Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Julie Tchikai Iversen
|
Hold
|
A 2024 mu/1 VF (A 1g mu/1 VF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Sammenspil og korsang
Vi har øvet forskellige sammenspilsnumre op til at skulle optræde på spillestedet "forbrændingen" i maj:
One Direction - What makes you beautiful
Gilli - Knokler hårdt
Megan Trainor - All about that bass
Rap-forløb i august-september:
Anden - søvnløs
Eminem - the real slim shady
Korsang: Julesangforløb med optræden på plejehjem og på skolen:
Tinka - Brygman & Frida
We wish you a merry christmas
Last Christmas
Fællessange
Gilli- 555
Kim Larsen - Midt om natten
Adele - someone like you
Nissebanden - Risengrød
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
98 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Særligt studeret område: 1960ernes Soul i USA
Læst:
Læs afsnittet om Motown - Motown – The Sound of Young America
https://soul.systime.dk/?id=137&L=10 (0,9 ns)
Motown-musikkens lyd
https://soul.systime.dk/?id=175&L=10 (2,3 ns)
(De nåede ikke at læse om sydstatssoul, men så hørte de om det i nedenstående powerpoint samt oversigt over generelle stiltræk)
Nøglenumre:
Sam and Dave - Soul man (Sydstatssoul)
Aretha Franklin - Respect (Sydstatssoul)
The temptations - My girl (Motown soul)
Oversigt over parametre og stiltræk i Motown Soul vs. Sydstatssoul
Noder og musik til de tre soul-numre (printbar udgave ligger i eksamensmappen til Censor)
Respect noder
https://soul.systime.dk/?id=169#c493
Noder My Girl
https://soul.systime.dk/?id=187#c635
Noder til Sam and Dave
https://soul.systime.dk/?id=163#c691
Oversigt over parametre og stiltræk i Sydstatssoul og Motown-soul
https://docs.google.com/document/d/1GJA6QRFc1LFNe_ZvCvgbTcIUuGwiQBQz/edit?usp=sharing&ouid=113161175094382523571&rtpof=true&sd=true
Intro power-point til det musikeksterne omkring 1960ernes soul
https://docs.google.com/presentation/d/1EtWZ-imrXAzwQnaHFhNZNvlCEX4gIXUz/edit?usp=sharing&ouid=113161175094382523571&rtpof=true&sd=true
Opsamlende quiz
https://quizlet.com/dk/1025018857/sydstatssoul-og-motown-soul-og-afro-amerikansk-folkemusik-flash-cards/?i=f6d13&x=1jqt
Nye begreber:
Bluesmelodik/& blå toner, melismer, motown soul, sydstatssoul, improvisation, call and response
(Storform: korisk form - skyndsomt gennemgået)
--
Alle soul-numre er gennemgået ud fra nedenstående spørgsmål.
OBS: Eleverne har på dette hold taget noter selv, jeg har i år fravalgt at udlevere mine færdige analyser på skrift (!) for at nedjustere forekomsten af GPT og enslydende fremlæggelser.
Form
Har nummeret popform, udvidet popform eller korisk form, og hvorfor?
Instrumentation
Hvilke instrumenter er der med, og hvordan bliver de brugt i den samlede lyd?
Groove
Er groovet præget af
mange fordobling og mange ens rytmer?
(= groovet er IKKE et virkemiddel)
eller
mange forskellige rytmer og komplementaritet?
Udvælg to instrumenter og gør rede for hvilke underdelinger og rytmer, der ses
Link til noder for oven.
Vokalen og melodi
Bliver der fraseret frit / Brugt melismer? - lyt her særligt til outtroen
Bruges der blå toner? (det, jeg spørger om, m.a.o. Er om der bruges lavt 3. eller/og 7. trin)
Se første slide for hvor du kan finde noden.
Tekst
Hvad er tekstens tema?
Generelle stiltræk (Motown / sydstatssoul)
Hvilke generelle stiltræk rimer nummeret på?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541032",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541032",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267541032"
}