Holdet A 2022 la/stx VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Nikolaj Tarp Gregersen
Hold A 2022 la/stx VF (A 3g la/stx VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion - Romerriget og det latinske sprog
Titel 2 Humor i Rom
Titel 3 Filosofi i Rom
Titel 4 Kvinder - repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion - Romerriget og det latinske sprog

Introduktion - Romerriget og det latinske sprog

I dette forløb introduceres Latin C som fag og vi forbereder læsning af original
tekster gennem læsning af konstruerede latinske tekster, som repeterer og
bygger videre på stof fra Almen Sprogforståelse.

Formål/Læringsmål:
- Eleverne skal kunne oversætte konstruerede latinsk tekst, som i løbet af
forløbet stiger i kompleksitet og ligheder med original latinsk tekst.
- Eleverne skal have kendskab til de mest almindelige morfologiske og
syntaktiske former på latin og kunne lave både morfologisk og syntaktisk
analyse.
- Eleverne skal have et overblik over Romerrigets historie, som skal bidrage til at
sætte resten af årets stof i kontekst.

Indhold:
Gennem de konstruerede latinske tekster arbejder vi med livet for romerne
i forskellige aspekter fra byliv til huse, badeanstalter til landliv.
Vi arbejder derudover med Romerrigets historie med særligt fokus på den sene
romerske republik og dens vigtigste begivenheder.

Materiale: Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Humor i Rom

Første forløb med originaltekster har temaet Humor i Rom, og der diskuteres under forløbet hvad humor er og hvorfor det virker eller ikke virker i forskellige kontekster. F.eks. Ciceros 7 kriterier for humor. Endeligt har der været fokus på epigramgenrens stiltræk.

Vi læser et udvalg af Martials epigrammer, et uddrags af Terents skuespil "Brødrene" og et nogle invektiver.

Formål:
Eleverne skal kunne:
-oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af
fagets hjælpemidler
-sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
-genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud
fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske
sætninger
-udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
-identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem
som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:

Martial, Epigrammer 5.43, 1.9, 4.36, 12.88, 3.8, 2.38, 7.3, 10.8, 11.64, 3.26,
1.64, 1.10, 6.60, 9.97 (statarisk læst)
Terents: Uddrag af Brødrene (kursorisk læst)
Catul: 41 og 43 (Statarisk læst)
Cicero: Uddrag af Ciceros tale mod Piso (kursorisk læst)

Baggrund og tekster alle fra: Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime

Grammatikhæfte - Via Ad Sapientiam
2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filosofi i Rom

I dette forløb arbejder vi med romersk filosofi med fokus på de to filosofiske retninger stoicisme og epikuræisme.

Begreber:
Epikuræisme: otium, voluptas, amicitia, fata
Stoicisme: Fata, virtus, ratio, affectus, negotium, officium

Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler  
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:

Epikuræisme:
Martial: 5.58 og 10.47 (statarisk)
Catul: 5 (statarisk)
Horats 1.11 (kursorisk)

Stoicisme:
Seneca: Uddrag af brev 56 (Statarisk)

Perspektivtekst: Uddrag af Svend Brinkmann: Stå fast. Gyldendal, 2014.

Baggrundsmateriale fra Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kvinder - repetition

Dette forløb er hovedsageligt for at repetere noget af den grammatik og de temaer vi har arbejdet med i løbet af året. Det gennemgående tema er kvinder og kvinders forhold i Rom, hvilket vi har arbejdet med gennem de andre forløb også. Vi har både læst et digt af en kvindelig digter - Sulpicia - og læst et digt af Ovid, hvor vi har kigget på "det mandlige blik", som også trækker tråde tilbage til nogle af de andre forløb.

Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler  
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Materiale:
Sulpicia: 2 og 3 (statarisk)
Ovid: 1,5 (statarisk)

Baggrundsmateriale fra Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer