NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2j ks HF (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
NEXT
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold
A 2024 ks/j HF (
A 1j ks HF
,
A 1j ks itp HF
,
A 1j kshi HF
,
A 1j ksre HF
,
A 1j kssa HF
,
A 2j ks HF
,
A 2j ks itp HF
,
A 2j kshi HF
,
A 2j ksre HF
,
A 2j kssa HF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ks-hi 1 De store opdagelser - den danske kolonitid
Titel 2
Ks-hi 2 Romerriget
Titel 3
Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Titel 4
Ks-hi 3 USA
Titel 5
Forløb 2: USA
Titel 6
Prøveeksamen USA
Titel 7
Forløb 3: Økonomi og velfærd
Titel 8
Ks-hi 4 Osmannerriget og Tyrkiet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ks-hi 1 De store opdagelser - den danske kolonitid
Indhold
Kernestof:
ARBEJDSARK 1 Baggrunden for de store opdagelser.docx
Spørgsmålene fra sidste gang skal være lavet færdige.
ARBEJDSARK 2 Christopher Columbus.docx
Arbejdsarket fra sidste uge skal være lavet færdigt
ARBEJDSARK 3 Mødet med den nye verden.docx
Arbejdsarket fra sidste gang skal være færdigt :)
Arbejdsark 4 Den spanske erobring af Aztekerriget.docx
Arbejdsarket fra sidste modul skal være lavet færdigt
Arbejdsarket fra i mandags skal være lavet færdigt og afleveret på elevfeedback
ARBEJDSARK 5 Den tidlige globalisering.docx
Skema: Kernestof og overblik - opdagelsernes tid.docx
Overblik - opgaver og quiz
Jeres arbejdsark fra sidste gang skal være lavet færdig
ARBEJDSARK 6 Intro til Dansk Vestindien og imperialisme.doc
Paul Iserts oplevelse af slaveriet på St. Croix (1787)
kildeanalyse HF.docx
Arbejdsark 7.doc
Arbejdsark 8.docx
Arbejdsark 9.docx
Omfanget_af_danske_slavetransporter.jpg
Kreativ opgave - fireburnopstanden.docx
Arbejdsark 10.docx
Arbejdsark 11.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ks-hi 2 Romerriget
Indhold
Kernestof:
Myten om Roms grundlæggelse | Historieportalen
Myte og historie | Historieportalen
Kongedømmet | Historieportalen
Kalender og tidsregning | Historieportalen
2. Republikken og det politiske magtspil | Historieportalen
Slaver | Historieportalen
Slaveoprør | Historieportalen
Familia | Historieportalen
Kvinder og børn | Historieportalen
Dagligliv i byen og på landet | Historieportalen
4. Rom erobrer Italien og Middelhavsområdet | Historieportalen
Latinerforbund og Latinerkrig | Historieportalen
De puniske krige - krigene mod Karthago | Historieportalen
Provinsadministration | Historieportalen
Marius" hærreform | Historieportalen
Den romerske hær | Historieportalen
https://historieportalen.systime.dk/?id=145
Pompejus Magnus.jpeg Julius Cæsar.jpg
1.5 Mordet på Cæsar | Latinbogen – Grundbog til latin C
kildeanalyse HF.docx
6. Augustus og Pax Romana | Historieportalen
De første kejsere – den julisk-claudiske slægt | Historieportalen
Politisk og social struktur under kejserdømmet | Historieportalen
Fakebook - fake facebook profile
8. Religion | Historieportalen
9. Den romerske kultur | Historieportalen
Kilde: Augistin - Gladiatorkampenes tiltrækningskraft
Kulturmøder | Historieportalen
Kære 1j. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi skal have vores første KS-modul i religion. Vi starter ud med et forløb om buddhisme :)
01 Arbejdsark - Socialisering.docx
2.1: Hvad er socialisering? | LUK SAMFUNDET OP!
Dobbeltsocialisering | LUK SAMFUNDET OP!
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol | LUK SAMFUNDET OP!
01 Artikel - Børnepsykolog For de unge betyder kammeraterne alt. Forældrene betyder intet.docx
01 Læsespørgsmål til teksten.docx
Vi fortsætter med noget generel teori i faget og begynder på buddhismen :)
https://historieportalen.systime.dk/?id=150
2.4: Sociale grupper | LUK SAMFUNDET OP!
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet | LUK SAMFUNDET OP!
02 Arbejdsark - Identitet.docx
02 Identitetsniveauerne - til print.docx
I skal individuelt lave en tidslinje over forløbet om Romerriget. Gå jeres noter og de kapitler vi har læst igennem og find de vigtigste datoer, begivenheder og personer og skriv dem ind på en tidslinje. Det er helt fint, hvis det bliver i punktform
Klassisk kildekritik | Historieportalen
Film: Kildekritik i historie
kap-2_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Historiefaglig kildekritik skema.docx
_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Familien i den senmoderne samfund | Samfundsfag C
10.3 Familietyper | Samfundsfag C
Museum med oplevelser for hele familien i København
00 Fotoløb i København.docx
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet! | LUK SAMFUNDET OP!
