Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
NEXT
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Mark Jespersen
|
Hold
|
A 2024 fy/y (A 1y fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
I dette forløb har eleverne arbejede med koncepterne Energi og Energiomdannelse med fokus på termisk og mekanisk energi.
Begreber:
• Energi
• Effekt
• Temperatur
• Termisk energi
• Varmekapacitet
• Fordampningsvarme
• Tilstandsformer
• Nyttevirkning
• Mekanisk energi
• Kinetisk energi
• Potentiel energi
• Frit fald
• Det lodrette kast
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Måle Journal: opvarmning af vand
|
29-11-2024
|
Energibevarelse: måledata
|
20-01-2025
|
Øvelse om frit fald
|
10-02-2025
|
Trænings opgaver
|
13-02-2025
|
Prøve i energi
|
14-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lys, Lyd og bølger
I dette forløb har eleverne arbejdede med bølgefænomenet, med fokus på lys og lyd bølger.
Eleverne har også arbejde med brydning, refleksion og Bohrs atommodel
Begreber:
• Amplitude
• Bølgelængde
• Svingningstid/Periode
• Frekvens
• Udbredelseshastighed
• Indfaldsvinkel
• Udfaldsvinkel
• Brydningsvinkel
• Brydningsforhold
• Totalrefleksion
• Kritisk vinkel
• Lydens fart
• Dopplereffekt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Måledata øvelse med brydning
|
03-03-2025
|
Rapport om brydning
|
30-03-2025
|
Opgaver om bølger
|
08-05-2025
|
Prøve i bølger, lys og lys
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Universet og den nære astronomi
I dette forløb har eleverne arbejdede med universet og den næreastronomi.
Med fokus på hvordan Jordens bevægelse rundt om jorden påvirker årstider og længden af nat/dag, samt sol- og måneformørkelse. De har også arbejdede med Keplers love og hvordan de kan bruges til at beskrive planeternes hastighed og omløbstid.
Eleverne har også arbejdede med afstande imellem stjerner og særligt med parallaksemetoden til at bestemme afstande. DE har også arbejdede med rød- og blåforskydning af lys og hvordan det relatere til hastigheden af galakser og universets udvidelse. Eleverne har også arbejdede med Big Bang teorien om universets udvidelse, og om Hubbles lov.
Begreber:
• Cirkelbaner og ellipsebaner
• Solhverv
• Jævndøgn
• Månens faser
• Solformørkelse
• Keplers love
• Lysår
• parsec
• Parallakse
• Rødforskydning og blå forskydning
• Big Bang
• Universts udvidelse
• Hubbles lov
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172245498",
"T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172245498",
"H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69172245498"
}