Holdet 2024 DA/Mikkel HHX Online - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2024 DA/Mikkel HHX Online (A 4 DA Mikkel)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sprog, retorik og argumentation
Titel 2 Litteraturanalyse
Titel 3 Litteraturhistorie
Titel 4 Tendenser i nyere litteratur
Titel 5 Levende billeder og dokumentargenren
Titel 6 Nyhedsformidling - fra klassisk til web 2.0
Titel 7 Rep. og eksamen - skriftligt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sprog, retorik og argumentation

Forløbet dækker kernestoffet sprog med fokus på argumentation, retorik af taler, reklamer. Fokuspunkter + begrebs- og teorioversigt:
- Sprog - semantik: Denotation/konnotation, semantiske felter mv.
- Appelformer
- Sproglige billeder/billedsprog
- Sproglige figurer (gentagelser, modsætninger mv.)
- Kommunikationsmodeller:
o Det retoriske pentagram/Ciceros pentagram
o Shannon Weaver-modellen
- Argumentationsanalyse (+ Toulmins model)
o Argumentationskneb
o Ordvalgsargumenter
o Argumenttyper
- Humorteori (se PDF)
- Reklamer og reklameanalyse
- Grammatik lynkursus

Skriftligt fokus: Analyse og vurdering af faktatekster såsom debatindlæg, kronikker, taler, reklamer mv. i eksamensgenren ”Analyse og vurdering”

Fagtekster:
Fra "Håndbog til dansk", Systime i-bog https://hbdansk.systime.dk/?id=1 - kapitlerne:
- 4.1. Ordenes betydninger
- 4.2 Sproglige billeder
- 4.3 Sproglige figurer
- 4.9 Retorik
- 4.10 Argumentation
- 4.12 Kommunikationsanalyse
- 5.6 Reklamer

Fra "Komm.it. A", Systime:
- Minervamodellen: https://kommita.systime.dk/?id=205

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Litteraturanalyse

Forløbet omhandler det litterære kernestofområde.
Analyse, fortolkning og perspektivering.

Litteraturanalyse og fortolkning
Novellen som genre
Realisme vs. modernisme
Analyseværktøjer til novelle/prosaanalyse:
- Fortællertype og synsvinkel
- Komposition: ydre, indre, åben/lukket slutning
- Fremstillingsformer
- Personkarakteristik
- Miljøkarakteristik
- Tomme pladser
- Temaer mv.


Fagtekster:
Fra ”Håndbog til dansk”, kapitlet:
- 3. Litteratur https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Fra ”Litteraturhistorien – på langs og på tværs” – følgende afsnit fra kapitel 10:
- Hvad er en novelle
- Noveller i 1900-tallet
- Noveller i nyeste tid
- At analysere novelle
- https://litthist.systime.dk/?id=189

Primærlitteratur:
Helle Helle: Film
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (idyl)
Tove Ditlevsen: ”Nattens dronning”
Peter Seeberg: ”Patienten”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Litteraturhistorie

Forløbet dækker det litteraturhistoriske stofområdet samt kanonforfatterne. Forløbet er opbygget kronologisk.

Fagtekster og primærtekster.

- Middelalderen – folkeviser, myter, overtro
Videogennemgang: https://litthist.systime.dk/?id=121#c987
Primær tekst:
- Folkevisen ”Hr. Bøsners i Elverhjem”

- Oplysningstiden i 1700-tallet i Danmark – oplysning, rationalitet/fornuft, deisme, dannelse, samfundskritisk komediesatire
Videogennemgang: https://litthist.systime.dk/?id=123#c982

Primær tekst:
- Ludvig Holberg: ”Jean de France” (uddrag)

- Romantikken og romantisme i 1800-tallet – nationalromantik, universalromantik, romantisme/poetisk realisme
Videogennemgang: https://litthist.systime.dk/?id=124#c988

Primærtekster:
- Adam Oehlenschlager: ”Morgen-Vandring” (universalromantik)
- H.C. Andersen: ”Klokken” (universalromantik)
- N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks Trøst / Langt højere bjerge” (nationalromantik)
- St. St. Blicher: ”Hosekræmmeren” (PDF – tæller som værk) (romantisme, poetisk realisme)

- Det moderne gennembrud fra 1870-1890 – kritisk realisme, køn-klasse-kirke, impressionisme, naturalisme
Videogennemgang: https://litthist.systime.dk/?id=125#c1002

Primærtekster:
- J.P. Jacobsen: ”Fra husets tag” (digt, kritisk realisme, naturalisme)
- Henrik Pontoppidan: ”Nådsensbrød” (naturalisme, kritisk realisme)
- Herman Bang: ”Den Sidste Balkjole” (realisme, impressionisme som stil)
- Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag” (socialrealisme, i kølvandet på DMG – læst)

- 1900-tallet: Realisme og modernisme i mange retninger (fokus på modernisme)
Videogennemgang: https://litthist.systime.dk/?id=126#c989


Primærtekster:
- Johannes V. Jensen: ”På Memphis Station” (tidlig modernisme)
- Tom Kristensen: ”Rio de Janeiro” (modernisme - ekspressionisme, mellemkrigstid)
- Emil Bønnelycke: ”Aarhundredet” - (modernisme - ekspressionisme, futurisme, modernisme, mellemkrigstid)
- Karen Blixen: ”Ringen” (ateistisk eksistentialisme, efterkrigstidsmoderisme)
- Peter Seeberg: ”Patienten” LÆST, (60’er-modernisme)
- Klaus Rifbjerg: ”Livet i badeværelset” (60’er-modernisme)
- Michael Strunge: ”Natmaskinen” (80’er-modernisme/storbymodernisme)

Alle fagtekster er fra "Litteraturhistorien på tværs og på langs", Systime:
https://litthist.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Tendenser i nyere litteratur


Forløbet omhandler den nyeste litteratur og de tendenser, der indgår her.
Dette inkluderer bl.a. Klimalitteratur, autofiktion, minimalisme, eksperimenterende realisme og forskellige tematiske tendenser

Fagtekster:
Klimalitteratur, Systime:
2. Hvad er klimalitteratur? | Klimalitteratur : https://klimalitteratur.systime.dk/?id=134

Brug litteraturhistorien, Systime:
Det nye årtusind: autofiktive tendenser | Brug litteraturhistorien: https://bl.systime.dk/?id=323

Litteraturhistorien – på langs og på tværs:
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs: https://litthist.systime.dk/?id=127

Selvvalgte tekster: Yahya Hassan, Leonora Christina Skov m.fl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Levende billeder og dokumentargenren

Forløbet omhandler medieanalyse og vurdering. Det bygger videre på argumentation og sprog, filmiske virkemidler og undersøger dokumentaren som genre:

Begreber:
Filmiske virkemidler - om lyd, lys, billedbeskæring, klipning mv.
Faktakoder
Fiktonskoder
De seks dokumentartype

Fagtekster:
"Håndbog til dansk", kapitlet "5.2 Dokumentar": https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Dokument om filmiske virkemidler
Dokument om fiktions- og faktakoder i levende billeder

Primærtekster:
Uddrag fra:
”Mirror”, kortfilmsdokumentar., instruktør Joakim Ladefoged
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mirror

”Hvorfor voldtog Jack?”, DR-dokumentarserie
https://www.dr.dk/drtv/se/hvorfor-voldtog-jack_-i-laere-for-at-score_213663  


”På røven i Nakskov”, TV2 - dokumentarserie
https://www.youtube.com/watch?v=k_IPSqbp8Es



”De kødædende bakterier”, DR-serie
https://www.dr.dk/drtv/se/de-koedaedende-bakterier_-mathildes-kamp_273656


Opsamling/rep på sprog og argumentation



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nyhedsformidling - fra klassisk til web 2.0

Forløbet omhandler sagprosa i form af nyhedstekster, fagtekster og digitale tekster.
Forløbet undersøger udviklingen fra klassisk avisjournalistik til sociale medier/web. Hvordan har internettet forandret nyhedsformidlingen?

Begreber:
Nyhedsgenrerne: opinion, information mv.
Nyhedstrekanten
Fortællende journalistik
Nyhedskritierier
Tilstræbt obj. og vinkling
Nyhedskompasset
Minervamodellen: https://kommita.systime.dk/?id=205

Fagtekster:
Udleveret PDF m. Uddrag fra: Petersen, Jan Aasbjerg et al.: Dansk i tiden - Grundbog. Systime 2022:
https://danskitiden.systime.dk/

Fra "Digital dannelse i dansk", Systime:
Digital kommunikation - web 2.0 | Dig & digital dannelse i dansk
Journalistik på sociale medier og internettet | Dig & digital dannelse i dansk
https://digogdigitaldannelseidansk.systime.dk/?id=131

Primærtekster:
Artikler fra DR, Ekstra Bladet, Information
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer