Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Claus Axel Frimann Kristinson Bang
|
Hold
|
A 2022 MA/hhx VF (A 3g MA/hhx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Differentialregning Mat A
Vi opsamler på differentialregning fra 2g og hæver det til a-niveau.
Kærnestof
1. Produkt og kædereglen
2. Differentiation af sammensatte funktioner og forskellige funktionstyper.
3. Tangentens ligning.
4. Krumningsforhold og vendetangenter.
5. Sammenhænge mellem den f og f's grafs udseende og egenskaber.
Udvalgte beviser ved tre-trinsreglen
Materiale:
https://plushhx3.systime.dk/?id=3040
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv differentialregning
|
21-08-2024
|
Blækregning diff
|
02-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Kernestof:
1. Det ubestemte integral
2. Integration af forskellige funktioner og stamfunktionsbegrebet.
3. Bestemmelse af integrationskonstanten
4. Integration ved substitution
5. Det bestemte integral - notation og betydning
6.Areal under graf og areal mellem grafer.
Beviser:
- Stamfunktionen er unik
- Stamfunktion til ln(x).
- Integralregningens hovedsætning
Materiale:
https://plushhx3.systime.dk/?id=2165
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Areal under graf
|
12-09-2024
|
Arbejd selv potensreglen
|
17-09-2024
|
Integrationskonstant og areal
|
26-09-2024
|
Prøve i integralregning
|
11-10-2024
|
Emneopgave integralregning
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trigonometriske funktioner
1. Kendskab til enhedscirkelen, og sinus, cosinus og tangens forhold til den.
2. Kendskab til vinkler både i grader og radianer og omregning mellem dem.
3. Kendskab til de trigonometriske funktioner, deres udseende og egenskaber.
4. Kunne differentiere og integrere simple trigonometriske funktioner.
5. Kunne modellere simple fænomen med sinus og cosinus.
Materiale:
Plus 3 HHX
https://matematikahhx.systime.dk/?id=132
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om trigonometriske
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Kernestof
1. Differentialligninger: Definition og løsning.
2. Fuldstændig og partikulær løsning, ¨
3. Bestemmelse af partikulær løsning
4. Løsningskurver, linje-elementer og retningsfælter
5. Hæmmet, uhæmmet og logistisk vækst
6. Udvalgte beviser
Supplerende stof:
7. Newtons afkølingslov.
Særlige fokuspunkter:
Ved afslutningen af dette undervisningsforløb skal eleverne kunne følgende:
• Løse differentialligninger og finde både partikulære og fuldstændige løsninger.
• Forstå sammenhængen mellem differentialligninger og forskellige fysiske/økonomiske fænomener.
Materiale:
Systime
Plus 3 HHX
https://matematikahhx.systime.dk/?id=134
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blækregning differentialligninger
|
15-11-2024
|
Emneopgave i differentialligninger
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Regressionsanalyse
Kernestof
1. xy-plot ud fra datamateriale
2. Bestemmelse af modellens parametre i lineær vha. IT
3. Residualplot
4. betydning af R og R2
5. Multipel lineær regression
6. Konfidensinterval for en lineær models parametre
7. Forståelse og tolkning af en multipel lineær model.
8. Kendskab til mindste kvadraters metode.
Særlige fokuspunkter.
* Kan tolke og bedømme modeller både i en og flere variable.
Materiale:
Lærebog i matematik HHX 3
https://laerebogimatematikhhx3.systime.dk/?id=214
Plus 3 HHx
https://plushhx3.systime.dk/?id=3086
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave i multipel regression
|
10-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Fordelinger og statistik
Kernestof:
- Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
- Normalfordeling
- Notation
- Gennemsnit og spredning
- Standardnormalfordeling
- Sandsynligheder
- Normale og ekstreme udfald
Materiale: https://plushhx3.systime.dk/?id=3058
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Kvadratisk programmering
Kernestof
1. Lineære og kvadratiske funktioner i to variable
2. Cirklen og ellipsens ligning.
3. Optimering af kvadratiske funktioner med parabler, cirkler og ellipser som niveaulinjer.
4. Polygonområde/kapacitetsområde.
5. Udvalgte beviser.
6. Indsætningsmetoden for at optimere dersom det frie maksimum er udenfor kapacitetsområdet.
Særlige fokuspunkter:
*Eleven skal efter endt forløb kunne løse optimeringsproblemer i to variable med både lineære og kvadratiske funktioner.
Materiale:
Lærebog i matematik HHX 3
https://laerebogimatematikhhx3.systime.dk/?id=206
Plus 3 HHX
https://plushhx3.systime.dk/?id=2167
MAT HHX A
https://mathhx.dk/a/Kvadratisk-programmering.html#autosec-357
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave kvadratisk
|
14-02-2025
|
Emneopgave i kvadratisk programmering
|
07-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Vektorregning
Supplerende stof:
1. Grundlæggende begreber indenfor vektorregning
2. Vektorers sum, prikprodukt, retning og længde.
3. Bevis for at prikproduktet af ortogonale vektorer giver nul.
Materiale:
Systime, Plus 3 HHX
https://matematikahhx.systime.dk/?id=172
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540886",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540886",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540886"
}