Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Nikolaj Tarp Gregersen
|
Hold
|
A 2022 la/stx VF (A 3g la/stx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion - Romerriget og det latinske sprog
Introduktion - Romerriget og det latinske sprog
I dette forløb introduceres Latin C som fag og vi forbereder læsning af original
tekster gennem læsning af konstruerede latinske tekster, som repeterer og
bygger videre på stof fra Almen Sprogforståelse.
Formål/Læringsmål:
- Eleverne skal kunne oversætte konstruerede latinsk tekst, som i løbet af
forløbet stiger i kompleksitet og ligheder med original latinsk tekst.
- Eleverne skal have kendskab til de mest almindelige morfologiske og
syntaktiske former på latin og kunne lave både morfologisk og syntaktisk
analyse.
- Eleverne skal have et overblik over Romerrigets historie, som skal bidrage til at
sætte resten af årets stof i kontekst.
Indhold:
Gennem de konstruerede latinske tekster arbejder vi med livet for romerne
i forskellige aspekter fra byliv til huse, badeanstalter til landliv.
Vi arbejder derudover med Romerrigets historie med særligt fokus på den sene
romerske republik og dens vigtigste begivenheder.
Materiale: Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Humor i Rom
Første forløb med originaltekster har temaet Humor i Rom, og der diskuteres under forløbet hvad humor er og hvorfor det virker eller ikke virker i forskellige kontekster. F.eks. Ciceros 7 kriterier for humor. Endeligt har der været fokus på epigramgenrens stiltræk.
Vi læser et udvalg af Martials epigrammer, et uddrags af Terents skuespil "Brødrene" og et nogle invektiver.
Formål:
Eleverne skal kunne:
-oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af
fagets hjælpemidler
-sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst
-genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud
fra kendskab til stammer og bøjningsendelser
og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske
sætninger
-udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten
-identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem
som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Martial, Epigrammer 5.43, 1.9, 4.36, 12.88, 3.8, 2.38, 7.3, 10.8, 11.64, 3.26,
1.64, 1.10, 6.60, 9.97 (statarisk læst)
Terents: Uddrag af Brødrene (kursorisk læst)
Catul: 41 og 43 (Statarisk læst)
Cicero: Uddrag af Ciceros tale mod Piso (kursorisk læst)
Baggrund og tekster alle fra: Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime
Grammatikhæfte - Via Ad Sapientiam
2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Filosofi i Rom
I dette forløb arbejder vi med romersk filosofi med fokus på de to filosofiske retninger stoicisme og epikuræisme.
Begreber:
Epikuræisme: otium, voluptas, amicitia, fata
Stoicisme: Fata, virtus, ratio, affectus, negotium, officium
Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Epikuræisme:
Martial: 5.58 og 10.47 (statarisk)
Catul: 5 (statarisk)
Horats 1.11 (kursorisk)
Stoicisme:
Seneca: Uddrag af brev 56 (Statarisk)
Perspektivtekst: Uddrag af Svend Brinkmann: Stå fast. Gyldendal, 2014.
Baggrundsmateriale fra Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
2.4C Fra Ciceros tale imod Piso (kap. 65-66) | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
3.1 Epikuræisme | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
3.1A Grammatik: Adjektiver | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Via ad sapientiam.pdf
-
3.1B Livets mening (Martial: I morgen, 5.58 og Ateistens paradoks, 4.21) | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Martial - I Morgen 5.58 analyseret.doc
-
3.1C Det gode liv (Martial: Det gode liv, 10.47 og Sorgløse dage, 5.20) | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
3.1D Catul: Lad os leve og lad os elske, 5 | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
3.2 Stoicisme | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
3.2A Grammatik: Ledsætninger, adverbialled, participier | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Lav øvelserne fra sidste gang færdige, hvis ikke i nåede dem. Husk jeres grammatikhæfter.
-
Seneca: Over badeanstalten, brev 56
-
3.2C Seneca: Over badeanstalten, brev 56 | Latinbogen – Grundbog til latin C
-
Dagens program:
-
Stationslæring filosofi.docx
-
I skal have lavet jeres arbejde fra i fredags færdig inden timen :)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kvinder - repetition
Dette forløb er hovedsageligt for at repetere noget af den grammatik og de temaer vi har arbejdet med i løbet af året. Det gennemgående tema er kvinder og kvinders forhold i Rom, hvilket vi har arbejdet med gennem de andre forløb også. Vi har både læst et digt af en kvindelig digter - Sulpicia - og læst et digt af Ovid, hvor vi har kigget på "det mandlige blik", som også trækker tråde tilbage til nogle af de andre forløb.
Faglige mål:
- oplæse og oversætte lettere latinske originaltekster til dansk med brug af fagets hjælpemidler
- sætte teksterne ind i deres historiske og kulturelle kontekst genkende og identificere almindeligt forekommende latinske enkeltformer ud fra kendskab til stammer og bøjningsendelser og anvende denne morfologiske viden i en syntaktisk analyse af latinske sætninger
- udnytte sproglige iagttagelser i en forståelse af teksten identificere centrale ord og begreber i de latinske tekster og genkende dem som fremmedord og låneord i andre sprog, herunder videnskabssprogene
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Materiale:
Sulpicia: 2 og 3 (statarisk)
Ovid: 1,5 (statarisk)
Baggrundsmateriale fra Latinbogen (Sara Ahrendt Svenningsen og Lasse Ager Pedersen, Systime,
2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540973",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540973",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540973"
}