Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Søren Solberg
|
Hold
|
A 2023 id/htx VF (A 2g id/htx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Eleverne skal gennem en løbende progression i forløbet opleve udvikling rent teknisk og taktisk i spillet. Først vil startes med didaktisk induktiv i forhold til elevens beherskelse af discen, hvorefter eleverne deduktivt introduceres for tekniske fokuspunkter og øvelser. Taktisk skal eleverne erhverver sig kompetencer som viser generel teknisk beherskelse af discen og forståelse for basis taktikprincipperne i spillet.
Eleverne skal efter forløbet:
• Opnå teknisk beherskelse af baghåndskast
• Kunne forevise og forsøge at afvikle et forhåndskast
• Opnå teknisk beherskelse af de forskellige gribeteknikker og kunne benytte dem på det rigtige tidspunkt.
• Kunne benytte ovenstående tekniske færdigheder i spilsituationer.
• Kunne benytte basis taktikker til at åbne banen op og spiller sig fri af et forsvar vha. dybde og brede princippet.
• Have forståelse for dynamikker og forskelle omkring Zone og Mand-mand forsvar. Selvom de er tvunget til Mand-mand.
• Forvise ovenstående læringsmål i spilsekvenser.
Kunne forhold sig til hvordan teori omkring holddynamikker og roller i boldspil spiller ind i forhold til et spil som ultimate.
diskutere og vurdere fairplay og etik i ultimate, samt hvad det har af betydning for spillet at de ikke er nogen dommer.
Endelig skal eleverne kunne redegøre for boldspillets udvikling fra leg til sport
Materiale: https://idraetc.systime.dk/?id=104
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Eleverne præsenteres for rytmiskopvarmning som idrætsprincip og hvilke fysiologiske og psykiske effekter der kan være af at varme op.
Forløbet er afviklet sideløbende med elevernes basket forløb
Eleverne introduceres for forskellige opvarmningsprogrammer i begyndelsen af forløbet og første modul i forløbet er meget lærerstyret. De arbejder herefter med forskellige øvelser der fokuserer på rytmeforståelse og udvikling af mindre sekvenser der kunne benyttes i opvarmningen. Endeligt skal de selv udvikle deres eget opvarmningsprogram. Dette får de to undervisningsgange til at herefter
Eleverne skal aflevere en skriftlig beskrivelse og evaluering af forløbet.
- Kunne sammensætte deres eget opvarmningsprogram
- Være bevidst om progressionen i et opvarmningsprogram og at starte roligt ud og afslutte med udstrækning.
- Kunne vise forståelse for takt og tempo i musikken i forbindelse med et opvarmningsprogram.
- Vise bevægelseskvalitet
- Være bevidst om opstillingens betydning for formidlingen
- Alle elever skal være mesterlærer og kunne forevise elementer af opvarmningen.
- Være bevidst om fysiologiske, mentale og skadesforebyggende effekter af opvarmning
- Desuden forventes det at de kan redegøre for hvordan ilttransportkæden spiller ind i deres opvarmning.
- Endelig skal eleverne kunne forholde sig til forholdet mellem anaerob energiomsætning og aerob energiomsætning og hvad det vil sige at gøre kroppen fysiologisk klar til at præstere.
Materiale:
Opvarmning formål: https://idraetc.systime.dk/?id=234
Ilttransportkæden: https://idraetc.systime.dk/?id=215
Energiomsætning: https://idraetc.systime.dk/?id=90
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Træningsprojekt (ikke eksamensforløb)
Træningsprojektet: Eleverne laver en start test (polititest 2400 m), Hvor de skal finde deres fysiske kapacitets udgangspunkt inden de påbegynder træningsprojektet. Herefter skal de fremsætte en målsætning for hvordan de vil forbedre deres konditionstilstand gennem et 8-ugers træningsprojekt. Elever fremstiller et træningsprogram, som de selv følger i de 8 uger. Efter 8 uger laver de en sluttest og de kan se om de har forbedret deres sundhedstilstand. Dette skal danne grundlag for en rapport hvor der ud over træningsprogrammet og resultater, er en kort teoretisk gennemgang af metabolisme og iltkredsløb. Forløbet køres sideløbende med elevernes crossfit forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfit
Eleverne introduceres til Crossfit
Herigennem forskellige crossfit udtryk og begreber. De arbejder med forskellige teknikker herunder dødløft, backsquats, bænkpres, boxjumps, Kettlebell swings, wall-balls, atomic situps, burpees, planke mm.
Disse øvelser har de prøvet i forskellige crossfit sammenhænge. Fx Every minute on the minute (EMOM), As Many Rep/Rouds As Possible (AMRAP), You go, I Go, Tabata, For time (på tid).
Eleverne har endvidere arbejdet med at sammensætte deres egen WOD (Workout of the day)
Efter undervisning forventes eleverne:
- At beherske Dødløft, Backsquat og Bænkpress isoleret og med støtte
- At beherske boxjumps, Kettlebell-swings og Wall balls isoleret og i forbindelse med en WOD
- Kunne sammensætte deres egen WOD, som passer til at de selv kan udføre denne (uden alt for meget pause)
- Kunne koble deres egen praktik til teori omkring muskler (herunder muskefibersammensætning, agonist og antagonist samt have basis forståelse for hvilke muskelgrupper der arbejder hvornår)
Materialer
Muskler - https://idraetc.systime.dk/?id=89
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Hiphop
Eleverne skal introduceres til hiphop
Eleverne bliver introduceret til måden hvorpå man bevæger sig i hiphop og arbejder med at være mere "lose" i deres udtryk. De arbejder med 4 basis-moves, som de selv skal sammensætte til en minikoreografi.
Herefter introduceres eleverne til "poses" og i forlængelse heraf "pose on pose".
Endeligt får eleverne en koreografi sammensat af læreren på ca. 16*8 takter, som det forventes at eleverne kan udføre til eksamen. De gode elever skal arbejde med udtryk og sværhedsgraden af koreografien og kan med fordel indsætte tekniske mere udfordrende moves. Som minimum forventes det at eleverne kan fremvise de 16*8 takter fælles og sammensætte 8*8 takter med henholdsvis basismoves og poses.
Læringsmål:
- Eleverne skal efter undervisningen kunne
- Fremføre en fælles indøvet koreografi
- Fremføre isolerede basis moves og poses
- Kunne udvikle deres egen sekvens ved at sætte basismoves sammen
- kunne inddrage pose on pose - Poses i forlængelse af hinanden i deres egen sekvens
- Forsøge at udtrykke sig og benytte bevægelseskvalitet
- Kunne danse i takt og vise rytmeforståelse
- Kunne forholde sig til Labans teori om bevægelseslærere og kunne analysere deres egen dans ud fra BESS-principperne.
- Endelig skal eleverne kort kunne forhold sig til hvad der sker i kroppen når vi danser hiphop, i forhold til vores ilttransportkæde samt energiomsætning
Materialer:
Labans Bevægelses lære: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=151 '
Ilttransportkæden: https://idraetc.systime.dk/?id=215
Energiomsætning: https://idraetc.systime.dk/?id=90
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Basketball
Eleverne introduceres til basketball.
Forløbet er afviklet i sammenhæng med opvarmningsforløbet
De lærer basis afleveringer og driblinger og forventer at kunne beherske disse således at de kan bevæge sig ubesværet med bolden når de ikke bliver presset og samtidig orientere sig. De arbejder desuden med crossover og jumpstop som fokuspunkter i driblearbejdet
Eleverne bliver ligeledes introduceres for skud, hopskud og layup.
Endelig arbejdes der med angrebs spilsystemer og principper herunder: cut, v-cut, backdoor, screeninger og trible threat
Forsvaret begrænset til at kunne vise og udføre rebounds, boxe ud og stå i pistolstance.
Efter undervisning forventes eleverne:
- Driblinger som beskrevet ovenstående.
- Kunne aflevere bolden ved brug af brystafleveringer
- Kunne foretage korrekt teknisk skud, hopskud og layup.
- Kunne forevise spilsystemerne beskrevet ovenfor i en opstillet øvelse. (De gode elever kan benytte systemerne i mere eller mindre grad i det færdige spil.)
- Forsvar som beskrevet ovenfor
- Kunne spille det færdige spil og bevare overblik og tålmodighed.
Teoretisk kobles forløbet til motivation og i den forbindelse indre og ydre motivationsfaktorer, flow-teori samt at teori om målorienteret og opgaveorienteret motivation.
Materialer.
Flowteorien - https://idraetc.systime.dk/?id=202
Indre og ydre motivation - https://idraetc.systime.dk/?id=203
Teori om målorientering - https://idraetc.systime.dk/?id=204
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redskabsgymnastik
Eleverne gennemgår i undervisningen forskellige basis øvelser herunder forlæns rulle, baglæns rulle, hovedstand, håndstand, håndstandrulle, vejrmølle og araberspring, samt modtagning til disse. Derudover introduceres de kort til enkelte spring.
Eleverne introduceres til forskellige basisøvelser med fokus på tillid, kropsspænding og modtagning. Der arbejdes videre med disse øvelser og eleverne skal til sidst sammensætte disse øvelser til en sekvens på gulvet. Endeligt indtroduceres eleverne til simple springgymnastiske øvelser som bukkespring og hovedspring og overslag.
Eleverne skal gennem undervisningen:
• Kunne beherske teknikker og modtagning af de ovenstående tekniske gulvøvelser
• Kunne sammensætte en kort sekvens og tænker og vise en god overførsel fra den ene øvelse til den anden
• Forstå sikkerhedsaspektet omkring forløbet
• Arbejde med at filme egne øvelser og se udførelsen.
• Den gode elev kan forvise simple springøvelser.
Det teoretiske fokus i dette forløb er på den historieske udvikling af bevægelseskulturen i Danmark. Herunder Tysk gymnastik, Svensk gymnastik, engelsk sport og eleverne forventes at kunne reflektere over hvordan forløbets praksis spiller ind i dette, samt deres egen nutidige bevægelseskultur.
Materiale
Tysk gymnastik - https://idraetc.systime.dk/?id=84
Svensk gymnastik - https://idraetc.systime.dk/?id=85
Engelsk sport - https://idraetc.systime.dk/?id=86
Senmoderne tid og en ny kropskultur - https://idraetc.systime.dk/?id=87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540983",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540983",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540983"
}