Holdet A 2023 SP/Mikkel HHX Online - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold A 2023 SP/Mikkel HHX Online (A 4 SP Mikkel)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spansk Begynder (Online-forløb)
Titel 2 Un mes en Málaga (Online-forløb)
Titel 3 México y la frontera (Online-forløb)
Titel 4 Empresas y sostenibilidad (Online-forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spansk Begynder (Online-forløb)

Formål:
- få indsigt i hverdagslivet og familielivet i Spanien, samt særlige kulturelle aspekter i relation til hverdagslivet i spansktalende verden
- tilegne sig ordforråd indenfor afgrænsede områder: familie, fritidsinteresser, ugedage, måneder, vejret, klokken, shopping, at gå på cafe, tøj, vise vej, ting og bygninger i en stor by, møbler og andre ting i huset, simple landeportrætter, personbeskrivelser samt præsentationer af sig selv og sin familie
- at kunne læse simple bearbejdede spansksprogede dialoger og tekster
- at kunne forstå simple talte dialoger
- at skrive simple sætninger på spansk indenfor de overordnede emner
- at være i stand til at beskrive personer mundtligt
- at være i stand til at lave en simpel billedbeskrivelse

Kernestof:
Udvalgte tekster fra "Ya Vamos" (ibog) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, Systime

Film:
"El Bola" (2000) Achero Mañas (4 s)
"Vivir es fácil con los ojos cerrados" (2014) David Trueba (4 s)


Øvrigt materiale:
https://www.minlaering.dk/
Spontant spansk (de 25 hitverber), Paul Klitnæs, ibog, https://sps.systime.dk/?id=1


Grammatiske hovedpunkter:
- Regelmæssige verber i præsens
- Væsentlige uregelmæssige verber i præsens: tener, ser, estar, hacer samt ir.
- Diftongerende verber
- Gustar
- Futurum med ir
- Substantiver, deres bøjning samt bestemte/ubestemte artikler
- Genitiv
- Personlige pronominer, possessive pronominer og personlige pronominer efter præpositioner
- Adjektivernes bøjning i køn, tal samt grad (2. og 3. grad )
-Præpositioner og stedsadverbier


Hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelser uge 34 22-08-2024
Øvelser uge 35 30-08-2024
Interaktive øvelser cap 2A (screenshots) 02-09-2024
Svar på spørgsmål om España y America Latina 02-09-2024
Arbejdsopgaver om familie 09-09-2024
El Bola 15-09-2024
Øvelser uge 38 20-09-2024
Diftongerende verber 23-09-2024
Øvelser uge 39 27-09-2024
Mi familia y yo 30-09-2024
Adjektiver, farver og tøj - repetition 04-10-2024
Øvelser uge 40 04-10-2024
Opsamling på Cap 4 07-10-2024
Describe tu habitación 11-10-2024
Øvelser uge 41 11-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Un mes en Málaga (Online-forløb)

Formål:
- at få kendskab til en række kulturelle fænomener, som ofte forbindes med det "typisk spanske" gennem en kulturel, samfundsmæssig og historisk analyse med særligt fokus på Andalusien beskrevet i Un mes en Málaga


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
  

Kernestof:
Tekster fra Un mes en Málaga (ibog) https://www.unmesenmalaga.com/
- "Cap 1. Mis primeros días en Málaga"
- "Cap 2: Vivir con una familia Española"
- "Cap 3: Un día típico en Málaga"
- "Cap 4: Los jóvenes malagueños"
- "Cap 5: Ir de tapas"


Hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Película (film) - Vivir es fácil.... 21-10-2024
Øvelser uge 43 25-10-2024
Øvelser uge 44 01-11-2024
Refleksive verber 04-11-2024
Øvelser uge 47 20-11-2024
E-mail 25-11-2024
Øvelser uge 48 27-11-2024
Delprøve 2 (Brev) 03-12-2024
Øvelser uge 51 17-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 México y la frontera (Online-forløb)

Formål:
- at få kendskab til Mexicos kultur og samfund med fokus på kvindesyn, machismo-begrebet samt kvindedrab i bl.a. Ciudad Juárez


Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive, herunder erhvervsorienterede, tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Kernestof:
“El país de Aby: México" fra La identidad contrastada, Jóvenes en Latinoamérica - Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller, Gyldendal
https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=144
"Habitaciones de las mujeres de Juárez", Mayra Martell, VICE
https://www.vice.com/es/article/dpb7mw/habitaciones-de-las-mujeres-de-juarez-0000581-v8n4
https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-38051336
"2666", (uddrag) Roberto Bolaño, Sin prisa pero sin pausa, Clausen, Inge Margrethe et.al. Gyldendal, 2016, (s.63-64)
“La vida de Frida Kahlo”
http://ibogspansk.weebly.com/texto-1---la-vida-de-frida.html
“¿Por qué Frida Kahlo es una leyenda?” (1 s)
http://ibogspansk.weebly.com/texto-2---la-leyenda-frida.html  
Tekster fra México en perspectiva, Telling Lund, Helena og Hilm, Marianne, Systime 2019 (i-bog):
   - Prólogo, México en perspectiva https://mexico.systime.dk/?
   id=146#c267
       - El Machismo https://mexico.systime.dk/?id=p129&L=0 (herunder:)
       - El macho mexicano https://mexico.systime.dk/?id=c266&L=0
       - El machismo en la sociedad mexicana https://mexico.systime.dk/?
      id=c320&L=0
   - La cultura mexicana: https://mexico.systime.dk/?id=132 (herunder:)
       - El machismo en diferentes clases sociales:
       https://mexico.systime.dk/?id=p132
       - ¿Qué es un machista? https://mexico.systime.dk/?id=c546
       - La educacción de los niños según Gabriela
       https://mexico.systime.dk/?id=c812
       - El machismo en México https://mexico.systime.dk/?id=c517
   - Entrevista con Frente Feminista Nacional https://mexico.systime.dk/?
      id=p142: Herunder billedanalyse:
        - Foto#1 https://mexico.systime.dk/?id=p143, Foto #2
          https://mexico.systime.dk/?id=p144
Tekster fra El sexo en proceso, Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, 2024, Columbus:
  - Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
     https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136&loopRedirect=1
  - El Reggaetón
https://elsexo.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=153      


Supplerende materiale:
"Ciudad Juarez, the city of missing women", (Dokumentar på engelsk)
https://www.youtube.com/watch?v=057pnMQ7wlI
"Nordamerika med Simon Reeve: Texas og Mexico" (Dokumentar), DR2, 2020


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelser uge 2 08-01-2025
Øvelser uge 3 14-01-2025
Aby - Delprøve 2 (Dagbog) 20-01-2025
Øvelser uge 5 29-01-2025
Øvelser uge 6 05-02-2025
Delprøve 2 Mexico (Artikel) 14-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Empresas y sostenibilidad (Online-forløb)

Formål:
- at tilegne sig viden om bæredygtige virksomheder - med  fokus på "fast fashion" samt virksomheder, der forsøger at producere varer og servicer på en mere bæredygtig måde: fx kaffe og fairtrade.
- at kunne udtrykke egen holdning om bæredygtighed.
     

Faglige mål:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede erhvervsorienterede tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk, herunder skrive kortere tekster af erhvervsrelateret karakter
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, samfundsmæssige og historiske sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds-, erhvervs- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds-, erhvervs- og kulturforhold



Kernestof:
Teksterne varieres i form af artikler, podcasts, posters, videomateriale og hjemmesider:

"Duolingo Podcast (2019) El Milagro del café".
https://podcast.duolingo.com/episode-33-el-milagro-del-cafe-the-coffee-miracle (Duolingo)
"La Moda rápida: Montes, L. (2019). La industria de la moda emite más carbono que los vuelos internacionales y el transporte marítimo juntos: estas son sus mayores consecuencias en el planeta. [online] Business Insider España. https://www.businessinsider.es/impacto-moda-medio-ambiente-terrible-saber-514379. (uddrag)
'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda - Salvados
https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8 (video)
"Ecoalf: Cuando la basura es la buena noticia"
https://www.compromisoempresarial.com/rsc/2014/06/ecoalf-cuando-la-basura-es-la-buena-noticia/ (uddrag)


Skriftlige afleveringer:
- Kaffe Bueno (Delprøve 2) (HHX)
- La basura está de moda - Ecoalf (Delprøve 1 +2) (HHX)


Øvrigt materiale og hjælpemidler:
https://www.ordbogen.com/da/#/
https://www.verbix.com/languages/spanish
https://www.minlaering.dk/
https://www.systime.dk/
https://www.unmesenmalaga.com/   


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelser uge 14 02-04-2025
Øvelser uge 15 08-04-2025
Delprøve 2 Influencer (blog) 08-04-2025
Colombianos reciclan café (Email) 05-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer