Holdet A 2024 me/2 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) David Blichert Klovborg
Hold A 2024 me/2 STX VF (A 1g me/2 STX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb om filmiske virkemidler
Titel 2 Ungdom

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb om filmiske virkemidler

Fiktion, dramaturgi og filmiske virkemidler

Forløbet (fiktion, dramaturgi og filmiske virkemidler) har indeholdt en bred introduktion til film som medie, fortælleformer, dramaturgi og en bred palet af filmiske virkemidler. Indskudt i forløbet har der været forskellige små praktiske øvelser


Tekster:

Mimi Olsen M.fl. I-bog "Levende billeder" afsnit om intro til filmiske virkemidler - blik for billeder: billedet, mise en scene, kamera, klipning, lydspor.
- 16mm (https://16mm.dk/)

Filmcitater fra:

-  mise en scene: American Beauty, introduktionsfilm til mise en scene med udgangspunkt i traileren til "The Dressmaker" (2015)
- lydsiden: af: Nattevagten,
- klipning/montage: Rødt chok, Psycho, Titanic

Filmisk næranalyse af kortfilm:
værker:
"Lovefield" her lavede elever screenshot af forskellige filmiske virkemidler og blev introduceret til set up/pay of.
"Lights out..." med særligt fokus på dramaturgi og fortælleforhold
"Helium"


Praktik
Bl.a.
1) Stillbilledøvelse hvor klassen i grupper laver et lille plot, som skal fortælles med stillfotos med forskellige billedbeskæringer, perspektiver, forgrund, mellemgrund og baggrund osv

2) Små femo øvelser

3) samtaleøvelse med særlig fokus på kontinuitetsklipning og 180 gradersreglen, hvor I skal lave en copycat af den endelige film, som I bliver introduceret til hvordan den skal laves i tuturial, : https://www.youtube.com/watch?v=Nx-72HJ0Y0c

4) pilotprojekt af 3 moduler, hvor I arbejder i 3 faser: præproduktion, produktion, postproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ungdom

Ungdom

Vi skal beskæftige os med, hvordan ungdom fremstilles i film, serier og dokumentarprogrammer.

Vi skal have fokus på, hvilke temaer, der er kendetegnende for genren, og kende de forskellige genrekoder som gør sig gældende til at skildre ungdom i audiovisuelle medier.

Der er hentet teori og perspektiver på ungdomsbegrebet fra psykologien og sociologien, der i samspil med centrale mediefaglige begreber giver jer redskaber til at arbejde med analyse og perspektivering af emnet ungdom.

Faglige mål:

Du vil komme til at kunne kende forskel på ungdomsfilm og opvækstfilm.

Du vil kunne analysere og perspektivere film, som handler om oprør, og kunne sondre mellem om der er tale om et socialt, psykologisk og/eller kulturelt oprør.  Du vil også stifte bekendtskab med tilstandsfilmen, som har fokus på krop og identitet.

Du vil stifte bekendtskab med genren ungdomsserie.

Du vil få viden om, hvad flermedialitet er.

Du vil få kendskab til dokumentaren som genre + begreberne autenticitetsmarkører og fiktionalisering/ fakta- og fiktionskoder og kunne analysere eksempler på genren. Derudover vil der være introduktion

Du vil i løbet af forløbet skulle lave et eksamensprojekt, hvor du sammen med din gruppe skal iscenesætte Ungdom i en audiovisuel produktion.
Her skal I arbejde i tre faser: præprodutkion, produktion og postproduktion

Materialer:  

I forløbet skal vi se spillefilmene:  
”Booksmart”, "Billy Elliot", dokumentaren ”Oprør fra Ghettoen”. Derudover vil I også se et afsnit fra ”Skam”. I vil også komme til at se diverse citater fra forskellige eksempler på audiovisuel kommunikation som omhandler ungdomstemaet.

Kernestof:
"Billy Elliot" (2000) - af Stephen Daldry
"Booksmart" (2019) - af Olivia Wilde
”Oprør fra Ghettoen" - del 1 (2015) - af DR2 Dokumentar ved instruktion af Louise Detlefsen og Louise Unmack Kjeldsen.
"SKAM" sæson 1 episode 1 (2015) - af NRK.

Sekundært materiale:
"Kontra" (2024) af Jonas Risvig

Teori:  

Anders Lysne og Neel Schucany, ”Ungdom – forløb i medier, 2017, forlag Lindhardt og Ringhof kap. 1, 2, 3, 4,5

Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", kap. om dokumentarfilm og muckumentary.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer