Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
A 2022 ol/Valdemar STX Online (A 3 ol Valdemar)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Herodots historieskrivning
Hele året har vi benyttet ordbogen.com eller ordnet.dk hvis der var tvivl om et ords betydning. Disse må også tilgås i forberedelse som opslagsværker.
I forløbet har vi arbejdet med Herodot som historieskriver.
Vi har brugt begrebsapperatet fra Paideia.
Mythos/Logos
Sofrosyne
Digressiv skrivestil
Hellener/barbar
Hybris/Nemesis
Moira/Tyke
Oikos/Polis - Husstand/slægt - Bystat
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Iliaden
I dette forløb har vi arbejdet med Homers Iliade.
Vi har set på temaer som:
Magtrelationer
Gudernes rolle
Vredens betydning for historien
Desuden har vi benyttet os at begrebsapperatet fra Paideia.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Trojas Kvinder
I dette forløb har fokus været på det antikke græske drama.
Vi har set på opbygningen af det græske teater, masker og skuespillere, samt Aristoteles dramateori (som læst i Paideia)
Vi har arbejdet med stykket Trojas Kvinder.
Tematisk har vi arbejdet med kønsroller i antikken.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Platons filosofi
I forløbet filosofi har fokus været på Platons filosofi, eksemplificeret med Platons Euthyphron.
Vi har benyttet begrebsapperatet fra Paideia.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Skulptur i antikken
Vi har i dette forløb fokuseret på ´skulpturkunsten med start i den mykenske periode og slut i den romerske periode.
Vi har brugt begrebsaperatet fra kapitlerne om kunst i Paideia.
Arkaisk kunst
Monumental kouros fra Sounion 590-580 fvt
Berlinerkoren, Attica 580 fvt
Peploskoren, Athen 540 fvt
Kroisos/Anavysos kouros, Attica 530 fvt
Aristodikos kouros 510 fvt
Kore fra Akropolis 510 fvt
Tidlig klassisk kunst
Kritiosdrengen, Athen 480 fvt
Vognstyreren, Deplphi 475 fvt
Zeus/Poseidon fra Artemision 460-450 fvt
Højklassisk kunst
Doryphoros 440 fvt
Karyatide fra Erechteion 420 fvt
Sandalbindende Nike, Athen 410-05 fvt
Senklassisk kunst
Skraberen, 330 fvt
Hermes og Dionysos, Olympia 340 fvt
Den knidiske Aphrodite 350 fvt
Buste af Euripides 300-tallet
Apollon Belvedere 350-325 fvt
Hellenistisk kunst
Laokoon 2. eller 1. årh fvt
Athene og giganterne, Pergamon 175-150 fvt
Bokseren 200-tallet eller ca 80 fvt
Drukken gammel kone ca 200 fvt
Romersk kunst
Portrætbuste af en mand, 1. århundrede f.Kr.
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr.
Kejser Claudius, ca. 50 e.Kr.
Kejser Commodus, ca. 180 e.Kr.
Rytterstatue af Marcus Aurelius, 164-166 evt
Perspektiv kunst
L'Homme qui marche I (183 cm høj)., Alberto Giacometti, 1961.
David, Michelangelo, 1501-1504.
Napoleon som Mars, Antonio Canova, 1802-1806.
Den triumferende Amor , Bertel Thorvaldsen,1814.
Frederik den 5. til hest, Amalienborg Slotsplads 1771
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68292411954",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68292411954",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68292411954"
}