Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Amjad Said Majid
|
Hold
|
A 2024 if/o (A 1o if, A 1o if SO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1-IT-systemers og menneskelig aktivitets
• it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd.
• It systemers betydning af privatlivet (sociale medier, NemID), betydning for virksomheder (e-business hjemmesider), betydning for samfundet (Cpr register, elektronisk patientjournaler).
• Teknologien gør os sårbare
• ”Modellering som middel til at forstå et problemområde.
• Brugsmønstre
• Brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2-IT-sikkerhed, netværk og arkitektur
• Fysisk -, logisk -, kommunikations- og datasikkerhed.
• Forskellige kategorier af trusler (Hacker, virus, orm, Trojansk hest)
• Forskellige modmidler, der formindsker eller fjerner truslerne f.eks. (brugerhåndtering og passwords, firewall, antivirus, kryptering.
• Tre lagarkitekturen.
• Klient-Server.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3-Innovation
Definition af innovation.
Inkrementel eller radikal innovation.
Ide udvikling.
Innovation type (paradigme, positive, proces, produkt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4-Konstruktion af it-system
• • At designe et it-system til løsning af et problem. Agile udviklingsmetode.
• 1-fase :Ide
• 2-Fase:Planlægning af et it-system (Brainstorm, Målgrupper ,Kravspecifikation,)
• 3-Fase:Udarbejdelse af et it-system (interaktions design, programmering)
• Rutediagram, struktur diagram
• Brugergrænseflade
• Prototype
• Struktur diagram , flowdiagram
• Designregler for hjemmeside, Gestaltlovene (Loven om nærhed, lighed, lukkethed, forbundethed, figur og baggrund), Kontrast, Farvevalget
• Jakob Nielsen brugervenlighed (1- Learnability, 2-Efficiency, 3-Errors, 4-Memorability, 5-Satisfaction)
• Design af hjemmeside ved brug WIX-hjemmeside
• Programmering: Applab(blok /tekst programmering).
Variabler, funktioner sekvenser, løkker og forgreninger. udvikling af App i AppLab ,
• 4-Fase: Evaluering af et it-system (Test).(Systemtest, Brugervenlig test, Tænke højt-test Brugertests)
• At involvere informatik med andre fag/ samfundsmæssigt emne. Det kunne være webshops, apps, osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69151614034",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69151614034",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69151614034"
}