Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 Erju/hhx VF (A 3g Erju/hhx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
B-forløb 1: Selskabsformerne og jur.person. hæfte
BEMÆRKNING TIL ALLE FORLØB:
Eleverne har anvendt følgende, som de også skal kunne tilgå til eksamen:
www.retsinformation.dk
www.forbrug.dk
www.forbrugerombudsmanden.dk
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. Erhvervsjura B
Kap. 25: Selskabsformer og hæftelse
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 25A og 25C fra bogen
- Interaktive opgaver fra bogen: 25A (som quiz) og 25B individuelt.
- DR: "Danske iværksættere: Fra kioskejer til lakridskonge", Sæson 1, episode 1
- Refleksionsskriv i elevfeedback
- erhvervsstyrelsen.dk
- Oversigt over selskabsformerne (skema til udfyldelse)
- virk.dk
- Opsamlingsopgave om lakrids by Bülow
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og begreber og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metode
- anvende relevante retskilder
- foretage en kritisk og prioriteret juridisk informationssøgning
- foretage et juridisk ræsonnement, herunder kunne anvende den juridiske metode til at identificere, analysere, diskutere og
vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende
- anvende juridisk terminologi.
Kernestof:
̶- selskabsformer og juridiske personers hæftelse
Fokuspunkter:
Etableringsfasen. Undervisningen har været tilrettelagt med perspektivering til Lakrids by Bülow - særligt i etableringsfasen. Herudover er der arbejdet med de forskellige hæftelsesformer for både fysiske og juridiske personer, elevernes søgen på erhvervsstyrelsen hjemmeside efter juridiske personers hæftelse på baggrund af et skema,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
B-forløb 2: Immaterialrettigheder i hovedtræk
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 35: Immaterialret
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 35B og 35C fra bogen
- Arbejdsspørgsmål - ophavsret
- Film om Lakrids by Bülow fra patent- og varemærkestyrelsen (https://www.dkpto.dk/Media/638271763636791817/B%c3%bclow%20Lakrids%202019%20FINAL%20FINAL%20captions%20(1).mp4)
- Refleksionsskrivning i elevfeedback med henblik på rådgivning af Bülow i etableringsfasen
- Elevfundne ophavsretlige afgørelser
- DR1, 2021: Kontantafsnit: "God ide eller ren kopi" med tilhørende arbejdsspørgsmål (aflevering)
- Billeder fra Irma-sagen og arbejdsspørgsmål hertil (aflevering)
- Drøftelse af Irma-sagen - midlertidige afgørelse (https://www.domstol.dk/oestrelandsret/aktuelt/2024/9/midlertidige-forbud-og-paabud-vedr-irmapigen/)
- elevfundne afgørelser ifm. præsentationer af tildelte emner indenfor immaterialretten.
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og begreber og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metode
- anvende relevante retskilder
- foretage en kritisk og prioriteret juridisk informationssøgning
- foretage et juridisk ræsonnement, herunder kunne anvende den juridiske metode til at identificere, analysere, diskutere og
vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende
- anvende juridisk terminologi
Kernestof:
-immaterialret i hovedtræk
Fokuspunkter:
Etablerings- og driftsfasen. Lakrids by Bulow anvendt til perspektivering. Overordnet immaterialret - herunder ophav-, patent-, varemærke- og designretten i hovedtræk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
B-forløb 3: Ansættelsesret
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 34: Ansættelsesret
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseopgaver: Caseopgave 34A og 34B fra bogen
- Gruppeopgave oversigt ansættelsesret med efterfølgende individuel fremlæggelse af tildelte afsnit
- Elevfundne ansættelsesretlige afgørelser
- Problemstillinger i form af sms'er/memes, som eleverne arbejder med i små grupper, med henblik på at finde retskilder og løsning på problemstillingerne
- Podcast: "Thi kendes for ret - episode 7: Fyret forsker - en barselssag" og arbejdsspørgsmål hertil.
- Udvalgte ansættelsesretlige afgørelser fra jurainfo.dk til vurdering af lovlighed heraf
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og begreber og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metode
- anvende relevante retskilder
- foretage en kritisk og prioriteret juridisk informationssøgning
- foretage et juridisk ræsonnement, herunder kunne anvende den juridiske metode til at identificere, analysere, diskutere og
vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende
- anvende juridisk terminologi.
Kernestof:
- Ansættelsesret
Fokuspunkter:
Etablerings- og driftsfasen. Fokus på de gældende regler ifm. ansættelse af medarbejdere, herunder de gældende regelsæt, funktionærloven, parternes pligter, godtgørelser ved ophør, regler for ferie, diskriminationsforbud og krav om ligestilling og ligebehandling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
B-Forløb 4: Kreditsikring i erhvervsforhold
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
(- Kap. 17.1.-17.1.3: Sælgers pligter)
(- Kap. 20: Kredit med ejendomsforbehold)
- Kap. 26 - Introduktion til kreditsikring
- Kap. 27 - Ejendomsrettens overgang og ejendomsforbehold
- Kap. 28 - Fordringer og gældsbreve
- Kap. 29 - Pant i erhvervsforhold - tilgodehavender og virksomhedspant
- Kap. 30 - Pant i Fast ejendom
Mangler:
Kap. 31 - Kaution
Supplerende stof:
- Virkelighedsnære caseo-opgaver: Caseopgave 27A, 28A, 28B, 29A, 30A, 30B, 30D og 30G fra bogen
- Tjekspørgsmål fra bogen til kap. 28, 29 og 30
- Internaktive opgaver fra bogen opgaven 27.7.3
- noteskrivning
- fælles udarbejdet oversigt over ejendomsrettens- og risikoens overgang.
- PP-præsentationer med udgangspunkt i fordringer og gældsbreve og fremlæggelser
- Puzzlemaker repetition af kap, 26-28
- Filmede fremlæggelser
- Opgave om rådgivning af Lakrids by Bülow ifm. udvidelse - muligheder for sikkerhedsstillelse ifm. lån af penge og hvilke der anbefales med begrundelse herfor.
Faglige mål:
- forstå juridiske grundprincipper og begreber og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metode
- anvende relevante retskilder
- foretage en kritisk og prioriteret juridisk informationssøgning
- foretage et juridisk ræsonnement, herunder kunne anvende den juridiske metode til at identificere, analysere, diskutere og
vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende
- anvende juridisk terminologi.
Kernestof:
- kreditsikring i erhvervsforhold
Fokuspunkter:
Drift. Kreditsikring generelt - herunder forskelle og ligheder mellem private og juridiske personers muligheder for kreditsikring, ejendomsrettens overgang og ejendomsforbehold for hhv. private og juridiske personer, de forskellige fordringer og gældsbreve, pant generelt og i erhvervsforhold - herunder i tilgodehavender og virksomhedspant, de forskellige sikringsaktiver og vigtigheden heraf, pant i fast ejendom - herunder ejendomstilbehør og driftstilbehør i TL §§ 37 og 38, prioritetsvirkningen og gyldighedsvirkningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Repetition og aktuelt
Eleverne har arbejdet med artikler med aktuelle problemstillinger, hvor de har skulle identificere de juridiske problemstillinger, samt finde retskilder og løsninger til problemstillinger. De skulle aflevere en PP-præsentation med voiceover.
Herudover er der repeteret erstatningsbetingelserne (overordnet), forbrugeraftaler og introduktion til markedsføring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
B-Forløb 5: Kaution og Gældsophør
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
Kapitel 31 - Kaution
Kapitel 32 - Gældsophør
Supplerende materiale:
casopgaver til kapitel 31 og 32
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
B-Forløb 7: International ret
Læst kernestof:
Koldig, Gleerup og Rosenkjær: ”Erhvervsjura C & B – juraens grundregler”, Systime, Ibog:
- Kap. 36 . Introduktion til International Ret
- Kap. 37. EU og EUs retskilder
- Kap. 38. Internationale aftaler (CISG)
- Kap. 39. Internationale køb (CISG)
- Kap. 40. Værneting og lovvalg i internationale sager
Supplerende stof:
Kapitel 36:
LIlle projekt med fremlæggelser om:
- FNs historie og betydning for Danmark
- FNs opbygning og institutioner
- FNs Verdensmål – hvordan arbejder danske virksomheder med verdensmålene
Kapitel 37:
Besøg hos Europahuset med oplæg om bla. EUs retskilder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
B-Forløb 8: Eksamenssynopsis
Introduktion og arbejde med den individuelle eksamenssynopsis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540887",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540887",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540887"
}