Holdet co_2p KS/re (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2025/26
Institution Z - IGL 12-09-2025
Fag og niveau K og S faggrup. C
Lærer(e) Rikke Glenstrup
Hold co_2024 KSre/p (co_1p KS/re, co_2p KS/re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Islam og kulturmøder (fællesfagligt forløb)
Titel 2 Køn og seksualitet i islam og kristendom
Titel 3 Kristendom (enkeltfaglig)
Titel 4 Det senmoderne og buddhisme (flerfagligt)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Islam og kulturmøder (fællesfagligt forløb)

KS-bogen s. 98-108, Columbus

Skovgaard-Petersen, Jakob: Moderne islam, Gyldendal undervisning, 1995:
• Kaldet til bøn (tekst 1)
• Bønnen: Sura 5. ”Bordet”, vers 6 (tekst 18)
• Fasten: Sura 2. ”Koen”, vers 182-187 (tekst 19)
• Valfarten: Sura 2 ”Koen”, vers 196-198 (tekst 20)

Forman, Jens: Den muslimske religion, Systime, 2006:
• Sura 56,1-56, Koranen om Dommedag (tekst 14)

Kan man være muslim i det danske samfund: Grundbog til religion C, Systime 2012

Jacobsen, Preben Brock: Islam i Medierne, Systime, 2017, s. 182, 183, 202, 210 og 211.


Moskeerne bag sløret (1:3): TV2, 2016


Konversion:
Rambos model for konversion: Grundbog til religion C, Systime 2012, s. 264-265
Når naboens datter bliver muslim (1:3): DR, 2017
De genfødte elsker regler: 9. december 2005 Weekendavisen, Pernille Stensgaard.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øveopgave om islam og homoseksualitet 02-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Køn og seksualitet i islam og kristendom


Interview med Laila om forholdet mellem kønnene: Danske verdensreligioner Islam, Kate Østergaard, Gyldendal 2006.

Den kvindelige danske imam: DR2, 2019
Kassem Rachid og Aminah Tønnesen:  Må kvinder være imamer? www. religion.dk, 03.08.2016


DR-lyd: Genstart: Brødre i synd, 29.08.2024
DR-TV: Signe Molde på udebane: "Kommer homoseksuelle i helvede?", 16.10.2022

Helvedes homo - en muslim springer ud (1:2): DR, 2018
DR-Lyd: Genstart: Modet på imamen, 20.03.2025
Kassem Rachid: Hvad siger Koranen om straf af homoseksuelle? www.religion.dk, 17.04.2013
Krisecentre, løgne og hormoner: tre muslimske homoseksuelle deler deres historie: www.dr.dk, 10.04.2018

Der er i forløbet arbejdet med:
1. Forholdet mellem kønnene
2. Ligestilling i arbejdet som præst eller imam
3. Synet på homoseksuelle i islam og kristendom


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom (enkeltfaglig)


Unge og kristen identitet i det senmoderne samfund
(Flerfagligt forløb)
Lærebogsstof:
Maria Madsen m.fl.: KS-bogen, 2. udgave 2018, s. 57-63.

Tekster:
Bibelen:
1. 1. Mos. kapitel 1-2,4
2. 2. Mos. kapitel 19-20
3. Matt. kapitel. 5-7
4. Mark. kapitel 1, 1-13
5. Mark. kapitel 14-16
Den barmhjertige samaritaner


Kathrine Lund Hansen: Studerende: Jeg tror ikke påp Gud, men jeg savner ham. Kristeligt Dagblad 07.12.2017.
Helle Smidstrup: Hver anden teenager tror på Gud. Kristeligt Dagblad 11.03.2005.
Mette Skov Hansen: To ud af tre danskere definerer sig som kristne. Kristeligt Dagblad 29.05.2018.
Olivia Bundgaaed, 16 år. Voxpop: Unge og deres tro. Åby Sogn Aarhus.
Peter Madsen: Menneskesønnen.Det Danske Bibelselskab 2000. Side 14-15 (Jesu dåb).
Jehovas Vidner, lex.dk.
Martin Sørensen, 24 år, protestantisk kristen, kommer i folkekirken.
Jakob H. Jakobsen m. fl.: Unge vælger kristendommen fra. Ung og kristen 31.10.2017.
Knud Munksgaard: Unges livssyn, 1984. Lene – religiøsitet som central faktor i personlighedsdannelsen.
Silja Johanning, 14 år. Voxpop: Unge og deres tro. Åby Sogn, Aarhus.
Kulturkristen – religion.dk
Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste
Den syriske flytning i nød er også min næste
Phil Zuckermann: Religionen i Danmark og USA.

Film: To verdener
DR-dokumentar: Jesus unge soldater
Dokumentar: Interviews med unge kristne fra det kristne gymnasium i Ringkøbing.
DR-dokumentar: Indefra med Anders Agger: Jehovas Vidner.  








Lignelsen om den barmhjertige samaritaner, Lukasevangeliet kap 10

Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste, Kristeligt Dagblad:6. oktober 2015. www.kristendom.dk
Kim Hartzner: Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste. 9. oktober, 2015, www.kristendom.dk


DR2, Temaaften 2007: Under præstekjolen: http://www.dr.dk/DR2/Temaaften/Udsendelser/tirsdag/2007/12/26140328.htm

Klassisk kristendom:
• Problemmyten (syndefaldet) og løsningsmyten (Jesu soningsdød på korset)
• De store pagter i Det gamle testamente: Pagten med Adam og Eva, pagten med Abraham og pagten med Moses
• Hvordan bliver man frelst i jødedom og kristendom: lovoverholdelse (Moselovens 613 bud)<> Troen alene frelser
• Det kristne menneskesyn (arvesynd)
• Den kristne etik (næstekærlighed og barmhjertighed)
• Det gamle pagttegn (omskærelsen) og det nye (nadveren)
• Gudsopfattelse i det gamle testamente <> den kristne gudsopfattelse (treenigheden)
• De to hellige ritualer i kirken: nadver og dåb
• Forskellen på katolicisme og protestantisme

Den senmoderne kristendom i Danmark:
• De to retninger i folkekirken: Grundtvigianisme og indre mission
• Danskernes forhold til kristendommen: lejlighedskristne, kulturkristne, religionsshopping (synkretisme)
• Religionen er privatiseret og individualiseret
• Forskellen på religionens betydning i DK og USA (Phil Zuckermans foredrag)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det senmoderne og buddhisme (flerfagligt)




Kilder til emnet om senmoderne religiøsitet:

Tror du på gud? Fra: https://www.baby.dk/debat/35736pi1/ordet-er-frit/tror-du-paa-gud.aspx
Olivia Nedergaard: At turde tro på noget uden at vide hvad : https://seinmag.dk/at-turde-tro-paa-noget-uden-at-vide-hvad/


KS-bogen: Buddhisme, s.47-51.
Buddhalegenden.

5 skarpe om buddhisme: https://www.dr.dk/undervisning/religion/5-skarpe
Anne på herrens mark - buddhisme: https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Podcast: Mintra er buddhist:https://loud.land/episode/mintra-er-buddhist/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer