Holdet A 2022/2023 Ps/1 hhx, htx, stx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Julie Tchikai Iversen
Hold A 2022/2023 Ps/1 hhx, htx, stx (A 2+3g Ps/1 hhx, htx, stx)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Neuropsykologi (ikke selvstændigt eksamensemne)
Titel 2 Følelsernes psykologi
Titel 3 Retspsykologi og dyssocial pers. forst. (DP)
Titel 4 Metode Ps B (ikke eksamensemne)
Titel 5 Unges udfordringer
Titel 6 Ondskab, socialpsykologi, fordomme & ekstremisme
Titel 7 Læring .. digitaliseret (+ opsamling på Neuro)
Titel 8 Udviklingspsykologi (og børn og fattigdom)
Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Neuropsykologi (ikke selvstændigt eksamensemne)

Vi repeterer også lidt udviklingspsykologi fra C-niv

Nøgleord

Neuropsykologi
Hjernens udvikling
Udviklingspsykologi
Forældrenes rolle
Ungdom & teenagerhjernen
risikovillig adfærd
Stress



Bid 1, Børns hjerner vs. forældrerollen + stress
Case til udviklingspsykologisk caseanalyse: Rasmus ville ikke åbne sine øjne
Film fra Mit CFU "Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst"
https://link.mitcfu.dk/m/TV0000019995. (30 min = 5 ns)


Bid 2, Hjernens udvikling & teenagerhjernen
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139  (5,1 ns)
plasticitet, myelinisering og beskæring af nerveceller



Bid 3, Ungdomshjernen og risikovillighed (i alt 2,9 ns)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=212
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=228
Teffts undersøgelse af unge bilisters dødelighed i fht. antal og alderen på passagererne i bilen

Bid 4: Stress fra en hjerne-biologisk vinkel
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165  (6,4 ns)



Bid 5: Læring forklaret biologisk
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=186#c897  (0,8 ns)
Neurale netværk & forstærkning af synapser

Bid 6: Informations-bearbejdning: Hukommelse, Arbejdshukommelse & læring

Information Processing Theory Explained  https://youtu.be/aURqy9BEJO4?feature=shared&t=28  (6 min på engelsk = 1,6 ns)

Information Processing Theory https://www.youtube.com/watch?v=ENzV7nVLuhk (2 min = 0,5 ns)

Hukommelsen (0,8 ns)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=195

Sansehukommelsen (0,2 ns)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=200

Arbejdshukommelsen (2,8 ns)
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=201

Bid 7: Opmærksomhed og perception
https://psykveje.systime.dk/?id=5237 Perception (11,3 ns)


I alt ca. 37, 4 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Følelsernes psykologi

Materiale

Bid 1 Følelseskategorier og følelser i fht. evolution
Bid 2 Følelsernes neuropsykologi
Bid 3a Kognitive aspekter af følelser
Bid 3b Sociale og kontekstmæssige aspekter af følelser
Kontekstmæssig påvirkning
Bid 4 Kulturelle aspekter af følelser
Bid 5 Depression, årsager og risikofaktorer

Bid 1 Følelseskategorier og følelser i fht. evolution

5.1.1 Forskellige kategorier af følelser https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=246&L=10 (1,7 ns)

5.2.1 Følelser og evolution https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=252&L=10 (0,8 ns)

5.2.2 Afsky som beskyttelse https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=251&L=10 (0,9 ns)


Bid 2 Følelsernes neuropsykologi
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=250 (0,3 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=249 (0,8 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=247 (6,8 ns)


Bid 3a Kognitive aspekter af følelser
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=254 (1,2 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=253 (0,9 ns)

Bid 3b Sociale og kontekstmæssige aspekter af følelser
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=256 (0,9 ns)

Kontekstmæssig påvirkning
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=255 (2,3 ns)


Bid 4 Kulturelle aspekter af følelser
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=259 (1,2 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=258 (0,6 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=257  (2,1 ns)


Bid 5 Depression, årsager og risikofaktorer

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=240  (0,3 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=263  (0,9 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=262 (3,6 ns)

Bid 6 Depression, Behandling
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=261 (3,6 ns)
-
I alt ca. 29 s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Retspsykologi og dyssocial pers. forst. (DP)

Materiale


Arbejdsspørgsmål Retspsykologi
Bid 1: Retspsykologi og mentalobservationer
Bid 2: Dyssocial personlighedsforstyrrelse (DP) (6,8 ns i alt excl. case)
Bid 3: Miljøet og kønnets betydning i fht. aggression (mulige årsager til DP) (2,6 ns + case fra sidst 1,9 ns)
Bid 4: Kønnets betydning for aggression, fortsat
Bid 5: Hjernens udvikling og fejludvikling
Bid 6:  Hvordan tænker psykopater + Behandlingsperspektiver
Bid 7: Sindssyg i gerningsøjeblikket & Når normale mennesker bliver mordere

-

Arbejdsspørgsmål Retspsykologi
Bid 1: Retspsykologi og mentalobservationer (i alt 4,7 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=331 (1,9 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=330 (1,4 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=333 (0,9 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=332 (0,5 ns)



Bid 2: Dyssocial personlighedsforstyrrelse (DP) (i alt 8,7 ns)


https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=329 (1,3 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=334 (1,5 ns)

​​https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=328 (0,8 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=337 (3,2 ns)

Case: James H. Fallon: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=336#c820 (1,9 ns)

Bid 3: Miljøet og kønnets betydning i fht. aggression (mulige årsager til DP) (2,6 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=335 (1,6 ns)

Køn og Kriminalitet
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=327 (0,2 ns)
Hormonelle forskelle  https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=341

Bid 4: Kønnets betydning for aggression, fortsat (i alt 7,1ns)

Social kognition https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=340
Socialiseringens rolle  https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=339 (2,4 ns)
Kønsstereotyper i fht. voldelig adfærd https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=338   (4,1 ns)


Bid 5: Hjernens udvikling og fejludvikling (i alt 4,8 ns)
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=326  (1,1 ns)
Plasticitet https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=344 (1,1 ns)
Udvikling af evnen til empati https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=343  (2,6 ns)

To cases: Munchausen by Proxy & Peter Lundin


Bid 6:  Hvordan tænker psykopater + Behandlingsperspektiver

9.6.3 Hvordan tænker psykopater?
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=342 (2,5 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=325
9.7  Kan man behandle psykopati? (1,5 ns)

Bid 7: Sindssyg i gerningsøjeblikket & Når normale mennesker bliver mordere
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=323 Når normale mennesker bliver mordere (0,4 ns)


9.8 Sindssyg i gerningsøjeblikket – når psykisk syge begår mord
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=324 (1,8 ns)

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=346 Motiver til drab (0,9 ns)


[Case: Christina Olsen]

https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=345 (2 ns) Samfundsmæssige forandringer som årsagsforklaringer

[Case: Elisabeth Wæver]

I alt ca. 37 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Metode Ps B (ikke eksamensemne)

Fra Riisagers Psyk B-i-bog
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/

Observation
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=421&L=10 (0,3 ns)

Eksempler på Observation:

Ainsworths observationer i felten i uganda
https://psykveje.systime.dk/?id=5043#c13974 (C-niv pensum)

Undersøgelse: sensorisk deprivation
https://psykveje.systime.dk/?id=4843 (1,8 ns)


Kausalitet eller korrelation
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=420&L=10 (0,9 ns)

Spørgeskema
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=160&L=10  (0,8 ns)

Eksperiment
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=161&L=10 (2,9 ns)

Interview
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=159&L=10 (1,5 ns)

Analyse
https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=158&L=10 (3 ns)


Psykologiens Veje (Larsen)

Metode
https://psykveje.systime.dk/?id=5754&L=10 (3,5 ns)

Tre videnskabelige traditioner + deres menneskesyn
https://psykveje.systime.dk/?id=5773 (2,1 ns)

Casestudie
https://psykveje.systime.dk/?id=5764#c13967 (1,1 ns)

Dertil

Kritisk vurdering af undersøgelser /& metoder, effekter & bias & etik
(pensum ekspliciteret og talt op under lærings-forløbet)
--
I alt 14,9 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Unges udfordringer

Bid 1 Ungdommen som livsperiode, Identitet og Giddens

5.1 Ungdommen som livsperiode https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=210 (0,9 ns)
5.2.1 Anthony Giddens om identitetsprojektet i det senmoderne samfund https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=217 (0,7 ns)

5.2.2 Arenaer og selvet som et refleksivt projekt https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=218 (0,4 ns)
5.2.3 Narrativer – historier om os selv https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=219 (2,1 ns)

Anden kilde: SociologiNU fra Systime / 2023:
3.5 Anthony Giddens og identitetsbegrebet ( 0,5 ns)
https://sociologinu.systime.dk/?id=212&L=10

Anden kilde: Ensomhed og fællesskab af Hasselbalch og Vendelbo, Systime 2023:
3.2: Lars Torpe og tillid i det senmoderne samfund
https://xn--ensomhedogfllesskab-vxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168  (0,5 ns)

Bid 2 Gergens syn på identitet, Gergen vs. Giddens
5.2.4 Kenneth Gergen om identiteten som et relationelt fænomen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=220 (1,1 ns)
5.2.5 Identitet som sam-handling https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=221 (1 ns)
5.2.6 En grafisk illustration af Gergens syn på identiteten https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=222 (1,2 ns)
5.2.7 Giddens og Gergen og tilrettelæggelsen af vores liv https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=223 (1 ns)

Bid 3, Flertalsmisforståelser, Identitet og kommunikation på Sociale Medier (SoMe)
5.2.8 Identitetsskabelse og sociale medier https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=224 (1 ns)
5.2.9 Flertalsmisforståelser https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=225 (0,9 ns)
5.2.10 Kønsidentitet og kønsroller https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=226 (1,3 ns)


Bid 4, Ungdomshjernen og risikovillighed aka. Den modningsmæssige ubalance

5.3 Ungdomshjernen og risikovillighed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=212 (0,7 ns)
5.3.1 Teorien om den modningsmæssige ubalance https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=228 (2,2 ns)

Bid 5: Psykologiske udfordringer i ungdomsperioden, Stress

5.5 Stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=214 (0,3 ns)
5.5.1 Akut stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=229 (0,7 ns)
5.5.2 Kronisk stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=230 (0,8 ns)
5.5.3 Konsekvenser af kronisk stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=231 (0,6 ns)




Bid 6, Stress og coping
5.5.6 De individuelle forskelle i modtagelighed for stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=234 (2,8 ns)
5.5.7 Håndtering af stress https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=235 (3,1 ns)
5.5.4 Stressede rotter https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=232 (0,5 ns)
5.5.5 Faktorer, der kan skabe kronisk stress (Karasek og Theorells Krav-kontrol-model) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=233 (0,8 ns)

Bid 7: Ensomhed
5.7 Ensomhed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=216 (0,8 ns)
5.7.1 Helbredsmæssige konsekvenser af ensomhed https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=242 (1,7 ns)
5.7.2 Ensomhed og kulturelt tilhørsforhold https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=243 (3,2 ns)

STX + HTX omfang: 34,9 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Ondskab, socialpsykologi, fordomme & ekstremisme

Kernestof:

Gruppepres og social kontrol: https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535#c12435 (ca. 3 ns)

6.6 Når gruppen og situationen tager magten (0,3 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=249

6.6.1 Social identitetsteori og vores adfærd over for ’de andre’ https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=260 (0,7 ns)

