Holdet A 2022 Sa/hhx,htx,stx VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold A 2022 Sa/hhx,htx,stx VF (A 3g Sa hhx,htx,stx VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Demokratiske udfordringer
Titel 3 Et bæredygtigt samfund
Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

I dette forløb arbejder vi med kriminalitet og straf. Vi forsøger at forstå årsagerne til, at nogle ender i kriminalitet og hvad man kan gøre for at forebygge og bekæmpe kriminalitet. Her fokuserer vi særligt på bandekriminalitet. I den forbindelse arbejder vi med teoretikerne Pierre Bourdieu, Axel Honneth og med SNAP-modellen.

Til sidst i forløbet arbejder vi med forskellige tilgange til straf og resocialisering og med forskellige politiske holdninger til kriminalitetsbekæmpelse.

Til sidst i forløbet skriver eleverne en synopsis med udgangspunkt i et tidligere eksamensspørgsmål.

Kernestof:

- social differentiering og kulturelle mønstre
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokratiske udfordringer

I dette forløb arbejder vi med det danske demokrati og det aktuelle politiske billede i Danmark.  Vi undersøger forskellige måder et demokrati kan se ud på og diskuterer, hvornår det repræsentative demokrati er repræsentativt. Vi beskæftiger vi os med udfordringer, der kan opstå i et demokrati, mediernes rolle og parti- og vælgeradfærd. Vi lægger ud med at besøge Folketinget.

Kernestof:
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Et bæredygtigt samfund

I dette forløb arbejder vi med bæredygtighed - både i økonomisk, social og miljømæssig forstand. Vi har fokus på økonomi og samspillet mellem økonomi og klima/miljøpåvirkning. Til sidst i forløbet diskuterer vi, om og hvordan det er muligt at omstille vores økonomi i en mere bæredygtig retning. Vi arbejder også med den danske velfærdsstat og de udfordringer, den står overfor, og diskuterer hvordan vi i fremtiden skal prioritere.

Kernestof

- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og - økonomisk styring nationalt og regionalt
globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

I dette forløb arbejder vi med livet som ung i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvad der kendetegner opvæksten i det nuværende samfund sammenlignet med andre samfundstyper, og prøver at finde svar på, hvorfor så mange unge mistrives. Her vil vi blandt andet fokusere på betydningen af sociale medier, identitetsarbejde og acceleration. Vi undersøger desuden, hvordan ideer om køn lige som meget andet er i forandring og hvad det betyder for vores identitet. Til sidst i forløbet undersøger vi, hvordan det er at være ung i Danmark med minoritetsbaggrund. Hvad betyder dobbeltsocialiseringen for unge med minoritetsbaggrund? Og hvilke strategier har unge minoritetsdanskere for at navigere i et senmoderne samfund?

Kernestof
identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer