Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - IGL 12-09-2025
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Anne Sofie Elsig Josefsen, Elizabeth Saliba
|
Hold
|
2024 TK_byg/sh_3g (sh_3g TK byg)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Arkitektur workshop
ARKITEKTURWORKSHOP og RUMDISPONERING
Valgtema: Arkitektur.
- programmering som en formulering af intentioner og planlægning af indhold; funktionelt, rumligt og kunstnerisk
- fokus på sammenhængen mellem generel form og detaljen bestående af konkrete materialer
Eleverne får et kort oplæg om hvad Arkitektur overordnet set dækker over.
Derefter er der fokus på pavilloner, som et lille stykke arkitektur.
Eleverne udarbejder hver en pavillon vha ét stykke A4 papir, lim og et sort stykke karton som byggegrund til deres pavillonen.
Eleverne får et oplæg om bygningsdesign og rumdisponering. Derefter arbejder eleverne med en stillet opgave, hvor de 2 og 2 skal udforme funktionsdiagram samt grundplan og rumdisponering til en familie med børn.
Fokuspunkter:
Arbejde med arkitektur som form, hvor eleverne forholder sig til udtrykket og det rum det danner.
Reflekterer over samspillet mellem form og funktion.
Diskuterer udtryk på bygninger på baggrund af deres opstalter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rumdisponering
|
13-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
SketchUp
Nøgletema, Projektering.
anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger.
Eleverne lærer at tegne i SketchUp på baggrund af øvelsesmateriale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
PROJEKT_sommerhus
Nøgletemaer: Planlægning, Projektering og Projektstyring
Valgtema: Arkitektur
- formgivningsundersøgelser, herunder eksperimenter, med fokus på sammenhængen mellem generel form og detaljen bestående af konkrete materialer
- projektfremstilling både som skitsering og præsentation
- bekendtgørelser og regler
- planlægningslove og regler
- projektstyringsværktøjer
Eleverne skal udforme et sommerhus på en given grund til en given målgruppe. Sommerhuset skal leve op til kravene i BR18, med særligt fokus på "Energiforbrug" (her særligt u-værdierne for sommerhuse) samt den valgte lokalplan for området.
Eleverne skal udarbejde et rumprogram, der tager hensyn til bygningens intention, målgruppe og kontekst.
Der arbejdes med eksperimenterende udformninger på bygningskroppen og udtrykket vha modeller. Der undersøges forskellige typer af træbeklædninger på mockups i værkstedet. Der skal arbejdes i 3D SketchUp.
Eleverne får et kursus i Trello som projektstyringsværktøj.
Guidet tur med Dansk Arkitektur Center med fokus på arkitektur.
Fokus på:
Udtryk på en bygning i form af udformning og materialevalg. Lovgivninger i byggeriet.
Indblik i forskellige typer af træbeklædning, hvordan de monteres og hvordan de ser ud.
Beregning af U-værdier
Projektstyring
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitekturhistorie
Valgtema: Arkitektur
- arkitekturhistorien med fokus på boligformer og enfamilieshuse
Eleverne får et oplæg om arkitekturhistorien i Danmark fra slutningen af 1800-tallet til i dag. Der er primært fokus på boligbyggeri.
Hver gruppe skal herefter udarbejdet et præsentationsmateriale af nogle udvalgte bygninger i Aarhus. I præsentationen skal der være fokus på stilperioden og bygningens udtryk ift. dette - materialer, detaljer, udtryk.
Oplæggene skal bruges til studieturen i Aarhus.
Fokus på:
Hvordan samfundsmæssige forhold har været betydende for det arkitektoniske udtryk i vores omgivelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Studietur
Nøgletema: Projektering
Valgtema: Arkitektur
- materialer, konstruktioner og anlægsarbejder
- Arkitekturhistorie
STUDIETUR TIL AARHUS TIRSDAG-TORSDAG
- Vi får en rundvisning med fokus på ombygningen af den gamle Ceres-grund. Der er fokus på byfornyelse og byrum.
- Vi besøger ARos med fokus på udstillingerne, men også på arkitekturen.
- På besøg hos Unicon. Fokus på fremstilling af beton til bygningsindustrien. Oplægget er vinklet, så det inddrager kemisk forståelse.
- Byvandring med elevernes egne arkitekturhistoriske oplæg omkring bygninger vi passerer.
- Moesgaard, hvor vi ser udstillingen og iagttager arkitekturen og brugen af materialer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nedrivning
Eleverne skal nedrive sidste års eksamensprojekter. Hver gruppe får ét eksamensprodukt. Inden nedrivning skal de registrere, opmåle og optegne (håndtegning) produktet. Dette skal bruges til næste forløb "Konstruktionstegning".
Derefter skal gruppen nedrive produktet, sortere byggeaffaldet og bevare de dele, der kan genbruges.
Fokuspunkt:
Lære værkstedet at kende
Få en forståelse for opbygningen af konstruktionerne.
