Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - IGL 12-09-2025
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Jette Broch Linnemann
|
Hold
|
2024 AF/3a (sh_3a AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Internationalisering
eksportmotiver
eksportberedskab
internationaliseringsmodeller
markedsudvælgelse
kulturelle forhold
Hofstede
kendskabet til og forståelsen af kulturen på internationale markeder kan være afgørende for virksomhedens internationalisering.
materialer: https://marketing.systime.dk/ kap. 9
supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentar programmer, youtube videoer, m.m..
https://culture.systime.dk/ kap.4
Læringsmål: have kendskab til og kunne anvende en række kulturteorier ( Scheins Isbjergmodel, Hofstedes kulturdimensioner, interkulturel kommunikation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategiske analyser
eleverne får en dybere forståelse for virksomeders strategi arbejde
vækststrategier
blue ocean strategi
porteføljestrateger - Bostonmodellen
digitale forretningsmodeller
digital transformation og strategi
bæredygtighed
Materiale: marketingbogen.dk kap. 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Segmentering og målgruppevalg i intern. perspektiv
Viden om områdekarakteristika og indsigt i forskelle mellem kulturelle zoner i
udlandet er vigtigt. Virksomheden kan gøre brug af internationale livstilsmodeller
som RISC, Conzoom og VALS til at identificere sin målgruppe.
Segmenteringsteori (SMP)
Segmenteringsmodeller
Datadreven segmentering
Målgruppeprofiler og personas
Kriterier for målgruppevalg
Positionering
materiale: Marketing.dk kap.12
supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentar programmer, youtube videoer, m.m..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Segmentering på producentmarkedet
opnå forståelse for hvordan producentmarkedet opdeles i delmarkeder
Det industrielle marked
Mellemhandlermarkedet
Det offentlige marked
Segmenteringsvariable på producentmarkedet
Geografiske og virksomhedsspecifikke variable
Produktionsvariable
Indkøbsvariable
Industriel segmentering kan ske efter Build-op tankegangen og Break-down tankegangen
case arbejde Metalwo
materiale: Marketing.dk kap. 13
supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentar programmer, youtube videoer,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Virksomhedens internationale marketingmix
Produkt i internationalt perspektiv
Det basale produkt
Det udvidede produkt
Service og support
Mærkebeslutninger (no-name, handelsmærke, OEM
Anonymt mærke (no-name)
Mærkestrategi
Mærkevare
Lokalt brand
Globalt brand
Licensmærke
Produktets livscyklus, forskudt PLC-forløb og TLC-kurve
Stage-gatemodellen
Materiale: marketingbogen kap.17
pris i international sammenhæng: pris-/kvalitetsstrategi, priseskalering, valutaforhold
samt prisfastsættelse for serviceprodukter.
Der skal tages højde for de ekstra omkostninger, der kan være forbundet med at
markedsføre produktet på internationale markeder, herunder også valutaforhold.
Ved prisfastsættelse af serviceydelser skal der tages hensyn til serviceydelsernes
specielle karakter. I nogle tilfælde kan virksomheden vælge at sælge sine produkter
som en pakkeløsning.
Bundling
Materiale: marketingbogen kap.19
International distribution - Her opnås kendskab til de forskellige markedsindtrængningsformer
Indirekte eksport
Direkte eksport
Kontrakter og samarbejder
Direkte investering
Internethandel
Valgkriterier ved markedsindtrængning
Risiko
Kontrol
Fleksibilitet
Ressource indsats
Materiale: marketingbogen kap.21
International promotion herunder promotionformer og –strategi
Pull og push-strategier
Branding
Brand Equity
Neuromarketing
Offline medier
Online medier
SEO
SEM
Content marketing
Affiliate marketing
Kommunikationsmodeller
AIDAE
Markedskortet
Internationalt marketing
Materiale: marketingbogen kap. 23
kap. 17, 19, 21, 23
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
marketingmix i intern perspektiv og marketingplan
problemstillinger vedrørende det internationale marketingmix. Når virksomheden introducerer og markedsfører et nyt produkt på et internationalt marked, har den to strategiske muligheder: den kan anvende et standardiseret marketingmix eller et tilpasset marketingmix, så det passer til det marked, som virksomheden entrerer.
Formålet med marketingplanen er at optimere virksomhedens samlede ressourcer. I planen fastlægges det, hvordan marketingressourcerne skal koordineres.
materiale: Marketing.dk kap. 24 og 25
supplerende materiale; aktuelle artikler, dokumentar programmer, youtube videoer, m.m..
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt
Sammenhængende eksamensprojekt om virksomheden Ditur.
det sammenhængende forløb skal indgå som perspektivering til den mundtlige eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Eksamenstræning og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673824205",
"T": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673824205",
"H": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673824205"
}