Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Markus Kloppenborg Vellev
|
Hold
|
A 2022 ps/1 stx,hhx VF (A 3g ps/1 stx,hhx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ondskab og socialpsykologi
Dette tema arbejder med ondskab og behandler temaet med forskellige psykologiske retninger, herunder ondskab i et individuelt og socialpsykologisk perspektiv, hvor sidstnævnte har haft mest fokus. I temaet er der inddraget forskellige teorier og eksperimenter som anledning til at forklare ophavet til menneskers udførelse af onde handlinger.
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof:
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination
– menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn & kultur
Fokuspunkter i undervisning
-Lars Fr. Svendsens definitioner af ondskab
- Dehumanisering
- Deindividualisering
- Gruppers påvirkning på individets handlinger og vice versa med blik for onde handlinger
- Aschs forsøg og konformitetsbegrebet
- Zimbardos - virkelighedens fængsel
- Kognitiv dissonans og holdninger
- Individuelle perspektiv på ondskab
-Gergen jeget overfor det multiple selv https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13230
-Videnskabsteori og metode https://psykveje.systime.dk/?id=5753
-Ondskab generelt https://psykveje.systime.dk/?id=5617
-Ondskabstyper(jf. Lars Fr. Svendsen) https://psykveje.systime.dk/?id=5627
-Carl Goldbergs fem faktorer- Opvækstens betydning ift. ondskab https://psykveje.systime.dk/?id=5633
-Festingers Kognitiv dissonans https://psykveje.systime.dk/?id=5531#c12387
-Vigtigheden af tilknytning til barnets omsorgspersoner: John Bowlbys tilknytningsteori
-https://psykveje.systime.dk/?id=5043
-Definition af socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5500
-Moralsk frakobling gennem dehumanisering og deindividualisering: https://psykveje.systime.dk/?id=5628#c12719
-Banduras moralske frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628
-Normalitetshypotesen: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=181
-Zimbardos fængselsforsøg: https://psykveje.systime.dk/?id=5629
-Gruppepres, konformitet, social kontrol, gruppetænkning og gruppepolarisering: Solomon Aschs forsøg: https://psykveje.systime.dk/?id=5535
Materiale:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje, 2023:
- https://psykveje.systime.dk/?id=5536
- https://psykveje.systime.dk/?id=5535 (udeladt filterbobler og ekkokamre samt mobning)
-
- Kapitel 24 (Ondskab) https://psykveje.systime.dk/?id=5617 (undladt afsnittene Moralsk frakobling & Det onde som frihed)
- https://psykveje.systime.dk/?id=5754#c13937 - Kvalitativ og kvantitativ metode
Moralsk frakobling:
https://psykveje.systime.dk/?id=5628
Andet:
- https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
- Video på YouTube: “The Trolly Problem”:
https://www.youtube.com/watch?v=DtRhrfhP5b4
- Case: Forråelsen ramte også mig.
- Case: For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidelige leveår(Information 2012)
- Dokumentar: Herlufholms hemmeligheder(TV2 2022)
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og diskussioner, pararbejde, cooperative learning-øvelser, reflekssionsøvelser & -skrivninger mm.
Estimat = 60 - 70 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
24. Ondskab
-
Det onde som frihed
-
1.Findes der en dæmonisk/sadistisk ondskab, eller er den en del af den instrumentelle ondskab, som Svendsen mener? 2.Er hensigten det eneste afgørende, når det handler om at definere ondskab? 3.Under hvilken af Svendsens kategorier skal man placere p
-
Debat: For at forstå Anders Behring Breiviks had til samfundet er det nødvendigt at søge tilbage til hans tidligste leveår
-
∙1) Læs artiklen: ”Brevik og barndommens betydning”(Artikel på første modul) ∙2)Besvar følgende spørgsmål: - Hvorfor tænker du/i, at det er nødvendigt at søge tilbgae til Breviks tidlige leveår for at forstå hans onde handlinger?
-
Opvækstens betydning
-
Psykopati- Markus Kloppenborg Vellev (1).pptx
-
21. Socialpsykologi
-
Forklar ordene deindividualisering og dehumaniseringDiskutér, om socialpsykologiske faktorer som gruppepres og lydighed kan fritage det enkelte menneske for skyld og ansvar. Hvorfor? Hvorfor ikke?Kan man forestille sig, at mennesker i dag i den vestl
-
∙Zimbardo og virkelighedens fængsel
-
Læs:
-
Læs følgende afsnit, der er en kort introduktion til Banduras teori om moralsk frakobling:
-
Gør med dine egne ord rede for, hvad gruppepolarisering er, og hvorfor den opstår.Diskutér, om de sociale medier er med til at forstærke det gruppepres og den sociale kontrol, mennesker er underlagt i dagligdagen, eller om de netop giver en frihed i
-
Soc psyk gruppepres, konformitet og konflikter (1) (1).pptx
-
Herlufsholms hemmeligheder - arbejdsark.docx
-
Kære psyk superhold
-
08 - forråelsen ramte også mig (7).docx
-
Forråelsen ramte mig- arbejdsspørgsmål .docx
-
5.5: Milgrams forsøg
-
Ondskab- arbejdsspørgsmål .docx
-
Caseanalyse Eksamen i psykologi C.docx
-
4.5: Gruppepsykologi
-
Omsorgssvigt
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner
Tema: Udvikling hos børn og unge i udsatte positioner
Forløbet beskæftiger sig med børns udvikling og har særligt fokus på børn i udsatte positioner. Vi gennemgår relevant psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en konkret case om pigen Amalie, der er i en udsat position. Casen belyses ud fra en pædagogs, en lærers og en socialrådgivers professionelle blik.
I casen følger vi pigen Amalie i forskellige aldre og forskellige kontekster:
- Børnehave (5 år)
- Skolealder 13 år (7. klasse)
- Skolealder 15 år (9. klasse)
Fag og niveau: Psykologi C (bruges forløbet på b-niveau kan det udvides med ekstra teori, nye dilemmaer og besøg på KP eller blot repetition af c-niveau teori kombineret med besøg på KP)
Læringsmål:
- At udvide gymnasieelevers kendskab til velfærdsuddannelserne (pædagog, socialrådgiver og folkeskolelærer)
- At give gymnasieeleverne viden om hvordan psykologifaget indgår og er relevant i velfærdsuddannelserne og arbejdet som pædagog, socialrådgiver og folkeskolelærer
Faglige mål i psykologi:
-”eleverne skal kunne demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalfungerende menneske”
- ”eleverne skal kunne redegøre for centrale psykologiske teorier og undersøgelser”
- ”eleverne skal kunne udvælge og anvende psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof ”
- ”eleverne skal kunne inddrage forskellige perspektiver til forklaringen af psykologiske problemstillinger”
- ”eleverne skal demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden”
- ”eleverne skal kunne vurdere betydningen af kulturelle faktorer i forhold til menneskets adfærd”
- ”eleverne skal kunne formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”
Kernestofområder:
- Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- Kognitions- og læringspsykologi
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge
Materialer og fokuspunkter :
-Erik H. Eriksons psykosociale udviklingsteori https://psykveje.systime.dk/?id=5052
-Bowlbys tilknytningsteori https://psykveje.systime.dk/?id=5052
-Ainsworths tilknytningstyper og ”fremmedsituationstesten” https://psykveje.systime.dk/?id=5052
-Omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5129
-Reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5128
-Risiko og resiliens(herunder risiko- og resiliensfaktorer https://psykveje.systime.dk/?id=5123
-Kauai-undersøgelsen (herunder begrebet mælkebøttebørn): https://psykveje.systime.dk/?id=5123#c11216
-Halo-effekten og Rosentahl-effekten: https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c784
-Dynamisk og udviklende mindset/tankesæt: https://skoleborn.dk/elevers-selvforstaaelse-har-stoerre-betydning-end-deres-intelligens/
-Den sociale indlæringsteori(herunder Banduras Self- efficacy): https://psykveje.systime.dk/?id=5729#c13865
-Seligsmans ”Indlært hjælpeløshed”: https://psykveje.systime.dk/?id=5717
-Dwecks ”The power of Yet” https://www.youtube.com/watch?v=J-swZaKN2Ic&ab_channel=TEDxTalks
Erik Eriksons psykosociale udviklingsteori
med fokus på de første faser,
Psykologiens Veje s. 75-77
Tilknytningsteorien (Bowlby og Ainsworth), Psykologiens Veje (3.udg), s. 100-106
Mary Ainsworths Fremmedsituationstest:
The Strange Situation - Mary Ainsworth
Artikel med: GUIDE 7 gode råd til at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn, EVA, 2021
Daniel Sterns lagdelte udviklingsmodel, Psykologiens Veje (3.udg) s. 85-96
Dokumentarfilm: Lulus dagbog, af Anja Dalhoff, 1993, Filmcentralen, varer 22 min.
Youtube-klip fra dokumentaren:
"Er du mors lille dreng", 2 min. TV 2.dok, 1998
https://www.youtube.com/watch?v=575qe1l0jPg
Omsorgssvigt og reaktioner på omsorgssvigt, Psykologiens Veje (3.udg) s. 125-130
Artikel: Børn fra pæne hjem går let under radaren
Risiko og resiliens og Kauai-undersøgelsen.
Psykologiens Veje (3.udg) s. 130-134.
Dokumentar: “Sådan overlever du en lortebarndom”, DR2, 2018.
Rosenthal-effekten i Psykologiens Veje (3.udg), side 185-186
+
Undersøgelse om Indlært hjælpeløshed:
Undersøgelse: Indlært hjælpeløshed | Psykologiens veje’
Martin Seligman: Indlært hjælpeløshed
- Carol Dweck: Fixed &
Growth mindset
Albert Banduras Social-kognitive læringsteori og begrebet Self-efficacy, Psykologiens Veje (3. udg.) s. 152-154
Video:
The Power of Positivity | Brain Games
TED Talk:
Carol Dweck: The power of believing that you can improve | TED Talk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ulighed
I dette tema har vi på nuanceret vis beskæftiget os med det overordnede tema: Ulighed - det (u)frie valg(?) med inddragelse forskellige psykologiske teorier og eksperimenter. Temaet har således beskæftiget sig med en række nedslag i emner, hvor der er undersøgt, hvorvidt menneskets rammer og vilkår består af lige muligheder og frie valg gennem livet.
Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof og fokuspunkter i undervisningen:
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
-Det narrative perspektiv, herunder grupper og sociale arenaer
-Kulturmøder og kulturforskelle
-Etnocentrisme og kulturrelativisme
-Stereotyper og fordomme i kulturpsykologisk sammenhæng
-Assimilation, integration og segregation
-Identitet ift. kulturel baggrund
Materiale:
Psykologiens veje, Systime, Ole Schultz Larsen, 2023;
-Bourdieus kapital og habitus: https://psykveje.systime.dk/?id=5423
-Definition af identitet (er identiteten statisk eller dynamisk?) https://psykveje.systime.dk/?id=5422
-Arenaer og selvet: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=218
-Selvet som refleksivt projekt https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13230
-Den ontologiske sikkerhed https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13230
-Den narrative identitet(Giddens): https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=219
-Erik H. Eriksons psykosociale udviklingsteori https://psykveje.systime.dk/?id=5052
-Køn set gennem eksistentiel psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c10532
-Etnocentrisme og kulturrelativisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5557
-Stereotyper og fordomme: https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12491
-”The Big Five”(Femfaktormodellen, forskelle i personlighedstræk): https://psykveje.systime.dk/?id=5664
-Ainsworths tilknytningstyper og ”fremmedsituationstesten” https://psykveje.systime.dk/?id=5052
-Hazan og Shaver: forskellige tilknytningsstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5478
-Sternberg kærlighedens tre komponenter: https://psykveje.systime.dk/?id=5474
Supplerende stof:
Case om ulighed ift. arbejdsmarkedet:
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2023-02-24-18-aarig-soegte-laereplads-efter-laereplads-men-blev-afvist-det-var-en-kamp
Case om kulturforskelle ift. kapital:
https://psykveje.systime.dk/?id=5552
Case om køn:
https://www.lederstof.dk/caroline-farberger-troede-hun-som-mand-havde-forstaaet-lighed
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning / gruppearbejde / pararbejde / skriverefleksioner / klassediskussioner/ mm.
Estimeret = 45 - 50 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kærlighed og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540990",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540990",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540990"
}