03 Arbejdsark - Sociale mediers betydning for identitet og socialisering.docx
Podcast: Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
Omfang
Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
9. Den romerske kultur | Historieportalen
Kilde: Augistin - Gladiatorkampenes tiltrækningskraft
Kulturmøder | Historieportalen
Kære 1j. Jeg glæder mig til at møde jer. Vi skal have vores første KS-modul i religion. Vi starter ud med et forløb om buddhisme :)
01 Arbejdsark - Socialisering.docx
2.1: Hvad er socialisering? | LUK SAMFUNDET OP!
Dobbeltsocialisering | LUK SAMFUNDET OP!
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol | LUK SAMFUNDET OP!
01 Artikel - Børnepsykolog For de unge betyder kammeraterne alt. Forældrene betyder intet.docx
01 Læsespørgsmål til teksten.docx
Vi fortsætter med noget generel teori i faget og begynder på buddhismen :)
https://historieportalen.systime.dk/?id=150
2.4: Sociale grupper | LUK SAMFUNDET OP!
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet | LUK SAMFUNDET OP!
02 Arbejdsark - Identitet.docx
02 Identitetsniveauerne - til print.docx
I skal individuelt lave en tidslinje over forløbet om Romerriget. Gå jeres noter og de kapitler vi har læst igennem og find de vigtigste datoer, begivenheder og personer og skriv dem ind på en tidslinje. Det er helt fint, hvis det bliver i punktform
Klassisk kildekritik | Historieportalen
Film: Kildekritik i historie
kap-2_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Historiefaglig kildekritik skema.docx
_kilde-6.pdf Seneca om en gladiatorforestilling
Familien i den senmoderne samfund | Samfundsfag C
10.3 Familietyper | Samfundsfag C
Museum med oplevelser for hele familien i København
00 Fotoløb i København.docx
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet! | LUK SAMFUNDET OP!
03 Arbejdsark - Sociale mediers betydning for identitet og socialisering.docx
Podcast: Antikkens Rom #20: Rom lever videre overalt i nutiden
Vi fortsætter med vores buddhismeforløb. Hav jeres noter fra sidste modul klar til timens start :)
I skal sætte jer på jeres faste pladser:
Vi fortsætter med buddhismen og skal i dag arbejde med Buddhalegenden, og derfor øve religionsfaglig analyse :)
Til brug i modulet: Film om Buddhalegenden - spg.docx
Film om Buddhalegenden - udfyldt.docx
1J Studiegrupper februar marts.docx
Tekster til kapitel 2 | Romerrigets historie
Kære 1j. Jeg håber, at I har haft en god ferie! Vi samler op på sidste modul og skal i dag arbejde med Bernarestalen :)
Vi arbejder videre med buddhisme :)
3.1: Det traditionelle samfund | LUK SAMFUNDET OP!
3.2: Det moderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
04 Arbejdsark - Samfundstyper.docx
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
06 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Giddens.docx
3. Den imperialistiske periode ca. 1870-1914 | Vestens dominans og imperialisme
1.1: Den amerikanske værdikamp | USA"S TILBLIVELSE
Puritanerne.docx
I dag skal vi arbejde med det buddhistiske menneskesyn og undersøge forskellige retninger inden for buddhismen.
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 07.55.25.png
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
07 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Ziehe.docx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 58
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ks-hi 3 USA
Forløbet tager udgangspunkt i USA's tilblivelse med fokus på udviklingen af amerikanske værdier, uafhængighed og unionens demkratiske forfatning.
Derefter følger nedslag i landets indensrigs- og udenrigspolitiske udvikling fram til ca. 2010.
USA''S TILBLIVELSE: PURIANERNE; UAFHÆNGIGHED OG FORFATNING CA. 1620-1800:
Den imperialistiske periode ca. 1870-1914
https://imperialisme.systime.dk/?id=134
Imperialisme i Nordamerika
https://imperialisme.systime.dk/?id=153
Den amerikanske værdikamp
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140
Puritanerne
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
Det puritanske samfund
https://usastilblivelse.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
De engelske kystkolonier i 16-1700-tallet
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=162
Opgøret med den gamle verden
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=163
Den amerikanske uafhængighedskrig
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=164
Den amerikanske forfatning – 13 stater bliver en konføderation
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=165
MANIFEST DESTINY, BORGERKRIGEN, THE FRONTIER (1800-TALLET):
A Manifest Destiny – USA udvider sig
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=166
Har USA vokseværk?
https://www.dr.dk/nyheder/udland/har-usa-voksevaerk-trump-vil-have-canada-panama-kanalen-og-nu-groenland-0
Slaveri og trekantshandel
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=167
Borgerkrigen
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=169
Forsoning – borgerkrigens efterspil
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=170
Indvandring og opdyrkning
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=124
Indvandringen fra 1840 – irsk arbejdskraft og tysk frisind
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=171
The Frontier
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=172
UDENRIGSPOLITITIK, KRIGE OG BEGYNDENDE STORMAGTSSTATUS (CA. 1890-1918):
Amerikansk udenrigspolitik frem til første verdenskrig – isolation eller aktivisme?
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=125
En pragtfuld lille krig der fødte en stormagt
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=174
USA og Første Verdenskrig
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=175
Fra monopoler til progressivisme
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=176
DE BRØLENDE 20'ERE, DEPRESSION OG NEW DEAL, 2. VERDENSKRIG (CA.1920-1945)
De brølende 20’ere
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=177
Wall Street-krakket
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=178
F.D. Roosevelt & New Deal
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=179
USA og Anden Verdenskrig
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=180
USA OG DEN POLITISKE UDVIKLING AFTER 2. VERDENSKRIG (CA. 1945-1974)
Efterkrigstidens Amerika - The Great Society?
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=137
USA i 1950’erne - Fair Deal, Eisenhower og overflodssamfundet
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=182
USA i 1960’erne - JFK, Lyndon B. Johnson og Great Society
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=183
Nixon og Watergate
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=184
Cuba
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=189
USA OG DEN KOLDE KRIG (CA. 1963-1989)
Afspænding (1963-19789)
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=190
Vietnamkrigen
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=191
Afspænding – Salt og Helsinki-aftalen
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=192
Den konservative revolution – lavere skat, større ulighed og finanskrise
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=426
Murens fald og Sovjetunionens sammenbrud
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=430
ØKONOMISK POLITIK I USA (CA. 1980-2010)
Reaganomics
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=431
Clinton og den tredje vej
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=429
Den politiske splittelse tager til
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=428
Fra økonomisk fremgang til gælds- og finanskrise
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=427
Indhold
Kernestof:
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
06 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Giddens.docx
3. Den imperialistiske periode ca. 1870-1914 | Vestens dominans og imperialisme
1.1: Den amerikanske værdikamp | USA"S TILBLIVELSE
Puritanerne.docx
I dag skal vi arbejde med det buddhistiske menneskesyn og undersøge forskellige retninger inden for buddhismen.
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 07.55.25.png
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
07 Arbejdsark - Det senmoderne samfund - Ziehe.docx
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund | LUK SAMFUNDET OP!
De engelske kystkolonier i 16-1700-tallet | USA. Historie, samfund, religion
Opgøret med Den Gamle Verden | USA. Historie, samfund, religion
Den amerikanske uafhængighedskrig | USA. Historie, samfund, religion
Vi fortsætter med buddhisme :)
Visuel_benares-tale udfyldt (1).doc
Afsnit
Den amerikanske Forfatning – 13 stater bliver til en føderation | USA. Historie, samfund, religion
A Manifest Destiny - USA udvider sig | USA. Historie, samfund, religion
Har USA vokseværk? Trump vil have Canada, Panama-kanalen og nu Grønland
Vi afslutter vores forløb om buddhisme i dag :)
2.2 Hvad er United States of America? | USA. Historie, samfund, religion
Velfærdsmodeller i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
2.5 Præsidenten, partierne og valgsystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 1.docx
Kapitel 7: Ulighed og ideologi | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
2.7 Magt i amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 2.docx
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=167
Jeg sidder fast i trafikken så vi starter først 8.10 Vi ser videre på tv-serien om USA's historie. Denne gang om borgerkrigen, som vi læste om sidste gang :)
1.4 Indvandring og opdyrkning | USA. Historie, samfund, religion
Indvandringen fra 1840 - irsk arbejdskraft og tysk frisind | USA. Historie, samfund, religion
The Frontier | USA. Historie, samfund, religion
Partier i Folketinget
Mandatfordelingen
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C
Øvelsesopgaver til kapitel 7 | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
USA KS Arbejdsark 3.docx
Vi starter op på det nye fællesfaglige forløb: USA
Demokraterne og Republikanerne: topartisystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 4.docx
1.5 Amerikansk udenrigspolitik frem til Første Verdenskrig - isolationisme eller aktivisme? | USA. Historie, samfund, religion
En pragtfuld lille krig der fødte en stormagt | USA. Historie, samfund, religion
USA og Første Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
Fra monopoler til progressivisme | USA. Historie, samfund, religion
5. Abort i USA. Pro-life eller Pro-choice | USA. Historie, samfund, religion
5.1 Historien om abort i USA | USA. Historie, samfund, religion
5.4 Er amerikanerne pro-life eller pro-choice? | USA. Historie, samfund, religion
Kvindelige republikanere: Retten til abort skal være op til den enkelte stat
USA KS Arbejdsark 5.docx
F. D. Roosevelt & New Deal | USA. Historie, samfund, religion
USA og Anden Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
2.12 Velfærd i USA, Danmark og Kina | USA. Historie, samfund, religion
8.1.4 Modellernes styrker og forskelle | SamfNU HTX
USA KS Arbejdsark 6.docx
Vi skal i dag arbejde videre med kristendom, og vi skal læse to vigtige tekster i forhold til at forstå grundtankerne i kristendom :)
Skærmbillede 2025-04-03 kl. 07.49.42.png
1.7 Efterkrigstidens Amerika - The Great Society? | USA. Historie, samfund, religion
2.11 Ulighed og fattigdom i USA | USA. Historie, samfund, religion
1.2: Lighedsbegreber | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
6.3: Konsekvenser af ulighed i de forskellige sociale klasser | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
3.3.1: Ulighed, social ulighed og klasser i det amerikanske samfund | USA"S UDFORDRINGER
2.13 Komparativ analyse af økonomisk ulighed i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 7.docx
1.8 Den Kolde Krig (1947-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Den klassiske koldkrigsperiode (1947-1962) | USA. Historie, samfund, religion
Koreakrigen | USA. Historie, samfund, religion
Fra inddæmning til roll back | USA. Historie, samfund, religion
Zuckerman arbejdsark.docx
Cuba | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding (1963-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Vietnamkrigen | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding – SALT og Helsinkiaftalen | USA. Historie, samfund, religion
Vi skal i dag arbejde med kristen fundamentalisme og se på sammenhængen mellem politik og religion i USA :)
Trumps moralske karakter udfordres af kristne vælgere.pdf
I dag stor modulet på primært gruppearbejde :)
Vi skal i dag arbejde med begrebet civilreligion :)
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
2.1 Er den amerikanske drøm død eller levende? | USA. Historie, samfund, religion
Undersøgelse: Det er ikke længere muligt at opnå den amerikanske drøm
USA KS Arbejdsark 8.docx
Trumpisme og MAGA-bevægelsen | USA. Historie, samfund, religion
Er Donald Trump populist? | USA. Historie, samfund, religion
1. Harris, Trump and the state of the 2024 presidential race
The Political Values of Harris and Trump Supporters
USA KS Arbejdsark 9.docx
I dag er sidste modul inden ks-prøveeksamen starter op :)
1.9 Den konservative revolution – lavere skat, større ulighed og finanskrise | USA. Historie, samfund, religion
Omfang
Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 74
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 2: USA
Indhold
Kernestof:
De engelske kystkolonier i 16-1700-tallet | USA. Historie, samfund, religion
Opgøret med Den Gamle Verden | USA. Historie, samfund, religion
Den amerikanske uafhængighedskrig | USA. Historie, samfund, religion
Vi fortsætter med buddhisme :)
Skærmbillede 2025-02-27 kl. 07.55.25.png
Visuel_benares-tale udfyldt (1).doc
Afsnit
Den amerikanske Forfatning – 13 stater bliver til en føderation | USA. Historie, samfund, religion
A Manifest Destiny - USA udvider sig | USA. Historie, samfund, religion
Har USA vokseværk? Trump vil have Canada, Panama-kanalen og nu Grønland
Vi afslutter vores forløb om buddhisme i dag :)
2.2 Hvad er United States of America? | USA. Historie, samfund, religion
Velfærdsmodeller i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
2.5 Præsidenten, partierne og valgsystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 1.docx
Kapitel 7: Ulighed og ideologi | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
2.7 Magt i amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 2.docx
https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=167
Jeg sidder fast i trafikken så vi starter først 8.10 Vi ser videre på tv-serien om USA's historie. Denne gang om borgerkrigen, som vi læste om sidste gang :)
1.4 Indvandring og opdyrkning | USA. Historie, samfund, religion
Indvandringen fra 1840 - irsk arbejdskraft og tysk frisind | USA. Historie, samfund, religion
The Frontier | USA. Historie, samfund, religion
Partier i Folketinget
Mandatfordelingen
2.2 Inddeling af partierne | Samfundsfag C
Øvelsesopgaver til kapitel 7 | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
USA KS Arbejdsark 3.docx
Vi starter op på det nye fællesfaglige forløb: USA
Demokraterne og Republikanerne: topartisystemet i USA | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 4.docx
1.5 Amerikansk udenrigspolitik frem til Første Verdenskrig - isolationisme eller aktivisme? | USA. Historie, samfund, religion
En pragtfuld lille krig der fødte en stormagt | USA. Historie, samfund, religion
USA og Første Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
Fra monopoler til progressivisme | USA. Historie, samfund, religion
5. Abort i USA. Pro-life eller Pro-choice | USA. Historie, samfund, religion
5.1 Historien om abort i USA | USA. Historie, samfund, religion
5.4 Er amerikanerne pro-life eller pro-choice? | USA. Historie, samfund, religion
Kvindelige republikanere: Retten til abort skal være op til den enkelte stat
USA KS Arbejdsark 5.docx
F. D. Roosevelt & New Deal | USA. Historie, samfund, religion
USA og Anden Verdenskrig | USA. Historie, samfund, religion
2.12 Velfærd i USA, Danmark og Kina | USA. Historie, samfund, religion
8.1.4 Modellernes styrker og forskelle | SamfNU HTX
USA KS Arbejdsark 6.docx
Vi skal i dag arbejde videre med kristendom, og vi skal læse to vigtige tekster i forhold til at forstå grundtankerne i kristendom :)
Skærmbillede 2025-04-03 kl. 07.49.42.png
1.7 Efterkrigstidens Amerika - The Great Society? | USA. Historie, samfund, religion
2.11 Ulighed og fattigdom i USA | USA. Historie, samfund, religion
1.2: Lighedsbegreber | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
6.3: Konsekvenser af ulighed i de forskellige sociale klasser | ULIGHEDENS MANGE ANSIGTER
3.3.1: Ulighed, social ulighed og klasser i det amerikanske samfund | USA"S UDFORDRINGER
2.13 Komparativ analyse af økonomisk ulighed i USA, Kina og Danmark | USA. Historie, samfund, religion
USA KS Arbejdsark 7.docx
1.8 Den Kolde Krig (1947-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Den klassiske koldkrigsperiode (1947-1962) | USA. Historie, samfund, religion
Koreakrigen | USA. Historie, samfund, religion
Fra inddæmning til roll back | USA. Historie, samfund, religion
Zuckerman arbejdsark.docx
Cuba | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding (1963-1979) | USA. Historie, samfund, religion
Vietnamkrigen | USA. Historie, samfund, religion
Afspænding – SALT og Helsinkiaftalen | USA. Historie, samfund, religion
Vi skal i dag arbejde med kristen fundamentalisme og se på sammenhængen mellem politik og religion i USA :)
Trumps moralske karakter udfordres af kristne vælgere.pdf
I dag stor modulet på primært gruppearbejde :)
Vi skal i dag arbejde med begrebet civilreligion :)
Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op
2.1 Er den amerikanske drøm død eller levende? | USA. Historie, samfund, religion
Undersøgelse: Det er ikke længere muligt at opnå den amerikanske drøm
USA KS Arbejdsark 8.docx
Trumpisme og MAGA-bevægelsen | USA. Historie, samfund, religion
Er Donald Trump populist? | USA. Historie, samfund, religion
1. Harris, Trump and the state of the 2024 presidential race
The Political Values of Harris and Trump Supporters
USA KS Arbejdsark 9.docx
I dag er sidste modul inden ks-prøveeksamen starter op :)
1.9 Den konservative revolution – lavere skat, større ulighed og finanskrise | USA. Historie, samfund, religion
1.10 Amerikansk udenrigspolitik (1991-2022) | USA. Historie, samfund, religion
Optimisme omkring FN og den nye amerikanske verdensorden (1991-2001) | USA. Historie, samfund, religion
Krig mod terror (2001-2014) | USA. Historie, samfund, religion
Smart Power eller America First (2009-) | USA. Historie, samfund, religion
Skabelon til synopsis KS 2025.docx
Barack Obama – Change? | USA. Historie, samfund, religion
Make America Great Again | USA. Historie, samfund, religion
Vi læser bilagsmaterialet til religion :)
1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog
kildeanalyse HF.docx
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 72
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Prøveeksamen USA
Indhold
Kernestof:
Skabelon til synopsis KS 2025.docx
Barack Obama – Change? | USA. Historie, samfund, religion
Make America Great Again | USA. Historie, samfund, religion
Vi læser bilagsmaterialet til religion :)
1.3. Historiebrug | Historiefaglig arbejdsbog
kildeanalyse HF.docx
Tre eksempler på historiebrug i moderne amerikansk politik | USA. Historie, samfund, religion
Vi arbejder med synopsis :)
Prøveeksamen USA 2025 materialesamling (1).pdf
Kapitel om eksamen i KS | KLAR TIL KS
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb 3: Økonomi og velfærd
Forløbet omhandler den danske velfærdsmodel, udvalgte kort- og langsigtede udfordringer den står overfor samt mulige løsninger. Derudover grundlæggende økonomi - det samfundsøkonomiske kredsløb, de økonomiske mål, målkonflikter, konjunktursvingninger samt kortsigtet efterspørgselsregulerende økonomisk politik som finanspolitik og pengepolitik
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumente
Indhold
Kernestof:
01 Arbejdsark - Velfærdsmodeller.docx
Studiegrupper 2.j August.docx
6.2 Hvordan måles velfærd? | SamfNU C
Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP!
Kære 2j. Jeg glæder mig til at se jer - og jeg håber, at I har haft en skøn ferie. Vi starter op på vores næste enkeltfaglige forløb, men starter også med at repetere kristendom fra sidste år. Hav dine noter/begrebsliste klar ved timens start som hjæ
Historieopgaven (DHO): Opstart.
Vejledning til historieopgaven (DHO) på HF 2025 1j + 1k.docx
DHO: Fokus på redegørelse.
Historieopgaven (DHO) 2025 - De store opdagelser og Dansk Vestindien.docx
Vi forstsætter vores nye forløb og arbejder med Luther og den kristne grundmyte :)
Vi arbejder videre med sammenhængen mellem problemmyten og løsningsmyten i kristendommen. Herefter skal det handle om karisma begrebet :)
Begrebsliste_kristendom.docx
1.9: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND
02 Arbejdsark - Velfærdsstatens udfordringer.docx
02 Statistikøvelse.docx
4 udfordringer for velfærdsstaten.docx
Historieopgaven (DHO).
Vi så jo på velegnet materiale til jeres redegørelsesdel. Husk at få set på alle underafsnit, som kan være relevante.
Andet nyttigt materiale:
Vi fortsætter vores fokus og arbejde med karisma begrebet :)
I dag skal I selv arbejde med DHO-redegørelsen. I behøver ikke at være tilstede, men er et produktkrav, som skal opfyldes.
Historieopgaven
I analysedelen bearbejdes bilagsmaterialet ved hjælp af historisk metode (kildeanalyse/kildekritik):
19. Globalisering | Samfundsfag C
03 Arbejdsark - Velfærdsstaten, globalisering og konkurrenceevne-2.docx
9.1: Velstand og velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
04 Arbejdsark - Velfærdsmodeller og partier.docx
Restudy - velfærd
Nu har vi endelig rigtige historietimer. Jeres sidste historie- (og ks-) forløb: Osmannerriget og Tyrkiet.
8.4: Hvad er god økonomi? | LUK SAMFUNDET OP!
05 Arbejdsark - Økonomiske mål.docx
I skal forberede jeres fremlæggelse i dag og derefter vender vi blikket mod pinsebevægelsen :)
Opsamling fra i mandags: Osmannerriget og islams verden tekst + opgaver.docx
Osmannerne – det store muslimske imperium | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (tekstlink)
Anmeldelse af antimobningsmodul
Nu skal vi skal vi rigtigt lære osmannerne at kende:
06 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - udbud og efterspørgsel plus intro til økonomisk kredsløb.docx
Coffee Shop Game - Play it Online at Coolmath Games
8.2: Hvordan fungerer markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
I dag arbejder vi med pinsebevægelsen :)
Skærmbillede 2025-09-18 kl. 09.39.54.png
Arbejd selv modul. Emne/kapitel: Den osmanniske stat.
Du kan bare skrive videre på dit arbejdspapir fra sidst. Det dækker også kapitlet "Den osmanniske stat". Du har nok gemt det under navnet "Det store muslimske imperium":
God fornøjelse med læsning og noter.
Opsamling på arbejd-selv modulet torsdag: Den osmanniske stat:
I dag skal vi læse om slaverne, de vantro, og kvinderne og om uddannelse og lærdom i Osmannerriget :
Hvordan er det nu man analyserer en kilde?
Filmklip: The Magnificent Century episode 1
Vi skal i dag sammenligne folkekirken og pinsebevægelsen og derefter se en dokumentar :)
07 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - det økonomisk kredsløb og konjunkturer.docx
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb | LUK SAMFUNDET OP!
8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
Vi gør lige dette her kapitel færdigt:
Hvad bør vi huske om "The Magnificent Century"?
Islams verden: Muslimernes magt kulminerer | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (TEKST)
I slutningen af 1500-tallet har osmannerne nået "toppen". I 1600-tallet begynder problemerne og det går langsomt ned ad bakke for det store rige.
Hvis tid: Mere "Magnificent Century".
08 Arbejdsark - Økonomisk styring grundbegreber.docx
Restudy - finans og pengepolitik
18.2 Finanspolitik Lempelig finanspolitik Stram finanspolitik
Lektie: Hvis du ikke var der i mandags, skal du se første afsnit af dokumentaren som lektie hjemme. Find første afsnit her:
Til brug i modulet:
Afsnit
Osmannerriget i 1700-tallet: Nu går slet ikke godt længere...
HUSK: Uddannelsesmesse på tirsdag?
Osmannerriget fortsætter nedturen og gør endelig et reelt forsøg på at modernisere riget, men...
Vi arbejder videre med pinsekirken og øver religionsfaglig analyse. Derefter skal vi se på vores sidste case i forløbet nemlig Hillsong :)
Arbejdspapir_Sektlederens hemmeligheder.docx
Osmannerrigets sidste årtier:
Historiebrug - Det er tjekket at være osmanner (2).docx
Vi undersøger og analyserer Hillsong i dag :)
18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
09 Økonomisk politik - finans og pengepolitik.docx
Kort opsamling:
Osmannerne: De europæiske forestillinger og fjendebiller:
Osmannerriget kollapser (tekst og opgaver) to kapitler.docx
Kildearbejde: En araber i Firenze
I skal lave jeres videoaflevering og derefter afslutter vi forløbet :)
Vi samler selvfølgelig kort op på denne her:
OBS: 14.30
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Velfærdsmodeller - ark 1
13-08-2025
Billede af velfærdsstatens udfordringer
25-08-2025
Arbejdsark modul 2
25-08-2025
Arbejdsark 3
03-09-2025
Arbejdsark 4
08-09-2025
Arbejdsark 5
10-09-2025
Den osmanniske stat
18-09-2025
Arbejdsark 6+7
22-09-2025
Arbejdsark 8
24-09-2025
Arbejdsark 9
06-10-2025
Videoaflevering: Hillsong
09-10-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 74
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ks-hi 4 Osmannerriget og Tyrkiet
Førløbet følger osmannerrigets opståen og ekspansion fra 1300.tallet. Der er bl.a. fokus på Janitshar-korpsets, "Devshirmen", og ekspansionens betydning for rigets økonomiske udvikling.
Dernæst har forløbet undersøgt Osmannerrigets nedgangsperiode og endelige kollaps. Vi har haft fokus på årsagerne til denne udvikling, herunder en religiøst drevet modstand mod ny viden og teknologi.
Endelig har vi i mindre omfang arbejdet med den moderne tyrkiske stat efter 1923, især sekulariseringsprocessen under Atatürk og hans efterfølgere, som efterlod Tyrkiet mere moderne, men også meget splittet.
OSMANNERRIGETS OPSTÅEN OG EKSPANSION (CA. 1300-1600):
Osmannerriget og Islams verden
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=144
Osmannerriget – Det store muslimske imperium
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=272
Den osmanniske stat
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=274
Social struktur, uddannelse og lærdom
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=276
”The Magnificent Century”, ep. 1
(Tyrkisk TV-serie om Sultan Suleyman den Prægtige og livet i Topkapi-paladset i 1500-tallet – Youtube)
Islams verden – Muslimernes magt kulminerer
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=147
OSMANNERRIGETS NEDGANGSPERIODE BEGYNDER. MISLYKKET MODERNISERNG (CA. 1600-1800):
Osmannerrigets vanskeligheder i 1600-tallet
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=296
Styret svækkes
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=297
Osmannerne på tilbagetog
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=298
Imperiet under belejring
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=316
Moderniseringspolitik
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=317
Historiebrug: Det er tjekket at være osmanner + billeder
https://tyrkiet.systime.dk/?id=176
Fjendebilleder – Dæmonisering af tyrkerne (uddelt kopi)
Deniz Kitir m.fl.: Tyrkiet (Systime, 2010)
NATIONALISMEN OG OSMANNERRIGETS KOLLAPS (CA. 1800-1923)
Balkan og de europæiske stormagter
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=320
Islams verden – Nationalstaternes opkomst
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=155
Kilde: En araber i Firenze (uddelt kopi, træning i historisk metode)
https://civilisationernesverdenshistorie.systime.dk/?id=196
DEN TYRKISKE REPUBLIK OG KEMALISMEN. RELIGIØSE PARTIER OPSTÅR (CA. 1923-2010)
Kemal Atatürk og Tyrkiet
https://tyrkiet.systime.dk/?id=177
Skabelsen af det sekulære Tyrkiet
https://tyrkiet.systime.dk/?id=192
Et europæisk Tyrkiet gennem reformer
https://tyrkiet.systime.dk/?id=193
Nationalisme som ideologi
https://tyrkiet.systime.dk/?id=194
Tyrkiet efter Atatürk
https://tyrkiet.systime.dk/?id=178
Er kemalisme forenelig med demokrati
https://tyrkiet.systime.dk/?id=196
Kemalismen under pres
https://tyrkiet.systime.dk/?id=198
Et delt samfund
https://tyrkiet.systime.dk/?id=223
Indhold
Kernestof:
Tre velfærdsmodeller | LUK SAMFUNDET OP!
9.1: Velstand og velfærd | LUK SAMFUNDET OP!
04 Arbejdsark - Velfærdsmodeller og partier.docx
Restudy - velfærd
Nu har vi endelig rigtige historietimer. Jeres sidste historie- (og ks-) forløb: Osmannerriget og Tyrkiet.
8.4: Hvad er god økonomi? | LUK SAMFUNDET OP!
05 Arbejdsark - Økonomiske mål.docx
I skal forberede jeres fremlæggelse i dag og derefter vender vi blikket mod pinsebevægelsen :)
Opsamling fra i mandags: Osmannerriget og islams verden tekst + opgaver.docx
Osmannerne – det store muslimske imperium | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (tekstlink)
Anmeldelse af antimobningsmodul
Nu skal vi skal vi rigtigt lære osmannerne at kende:
06 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - udbud og efterspørgsel plus intro til økonomisk kredsløb.docx
Coffee Shop Game - Play it Online at Coolmath Games
8.2: Hvordan fungerer markedet? | LUK SAMFUNDET OP!
I dag arbejder vi med pinsebevægelsen :)
Skærmbillede 2025-09-18 kl. 09.39.54.png
Arbejd selv modul. Emne/kapitel: Den osmanniske stat.
Du kan bare skrive videre på dit arbejdspapir fra sidst. Det dækker også kapitlet "Den osmanniske stat". Du har nok gemt det under navnet "Det store muslimske imperium":
God fornøjelse med læsning og noter.
Opsamling på arbejd-selv modulet torsdag: Den osmanniske stat:
I dag skal vi læse om slaverne, de vantro, og kvinderne og om uddannelse og lærdom i Osmannerriget :
Hvordan er det nu man analyserer en kilde?
Filmklip: The Magnificent Century episode 1
Vi skal i dag sammenligne folkekirken og pinsebevægelsen og derefter se en dokumentar :)
07 Arbejdsark - Økonomiske sammenhænge - det økonomisk kredsløb og konjunkturer.docx
8.3: Samfundsøkonomi og det økonomiske kredsløb | LUK SAMFUNDET OP!
8.5: Udsving i økonomien | LUK SAMFUNDET OP!
Vi gør lige dette her kapitel færdigt:
Hvad bør vi huske om "The Magnificent Century"?
Islams verden: Muslimernes magt kulminerer | Civilisationernes verdenshistorie. Vesten, Mellemøsten og Kina efter 1500 (TEKST)
I slutningen af 1500-tallet har osmannerne nået "toppen". I 1600-tallet begynder problemerne og det går langsomt ned ad bakke for det store rige.
Hvis tid: Mere "Magnificent Century".
08 Arbejdsark - Økonomisk styring grundbegreber.docx
Restudy - finans og pengepolitik
18.2 Finanspolitik Lempelig finanspolitik Stram finanspolitik
Lektie: Hvis du ikke var der i mandags, skal du se første afsnit af dokumentaren som lektie hjemme. Find første afsnit her:
Til brug i modulet:
Afsnit
Osmannerriget i 1700-tallet: Nu går slet ikke godt længere...
HUSK: Uddannelsesmesse på tirsdag?
Osmannerriget fortsætter nedturen og gør endelig et reelt forsøg på at modernisere riget, men...
Vi arbejder videre med pinsekirken og øver religionsfaglig analyse. Derefter skal vi se på vores sidste case i forløbet nemlig Hillsong :)
Arbejdspapir_Sektlederens hemmeligheder.docx
Osmannerrigets sidste årtier:
Historiebrug - Det er tjekket at være osmanner (2).docx
Vi undersøger og analyserer Hillsong i dag :)
18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
09 Økonomisk politik - finans og pengepolitik.docx
Kort opsamling:
Osmannerne: De europæiske forestillinger og fjendebiller:
Osmannerriget kollapser (tekst og opgaver) to kapitler.docx
Kildearbejde: En araber i Firenze
I skal lave jeres videoaflevering og derefter afslutter vi forløbet :)
Vi samler selvfølgelig kort op på denne her:
OBS: 14.30
Lav vedhæftede opgave, og aflevér den på elevfeedback 1. modul senest kl. 16. Du får fravær, hvis du ikke afleverer :)
Sao Bento forhallen opgaver historie og billeder.docx
Opgave til elever hjemme 2025 samf dansk.pdf
Kemal Atatürk og Tyrkiet | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
Her er opgaverne. Sørg for at aflevere i opgaver (ikke elevfeedback) senest 9.30:
Samfund | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
Kemalismen var i samklang med 1930'ernes politiske idealer
1. Hvad er en ideologi og hvilke ideologier kender du?
Vi starter op på vores sidste fællesfaglige forløb: Tyrkiet. Vi starter med et fokus på islam :)
Skærmbillede 2025-10-30 kl. 09.48.32.png
Som I læste i mandags, så gik Mustafa Kemal (Atatürk) ret håndfast i gang med at skabe den sekulære tyrkiske stat. Det var jo fra 1923 - på ruinerne af det kollapsede Osmannerrige.
Afleveres i lectio-opgaven Europæisk Tyrkiet gennem reformer - senest 13.30.
Vi fortsætter med den formative periode og går derefter videre til de seks trosartikler :)
Det politiske system | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
Update: arbejd selv pga skemaet i dag. Der kommer en aflevering.
Vi samler op på de seks trosartikler og fortsætter med de 5 søjler :)
Økonomi og levestandard | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
Tyrkiet under AKP | Tyrkiet. Historie, samfund, religion
03 Opgaver - Økonomi og demokrati i Tyrkiet.docx
a: Introtekst om Tyrkiet efter Atatürk: Lynlæsning + kort snak.
Åben kun dette dokument: Kemalismen under pres + Et delt Tyrkiet Tekster + opgaver.docx
Omfang
Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 76
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541015", "T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541015", "H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541015" }