Holdet A 2023 ps/1 stx VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Kristina Clement Bødker Diernæs
Hold A 2023 ps/1 stx VF (A 2g ps/1 stx VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gymnasielivet!
Titel 2 Hvordan lærer vi?
Titel 3 Barndommens aftryk!
Titel 4 Findes der onde mennesker?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gymnasielivet!

Faglige mål:
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.


Kernestof/supplerende stof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Kognition og læring
- motivation

Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof
- videnskabelige og metodiske forhold

Metodebegreber:
- Psykologifaglige analyse
- Observation
- Eksperiment
- Spørgeskema
- Interview
- Kvalitativ og kvantitativ data
- Etiske overvejelser


Teoretiker, teorier, begreber m.m.:
- Anthony Giddens: Identitet
- Kenneth Gergen: Identitet
- “The Big Five”: Ekstrovert vs. introvert
- Henrik Høgh Olesen: Risikovillig vs. forsigtig type
- Akut vs. kronisk stress
- Krav-kontrol-modellen
- Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen
- OAS
- Coping: Aktiv vs. passiv og problemfokuseret vs. følelsesorienteret coping
- Solomon Asch: Gruppepres og konformitet
- Mobning
- Muzafar Sherif: Grupper, realistisk konfliktteori (Robbers Cave)
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori
- Deci og Ryan: Indre- og ydre motivation
- Bandura: Self-efficacy


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hvordan lærer vi?

Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til psykologiske forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.


Kernestof:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur

Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof:
- videnskabelige og metodiske forhold


Teori, teoretiker, begreb m.m.:
- Carolyn Rovee-Collier: Tidlig læring (evolutionspsykologi)
- David Geary: Biologisk primære og biologisk sekundære evner (kognitiv udviklingspsykologi og evolutionspsykologi)
- Hukommelse: Arbejdshukommelse og langtidshukommelse
- Opmærksomhed og delt opmærksomhed (kognitiv psykologi)
- Dyb indkodning (kognitiv psykologi)
- Daniel Willingham: Træning og automatisering (kognitiv psykologi)
- Testeffekten
- Hjernens belønningssystem (neuropsykologi)
- Deci og Ryan: Selvbestemmelsesteorien, indre og ydre motivation (motivationspsykologi)
- Bandura: Self-efficacy
- Fem-faktor-modellen: Samvittighedsfuld (personlighedspsykologi)
- Mestringsorientering vs. præstationsorientering (motivationspsykologi)
- Perfektionskultur (kulturpsykologi)
- Perception (kognitiv psykologi)
- Kulturelle forskelle i skolegang






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommens aftryk!

Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, inklusive digitale medier, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
- Vise viden om psykologiens identitet og metoder.


Kernestof/supplerende:
Kernestof:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Personlighed og identitet
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Socialpsykologi
- social indflydelse

Supplerende stof:
- arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver

Supplerende stof
- det praksis- og anvendelsesorienterede
- videnskabelige og metodiske forhold


Teorier, teoretikere, begreber m.m.:
- Menneskets udvikling ud fra et biologisk, evolutionspsykologisk og kognitivt perspektiv: Medfødt evne til at være social, medfødte kognitive egenskaber, social opmærksomhed, ansigtspræferencer
- Bowlby: Tilknytning (udviklingspsykologi)
- Ainsworth: Tilknytningstyper (udviklingspsykologi)
- Det medfødte temperament (neuropsykologi og personlighedspsykologi)
- Resiliens (BEIP-projektet og Kauai-undersøgelsen)
- Risikofaktorer (Kauai-undersøgelsen)
- Omsorgssvigt: Fysisk og psykisk omsorgssvigt
- Digitalt omsorgssvigt
- Offentligt omsorgssvigt
- ADHD (neuropsykologi)
- Reaktioner på omsorgssvigt: Kontaktforstyrrelser, depression, dissociation, forsinket udvikling, veltilpassede eller voksne børn, hyperaktive børn, ansvar og skyld
- Fem-faktor-modellen: Arv eller miljø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Findes der onde mennesker?

Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, inklusive digitale medier, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
- Vise viden om psykologiens identitet og metoder.


Kernestof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination

Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping

Supplerende stof:
- videnskabelige og metodiske forhold


Teorier, teoretiker, begreber m.m.:
- Stereotyper
- Fordomme: Evolutionspsykologisk forklaring, social-kognitiv forklaring, mediemæssig forklaring og neuropsykologisk forklaring
- Gordon Allport: Reduktion af fordomme - kontaktteorien (socialpsykologi)
- Diskrimination og strukturel diskrimination
- Racisme
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori (socialpsykologi)
- Empati og prosocial adfærd
(kognitions- og socialpsykologi)
- Simon Baron-Cohen: Manglende empati
- Solomon Asch: Konformitet (socialpsykologi)
- Stanley Milgram: Lydighedsteori (socialpsykologi)
- Travis Hirschi & Michael Gottfredson: Teori om selvkontrol (personlighed- og udviklingspsykologi)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer