Holdet A 2023 Sa/hf Men j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Pernille Groot Larsen
Hold A 2023 Sa/hf Men j (A 2hf Sa Men/j)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet og straf
Titel 2 Demokratiske udfordringer
Titel 3 Bæredygtighed
Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet og straf

I dette forløb arbejder vi med kriminalitet og straf. Vi forsøger at forstå årsagerne til, at nogle ender i kriminalitet og hvad man kan gøre for at forebygge og bekæmpe kriminalitet. Her fokuserer vi særligt på bandekriminalitet. I den forbindelse arbejder vi med teoretikerne Pierre Bourdieu, Axel Honneth og med SNAP-modellen.
Til sidst i forløbet arbejder vi med forskellige tilgange til straf og resocialisering og med forskellige politiske holdninger til kriminalitetsbekæmpelse.

Særlige fokuspunkter:
• Årsager til kriminalitet (herunder anvendelse af SNAP-modellen, modborgerskabsbegrebet og begreber fra Honneth og Bourdieu)
• Overvejelser om straf, forebyggelse og resocialisering, herunder partiernes holdninger til dette

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere virkelighedsnære samfundsmæssige problemstillinger herunder professionsrettede problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumenterer sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode

Grundbogsstof:
• ”Fra drengestreger til bandekrig”: https://fradrengestregertilbandekrig.ibog.forlagetcolumbus.dk/
• Modborgerskab, Samfundsfag på Tværs
• 4.3: Pierre Bourdieu, Luk Samfundet Op
• Liberalisme – enhver er sin egen lykkes smed, Samf på B
• Konservatisme – civilsamfundets og traditionernes ideologi, Samf på B
• Socialisme, Samf på B
• Retspolitik, Samfundsfag B

Supplerende materiale:
• 27-årige Ali har været en del af bandemiljøets hårde kerne. Nu er han ude på den anden side, DR, 11. marts 2020
• Kriminelt: Farvel til bandelivet, DR, 12. marts 2020
• Aydin Soei om modborgerskab (video) - Luk samfundet op!, Vimeo
• Straffens formål, Alphafilm & Kommunikation (youtube)
• Løsladt, Station 2 CFU
• Straffesagen - Fra diskotek til Højesteret (youtube)
• Straffesagen - Røveri i gadelygtens skær (youtube)
• "Det mener partierne om hårdere straffe til kriminelle", 01.10.22, Kristeligt Dagblad
• ”Jeg er ikke et resultat af samfundets svigt, men af min egen uformåenhed”, 20. august 2022, Haidar Ansari, Politiken (uddrag)
• ”Haidar blev kriminel. Jeg blev jurist. Var det samfundets eller vores eget ansvar?”, 20. august 2022, Tarek Ziad Hussein, Politiken (uddrag)
• ”Retfærdighed, kriminalitet & terror”, u.å., Dansk Folkeparti, www.danskfolkeparti.dk /(uddrag)
• ”Forebyggelse af vold og bandekriminalitet”, 30. august 2021, Klaus Goldschmidt Henriksen og Line Barfod, Enhedslisten.dk (uddrag)
• Det Kriminalpræventive Råd: https://dkr.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokratiske udfordringer

I dette forløb arbejder vi med det danske demokrati og det aktuelle politiske billede i Danmark.
Vi beskæftiger os med magt, demokratiformer, den politiske proces forlængelse af dette beskæftiger os med andre politiske niveauer som EU og globale fora.

Forløbet rundes af med en opsamling på hvilke demokratiske udfordringer vi står overfor i 2024 og eleverne skriver et bud på en problemformulering ud fra tekster om demokratiske udfordringer.

Kernestof:

politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Bæredygtighed

I dette forløb arbejder vi med bæredygtighed og klima som overordnet emne. Forløbet er delt op i to dele/temaer, hvor det ene fokuserer på økonomi og den næste politik.

I økonomidelen er fokus på udbud-efterspørgsel, de samfundsøkonomiske mål, økonomisk politik og doughnutmodellen.

I politikdelen er fokus på ideologi, parti og vælgeradfærd, værdi og fordelingspolitik, samt FN og EU. Forløbet starter fra "toppen" med FN og EU, stat, regioner og kommuner med fokus på, hvilken rolle de forskellige instanser har i forhold til klimakrisen i forhold til ansvar og løsninger.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag

- argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog

- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

I dette forløb arbejder vi med livet som ung i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvad der kendetegner opvæksten i det nuværende samfund sammenlignet med andre samfundstyper, og prøver at finde svar på, hvorfor så mange unge mistrives. Her vil vi blandt andet fokusere på betydningen af sociale medier, identitetsarbejde og acceleration.

Kernestof:

identitetsdannelse og socialisering

social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Faglige mål:

-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre

- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  

- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer