Titel
3
|
Kommunikationsdesign - Bogomslag
Forløbets indhold og fokus:
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til genstandsfeltet kommunikationsdesign herunder typografi. Forløbet bygger videre på elevernes viden om designprocessen, komposition, farver, målgruppe osv, og de har gennemført et projektarbejde, hvor de har designet deres egen bogomslag til en eksisterende bog.
Designbrief:
I skal lave et nyt bogomslag til en roman/novellesamling/digtsamling, som I selv vælger, og til en målgruppe, som I selv vælger.
Det kan være en bog I har læst, som I holder af.
Det kan være en bog, der endnu ikke er oversat til dansk, men, som I synes, er god, og som I derfor vil introducere til det danske marked.
Det kan være en film/serie I har set, som I kender, og som I ved er en filmatisering af en bog.
Det kan være en klassiker, I ikke nødvendigvis har læst, men som I kender handlingen indgående af.
Det er vigtigt, at I vælger noget, hvor I kender indholdet på forhånd.
I må ikke vælge en børnebog eller børn/unge fra 0-13 år som målgruppe (aka. Billedbøger)
Hårde krav:
Titel, forfatter, forlag, ISBNnumme, Stregkode
(Forside (titel, forfatternavn, forlag), bagside (bagsidetekst, ISBNnummer og stregkode, forlag) og ryg (titel, forfatternavn og forlagslogo))
I skal huske jeres viden omkring farve, komposition og typografi og målgruppe.
Designparametre i fokus: Form, funktion, kommunikation, målgruppe og æstetik.
I skal arbejde i par.
Faglige mål:
Jf. læreplanen har eleverne berørt følgende faglige mål i forløbet:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer.
- Undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet.
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt.
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt.
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.
Kernestof:
Genstandsfelt: Kommunikationsdesign
Designparametrene: Form, funktion, kommunikation
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau:
• Skitsering (tegninger, foto, moodboard)
• 6c + PowerPoint med præsentation af processen
• Målgruppe: segmenter (Minerva) og persona
Anvendt materiale:
Kernestof:
TedTalk med Sarah Hyndman: https://www.youtube.com/watch?v=OXc-VZ4Vwbo (14 min.)
Design og arkitekturbogen – Form Funktion Kommunikation, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde
Metode: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
Form: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
Funktion: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
Kommunikation: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Kapitlet: Grafiske virkemidler https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164
Referencemateriale - cases:
Bogforsider i forhold til designhistoriske nedslag:
Morning in florence – Ruskin (Art neveau)
Obrácení Kapitána Brassbodunda, G.B. Shaw (Bauhaus)
Animal farm, George Orwell (modernism)
Orf, David Meltzer (pop-art)
Fight Club, Chuck Palahniuk, cover art by dany pépin (grunge)
Timur Vermes, Look who’s back (minimalisme)
Bogomslag (Analyse i grupper af bogomslag med fokus på farve, komposition, typografi og målgruppe) - Lærerne havde medbragt et udvalg fra bogreolen)
Eleverne har arbejdet individuelt med en af følgende bogomslag:
- Marjane Satrapi, Persepolis - Min iranske barndom
- Liv Duvå: Ned fra himlen
- Sam Taylor: THE ISLAND AT THE END OF THE WORLD
- Sara Rahmeh: Langt væk og lige om hjørnet
Fokus har været på : Komposition, typografi, farver, illustration, tekst og målgruppe
Supplerende stof:
Designhistorisk nedslag: Art Noveau, Bauhaus, Modernisme, pop art, grunge, minimalisme. Læreregenereret PP med udganspunkt i bogen Design gennem 200 år.
Lærerudarbejdet materiale om typografi
Desuden har vi været på researchtur til Albertslund Bibliotek.
Væsentlige arbejdsformer:
Designproces som præsenteret i 6C modellen.
In-plenum undervisning
Projekt- og procesarbejde
Gruppearbejde/Pararbejde
Individuelt arbejde
Portefølje + refleksioner
Forskellige kreative øvelser (brainstorm, idestaffet, skitsearbejde, eksperimenter med farve, komposition og typografi)
Omfang: Ca 13 moduler af 90 minutter
|