Holdet A 2k ks HF (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution NEXT
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Eva Birkholt Christensen, Mie Hesselager Olsen, Pernille Groot Larsen
Hold A 2024 ks/k HF (A 1k ks HF, A 1k ks itp HF, A 1k kshi HF, A 1k ksre HF, A 1k kssa HF, A 2k ks HF, A 2k ks itp HF, A 2k kshi HF, A 2k ksre HF, A 2k kssa HF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KS-HI: De store opdagelser og Dansk Vestindien
Titel 2 Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund
Titel 3 Religion enkeltfaglig: Buddhisme
Titel 4 Forløb 2: USA
Titel 5 Religion fællesfaglig: USA/Kristendom
Titel 6 Prøveeksamen USA
Titel 7 Religion enkeltfaglig: Karisma
Titel 8 Religion fællesfagligt: Islam/Tyrkiet
Titel 9 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KS-HI: De store opdagelser og Dansk Vestindien

Dette forløb beskæftiger sig med først De store opdagelser (den tidlige globalisering) og dernæst Danmark som kolonimagt i perioden fra 1600-tallet og frem til salget af De Vestindiske Øer i 1917.

Nedslag:
- Vasco da Gama og Christopher Columbus
- Erobringen af Aztekerriget
- Baggrunden for Danmarks (og andre europæiske landes) kolonisering
- Merkantilismebegrebet og dets relation til kolonisering
- Trekantshandelen
- Slaveforholdene i Vestindien
- Afskaffelsen af slaveriet

Grundbogsmateriale:
• Peter Frederiksen, 2019, ”Vores verdenshistorie” - kapitel 9. https://voresverdenshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
• Kristian Iversen, 2017, "Danmarkshistorie mellem erindring og glemsel" - kapitel 3. https://danmarkshistorie.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

Supplerende materiale:
• Uddrag af DR-serien "Historien om Danmark" episode 7.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 1: Ung i det senmoderne samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Religion enkeltfaglig: Buddhisme

I dette forløb er eleverne blevet introduceret til buddhismens formative periode, religionens grundmyter, tekster, begreber og ritualer. Derefter et fokus på historiske- og samfundsfaglige årsager til buddhismens indførelse i Vesten, særligt med fokus på Danmark. Der er i forløbet blevet arbejdet komparativt inden for buddhismen (de tre hovedretninger), samt perspektiveret til de religioner eleverne kender i forvejen.

Centrale begreber og temaer:
Buddha
Siddharta Gautama
Boddhisatva
Askese
Dharma
Sanga
Middelvejen - den 8-ledede vej
Dukha
De 4 ædle sandheder
De 5 skandhaer
Forgængelighed
Anatman
Karma
Samsara
Nirvana
Reinkarnation
Livshjulet
De tre rodårsager
De tre juveler
Den 12-ledede årsagskæde
Cyklisk tidsopfattelse


Religionsfaglig teori og begreber:

Melford Spiros typologi
Lægmand og ekspert
Ninian Smarts 7 dimensioner
Sekularisering og afsekularisering
Senmoderne religion
Genfortryllelse
Synkretisme
Eklekticisme
Universalistisk religion og partikulær religion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb 2: USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 70 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Religion fællesfaglig: USA/Kristendom

I dette forløb har eleverne arbejdet med kristendom med fokus på kristendommens formative og nutidige former.
Eleverne har først undersøgt  kristendommens mytologiske tekster, den kristne grundmyte og den tidlige kristendoms stridigheder om ortodoksi.
Derefter har vi undersøgt Luther og reformationen og dens indflydelse i Danmark.
Afslutningsvis har vi arbejdet med kristendommen i det senmoderne samfund, kristendom i Danmark (særligt Folkekirken og velfærdsstaten), ritualer, etik og forskellige syn på næstekærlighed. Desuden globalt udblik til USA, med fokus på kreationisme, fundamentalisme og historiske spændinger mellem videnskab og religion.

Centrale begreber og temaer:
Kristendommens historiske udvikling (fokus på DK og Luther)
Den kristne grundmyte
Kristen etik
Ritualer (fokus på dåb og nadver)
Kristendom i Danmark
Kristendom i USA (herunder fundamentalisme og Trump) og Zuckermans forklaring på forskellene på kristendoms betydning i DK og USA
Næstekærlighed
No-naturlæren
Treenighed
Det dobbelte kærlighedsbud
Forskellige teismer
Transcendens



Religionsfaglig teori og begreber

Podemanns myteteori
Van Genneps ritualteori
Victur Turners ritualteori
Jan Hjärpes model
Dobbelaeres sekulariseringsteori
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 66 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Prøveeksamen USA

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion enkeltfaglig: Karisma

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 69 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Religion fællesfagligt: Islam/Tyrkiet

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer