Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kristina Clement Bødker Diernæs
|
Hold
|
A 2023 ps/1 stx VF (A 2g ps/1 stx VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gymnasielivet!
Faglige mål:
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
Kernestof/supplerende stof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kognition og læring
- motivation
Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Supplerende stof
- videnskabelige og metodiske forhold
Metodebegreber:
- Psykologifaglige analyse
- Observation
- Eksperiment
- Spørgeskema
- Interview
- Kvalitativ og kvantitativ data
- Etiske overvejelser
Teoretiker, teorier, begreber m.m.:
- Anthony Giddens: Identitet
- Kenneth Gergen: Identitet
- “The Big Five”: Ekstrovert vs. introvert
- Henrik Høgh Olesen: Risikovillig vs. forsigtig type
- Akut vs. kronisk stress
- Krav-kontrol-modellen
- Anstrengelse-belønning-ubalance-modellen
- OAS
- Coping: Aktiv vs. passiv og problemfokuseret vs. følelsesorienteret coping
- Solomon Asch: Gruppepres og konformitet
- Mobning
- Muzafar Sherif: Grupper, realistisk konfliktteori (Robbers Cave)
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori
- Deci og Ryan: Indre- og ydre motivation
- Bandura: Self-efficacy
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvordan lærer vi?
Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til psykologiske forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
Kernestof:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Supplerende stof:
- videnskabelige og metodiske forhold
Teori, teoretiker, begreb m.m.:
- Carolyn Rovee-Collier: Tidlig læring (evolutionspsykologi)
- David Geary: Biologisk primære og biologisk sekundære evner (kognitiv udviklingspsykologi og evolutionspsykologi)
- Hukommelse: Arbejdshukommelse og langtidshukommelse
- Opmærksomhed og delt opmærksomhed (kognitiv psykologi)
- Dyb indkodning (kognitiv psykologi)
- Daniel Willingham: Træning og automatisering (kognitiv psykologi)
- Testeffekten
- Hjernens belønningssystem (neuropsykologi)
- Deci og Ryan: Selvbestemmelsesteorien, indre og ydre motivation (motivationspsykologi)
- Bandura: Self-efficacy
- Fem-faktor-modellen: Samvittighedsfuld (personlighedspsykologi)
- Mestringsorientering vs. præstationsorientering (motivationspsykologi)
- Perfektionskultur (kulturpsykologi)
- Perception (kognitiv psykologi)
- Kulturelle forskelle i skolegang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Barndommens aftryk!
Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, inklusive digitale medier, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
- Vise viden om psykologiens identitet og metoder.
Kernestof/supplerende:
Kernestof:
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Socialpsykologi
- social indflydelse
Supplerende stof:
- arbejds- og erhvervsrelaterede perspektiver
Supplerende stof
- det praksis- og anvendelsesorienterede
- videnskabelige og metodiske forhold
Teorier, teoretikere, begreber m.m.:
- Menneskets udvikling ud fra et biologisk, evolutionspsykologisk og kognitivt perspektiv: Medfødt evne til at være social, medfødte kognitive egenskaber, social opmærksomhed, ansigtspræferencer
- Bowlby: Tilknytning (udviklingspsykologi)
- Ainsworth: Tilknytningstyper (udviklingspsykologi)
- Det medfødte temperament (neuropsykologi og personlighedspsykologi)
- Resiliens (BEIP-projektet og Kauai-undersøgelsen)
- Risikofaktorer (Kauai-undersøgelsen)
- Omsorgssvigt: Fysisk og psykisk omsorgssvigt
- Digitalt omsorgssvigt
- Offentligt omsorgssvigt
- ADHD (neuropsykologi)
- Reaktioner på omsorgssvigt: Kontaktforstyrrelser, depression, dissociation, forsinket udvikling, veltilpassede eller voksne børn, hyperaktive børn, ansvar og skyld
- Fem-faktor-modellen: Arv eller miljø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Findes der onde mennesker?
Faglige mål:
- Vise et bredt kendskab til psykologiens områder, især om det normalt fungerende menneske.
- Forklare og kritisk vurdere psykologisk viden, herunder teorier, begreber og undersøgelser.
- Formulere konkrete psykologiske problemstillinger i aktuelle emner. Vælge og bruge relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, inklusive digitale medier, og kunne forholde sig kritisk til denne viden.
- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- Vise elementært kendskab til forskningsmetoder og etiske problemer i psykologi. Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi.
- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer for menneskers tanker og handlinger.
- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden klart og præcist.
- Vise viden om psykologiens identitet og metoder.
Kernestof:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Supplerende stof:
- videnskabelige og metodiske forhold
Teorier, teoretiker, begreber m.m.:
- Stereotyper
- Fordomme: Evolutionspsykologisk forklaring, social-kognitiv forklaring, mediemæssig forklaring og neuropsykologisk forklaring
- Gordon Allport: Reduktion af fordomme - kontaktteorien (socialpsykologi)
- Diskrimination og strukturel diskrimination
- Racisme
- Tajfel og Turner: Social identitetsteori (socialpsykologi)
- Empati og prosocial adfærd
(kognitions- og socialpsykologi)
- Simon Baron-Cohen: Manglende empati
- Solomon Asch: Konformitet (socialpsykologi)
- Stanley Milgram: Lydighedsteori (socialpsykologi)
- Travis Hirschi & Michael Gottfredson: Teori om selvkontrol (personlighed- og udviklingspsykologi)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540991",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540991",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267540991"
}