Holdet A 2024 me/1 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Ninna Barnkob Ottosen
Hold A 2024 me/1 STX VF (A 1g me/1 STX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Filmiske virkemidler
Titel 2 Ungdom
Titel 3 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Filmiske virkemidler

Fiktion, dramaturgi og filmiske virkemidler

Forløbet indeholder en bred introduktion til film som medie, fortælleformer, dramaturgi og en bred palet af filmiske virkemidler. Indskudt i forløbet vil der være forskellige små praktiske øvelser


Teoritekster:

Vi arbejder med grundbogen "Levende billeder" af Mimi Olsen M.fl. I-bog Vi læser kapitlet om intro til filmiske virkemidler - blik for billeder: billedet, mise en scene, kamera, klipning, lyd: https://levendebilleder.systime.dk/?id=129

Vi skal se hele kortfilmen "Lovefield" 2008 med fokus på billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, FEMO.

Vi skal se følgende filmcitater, der illustrerer forskellige filmiske virkemidler:

- Mise en scene: "American Beauty" (1999), introduktionsfilm til mise en scene med udgangspunkt i traileren til "The Dressmaker" (2015)

- klipning: kontinuitetsklipning/montage: Rødt chok (1973), trailer Rocky 3 (1982) Musikvideo Central c.

- Lyd og klippestil, spændingsopbygning: De uovervindelige  (1987)The Ring (2002)

I skal lave følgende praktiske øvelser - også kaldet artbased learning, hvor I afprøver teorien om de filmiske virkemidler i praksis ved selv at lave øvelser og film.

Praktike øvelser
Bl.a.
1) Stillbilledøvelse hvor klassen i grupper laver et lille plot, som skal fortælles med stillfotos med forskellige billedbeskæringer, perspektiver og FEMO - principper.

2) Små femo fotoøvelser

3) samtaleøvelse med særlig fokus på kontinuitetsklipning og 180 gradersreglen, hvor I skal lave en copycat af den endelige film, som I bliver introduceret til, hvordan skal laves i en tuturial, : https://www.youtube.com/watch?v=Nx-72HJ0Y0c

4) lave forskellige små montager af skolen

5) pilotprojekt af 3 moduler, hvor I arbejder i 3 faser: præproduktion, produktion, postproduktion, og hvor I skal træne at give konstruktiv feedback til hinanden og være medierefleksive: dvs. opøve en kompetence til at kunne vurdere, hvad der fungerer godt og ikke så godt i jeres egen film og i andres film, og hvordan filmene kan forbedres.

Slide fra undervisningen findes her: https://docs.google.com/presentation/d/1dH9NX-aaXhrTI46XxKr88UaJ7TrJjGia1Kk30usYy24/edit?usp=sharing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdom

Ungdom

Vi skal beskæftige os med, hvordan ungdom fremstilles i film, serier og dokumentarprogrammer.

Vi skal have fokus på, hvilke temaer, der er kendetegnende for genren, og kende de forskellige genrekoder som gør sig gældende til at skildre ungdom i audiovisuelle medier.

Der er hentet teori og perspektiver på ungdomsbegrebet fra psykologien og sociologien, der i samspil med centrale mediefaglige begreber giver jer redskaber til at arbejde med analyse og perspektivering af emnet ungdom.

Faglige mål:

Du vil komme til at kunne kende forskel på ungdomsfilm og opvækstfilm.

Du vil kunne analysere og perspektivere film, som handler om oprør, og kunne sondre mellem om der er tale om et socialt, psykologisk og/eller kulturelt oprør.  Du vil også stifte bekendtskab med tilstandsfilmen, som har fokus på krop, seksualitet og identitet.

Du vil få viden om, hvad flermedialitet er, og her vil vi se et eksempel på dette i serien SKAM.

Du vil få kendskab til dokumentaren som genre + begreberne autenticitetsmarkører og fiktionalisering/ fakta- og fiktionskoder og kunne analysere eksempler på genren.

Materialer:  

I forløbet skal vi se spillefilmene:  
”Booksmart”, "Boyhood", "Kontra" og TV dokumentaren: "Et helt menneske", DR, (2022)
I vil også komme til at se diverse citater fra forskellige eksempler på audiovisuel kommunikation som omhandler ungdomstemaet.

Citater fra spillefilm:
"Selfish Giant"  (2013)
"You and me forever" (2012)
"Sex education" fra afsnit 1 (2020) Skriftlig prøve
"Heartless" (2014)
"Fighter" (2007)
"Generation" fra afsnit 1 (2022)
"Twillight" (2008)

Citater fra Dokumentarfilm
"Børn bag tremmer" TV dokumentar DR (2008)
"Drengene på kanten" Tv dokumentar DR (2016)
"Ingen kender Caspar Tv dokumentar DR (2022)
Teori:  

Anders Lysne og Neel Schucany, ”Ungdom – forløb i medier, 2017, forlag Lindhardt og Ringhof kap. 1, 2, 3, 4,5

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", kap. om dokumentarfilm og mockumentary.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt

Eksamensprojektet skydes i gang med en introduktion til krav til eksamensproduktion og eksamensform, små kreative øvelser, analyse og vurdering af eksamensfilm.
Undervejs skal I selvstændigt læse om "Praktisk produktion - fra ide til distribution"

Teori: Mimi Olsen: Levende billeder: Kapitler: "Præproduktion", "produktion" og "Planlægning af promovering"

Udstyr: I bruger egne mobiltelefoner og egne redigeringsprogrammer. I kan få Adobe premiere, som er et mere professionelt redigeringsprogram, men det kræver en computer med meget RAM. I får uddelt et stativ.

Eksamensgrupper me 1 stx, 2025 ved Ninna og Nicklas (pæd. Kandidat)

Gr. 1: Elif, Faataih, Narin

Gr. 2: Asude, Eda, Eesha, Isinsu, Sirin Y

Gr. 3: Dima, Michelle, Nida, Reem

Gr. 4: Markus, Marwan, Mohamed, Phayu, Yasin

Gr. 5: Raniem, Adam, Berat Boran, Layba

Gr. 6: Adan, Ahmad, Honya, Omar, Sirin Z

Gr. 7: Aleyna, Ammara, Lina

Gr. 8: Silan


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer