Holdet A 2023 Sa/hf Men k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Mie Hesselager Olsen
Hold A 2023 Sa/hf Men k (A 2hf Sa Men/k)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Demokratiske udfordringer i Danmark og verden
Titel 3 Et bæredygtigt samfund
Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

I dette forløb arbejder vi med kriminalitet og straf. Vi forsøger at forstå årsagerne til, at nogle ender i kriminalitet og hvad man kan gøre for at forebygge og bekæmpe kriminalitet. Her fokuserer vi særligt på bandekriminalitet. I den forbindelse arbejder vi med teoretikerne Pierre Bourdieu, Axel Honneth og med SNAP-modellen.

Til sidst i forløbet arbejder vi med forskellige tilgange til straf og resocialisering og med forskellige politiske holdninger til kriminalitetsbekæmpelse.

Til sidst i forløbet skriver eleverne en synopsis med udgangspunkt i et tidligere eksamensspørgsmål.

Kernestof:

- social differentiering og kulturelle mønstre
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- identitetsdannelse og socialisering
- komparativ, kvalitativ og kvantitativ metode


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokratiske udfordringer i Danmark og verden

I dette forløb arbejder vi med det danske demokrati og det aktuelle politiske billede i Danmark. I forbindelse med vores studietur til Tyrkiet undersøger vi også demokratiske og autokratiske træk ved det tyrkiske politiske styre og diskuterer mediernes rolle i et velfungerende demokrati. Vi undersøger også, om der er ligestilling i det danske og det tyrkiske demokrati og kvindernes stilling generelt i det tyrkiske samfund.

Til sidst beskæftiger vi os med den politiske proces, og vi undersøger, hvad der kan forklare partiernes og vælgeres adfærd i forskellige situationer. I forlængelse af dette beskæftiger os med andre politiske niveauer som EU og globale fora.

Forløbet rundes af med en opsamling på hvilke demokratiske udfordringer vi står overfor i 2024 og eleverne skriver et bud på en problemformulering ud fra tekster om demokratiske udfordringer.

Kernestof:

politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Et bæredygtigt samfund

I dette forløb arbejder vi med bæredygtighed - både i økonomisk, social og miljømæssig forstand. Vi arbejder i den forbindelse med økonomiske grundbegreber og samspillet mellem økonomi og klima/miljøpåvirkning. Til sidst i forløbet diskuterer vi, om og hvordan det er muligt at omstille vores økonomi i en mere bæredygtig retning.

Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ung i det senmoderne samfund

I dette forløb arbejder vi med livet som ung i det senmoderne samfund. Vi undersøger, hvad der kendetegner opvæksten i det nuværende samfund sammenlignet med andre samfundstyper, og prøver at finde svar på, hvorfor så mange unge mistrives. Her vil vi blandt andet fokusere på betydningen af sociale medier, identitetsarbejde og acceleration.

Kernestof:

identitetsdannelse og socialisering
social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer