Titel
4
|
4: Ung i det senmoderne samfund
Forløbet omhandler konsekvenser og muligheder for ungdommen i det senmoderne samfund. Unge i dag har flere valgmuligheder end nogensinde, hører man ofte – hvorfor er flere og flere i mistrivsel? Hvordan har familien, fællesskaber, socialisering og identitetsdannelse ændret sig – og hvilken rolle spiller den teknologiske udvikling (fx sociale medier) i al dette? Forløbet centrale problemstilling er således, hvad der kendetegner unges socialisering og identitetsdannelse i et senmoderne samfund, hvor teknologien både udfordrer og skaber muligheder for relationer, identitet og fællesskaber.
Kernestof – begreber og teori:
- Socialisering (primær, sekundær, dobbelt, multi-)
- Identitetsniveauerne (jeg-identitet, personlig identitet, social identitet, kollektiv identitet)
- Denciks fre familietyper
- Samfundstyperne og samfundsudviklingen
- Anthony Giddens’ teori om det senmoderne samfund: individualisering, aftraditionalisering, øget refleksivitet, udlejring af sociale relationer, adskillelse af tid og rum
- Thomas Ziehes teori om formbarhed og kulturel frisættelse – de tre reaktionsmønstre subjektivisering, ontologisering, potensering
- Erving Goffmanns teori om identitet: face, front- og backstage
- Hartmut Rosas teori om højhastighedssamfundet: teknologisk acceleration, acceleration af livstempo, acceleration af social forandring skaber fremmedgørelse
- Ulrich Becks teori om risikosamfundet og den institutionaliserede individualisering
Fagtekster:
Luk samfundet Op!, 4. udg., Forlaget Columbus, i-bog:
2.1 Hvad er socialisering (alle afsnit)? https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361
Familietyper og multisocialisering: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=422
2.3: Hvem er jeg egentlig – Identitetsniveauerne: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=359
2.4 Sociale grupper https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=358
Det traditionelle samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=142
Det moderne samfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=143
3.3. Anthony Giddens (inkl. undersider): https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
3.4 Thomas Ziehe (inkl. undersider): https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
3.5: Ulrich Beck – risikosamfund: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363
Samfundsfag C, Systime i-bog:
Denciks familietyper: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1421
Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1315
Erving Goffman, front og backstage: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1316
IØ-bogen, Systime, i-bog:
Udviklingen i erhvervsstrukturen: https://io-b.systime.dk/?id=1250
Supplerende materiale:
DR, dokumentar: ”De perfekte piger” (afsnit 1)
Artikel fra Kristelig Dagblad: ”Er det hårdere at være barn og ung i dag end tidligere?” 2017
Debatindlæg, Emilia von Hauen, Jyllands-Posten: ”Sociale medier øger unges mistrivsel”
Artikel fra DR, 2022: ”Højt tempo i samfundet skaber øget mistrivsel blandt unge.” (uddrag)
Artikel fra TV2, 2024: ”32-årig preppers kælder er klar til kriser og katastrofer: - Der sker crazy ting hele tiden”, TV2 via nyhederne.tv2.dk
Kronik af erhvervsforsker, Søren Schultz Hansen, Information 2022: ”Unge får stress, fordi de er slaver af tiden” (uddrag)
Forskellige statistikker og artikeluddrag om brugen af sociale medier, unge, stress og mistrivsel, medieforbrug
|