Forholde sig til byggeaffald samt genbrug af materialer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Konstruktionstegning
Nøgletema: Projektering
- materialer, konstruktioner, installationer og anlægsarbejder
-anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger
På baggrund af deres gruppernes skitser og optegnelser fra sidste forløb "nedrivning", skal eleverne tegne konstruktionstegninger/detaljetegninger i 3D og 2D CAD. Eleverne skal navngive og forklare funktionerne af de enkelte lag i konstruktionen.
Fokus på:
Forståelsen og betydningen af en konstruktions forskellige lag.
Lære at tegne detaljetegninger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værksted
Nøgletema: Konstruktion og planlægning
- konstruktion af enkle bygningsdele i fuld skala
- arbejde og færdes sikkert i værksted og på arbejdspladsen
- planlægningsprocesser i byggeriet
Undervisningen i værkstedet varetages af faglærere fra EUD.
Forløbets startes op med teoriundervisning af hhv en murer- og en tømrerfaglærer.
Eleverne skal bygge en bygningskonstruktion bestående af terrændæk, ydervæg og tag i værkstedet. Konstruktionen består af både murer- og tømrerarbejde.
Fokus på:
At arbejde i værkstedet - herunder værktøj, maskiner og sikkerhed
At forstå de håndværksmæssige færdigheder, der har stor betydning for byggeriets kvalitet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PROJEKT - Energioptimering
Nøgletema: Projektstyring og Energi og Miljø
Valgtema: Energi
- forskellige energiforsyningsformer til en bolig
- forskellige boligtypers energiforbrug
- undersøgelser til udvikling af energioptimering i en bolig
- principper for energirammeberegning, herunder varmetabsberegninger
- teknisk kommunikation, herunder projekteringsforløbet
- planlægningsprocesser i byggeriet
- mødeafvikling, herunder virtuelle møder
Eleverne skal udvikle en energioptimeret bolig.
Der er fokus på at arbejde med integreret design, hvor de tekniske aspekter indtænkes i det formgivningsmæssige udtryk.
Der arbejdes med forståelsen for hvilke faktorer, der er afgørende for at minimere energiforbrugt - både aktive og passive tiltag.
Der beregnes U-værdier, energiramme og energiforbrug.
Eleverne introduceres til Velux daylight visualizer og lærer at simulere dagslysfaktor ved at importere deres sketchup modeller, for at imødekomme krav for dagslys i opholds og arbejdsrum.
Virksomhedsbesøg på Woodfiber. (Blev aflyst af virksomheden ugen før)
Fokus på:
Energioptimering og de passive og aktive løsninger, der kan arbejdes med, samt daglysets betydning for indeklimaet.
En forståelse for integreret byggeri, hvor tekniske løsninger skal hænge sammen med og indtænkes i det arkitektoniske udtryk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
fremlæggelser og tegningsmappe
Eleverne fremlægger deres projekter i klassen. Halvdelen fremlægger for hinanden, mens den anden halvdel arbejder på tegningsmappe, som de har fået en introduktion til.
- anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger
Fokus på formidling af deres arbejde mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Optakt til bæredygtighedsprojekt
Eleverne læser litteratur om bæredygtighed og fremlægger for hinanden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
PROJEKT_bæredygtighed
Nøgletema: Projektstyring, Projektering og Energi og miljø
Valgtema: Arkitektur
Supplerende stof: bæredygtighed, som underbygger og uddyber forståelsen af Energi og miljø.
- indarbejdning af de stedsspecifikke forhold ved et byggeri, herunder landskab, bymiljø, samt kulturelle og byplanmæssige aspekter.
- udvalgte miljøforhold ved almindelig drift af en bygning
- materialevalg og valg af komponenter i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning
Projekt med fokus på bæredygtighed. Eleverne skal udarbejde et forslag til en dobbelthusbebyggelse og derefter fokusere på ét af husene, som designes.
Vi starter forløbet med en værkstedsworkshop afholdt af 'Landsforening for økologisk byggeri'. Eleverne introduceres til biogene materialer og arbejder med halm- og lerkonstruktioner i værkstedet.
Eleverne skal forholde sig til begrebet bæredygtighed som betegnelsen, der rummer de tre begreber miljømæssig-, social- og økonomisk bæredygtighed, og tage højde for alle tre parametre i udarbejdelsen af deres løsningsforslag.
Eleverne skal foretage et argumenteret valg af materialer i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning. Derudover skal de forholde sig til miljøforhold ved vedligeholdelsen af de valgte materialer i forbindelse med driften af bygningen. Eleverne skal også forholde sig til afledning af spildevand samt energiforsyning til boligen.
Desuden skal eleverne forholde sig til sammenhængen mellem bygningsformen og materialevalget ud fra tanker om æstetik og bæredygtighed.
Fokus på:
At bæredygtighed handler om miljø, økonomi og sociale faktorer, og hvilken betydning det har for vores byggerier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
95 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673825692",
"T": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673825692",
"H": "/lectio/4767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74673825692"
}