Holdet A 2022/2023 de/hhx,htx,stx VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Pernille Frøsig Poulsen
Hold A 2022/2023 de/hhx,htx,stx VF (A 2+3g de/hhx,htx,stx VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til design og til designprocessen
Titel 2 Produktdesign - Stole
Titel 3 Kommunikationsdesign - Bogomslag
Titel 4 Arkitektur - Gårdhavehusene Albertslund syd
Titel 5 Eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til design og til designprocessen

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har haft til formål at introducere eleverne til faget og dets arbejdsformer.
Hvad er designfaget? Forventninger, mål, arbejdsform, om portfolio og evaluering.
Hvad er design? Om designbegrebet, fagets tre genstandsfelter (produktdesign, kommunikationsdesign og arkitektur) og designprocessen (Krussedullermodellen, dobbeltdiamanten, den iterative proces og 6c-modellen). Om ideudvikling - om at definere problemet, research, inspirationskilde, idegenerering og skitsering.

Derudover er eleverne blevet introduceret til teori om komposition (statisk vs. dynamisk), farver (Ittens farvecirkel og farveklange, forskellige typer af farvekontraster mm.) og form (geometrisk vs. organnisk) og de har i den forbindelse lavet en række små praktiske opgaver.

Faglige mål:
- analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- generere design- og arkitektur-idéer
- undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som
nævnt i kernestoffet
-foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces

Kernestof:
- Genstansfelt: kendskab til de tre genstandsfelter: Kommunikationsdesign, produktdesign og arkitektur
- Designparametrene: Form, funktion, kommunikation
- Designprocessens elementer på et beskrivende niveau
- Visualiseringsmetoder på elementært niveau: Skitsering, tegning, collage, rumlige modeller


Anvendt matreriale:
- "Design og arkitekturbogen - Form, funktion, kommunikation" af Janne Yde og Katrine Charlotte Busk. iBog fra Forlaget Columbus,  2022
Metode:  https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
1.a: Genstandsfelter:  https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=138
1.b: Form, funktion og kommunikation: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
1.c: Kruseduller, diamanter, bølger: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
1.d: 6c-modellen: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135

- Farver, I: Design gennem 200 år af Ida Engholm. S. 169-175

- Lærerudarbejdet materiale om komposition
- Lærerudarbejdet materiale om farver
- Lærerudarbejdet materiale om form

Supplerende materiale:
- "Danmarks næste klassiker", sæson 1 afsnit 1 DR. Vi ser det med forkus på designprocesser.
- Ittens farveklange: https://youtu.be/59QGexKdFUI

Praktiske øvelser:
- Ideudvikling og problemløsning: Emballage til æg
- Komposition: Statisk og dynamisk komposition - To collager
- Farve: Farvecirklen og øvelse med komplementærkontraster
- Form: Design dine egne Bauhausinspirerede skakbrikker med fokus på de geometriske former.

Væsentlige arbejdsformer:
- Designprocessen som præsenteret i 6C-modellen.
- In-plenum undervisning
- Kreativt og eksperimenterende arbejde.
- Individuelt- , par- og gruppearbejde
- Porteføljearbejde og refleksioner


Omfang:
Ca. 8 modul er af 90 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Produktdesign - Stole

Forløbets indhold og fokus:
Forløbet har til formål at introduceres eleverne til produktdesign med fokus på stole. Eleverne har beskæftiget sig med hvad en stol er,og hvad der gør noget til en siddeplads. Eleverne præsenteres i forløbet til den danske tradition indenfor møbeldesign, som er kendetegnet ved analyse, ergonomi, det gode håndværk og minimalisme, som stilles overfor det diametrale modsatte gennem Campana-brødrene som case. Herigennem skal eleverne skabe en stol med Campana-brødrene som udgangspunkt, hvor materiale og undersøgelse af materiale er vigtigt. Igennem det øgede fokus på materialer trænes eleverne i materialeforståelse samt den iterative proces. Derudover introdcerers elever til at arbejde med målgruppe (minervamodellen og persona/manden i midten) og moodboard.
Eleverne kommer igennem forløbet til at arbejde indgående med designprocessens forskellige faser. Undervejs trænes eleverne i at undersøge problemstillinger samt at finde mulige løsninger herpå ud fra forskellige deisgnparametre med hovedvægt på materiale og form. Eleverne vil undervejs arbejde iterativt og undersøgende gennem forskellige opgaver herunder skitsering og model. Slutteligt trænes eleverne i at præsentere deres produkt og proces.


Designbrief:
I skal lave en stol til skolens kantine/ankomstområde.
I skal i stil med Campanabrødrene arbejde udfra at skabe en historie gennem brugen af det materiale, I vælger at arbejde med. Det vil også sige, at I gerne helt må efterlade ideen om, at stolen skal være praktisk og ergonomisk og mere fokusere på dens fortælling/kommunikation.
Det vil altså sige, at at I på en campanaiansk måde, skal lave en stol til skolen, hvor I går skulpturelt til værks og efterlader den danske traditions fokus på analyse og ergonomi.


Faglige mål:
Jf. læreplanen har eleverne berørt følgende faglige mål i forløbet:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer.
- Undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet.
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt.
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt.
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.


Kernestof:
Genstandsfelt: Produktdesign
Designparametrene: Form, funktion, kommunikation og æstetik. Hovedvægt er lagt på materialer og form.
• Skitsering (tegninger, foto, moodboard)
• 6c-modellen + PowerPoint med præsentation af processen
• Målgruppe: Minerva og persona
• punktnedslag i design- og arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
• design og arkitektur set som kulturarv ̶
• skitsering i forskellige faser af en designproces ̶
• rumlige modeller
• undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
• skitserende og eksperimenterende undersøgelser
• informationssøgning
• aflæsning af enkle designrepræsentationer.


Anvendt materiale:
Kernestof:
Design og arkitekturbogen – Form Funktion Kommunikation, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde.
Her har vi læst:
Metode: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
Form: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149
Funktion: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Kommunikation: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=147

Ergonomi, I: Design gennem 200 år af Ida Engholm. (s. 156-159)

Referencemateriale:
Forskellige af Campanabrødrenes stole

Lærerudarbejdet materiale om målgruppe
Lærerudarbejdet materiale om moodboard

Supplerende stof:
Designmuseum Danmark: Fra tronstol til slængestol. https://drive.google.com/file/d/1j3vW38c8bjxGny6tDQO3OaUHN9qEHg9Z/view?usp=sharing
Udstilling på Trapholt fra 2014: Antibodies af Fernando og Humberto Campana: https://www.youtube.com/watch?v=2lxoANxmrDc
Designhistoriske nedslag: Art noveau, Bauhaus, Modernisme, popart, postmodernisme og hightech og Det nye årtusinde. Eleverne har læst uddrag af stilhistorien i: Design B af Rikke Slot Kristensen.

Derudover har vi været på besøg på Designmuseum Danmark, hvor eleverne blandt andet analyserede selvvalgte stole.

Væsentlige arbejdsformer:
Designproces som præsenteret i 6c modellen
In-plenum undervisning
Projekt- og procesarbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde/Pararbejde
Portefølje + refleksioner
Registrering i kantineområdet på VGA
Præsentation af projekt
Forskellige kreative øvelser

Omfang:
Ca. 14 moduler af 90 minutter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kommunikationsdesign - Bogomslag

Forløbets indhold og fokus:
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til genstandsfeltet kommunikationsdesign herunder typografi. Forløbet bygger videre på elevernes viden om designprocessen, komposition, farver, målgruppe osv, og de har gennemført et projektarbejde, hvor de har designet deres egen bogomslag til en eksisterende bog.

Designbrief:
I skal lave et nyt bogomslag til en roman/novellesamling/digtsamling, som I selv vælger, og til en målgruppe, som I selv vælger.
Det kan være en bog I har læst, som I holder af.
Det kan være en bog, der endnu ikke er oversat til dansk, men, som I synes, er god, og som I derfor vil introducere til det danske marked.
Det kan være en film/serie I har set, som I kender, og som I ved er en filmatisering af en bog.
Det kan være en klassiker, I ikke nødvendigvis har læst, men som I kender handlingen indgående af.
Det er vigtigt, at I vælger noget, hvor I kender indholdet på forhånd.
I må ikke vælge en børnebog eller børn/unge fra 0-13 år som målgruppe (aka. Billedbøger)
Hårde krav:
Titel, forfatter, forlag, ISBNnumme, Stregkode
(Forside (titel, forfatternavn, forlag), bagside (bagsidetekst, ISBNnummer og stregkode, forlag) og ryg (titel, forfatternavn og forlagslogo))
I skal huske jeres viden omkring farve, komposition og typografi og målgruppe.
Designparametre i fokus: Form, funktion, kommunikation, målgruppe og æstetik.
I skal arbejde i par.


Faglige mål:
Jf. læreplanen har eleverne berørt følgende faglige mål i forløbet:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer.
- Undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet.
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt.
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt.
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.


Kernestof:
Genstandsfelt: Kommunikationsdesign
Designparametrene: Form, funktion, kommunikation
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau:
• Skitsering (tegninger, foto, moodboard)
• 6c + PowerPoint med præsentation af processen
• Målgruppe: segmenter (Minerva) og persona


Anvendt materiale:
Kernestof:
TedTalk med Sarah Hyndman: https://www.youtube.com/watch?v=OXc-VZ4Vwbo (14 min.)

Design og arkitekturbogen – Form Funktion Kommunikation, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde
Metode: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
Form: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
Funktion: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
Kommunikation: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Kapitlet: Grafiske virkemidler https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164

Referencemateriale - cases:
Bogforsider i forhold til designhistoriske nedslag:
Morning in florence – Ruskin (Art neveau)
Obrácení Kapitána Brassbodunda, G.B. Shaw (Bauhaus)
Animal farm, George Orwell (modernism)
Orf, David Meltzer (pop-art)
Fight Club, Chuck Palahniuk, cover art by dany pépin (grunge)
Timur Vermes, Look who’s back (minimalisme)

Bogomslag (Analyse i grupper af bogomslag med fokus på farve, komposition, typografi og målgruppe) - Lærerne havde medbragt et udvalg fra bogreolen)
Eleverne har arbejdet individuelt med en af følgende bogomslag:
- Marjane Satrapi, Persepolis - Min iranske barndom
- Liv Duvå: Ned fra himlen
- Sam Taylor: THE ISLAND AT THE END OF THE WORLD
- Sara Rahmeh: Langt væk og lige om hjørnet
Fokus har været på : Komposition, typografi, farver, illustration, tekst og målgruppe

Supplerende stof:
Designhistorisk nedslag: Art Noveau, Bauhaus, Modernisme, pop art, grunge, minimalisme. Læreregenereret PP med udganspunkt i bogen Design gennem 200 år.

Lærerudarbejdet materiale om typografi

Desuden har vi været på researchtur til Albertslund Bibliotek.


Væsentlige arbejdsformer:
Designproces som præsenteret i 6C modellen.
In-plenum undervisning
Projekt- og procesarbejde
Gruppearbejde/Pararbejde
Individuelt arbejde
Portefølje + refleksioner
Forskellige kreative øvelser (brainstorm, idestaffet, skitsearbejde, eksperimenter med farve, komposition og typografi)

Omfang: Ca 13 moduler af 90 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur - Gårdhavehusene Albertslund syd

Forløbets indhold og fokus:
I dette forløb har eleverne arbejdet med arkitektur. Forløbet har haft til formål at arbejde med elevernes forståelse af, hvad rum er, hvad arkitektur er samt hvordan kroppen er en spiller i forhold til dette. De er blevet introduceret til omsorgsfuld arkitektur. Som projekt har eleverne arbejdet med at skulle genopbygge området Gårdhavehusene Albertslund syd.

Designbrief:
Nogle af Gårdhavehusene er inden for de seneste år blevet istandsat. Vi vil lege med den tanke, at Gårdhavehusene rives helt ned, og at I skal gentænke boligområdet.
I skal bygge nye Gårdhavehuse. I skal kun tegne et hus, som så kan gentages på samme måde som den nuværende Gårdhavehuse. Det er altså den samme bygning, som gentages x antal gange, så det oppefra skaber et mønster.  
Nednefor kan I se de krav, der vil være til jeres projekt:

Huset skal indeholde: køkken, stue, entre, badeværelse, 2-3 værelser.
Areal ca. 100 m2
Benspænd:
- I skal indtænke omsorgsfuld arkitektur, så stedet bliver et levedygtig sted for både mennesker, dyr og planter.
Afleveringskrav:
- Proces – dokumentation af alle faser i designprocessen.
- Målfaste tegninger i 1:50 (Plantegning/grundplan og facade/opstalt)
- Situationsplan af området, hvor man kan se det mønster jeres gentagelse af etplanshuset danner.
- Model af boligen (målestok 1:50)


Faglige mål:
Jf. læreplanen har eleverne berørt følgende faglige mål i forløbet:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat
- Se sammenhænge mellem forskellige dele af genstandsfelterne.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Identificere et designproblem og gennemføre en designproces
- Generere design- og arkitektur-idéer.
- Undersøge et designproblem og designløsninger ud fra forskellige parametre og ved hjælp af forskellige metoder som nævnt i kernestoffet.
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt.
- Foretage, dokumentere og begrunde valg i en designproces
- Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt.
- Være i stand til at bevæge sig mellem praksis og teori, det abstrakte og det konkrete, mellem helhed og detaljer, samt mellem det kendte og det endnu ukendte.
- Beskrive formålet med deres visualiseringer.


Kernestof:
Genstandsfelt: Arkitektur.
Designparametrene: Form, funktion, materiale, æstetik, bæredygtighed (omsorgsfuld arkitektur)
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau.
Skitsering i forskellige faser af en designproces
Formfabulering, skitsering (tegning, foto, moodboard, målfast tegning (Plantegning og facadetegning 1:50), målfast og rumlig model (1:50), skitsering af situationsplan.
Punktnedslag i arkitekturhistorien primært med fokus på tiden fra 1750 til i dag
6c-modelle + PowerPoint med præsentation af processen
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser
Undersøgelse baseret på iagttagelse og sammenligning
Undersøgelse af brugeren


Anvendt materiale:
Kernestof:
Design og arkitekturbogen – Form Funktion Kommunikation, Katrine Charlotte Busk og Janne Yde.
Her har vi læst:
- Metode: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=165
- Form: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=168
- Funktion: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=167
- Kommunikation: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
- Hvorfor researcher man? https://design.systime.dk/?id=208
- Hvornår researcher man? https://design.systime.dk/
- Boligarkitektur: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=172
- Bæredygtige byggematerialer: https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=202

Referencemateriale:
Omsorgsfuld arkitektur:
Vadehavscentret i Ribe, Dorthe Mandrup Architects, 2017
Ikea i København, Dorthe Mandrup Architects, 2023
Villa Gug i Ålborg, BIG, 2022
The Plus i Norge, BIG, 2022
House Jones I Johannesburg, ERA Architect, 2012
Vertical Forest i Milan, Stefano Boeri Architetti, 2014

Bygninger i forhold til arkitekturhistoriske nedslag:
Villa Savoye, Le Corbusier (Modernisme)
Casa Mila, Antoni Gaudi (Art Nouveau)
Royal Ontario Museum, Daniel Liebeskind (Dekonstruktivisme)
Temple of Storms, John Outram (Postmodernisme)
The Friendly Alien, Peter Cook (Blob)
VM Bjerget, Bjarke Ingels (BIG) (Ny pragmatisme)

Analyseopgaver hvor eleverne har analyseret en af følgende bygninger:
Farnsworth House, Mies van der Rohe, 1951
The Doolittle House, Kendrick Bangs, 1980
Fallingwater, Frank Lloyd Wright, 1964

Desuden har eleverne analyseret:
- De eksisterende Gårdhavehuse
- VGA
Og de har fået viden om Fingerplanen.

Væsentlige arbejdsformer:
Designproces som præsenteret i 6c modellen
In-plenum undervisning
Projekt- og procesarbejde
Gruppearbejde
Individuelt arbejde/Pararbejde
Portefølje + refleksioner
Registrering ved Gårdhavehusene
Præsentation af projekt
Forskellige kreative øvelser

Omfang:
Ca.  11 lektioner af 90 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamenspræsentation

Info om eksamen

Eleverne har 3 moduler af 90 minutter til at vælge emne og udarbejde deres egen eksamenspræsentation.
Her er der også mulighed for at få hjælp til at finde supplerende materialer.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer