Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Anders Kristensen
|
Hold
|
A 2022/2023 fi/hhx,htx,stx VF (A 2+3g fi/hhx,htx,stx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: Hvornår er en handling god? Etikken
Tema: Hvornår er en handling god?
- Om etikken
Forløbet søger et overblik over etikkens klassiske etiske positioner (Aristoteles, Kant, Bentham): dvs. dydsetik, pligtetik, nytteetik, som den moderne teknologietik (Hans Jonas).
Fokus har været på begrundelserne for etikkens almengyldige karakter, herunder den periodemæssige ramme for formuleringerne, og den moderne udfordring af nærhedsetikken og fremkomsten af afstandsetiske begrundelser.
Elementær argumentationsteori (Toulmin) blev præsenteret og anvendt. Introducerende blev forløbet indledt med en præsentation af filosofiens essens og ”metodiske tilgange”.
Undervisningstid: 12 moduler
Omregnet: Inkl. film, 50 normalsider inkl. mellemrum.
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- grundlæggende filosofiske diskussioner, der knytter sig til opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- centrale filosofiske begreber og positioner (oplysningstid, moderne tid)
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, her: oplysningstid og moderne tid.
Introduktion til filosofien: Hvad er filosofi, eksamen og metoderne (oplæg – PPT).
Der arbejdes med før-filosofisk intuition på konkrete cases.
Introduktion til Etikken: ETIK (Oplæg – PPT)
Refleksion (Systime), kap 3 afsnit: Benthams utilitarisme (nytteetik)
https://refleksion.systime.dk/?id=158
Primærtekst: Jeremy Bentham: En indføring i principperne for moral og lovgivning (1780): https://refleksion.systime.dk/?id=162#c405
Refleksion (Sytime), kap 2: Om argumentationsteori https://refleksion.systime.dk/?id=153 (Toulmin)
(PPT ”Om Argumentationsteori” + opstart af argumentationsanalyse på Bentham - Opsamling af argumentationen via Toulmin
SENAT-modellen (Som gengivet i Refleksion, Systime)
Refleksion (Systime), kap 3 afsnit: Pligtetik
https://refleksion.systime.dk/?id=159
Primærtekst
Immanuel Kant: Grundlæggelse af sædernes metafysik (1785)
https://refleksion.systime.dk/?id=162#c414
Film: Kant: Er moral at følge regler? DR2 (CFU, 29 min.)
Deadline 12.9 2017 (Svend Brinkmann (16.50 ff))
Læs: Refleksion (Systime), kap 3 afsnit: Dydsetik
https://refleksion.systime.dk/?id=160
Moderne udfordringer (Afstandsetik/teknologietik)
Hans Jonas´ teknologietik: Filosofi & teknologi 2, Sparsø, s. 32-35 (PDF)
Spies og Morgenbolledamerne, episode 2 (43. min)
https://www.dr.dk/drtv/se/spies-og-morgenbolledamerne_-sex-sat-i-system_323559
Teori i praksis: Eksamensopgaveøvelse i etik
Tre grupper hver i rollen som eksaminator, censor og eksaminand
Tekstbearbejdning, gruppearbejde, praktisk eksamensøvelse, vurdering af film.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Hvem er jeg egen-t-lig? Eksistenstialisme
Tema: Hvem er jeg egen-t-lig?
- Om eksistentialismen
Hvem er man i egen forstand? Hvordan finder man sig selv? Hvornår er man ikke sig selv?
Forløbet har fokus på eksistentialismens kronologiske udvikling fra Søren Kierkegaards stadieteori, over Nietzsches vilje til magt, til Sartres moderne eksistentialisme med fokus på livet som eget projekt
Undervisningstid: 9 moduler
Omregnet antal sider anvendt: ca. 40 normalsider (inkl. mellemrum)
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- udvise elementært kendskab til argumentationsteori
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder (her: oplysningstid og moderne tid).
Introduktion
Inddrag indledning kap 6:
https://refleksion.systime.dk/?id=134
Refleksion (Systime), kap 6: afsnit: Søren Kierkegaard: Stadier på livets vej
https://refleksion.systime.dk/?id=174
Primærtekst: Søren Kierkegaard: Forførerens dagbog (1843)
https://refleksion.systime.dk/?id=179#c604
Refleksion (Systime), kap 6: afsnit: Frederich Nietzsche: Viljen til magt
https://refleksion.systime.dk/?id=175
Primærtekst: Friedrich Nietzsche: Antikrist (1888)
https://refleksion.systime.dk/?id=179#c609
Argumentationsteori: SENAT-Modellen (fra Refleksion)
Refleksion (Systime), kap 6: afsnit: Jean-Paul Sartre: Eksistens forud for essens
https://refleksion.systime.dk/?id=176
Sartre: i Zander Hagen: Eksistentialisme, s. 122-128 (PDF)
Øvelse med begreber/Gruppe præsentationer
Primærtekst: Sartre: Jean-Paul Sartre: Eksistentialisme er humanisme, Hans Reitzels Forlag, 2002 (1. udgave Vintens Forlag, 1975), s. 14-19 i uddrag. Oversat af Anders Thuborg. Fra Mennesket i verden, Systime
Jean-Paul Sartre opgave + særligt fokus på øvelse i begrebsanvendelse
Tekstbearbejdning, gruppearbejde, begrebsanvendelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Hvordan ved vi noget? Erkendelsesfilosofi
Tema: Hvordan ved vi noget?
- om erkendelsesfilosofi
Hvad er den filosofiske forståelse af viden? Rationalisme, empirisme, Platons hulelignelse, Descartes og Hume om erkendelse.
Dertil identifikation af videnskabelig praksis, herunder videns-indhentning i de tre hovedfakulteter: Humanistisk, naturvidenskabeligt og samfundsvidenskabeligt samt den videnskabelige basismodel.
Undervisningstid: 10 moduler
Omregnet antal sider anvendt: Ca. 45 normalsider (inkl. mellemrum)
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
- centrale filosofiske begreber og positioner
- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder
Introduktion
Inddrag indledning
Læs: Refleksion (Systime), kap 8: Indledning og hvad er viden?
https://refleksion.systime.dk/?id=136
Om rationalisme – læst til Descartes.
https://refleksion.systime.dk/?id=186
Platons idélære, Zander Hagen, Erkendelse og sandhed, s. 43-50 (PDF)
Fokus er på hulelignelsen
Primærtekst: Platons bog 7 om Hulelignelsen
Supplerende (ikke lektie) om Platon her: https://refleksion.systime.dk/?id=186
Læs: Descartes, Zander Hagen Erkendelse og sand, s. 116-121 (PDF)
Primærtekst: René Descartes: 1. og 2. Meditation (1641)
https://refleksion.systime.dk/?id=190#c740
Læs om David Hume, Zander Hagen, s. 125-133 (PDF)
Primærtekst: David Hume: En undersøgelse af den menneskelige erkendelse 1748)
https://refleksion.systime.dk/?id=190#c755
Om viden i fagene: Videnskabsteori:
De forskellige fakultetet og metodernes forskelligheder.
Oplæg (underviser): Sandhedsbegreber, videnskabskriterier, hermeneutisk spiral, hypotetisk-deduktiv metode, samfundsfaglig metode, Den videnskabelige basismodel.
Erfaringsudveksling om SRP/SOP på holdet (de der har gennemført).
OBS: Oplægget var i praksis forlagt til sent forår ad hensyn til SRP.
(Tekstmæssig baggrundsmateriale for oplægget, er Jimmy Zander Hagen: Erkendelse og sandhed, Gyldendal, s. 146-152, og
http://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-hermeneutik
https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori
https://www.emu.dk/modul/den-videnskabelige-basismodel
https://www.religion.dk/undervisning/videnskabsteori-fa-styr-pa-begreberne?utm_source=rss_eniro
http://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/sadan-bruger-du-videnskabsteori)
Deduktiv og induktiv tilgang. Gruppe og individuelt arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Tro og viden. Religionsfilosofien
Tro og viden
- om religionsfilosofien
Et fokus på forholdet mellem Gud, filosofi og naturvidenskabelig empiri.
Gudsbeviset (kosmologisk, men også det ontologiske og det teleologiske gudsbevis berøres), det ondes problem, intelligent design udfordring af Darwin.
Undervisningstid: 8 moduler
Omregnet antal sider anvendt: Inkl. omregnet film: Ca. 40 normalsider (inkl. mellemrum)
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- centrale filosofiske begreber og positioner
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Refleksion (Systime), kap 5: afsnit: Det kosmologiske gudsbevis
https://refleksion.systime.dk/?id=133
Læs: Refleksion (Systime), kap 5: afsnit: Ondskabsproblemet
https://refleksion.systime.dk/?id=170
Læs: Refleksion (Systime), kap 5: afsnit: Intelligent Design
https://refleksion.systime.dk/?id=171
Film: War on Science, BBC/Horizon, 2006, ca. 50 min. (Om Intelligent Designs (forsøg på) udfordring af Darwinistisk videnskabskonsensus).
https://topdocumentaryfilms.com/war-science/
Alternativt her: https://www.dailymotion.com/video/x7plgpa
Primærtekst: Thomas Aquinas: De fem veje til Gud, 1. bevis
Primærtekst: William Paley: Naturlig teologi (1802)
Supplerende:
To brevkassespørgsmål om Guds eksistens (Bibelselskabet og kristendoms.dk)
Klasse/tavle, diskussion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Selvstændigt filosofisk projekt
Selvstændigt filosofisk projekt med præsentation af filosofisk problemstilling
Dette var et miniprojekt hvor eleverne arbejdede med selvstændig informationssøgning vedr. en selvvalgt problematik eller konkret case med filosofisk indhold (i henhold til læreplanens afsnit 3.2 om arbejdsformer).
Eleverne fremlagde derpå deres begrundelse for at deres emne var filosofisk, og hvordan casen/problematikken kunne række ind i (den af dem kendte) filosofi, herunder også hvilke typer kilder de har anvendt til at identificere det filosofiske aspekt.
Formidlingen indebar et forsvar overfor evt. indvendinger og spørgsmål fra klassen.
Undervisningstid: 4 moduler
Omregnet antal sider anvendt: Ukendt, selvstændig research.
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter.
- genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- væsentlige problemstillinger og temaer inden for teoretisk og praktisk filosofi
Referenceviden fra forudgående forløb nr. 1-4.
Individuel informationssøgning, selvstændig inddragelse af anvendt primær- og sekundærlitteratur fra undervisningen.
Individuelt projekt, induktivt projektarbejde, formidling, informationssøgning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Det gode og det retfærdige: Politisk filo
Det gode og det retfærdige samfund
- Om den politiske filosofi
Om ideer om den bedste samfundsopbygning (Platon, Hobbes, Locke) og om det retfærdige samfund (Rawls, Nozick). Begge vinkler forholdes til aktuelle problemstillinger, velfærdsstaten mv.
Undervisningstid: 6 moduler
Omregnet antal sider anvendt: ca. 25 normalsider (inkl. mellemrum)
- identificere og redegøre for filosofiske problemstillinger, cases og løsningsforslag af klassisk eller hverdagsagtig karakter
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
- demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi
- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
- forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- centrale filosofiske begreber og positioner
- elementære argumentationsteoretiske begreber
- en elementær filosofi- og idéhistorisk oversigt over væsentlige perioder, herunder antikken, oplysningstid og moderne tid.
Introduktion
Refleksion (Systime), kap 4: afsnit: Platon: Den retfærdige stat – en utopi
https://refleksion.systime.dk/?id=132 (og Platonafsnittet)
Primærtekst: Platon: Staten, bog IV, Fra: Jørgen Mejer og Chr. Gorm Thortzen (Red.): Platon IV - Samlede værker i ny oversættelse. Gyldendal, 2013. Oversat af Martin Harbsmeier, Steffen Lund Jørgensen, Rasmus Sevelsted og Chr. Gorm Thortzen
John Locke i: Locke: den klassiske liberalismes fader. Refleksion (Systime), kap 4: afsnit:
https://refleksion.systime.dk/?id=164
Primærtekst: John Locke: Anden afhandling om styreform (cirka 1662) - Hvis eksamen, så vil afsnit 2 og 13 være i fokus, mens afsnit 9 vil være supplerende baggrund.
Refleksion (Systime), kap 4: John Rawls: En teori om retfærdighed
https://refleksion.systime.dk/?id=165
Primær tekst; John Rawls: En teori om retfærdighed (1971) – kun de tre første afsnit!
https://refleksion.systime.dk/?id=168#c480
Robert Nozick: Frihed og minimalstat. Refleksion (Systime), kap 4:
https://refleksion.systime.dk/?id=166
Klasseundervisning, Diskussion.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540986",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540986",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540986"
}