Holdet A 2022 Re/stx VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Stine Schelde Hansen
Hold A 2022 Re/stx VF (A 3g Re/stx VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religion B
Titel 2 1 - Islam i det senmoderne samfund
Titel 3 2 - Jødedom
Titel 4 3 - Karismatisk kristendom og pinsebevægelse
Titel 5 4 - Buddhisme
Titel 6 5 - Etik og religionskritik
Titel 7 Projekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religion B

Eleverne får i forløbet en introduktion til religion på b-niveau, herunder de faglige mål, forløbsbeskrivelse og eksamen. Eleverne definerer og diskuterer, hvad religion er og hvorfor mennesket har behov for religion. Desuden arbejdes der med de religionsfaglige begreber myte og ritual og metodisk bevidsthed om fænomenologi og funktionalisme.

Vigtige begreber og metodeapparater præsenteres og nogle repeteres fra c-niveau herunder:

- Teksttyper: Argumenterende, religionsteoretiske tekster og religiøse grundtekster
- Emic- og etic-synsvinkler
- Mytebegrebet, herunder mytisk tid, sted og personer, privilegeret talesituation, kaos og kosmos,
- Ritualer og -typer, særligt med fokus på overgangsritualet og ritual/myte-modellen
- Fænomenologi
- Funktionalisme

Materiale:
Sonne, Frederik Guy Hoff: “Hvorfor har mennesket behov for religion”, Videnskab.dk, 12.02.2018

Pedersen, Bodil Junker: “Religionsdefinitioner” + "Myter", I: Begrebsnøglen til religion - teori og metode, Systime i-bog

Motzfeldt, Dorte Thelander: “Fænomenologi”, “Funktionalisme” + "Fænomen: Ritualer", I: Religion: Teori - fænomenologi - metode, Systime i-bog

Motzfeldt, Dorte Thelander: "Myte fra Nordgrønland 1903/1904" I: Religion: Teori - fænomenologi - metode, Systime i-bog

Youtube: "Bryllupsritualet - overgangsritual (kronprinseparrets bryllup)": https://www.youtube.com/watch?v=gMxbGGTUW3c
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1 - Islam i det senmoderne samfund

Islamforløbet starter med repetition af grundlæggende islam fra c-niveau, blandt andet islams grundlæggende ritualer og dogmer samt menneske-, guds-, verdens- og frelsessyn.

Herefter fortsætter forløbet med et særligt fokus på islam i det senmoderne samfund, herunder hvordan det er at være ung. Eleverne arbejder med islams historiske udvikling i Danmark fra 1960’erne til i dag og undersøger, hvordan det er at være muslim i Danmark. Dette som afsæt til at kunne arbejde med, hvordan islam praktiseres og kommer til udtryk i det senmoderne samfund.
Vi fokuserer særligt på muslimsk ungdomskultur samt udfordringerne – både i et emic- og etic-perspektiv – knyttet til spørgsmålet om islam i Danmark. Som led i dette læser og analyserer vi et uddrag af Tarek Husseins Det sorte skæg som værk. Her inddrager vi den teoretiske viden, eleverne indtil nu har opnået.

Faglige mål:
- Islam set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer.
- I arbejdet indgår tekster fra Koranen og hadith-samlinger samt andre historiske og nutidige tekster
- Centrale sider ved islam, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser
- Viden om islamiske forestillinger: De 6 trosartikler, gudsopfattelse og profeter og religiøs praksis: De 5 søjler
- Arbejde med tolkninger
- Fokus på islam i dag i Danmark og Europa samt islamisk feminisme.
- Problematisere og undersøge et problemfelt, som er centralt for islam i det senmoderne samfund.
- Værklæsning

Det forventes, at eleverne fra c-niveau kan:
- Islams dogmer: De seks trosartikler
- Islams grundlæggende ritualer: De fem søjler
- Islams menneskesyn, gudssyn, verdenssyn og frelsesyn, herunder ortopraksi og ortodoksi
- Islams historiske udvikling, herunder Profeten Muhammeds vej til åbenbaringerne og overordnet splittelsen i sunni- og shia
- Islams skrifter: Koranen og Hadith + kendetegn herved

Begreber
Ummah og kaba
Profet
Koranen og Hadith
De 6 trosartikler
De 5 søjler
Retsskoler
Sharia og fiqh
Aftraditionalisering
Øget refleksivitet
Udlejring af sociale relationer
Individualisme

Metode og teori
Jens Formans fire idealtyper/former for sharia: Sekularist, modernist, traditionalist, fundamentalist
Giddens og det senmoderne samfunds kendetegn
David Lyon: det plastiske, ekspressive og underkastede selv
Træning i skriftlighed og projekt

Materiale:
Tarek Ziad Hussein (2018): Det sorte skæg, Gyldendal
- Indledning s. 9-10
- Prolog s. 11-18
- Google imamer: s. 69-88
- Moskeer i Danmark s. 51-58 + 63-68
- Kultur svøbt i religion s. 91-104

Ljungcratz: A m.fl: “Religiøs praksis” I: Religioner lever (2017), s. 107-112, Lindhart og Ringhof

“Religionsnørden - islam” på youtube.dk

Deniz Kitir: Klassisk og moderne islam (2019), Systime i-bog. Følgende kapitler:
-“De fem søjler”
-“Islam kommer til Danmark”
-“At være muslim i Danmark”
- “Islam og det senmoderne samfund”
- “Kvinden i den islamiske tradition”
- "Må kvinder være imamer?"

Pedersen, Bodil Junker: “Identitetsdannelse og religion” (Giddens + Lyon) I: Begrebsnøglen til religion, Systime i-bog

www.mariammoskeen.com

Madsen, Lene m.fl: “Hellige steder” i Grundbogen til religion c, Systime i-bog

Grundtekster
Sura 16 (Bierne) vers 57-59
Sura 33 (Forbundsfællerne) vers 59
Sura 30 (Byzantinerne) vers 21
Sura 9 (Omvendelse) vers 71
Sura 4 (Kvinderne) vers 11
Sura 24 (Lyset) vers 3-5
Hadith - Jesper Petersen: Kvinderne i Medina. Magistrenes Forlag, 2016. s. 44-45.

Argumenterende tekster:
Taudal Andersen, Uffe (12.04.17): “Et tørklæde gør ikke nogen til en bedre muslim”, Berlingske (uddrag)

Ahrens, Kevin; Mikaelsen, Henrik (17.11.20): Ekspert om ”groteske” beløb ved muslimske ægteskaber: Det er direkte uislamisk”, DR.dk

Specht, Ditte Marie (11.11.15): "Moské skabt af kvinder for kvinder". netudgaven.dk, fundet i Klassisk og moderne islam, Systime i-bog

Malene Romme-Mølby: "I gymnasiet med Allah". Gymnasieskolen, nr. 4, 2015.

Ca. 70 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2 - Jødedom

Dette undervisningsforløb tager udgangspunkt i jødedommen i et spændingsfelt mellem tradition og nutid med fokus på jødisk identitet i en formativ, historisk og nutidig skikkelse.

Eleverne får en grundlæggende indgang til jødedommen med fokus på jødedommens formative periode (eksilet, romersk besættelse, 1500-tallet, 1700-tallet, Holocaust og staten Israel).
Eleverne behandler den centrale jødiske mytologi ud fra helligtekster fra Torahen og arbejdet med diaspora-begrebet, de tre hovedretninger (ortodoks, konservativ, reform), ortopraksi overfor ortodoksi, pagtforestillingen, Abraham, Moses og Messias og Messianske tider.

Der er i forløbet særligt fokus på samspillet mellem myte og ritual samt jødedommens centrale ritualer i en nutidig kontekst. Det gøres ved at analysere Pesach, omskærelse, bøn, kosher, Sabbat, Bar og Bat Mizvah ud fra central religionsfaglig teori.

Eleverne arbejder desuden med jødiske helligsteder som optakt til ekskursion i Synagogen i Krystalgade.

Centrale begreber:
Monoteisme
Den skriftlige Torah: TaNakh
Den mundtlige Torah: Talmud
Fra tempelreligion til synagogereligion
Ortodoks, konservativ, reform
Ortodoksi og ortopraksi
Pagtforholdet mellem Gud og mennesket
Jøderne som udvalgt folk
Abraham, Moses
Messis og messiasforventning
Pesach – historisk og rituelt
Seder-måltid
Kosher
Bar og Bar Mizvah
Sabbat
Synagoge
Omskærelse

Metoder og teori:
Podemann: privilegeret talesituation + ritual-myte-model
Eliade: Helligt og profant
Van Gennep: Overgangsritual

Grundtekster:
5. mosebog, kap. 6,4-6,9: Den jødiske trosbekendelse: Shema
1. mosebog  kapitel 17,1-27: Guds pagtslutning med Abraham
2. mosebog, kapitel 12: Det usyrede brød og udfrielsen fra Egypten
2. mosebog, kapitel 19: Guds pagtslutning med Moses

Lessner, Noa Hofman (04.05.18): ”Ved bat Mitzvah blev jeg bekræftet som fuldt ud jøde” på religion.dk
Link: https://www.religion.dk/ved-bat-mitzvah-bliver-jeg-bekraeftet-som-fuld-joede   

Baggrundsmateriale:
Haaning, Katrine m.fl: Religionsportalen, Systime i-bog. Følgende kapitaler:
”Jødedommens stiftere”
”Hovedretninger i jødedommen”
"At være ung og jødisk i Danmark"

”Fundamentet for jødedommen” på www.jødiskinfo.dk
Link: https://joediskinfo.dk/artikler/fundamentet-joededommen

DR: "5 skarpe om jødedommen" (2014)

Madsen, Lene m.fl: ”Fakta om jødedom”, ”Jødedommens historiske udvikling”, ”Religiøs praksis i jødedommen” I: Grundbogen til religion c, Systime i-bog

Poulsen, A og Madsen, J. "Den bibelske fortælling" I: Kristendom i nutid (1996)

Seder-måltidet:
https://www.youtube.com/watch?v=WQlDfUEpk10&feature=emb_logo

www.netflix.dk: Unorthodox, afsnit 1

Synagoge og helligsteder: https://www.religion.dk/viden/hvad-er-en-synagoge + https://joediskinfo.dk

Fischer-Larsen, Therese (20.04.12/19.08.22): ”Ritualer i jødedommen” på religion.dk: https://www.religion.dk/viden/ritualer-i-j%C3%B8dedommen

”Bar/Bat Mitzvah”: https://mosaiske.dk/bar-og-bat-mitzvah/

”Fra barn til voksen”: https://joediskinfo.dk/artikler/fra-barn-til-voksen

Teori:
Motzfeldt, Dorte Thelander: Religion: Teori – fænomenologi – metode, Systime i-bog. Følgende kapitler:
- ”Overgangsritualer”
- ”Fænomenologi” (Eliade om helligt og profant)
- ”Podemann Sørensens teori om religiøse tekster” (Privilegeret talesituation)

Madsen, Lene m.fl: ”Ritual-myte-modellen” i Grundbogen til religion c

Ca. 70 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3 - Karismatisk kristendom og pinsebevægelse

I kristendomsforløbet har vi haft fokus på karismatisk kristendom i Danmark og USA. Eleverne har undersøgt pinsebevægelsens historiske oprindelse og pinsekirken i Danmark, herunder Mosaik og Hillsong. Vi har herefter fokuseret på pinsebevægelsen og karismatisk kristendom i USA med udgangspunkt i forskellige eksempler på karismatiske ledere og megakirker. Her har vi haft fokus på Max Webers karismateori + rutinisering af karisma, velstandsteologi, rational choice og kort berørt teori om årsager til at blive religiøs.

Vi har derudover arbejdet videre med religionsfaglig kildelæsning af både religiøse grundtekster og argumenterende tekster.

Vi har desuden været med til en gudstjeneste hos den lokale folkekirke for at lave en komparativ analyse af folkekirken og Hillsong-bevægelsen.

Forløbet er startet med repetition af kristendom c-niveau. Det forventes, at eleverne kan:
- Kort om indholdet i GT og NT og deres forskellige betydninger – og sammenligne messiastanken i jødedommen og kristendommen.
- Kristendommens historiske udvikling overordnet set og de kristne retninger (katolicisme, protestantisme og ortodoks).
- Bjergprædikenen og sindelagsetik.
- Den kristne grundmyte.
- Anvende begreber som arvesynd, stedfortrædende lidelse, to-naturslæren, treenighed, næstekærlighed og det dobbelte kærlighedsbud, sindelagsetik/tankelov, syndighed, frelse.