6.6.3 Gruppepolarisering (0,3 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=262

6.6.4 Teoretiske forklaringer af gruppepolariseringseffekten (2,2 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=263

Bid 5: Fordomme, stereotypi, diskrimination
6.1 Menneskets skyggesider https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=244  (0,5 ns)

6.2 Stereotyper, fordomme og diskrimination https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=245 (1,3 ns)

6.3 Kilderne til vores fordomme og konsekvenserne af dem. Intro: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=246 (0,3 ns)

Den evolutionspsykologiske forklaring https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=254 (0,4 ns)

Den neuropsykologiske forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=255 (0,6 ns)

Den social-kognitive forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=256 (1,9 ns)

Den mediemæssige forklaring på fordomme https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=257 (0,5 ns)

Intro til kulturmøder og kulturforskelle https://psykveje.systime.dk/?id=5539 (0,6 ns)

Kulturmøder https://psykveje.systime.dk/?id=5556 (Vi bruger ca. 5 ns ud af 9,6)

Symbolsk etnicitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5554#c12473 (0,5 ns)


Tajfels minimalgruppeeksperiment / “Hvor lidt gruppefællesskab skal der til?”
samt
Sherifs Robber‘s cave, begge på
https://psykveje.systime.dk/?id=5665  (6,5 ns)

Sunsteins eksperiment om gruppepolarisering
https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535#c12425 (1,6 ns)

Strukturel diskrimination.
Teksten “Vaneforbrydere”, om diskrimination https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5553 (3,4 ns)

Forskning om strukturel diskrimination i Danmark: https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-strukturel-racisme-og-findes-strukturel-racisme-i-danmark (1 ns)
Case (strukturel diskrimination) : DRTV - I politiets vold: Mørk og mistænkt, 44 min, 8,5 ns

Ekstremisme og radikalisering
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=250 (0,6 ns)

Faktorer, der øger risikoen for radikalisering
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=264 (1,1 ns)

Faktorer i ekstremistiske miljøer, som intensiverer radikaliseringen
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=265 (0,9 ns)

Diskurser og moralsk frakobling
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=266 (3,6 ns)

Bid 8b: Vejene ud af ekstremisme
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=251 (0,5 ns)
Hjælpen udefra
https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=267 (3,7 ns)

--
Baggrund fra C-niv, derfor ikke NS-beregnet
Aschs konformitetsforsøg
Zimbardos fængselseksperiment
Milgrams autoritet & lydighedsforsøg

48,5 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Læring .. digitaliseret (+ opsamling på Neuro)

Kernestof:
Riisager Kapitel 4 Læring.pdf
Mindmap Læring i den moderne digitaliserede verden hold 2
Bid 1, Opmærksomhed i den digitaliserede verden, SMS & Laptop i undervisning
Læring og de kognitive processer https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=192 (0,6 ns)
4.2 Opmærksomheden  https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=193 (1,8 ns)
4.2.1 Opmærksomheden i en digitaliseret verden https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=194 (3,7 ns)
Herunder Hembrooke og Gays forsøg  (Laptops) og Gingerich og Lineweavers forsøg (SMS)

Bid 2, Opmærksomhed i den digitaliserede verden
Eksperiment om indflydelsen af switchtasking på læring (Knowlton, Poldrack og Foerde)  https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=202#c458 (3,4 ns)

Bid 3 Læring og lagring (112-117), 3 ns
4.3 Hukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=195
4.3.2 Sansehukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=200 (0,2 ns)
4.3.3 Arbejdshukommelsen https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=201 (2,9 ns)
4.3.4 Kan arbejdshukommelsen forbedres? https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=202  (3,4 ns)
Uddrag fra “Psykologi - fra celle til selfie” https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=226#c917 (0,9 ns)

Bid 4: Motivation, mestringsfornemmelse (s. 124-128, 3 ns)
4.4 Motivation og læring https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=196 (1,5 ns)
4.4.1 Kontekstafhængig motivation https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=205 (3,6 ns)

Bid 5: Kulturelle forskelle i kognition (140-142) 1,5 ns
4.6 Kulturelle forskelle i kognition https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=198 (3,2 ns)


Bid 6: Kognition
4.5 Tænkning og forståelse https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=197#c492 (1,2 ns)
4.5.1 Kahnemans dobbeltprocesteori https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=206 (1,2 ns)
4.5.2 Tænkningens fejltrin – kognitive bias https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=207 (0,4 ns)
4.5.3 Udvalgte kognitive bias https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=208 (1,1 ns)

36,5 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Udviklingspsykologi (og børn og fattigdom)

Kernestof:

Riisagers "PsykC" (grundbog) Kapitel 1.1-1.4: Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau (4,2 ns)
3.1, 3.3, 3.3.1 og 3.3.1 om Udviklingspsykologi og tilknytning (3,9 ns)
Riisager - 2.1 Psykologifagets indhold: begreber, modeller, teorier og undersøgelser: kvantitative data og kvalitative data (2 ns)
Psykologiens Veje: Mary Ainsworth og Fremmedsituationstesten (3 ns)
Bid 3 i Riisager 2.2.2 Eksperiment  (3,1 ns)
Bid 2, kritisk vurdering af undersøgelser, kap 2.4 (1,7 ns)
3.3.3 Daniel Sterns teori om forældre-barn-interaktioner (0,6 ns)
3.3.4 Ansigtsduetter og tidlig kommunikation, Tronicks still face experiment (2,7 ns)
Case udviklingspsykologi Stern HF 2022 lene Tanja.doc
Psykologisk case-analyse (C-niv) (2,4 ns)
3.3.5 Stern, fortsat: Prosocial og sproglig udvikling, affektiv afstemning, Intersubjektivitet og afstemning af følelser (1,2 ns) https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=177

Bid 6: Sårbarhed og resiliens, 3.7  https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=166 (0,4 ns)
3.7.1 Resiliens https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=188 (0,4 ns)
3.7.2 Resiliensskabelse på individplan https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=189 (1,1 ns)
3.7.3 Resiliensskabelse på socialt plan og Kauai-undersøgelsen  https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=190 (1,7 ns)
Supplerende: Link til Psykologiens Veje om Kauai-undersøgelsen: https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11216
ØVELSE – DATAINDSAMLING - lukket observation (læs forneden)
Bid 7: Fattigdom & selvkontrol -  Marshmallow-testen i forskellige kulturer – og sociale lag.
Kilde 1: Grundbogsstof &/ Forsøget på dansk: Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol (2 ns) https://psykveje.systime.dk/?id=5089
Tyske vs. Cameroun‘ske børn i Marshmellow test. Original artikel bortkommet, men det svarer til denne: https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2017/07/03/534743719/want-to-teach-your-kids-self-control-ask-a-cameroonian-farmer  (1,5 ns)
https://www.themantic-education.com/ibpsych/2019/11/25/key-study-the-marshmallow-test-across-cultures-german-vs-cameroon-kids-lamm-et-al-2018/ (2 ns)
Psychology Today: 5 Reasons Why Poverty Reduces Self-Control. Sept 2015 (1,5 ns) https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-motivated-brain/201509/5-reasons-why-poverty-reduces-self-control

Tekster til Børn og fattigdom.docx  om Luan Phans hjernescanningsundersøgelse og Shafir og Mullainathans fiktive bilreparations-undersøgelse (5 ns)

Case: Lisbeth Zornig "Rovdyret sidder stadig i mig"
Case 1  Fattigdom i opvæksten giver langvarige konsekvenser.docx
Case 2. Barndommens betydning - Det gav mig sindssygt dårlig samvittighed - Bilag 2.mp4 (kan fremsendes)

Film: Sådan udvikler du dit barns hjerne 28 min / 7 ns

ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer