbier
Hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelser uge 34
|
22-08-2024
|
Øvelser uge 35
|
30-08-2024
|
Interaktive øvelser cap 2A (screenshots)
|
02-09-2024
|
Svar på spørgsmål om España y America Latina
|
02-09-2024
|
Arbejdsopgaver om familie
|
09-09-2024
|
El Bola
|
15-09-2024
|
Øvelser uge 38
|
20-09-2024
|
Diftongerende verber
|
23-09-2024
|
Øvelser uge 39
|
27-09-2024
|
Mi familia y yo
|
30-09-2024
|
Adjektiver, farver og tøj - repetition
|
04-10-2024
|
Øvelser uge 40
|
04-10-2024
|
Opsamling på Cap 4
|
07-10-2024
|
Describe tu habitación
|
11-10-2024
|
Øvelser uge 41
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Un mes en Málaga (Online-forløb)
Formål:
- at få kendskab til en række kulturelle fænomener, som ofte forbindes med det "typisk spanske" gennem en kulturel, samfundsmæssig og historisk analyse med særligt fokus på Andalusien beskrevet i Un mes en Málaga
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
Tekster fra Un mes en Málaga (ibog) https://www.unmesenmalaga.com/
- "Cap 1. Mis primeros días en Málaga"
- "Cap 2: Vivir con una familia Española"
- "Cap 3: Un día típico en Málaga"
- "Cap 4: Los jóvenes malagueños"
- "Cap 5: Ir de tapas"
Hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Película (film) - Vivir es fácil....
|
21-10-2024
|
Øvelser uge 43
|
25-10-2024
|
Øvelser uge 44
|
01-11-2024
|
Refleksive verber
|
04-11-2024
|
Øvelser uge 47
|
20-11-2024
|
E-mail
|
25-11-2024
|
Øvelser uge 48
|
27-11-2024
|
Delprøve 2 (Brev)
|
03-12-2024
|
Øvelser uge 51
|
17-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
México y la frontera (Online-forløb)
Formål:
- at få kendskab til Mexicos kultur og samfund med fokus på kvindesyn, machismo-begrebet samt kvindedrab i bl.a. Ciudad Juárez
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof:
“El país de Aby: México" fra La identidad contrastada, Jóvenes en Latinoamérica - Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=144
"Habitaciones de las mujeres de Juárez", Mayra Martell, VICE
https://www.vice.com/es/article/dpb7mw/habitaciones-de-las-mujeres-de-juarez-0000581-v8n4
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-38051336
"2666", (uddrag) Roberto Bolaño, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Inge Margrethe et.al. Gyldendal, 2016, (s.63-64)
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html
“¿Por qué Frida Kahlo es una leyenda?” (1 s)
http://ibogspansk.weebly.com/texto-2---la-leyenda-frida.html
Tekster fra México en perspectiva, Telling Lund, Helena og Hilm, Marianne, Systime 2019 (i-bog):
- Prólogo, México en perspectiva https://mexico.systime.dk/?
id=146#c267
- El Machismo https://mexico.systime.dk/?id=p129&L=0 (herunder:)
- El macho mexicano https://mexico.systime.dk/?id=c266&L=0
- El machismo en la sociedad mexicana https://mexico.systime.dk/?
id=c320&L=0
- La cultura mexicana: https://mexico.systime.dk/?id=132 (herunder:)
- El machismo en diferentes clases sociales:
https://mexico.systime.dk/?id=p132
- ¿Qué es un machista? https://mexico.systime.dk/?id=c546
- La educacción de los niños según Gabriela
https://mexico.systime.dk/?id=c812
- El machismo en México https://mexico.systime.dk/?id=c517
- Entrevista con Frente Feminista Nacional https://mexico.systime.dk/?
id=p142: Herunder billedanalyse:
- Foto#1 https://mexico.systime.dk/?id=p143, Foto #2
https://mexico.systime.dk/?id=p144
Tekster fra El sexo en proceso, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, 2024, Columbus:
- Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&loopRedirect=1
- El Reggaetón
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153
Supplerende materiale:
"Ciudad Juarez, the city of missing women", (Dokumentar på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=057pnMQ7wlI
"Nordamerika med Simon Reeve: Texas og Mexico" (Dokumentar), DR2, 2020
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelser uge 2
|
08-01-2025
|
Øvelser uge 3
|
14-01-2025
|
Aby - Delprøve 2 (Dagbog)
|
20-01-2025
|
Øvelser uge 5
|
29-01-2025
|
Øvelser uge 6
|
05-02-2025
|
Delprøve 2 Mexico (Artikel)
|
14-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Empresas y sostenibilidad (Online-forløb)
Formål:
- at tilegne sig viden om bæredygtige virksomheder - med fokus på "fast fashion" samt virksomheder, der forsøger at producere varer og servicer på en mere bæredygtig måde: fx kaffe og fairtrade.
- at kunne udtrykke egen holdning om bæredygtighed.
Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede erhvervsorienterede tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
Kernestof:
Teksterne varieres i form af artikler, podcasts, posters, videomateriale og hjemmesider:
"Duolingo Podcast (2019) El Milagro del café".
https://podcast.duolingo.com/episode-33-el-milagro-del-cafe-the-coffee-miracle (Duolingo)
"La Moda rápida: Montes, L. (2019). La industria de la moda emite más carbono que los vuelos internacionales y el transporte marítimo juntos: estas son sus mayores consecuencias en el planeta. [online] Business Insider España. https://www.businessinsider.es/impacto-moda-medio-ambiente-terrible-saber-514379. (uddrag)
'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados
https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8 (video)
"Ecoalf: Cuando la basura es la buena noticia"
https://www.compromisoempresarial.com/rsc/2014/06/ecoalf-cuando-la-basura-es-la-buena-noticia/ (uddrag)
Skriftlige afleveringer:
- Kaffe Bueno (Delprøve 2) (HHX)
- La basura está de moda - Ecoalf (Delprøve 1 +2) (HHX)
Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelser uge 14
|
02-04-2025
|
Øvelser uge 15
|
08-04-2025
|
Delprøve 2 Influencer (blog)
|
08-04-2025
|
Colombianos reciclan café (Email)
|
05-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540656",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540656",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540656"
}