Centrale begreber:
- Karisma
- Pinse og pinsebevægelsen
- Tungetale og helligånden
- Åndelige vækkelser og nådegaver
- Karismatisk ledelse (magisk, heroisk, profetisk)
- Rutinisering af karismatisk ledelse
- Megakirker
- Velstandsteologi
- Wall of separation
- Minimalisme, maksimalisme
- Sekularisering (organisatorisk niveau + samfunds- og individniveau)

Metode og teori:
- Max Webers karismateori + rutinisering af karisma
- Sociologisk ritualteori: Van Genneps overgangsritual
- Teori om religiøse fællesskaber: Rational choice teori, Deprivationsteori, Socialisationsteori, Teorien om søgen efter mening og tilknytning
- Repetition af eksistentialistisk myteteori: Afmytologisering + fænomenologisk myteteori: - - Podemanns priviligerede talesituation

Grundtekster
- Matt. kap. 5: Bjergprædikenen
- Apostlenes gerninger, uddrag af kap. 1 og 2:
ApG, kap. 1., v.3-14 = Løftet om Helligånden + Jesu himmelfart
ApG, kap. 2, v. 1-13 = Pinsedagen
ApG, kap. 2 v. 37-47 = Den første menighed
- Luk. kap. 4
- Markusevangeliet kap. 10 v. 23-31

- “Skepsis kostede fællesskab” fra Eftertro

- DR: "Sektlederens hemmeligheder" episode 1 (2020): https://www.dr.dk/drtv/serie/sektlederens-hemmeligheder_150709 + ”Roald Bergman – sektleder”: https://www.roaldbergmann.dk/sektleder

Baggrundsmateriale:
Repetition af kristendom: “Religionsnørden: Kristendom basis 1”
https://www.youtube.com/watch?v=Ii_tst8FglE&t=134s

Albinus, Rebecca Natascha m.fl.: “Kristendommens formative periode” I: Religioner lever, s. 58-68, Lindhardt og Ringhof (2017)

Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler: ”Helligånden kommer til jorden. Hvorfor fejrer vi pinse?” på youtube
https://www.youtube.com/watch?v=pye1R02KtOk&feature=emb_title

Pinsekirken i Danmark:
Sørensen, Jørgen Skov, Laursen, Mikael Wandt: ”Det vigtigste at vide om pinsekirken” på www.kristendom.dk, d. 13.11.05
https://www.kristendom.dk/kirkeretninger/pinsekirken

Mosaik: https://mosaik.one/

Fire kristne kirker: https://fs-oest.dk/kirkelige-retninger

Hilton, Barbara: ”Når Jesus går på instagram” i Information, d. 13.04.15
https://www.information.dk/kultur/2015/04/naar-jesus-gaar-paa-instagram

https://hillsong.com/da/about/

TV2 Kosmopol, søndagsmagasinet (dokumentar): "frikirken hillsong har fat i unge med musik fællesskab og sociale medier", i: https://www.tv2kosmopol.dk/soendagsmagasinet/frikirken-hillsong-har-fat-i-unge-med-musik-faellesskab-og-sociale-medier

Kristendom i USA:
Hansen, T., Sindberg, A: USA – historie, samfund, religion, Systime i-bog. Følgende kapitaler:
- ”Religion i USA i dag”
- ”Megakirker”

https://www.lakewoodchurch.com/

Teori:
Kjeldsen, C., Pedersen, B. mfl: Begrebsnøglen til religion. Systime i-bog. Følgende kapitler:
- “Karismatisk ledelse”
- "Rutinisering af karisma”
- “Fire slags religiøse fællesskaber”
- “Rational Choice - det rationelle valg”

Madsen, Lene m.fl: “Fire sociologiske teorier om, hvorfor folk bliver religiøse” i Grundbog til religion c, Systime i-bog

Johansen, Theis Schønning: “Hvad er velstandsteologi?” på kristendom.dk, d. 25.11.19

Ca. 75 s.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4 - Buddhisme

I buddhisme-forløbet er eleverne blevet indført i grundlæggende buddhistiske tanker. Vi har arbejdet med den formative periode og tiden for Siddhartha Gautamas historiske fremtræden og undersøgt overgangen fra hinduismen til buddhismen. Dette for at få et overblik over, hvordan Gautama radikaliserer hinduismen. Her har fokus været på kastesystemet og den buddhistiske verdens- og menneskeforståelse. Vi har desuden arbejdet med Buddhalegenden og læst Benarestalen for at få indblik i den buddhistiske dharma. Derudover har vi læst et uddrag fra Miliandapanda og fokuseret på det buddhistiske menneskesyn.

Vi har haft særligt fokus på den rituelle del, hvor eleverne ud fra central ritualteori samt Melford Spiros typologier har analyseret forskellige ritualer og religiøse praksisser.

Afslutningsvis har vi koncentreret os om Buddhismen i Vesten og Danmark som perspektiv. Her har vi trukket på elevernes viden om senmoderne religiøsitet og desuden perspektiveret til senmoderne udformninger af de abrahamitiske religioner.

Centrale begreber
Kastesystemet (hinduisme)
Cyklisk tidsopfattelse
Samsara
Nirvana,
Karma,
Reinkarnation,
Dharma,
Dukkha,
Buddhalegenden
De fire ædle sandheder
Den otteledede vej
De fem skandhaer
An-atman
De tre rodårsager
De 6 genfødselsverdener
Den 12-ledede årsagskæde
Mara
Nirvana
Boddhisatva
Llama

Metode og teori
Melford Spiros typologier: Karmisk, Nirvanisk, Magisk buddhisme
Van Genneps overgangsritual
Giddens om senmoderne samfund
David Lyons tre typer selv: Underkastede, ekspressive, plastiske

Baggrundsmateriale:
Nielsen, Anders: Buddhisme - introduktion og tekster, Systime i-bog. Følgende kapitler:
-  “Nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk) buddhisme”
- “Buddhismens historie og forestillinger”
- "3.2.1: Meditation"

Ahle, Allan m.fl.: “Buddhismens historie” i Horisont C - grundbog til religion

“Buddhisme”, s. 165-172 I: Albinus, Rebecca Natascha: Religioner Lever, Lindhart og Ringhof

“The life of Buddha”, https://www.youtube.com/watch?v=1wUh3E9PSbI&t=18s

“Buddhist pilgrimage”: https://www.youtube.com/watch?v=JwdDAVO6YrE

Peter Dantoft: “Hvor rejser buddhister hen på pilgrimsrejse” (10.02.16), i; https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvor-rejser-buddhister-hen-paa-pilgrimsrejse

“Bodhgaya 360”: https://www.youtube.com/watch?v=qf4F8X5OMUk

Kildetekster
“Milindapanha” i: Buddhisme - introduktion og tekster: https://buddhisme.systime.dk/index.php?
id=185#c451

“Buddha-legenden” i Albinus, Rebecca Natascha: Religioner Lever, s. 160-161, Lindhart og Ringhof

“Benarestalen” (fra Samyutta-nikaya V, 420-422)

Kristian Leth: “Den 2. dimension”, afsnit 6:8 - DR.dk: https://www.dr.dk/drtv/episode/den-2-dimension_165780

“Jeg kan huske, at jeg tænkte: Der blev jeg vist buddhist”, Berlingske Tidende. Søndag D. 18. SEPTEMBER 2005 (journalist ikke oplyst) Fundet på https://www.berlingske.dk/kultur/jeg-kan-huske-at-jeg-taenkte-der-blev-jeg-vist-buddhist?gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYPF9NaygKew7ddEu5cI6dxBIa1LwPC3h5M4TDv4zanMY4s1fI20bZ14&gaa_ts=67a0cf17&gaa_sig=QWjoheaSj5SYG6b_eywPdWvuf4YHVbGvNX-7mlEtZtamNJcuQezm-cTIbT0vktjBsJrsgeF2tq4rsfPdH7jfpw%3D%3D

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5 - Etik og religionskritik

Gennemgang af forskellige idehistoriske positioner siden oldtidens Grækenland, med særligt fokus på pligtetik, lykkeetik og religionskritik, samt eksistentialisme.
P.B. Nielsen og A. Simonsen: Etiske problemer og ideer (Kbh. 1983), side 54 - 61.
Mennesker og Magterne - tekstsamling (Kbh. 1992), side 285 - 300: Tekster af Løgstrup, Kierkegaard, Nietzsche og Sartre.
Ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer