Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Kristina Clement Bødker Diernæs
|
Hold
|
A 2023 Ps/hf Men/1 (A 2hf Ps Men/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gymnasielivet!
Faglige mål:
- Demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- Udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- Redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
Kernestof/supplerende stof:
Socialpsykologi:
- Social adfærd
- Gruppepsykologiske processer - social indflydelse
Personlighed og identitet:
- Identitet og personlighed
- Individuelle forskelle i håndtering af udfordringer
- Stress
- Coping
Psykologisk metode:
- Interview
- Spørgeskemaundersøgelse
- Analyse
Supplerende stof:
- Det praksis- og anvendelsesorienterede
- Videnskabelige og metodiske forhold
Teori, teoretiker, undersøgelser m.m.
- Anthony Giddens: Identitet
- Kenneth Gergen: Identitet
- Axel Honneth: Anerkendelse
- “The Big Five”: Ekstrovert vs. introvert
- Henrik Høgh Olesen: Risikovillig vs. forsigtig type
- Neuropsykologi: Hjernens modning i ungdommen
- Akut vs. kronisk stress
- Coping: Aktiv vs. passiv og problemfokuseret vs. følelsesorienteret coping
- Solomon Asch: Grupper, gruppepres og konformitet
- Muzafar Sherif: Realistisk konflikt teori (Robbers Cave)
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Hvordan lærer vi?
Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Kernestof/supplerende stof:
Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- kognition
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydningen af køn og kultur
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data
Supplerende stof
- neuropsykologi
- reklamepsykologi
- produkt -og designpsykologi
- videnskabelige og metodiske forhold
Teori, teoretiker, undersøgelse m.m.:
- Carolyn Rovee-Collier: Tidlig læring (evolutionspsykologi)
- David Geary: Biologisk primære og biologisk sekundære evner (kognitiv udviklingspsykologi og evolutionspsykologi)
- Hukommelse: Arbejdshukommelse og langtidshukommelse
- Opmærksomhed og delt opmærksomhed (kognitiv psykologi)
- Dyb indkodning (kognitiv psykologi)
- Daniel Willingham: Træning og automatisering (kognitiv psykologi)
- Testeffekten
- Hjernens belønningssystem (neuropsykologi)
- Deci og Ryan: Selvbestemmelsesteorien, indre og ydre motivation (motivationspsykologi)
- Bandura: Self-efficacy
- Fem-faktor-modellen: Samvittighedsfuld (personlighedspsykologi)
- Mestringsorientering vs. præstationsorientering (motivationspsykologi)
- Perfektionskultur (kulturpsykologi)
- Perception (kognitiv psykologi)
- Læring (generelt)
- Kulturelle forskelle i skolegang
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Barndommen - på godt og ondt!
Faglige mål:
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder
Kernestof:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Socialpsykologi
- social adfærd
Personlighed og identitet
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation samt simpel analyse af data
Supplerende stof
- børne- og familiepsykologi
- neuropsykologi
Teori, teoretiker, undersøgelser m.m.:
- Menneskets udvikling ud fra et biologisk, evolutionspsykologisk og kognitivt perspektiv: Medfødt evne til at være social, medfødte kognitive egenskaber, social opmærksomhed, ansigtspræferencer
- Bowlby: Tilknytning (udviklingspsykologi)
- Ainsworth: Tilknytningstyper (udviklingspsykologi)
- Det medfødte temperament (neuropsykologi og personlighedspsykologi)
- Resiliens (BEIP-projektet og Kauai-undersøgelsen)
- Risikofaktorer (Kauai-undersøgelsen)
- Omsorgssvigt: Fysisk og psykisk omsorgssvigt
- Digitalt omsorgssvigt
- Offentligt omsorgssvigt
- ADHD (neuropsykologi)
- Reaktioner på omsorgssvigt: Kontaktforstyrrelser, depression, dissociation, forsinket udvikling, veltilpassede eller voksne børn, hyperaktive børn, ansvar og skyld
- Teicher: Hjerneudvikling og omsorgssvigt (neuropsykologi)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Findes der onde mennesker?
Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, inklusive digitale medier, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
- Vise viden om psykologiens identitet og metoder.
Kernestof/supplerende stof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- social kognition, stereotyper, fordomme og diskrimination
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for socialt samspil
Kognition
- perceptionens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation og interview
Supplerende stof
- videnskabelige og metodiske forhold
- klinisk psykologi
- neuropsykologi
Teorier, teoretiker, begreber m.m.:
- Stereotyper
- Fordomme: Evolutionspsykologisk forklaring, social-kognitiv forklaring, mediemæssig forklaring og neuropsykologisk forklaring
- Gordon Allport: Reduktion af fordomme - kontaktteorien (socialpsykologi)
- Diskrimination og strukturel diskrimination
- Racisme
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori (socialpsykologi)
- Empati og prosocial adfærd (kognitions- og socialpsykologi
- Solomon Asch: Konformitet (socialpsykologi)
- Stanley Milgram: Lydighedsteori (socialpsykologi
- Lars Svendsen: Forskellige former for ondskab (social- og filosofisk psykologi)
- Dyssocial personlighedsforstyrrelse (klinisk psykologi)
- Travis Hirschi & Michael Gottfredson: Teori om selvkontrol (personlighed- og udviklingspsykologi)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Hvad er kærlighed?
Faglige mål:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
- følelser og kognition
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data
Supplerende stof
-
Teoori, teoretiker, undersøgelser, m.m.:
- Bowlby: Tilknytning (udviklingspsykologi)
- Ainsworth: Tilknytningstyper (udviklingspsykologi)
- Robert Sternberg: Trekomponentsmodel og forskellige former for kærlighed og forhold (kognitions- og socialpsykologi)
- Neuropsykologisk forklaring på kærlighed og forelskelse
- Tiltrækningsfaktorer: Social attraktion, fysisk tiltrækning, nærhed, homogami, asymmetrisk partnervalg, lighed, kendskab, kompetence (evolutions- og socialpsykologi)
- Luft og Igham: Kommunikation, Johari-vinduet (kognitions- og socialpsykologi)
- Netdating: Online kommunkation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540966",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540966",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540966"
}