Holdet A 2022 ol/Valdemar STX Online - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e)
Hold A 2022 ol/Valdemar STX Online (A 3 ol Valdemar)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Herodots historieskrivning
Titel 2 Iliaden
Titel 3 Trojas Kvinder
Titel 4 Platons filosofi
Titel 5 Skulptur i antikken

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Herodots historieskrivning

Hele året har vi benyttet ordbogen.com eller ordnet.dk hvis der var tvivl om et ords betydning. Disse må også tilgås i forberedelse som opslagsværker.

I forløbet har vi arbejdet med Herodot som historieskriver.
Vi har brugt begrebsapperatet fra Paideia.
Mythos/Logos

Sofrosyne

Digressiv skrivestil

Hellener/barbar

Hybris/Nemesis

Moira/Tyke

Oikos/Polis - Husstand/slægt - Bystat
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Iliaden

I dette forløb har vi arbejdet med Homers Iliade.
Vi har set på temaer som:
Magtrelationer
Gudernes rolle
Vredens betydning for historien

Desuden har vi benyttet os at begrebsapperatet fra Paideia.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Trojas Kvinder

I dette forløb har fokus været på det antikke græske drama.
Vi har set på opbygningen af det græske teater, masker og skuespillere, samt Aristoteles dramateori (som læst i Paideia)
Vi har arbejdet med stykket Trojas Kvinder.
Tematisk har vi arbejdet med kønsroller i antikken.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Platons filosofi

I forløbet filosofi har fokus været på Platons filosofi, eksemplificeret med Platons Euthyphron.
Vi har benyttet begrebsapperatet fra Paideia.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Skulptur i antikken

Vi har i dette forløb fokuseret på ´skulpturkunsten med start i den mykenske periode og slut i den romerske periode.
Vi har brugt begrebsaperatet fra kapitlerne om kunst i Paideia.

Arkaisk kunst
Monumental kouros fra Sounion 590-580 fvt
Berlinerkoren, Attica 580 fvt
Peploskoren, Athen 540 fvt
Kroisos/Anavysos kouros, Attica 530 fvt
Aristodikos kouros 510 fvt
Kore fra Akropolis 510 fvt

Tidlig klassisk kunst
Kritiosdrengen, Athen 480 fvt
Vognstyreren, Deplphi 475 fvt
Zeus/Poseidon fra Artemision 460-450 fvt

Højklassisk kunst
Doryphoros 440 fvt
Karyatide fra Erechteion 420 fvt
Sandalbindende Nike, Athen 410-05 fvt

Senklassisk kunst
Skraberen, 330 fvt
Hermes og Dionysos, Olympia 340 fvt
Den knidiske Aphrodite 350 fvt
Buste af Euripides 300-tallet
Apollon Belvedere 350-325 fvt

Hellenistisk kunst
Laokoon 2. eller 1. årh fvt
Athene og giganterne, Pergamon 175-150 fvt
Bokseren 200-tallet eller ca 80 fvt
Drukken gammel kone ca 200 fvt

Romersk kunst
Portrætbuste af en mand, 1. århundrede f.Kr.
Augustus fra Prima Porta, tidligt 1. århundrede e.Kr.
Kejser Claudius, ca. 50 e.Kr.
Kejser Commodus, ca. 180 e.Kr.
Rytterstatue af Marcus Aurelius, 164-166 evt

Perspektiv kunst
L'Homme qui marche I (183 cm høj)., Alberto Giacometti, 1961.
David, Michelangelo, 1501-1504.
Napoleon som Mars, Antonio Canova, 1802-1806.
Den triumferende Amor , Bertel Thorvaldsen,1814.
Frederik den 5. til hest, Amalienborg Slotsplads 1771
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer