Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Niels Christian Fristrup
|
Hold
|
A 2024 sa/w (A 1w sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Demokrati (grundforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ideologi
Forløbet omhandler de tre klassiske ideologier og de forskellige de forskellige ideologiske forgreninger. Samtidig er der blevet diskuteret, hvilken idelogier har i moderne politik og om de stadig har deres relevans. Det har ledt op til en diskussion omhandlende identitetspolitik, værdi og fordelingspolitik, populisme og i sidste ende et fokus på parti og vælgeradfærd, hvor Downs model og Molins model er blevet gennemgået med et fokus på Inger Støjberg og Danmarksdemokraterne.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at - redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og - - --anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdstaten
Forløbet fokuserer på velfærdsstaten og velfærdsstatens overordnede principper:
- velfærd vs velstand
- loyalitet og solidaritet
- markedsøkononiske system vs blandingsøkonomisk system (keynesiansk udjævning og progressivbeskatnin)
- aktiov finanspolitik, kontraktiv og ekspansiv
Velfærdstrekanten: Stat - marked - civilsamfund
Velfærdsmodeller:
- den universielle model/den socialdemokratiske model
- Den residuale model/den liberale model
- den korporative model/ den konservative model
De tre klassiske ideologier og deres syn på velfærdsstaten:
- liberalisme, den svage stat, fri konkurrence, staten må ikke være en barnepige, socialliberalisme og neoliberalisme
- Konservatisme, de stærke skal beskytte de svage, Gud-konge-fædreland, nationalkonservatisme, sociakonservatisme, familien er samfundets kerne, frivillige fællesskaber skal betyde meget i velfærdsstaten.
- socialismen, de bredeste skuldre skal bære de tungeste byrder, staten skal fylde meget i velfærdsstaten, fællesskabets solidaritet med de svage, målet er lige muligheder
Cvilsamfundets muligheder og forskel fra staten (eks. Kirkens korshær: omsorg, nærvær, respekt)
Velfærdsstatens kommende og nuværende udfordringer (velfærdsstatens klemmer):
interne:
- Demografien (ældrebyrden)
- befolkningen har mange og store forventninger/krav til velfærdsstaten (og det er der ikke råd til)
- omkostningspresset, især stigende udgifter til ældrepleje og sundhed
eksterne:
- globalisering (virksomheder outsources og fremmed billig arbejdskraft kan komme til DK)
- Braindrain pga højt skattetryk i DK
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at - forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og - - - anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med - - anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ung i det senmoderne samfund
Forløbet fokuserer på identitetsdannelse i det senmoderne samfund med udgangspunkt i sociale mediers rolle og betydning for identitetsdannelsen. Heri inddrages både en diskussion af, hvilken betydning sociale medier har for unges socialistionsproces og identitetsdannelse.
Faglige mål
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi
Forløbet omhandler på Danmarks økonomiske situation i 2024-25, heri inddrages det økonomiske kredsløb, de samfundsøkonomiske mål, konjunktursvingninger og økonomiske politiker for at belyse og diskutere, hvorfor Danmark (og omverden) har været ramt af inflation og hvilke løsningsmuligheder, der bruges/er blevet brugt for at komme inflationen til livs samt hvilken økonomisk situation Danmark står i i foråret 2025.
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172125609",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172125609",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172125609"
}