Holdet 2024 TK_byg/sh_3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - IGL 12-09-2025
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Anne Sofie Elsig Josefsen, Elizabeth Saliba
Hold 2024 TK_byg/sh_3g (sh_3g TK byg)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Arkitektur workshop
Titel 2 SketchUp
Titel 3 PROJEKT_sommerhus
Titel 4 Arkitekturhistorie
Titel 5 Studietur
Titel 6 Nedrivning
Titel 7 Konstruktionstegning
Titel 8 Værksted
Titel 9 PROJEKT - Energioptimering
Titel 10 fremlæggelser og tegningsmappe
Titel 11 Optakt til bæredygtighedsprojekt
Titel 12 PROJEKT_bæredygtighed
Titel 13 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Arkitektur workshop

ARKITEKTURWORKSHOP og RUMDISPONERING

Valgtema: Arkitektur.

- programmering som en formulering af intentioner og planlægning af indhold; funktionelt, rumligt og kunstnerisk
- fokus på sammenhængen mellem generel form og detaljen bestående af konkrete materialer



Eleverne får et kort oplæg om hvad Arkitektur overordnet set dækker over.
Derefter er der fokus på pavilloner, som et lille stykke arkitektur.

Eleverne udarbejder hver en pavillon vha ét stykke A4 papir, lim og et sort stykke karton som byggegrund til deres pavillonen.

Eleverne får et oplæg om bygningsdesign og rumdisponering. Derefter arbejder eleverne med en stillet opgave, hvor de 2 og 2 skal udforme funktionsdiagram samt grundplan og rumdisponering til en familie med børn.

Fokuspunkter:
Arbejde med arkitektur som form, hvor eleverne forholder sig til udtrykket og det rum det danner.
Reflekterer over samspillet mellem form og funktion.
Diskuterer udtryk på bygninger på baggrund af deres opstalter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rumdisponering 13-08-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde

Titel 2 SketchUp

Nøgletema, Projektering.
anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger.

Eleverne lærer at tegne i SketchUp på baggrund af øvelsesmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 PROJEKT_sommerhus

Nøgletemaer: Planlægning, Projektering og Projektstyring
Valgtema: Arkitektur


- formgivningsundersøgelser, herunder eksperimenter, med fokus på sammenhængen mellem generel form og detaljen bestående af konkrete materialer
- projektfremstilling både som skitsering og præsentation
- bekendtgørelser og regler
- planlægningslove og regler
- projektstyringsværktøjer



Eleverne skal udforme et sommerhus på en given grund til en given målgruppe. Sommerhuset skal leve op til kravene i BR18, med særligt fokus på "Energiforbrug" (her særligt u-værdierne for sommerhuse) samt den valgte lokalplan for området.
Eleverne skal udarbejde et rumprogram, der tager hensyn til bygningens intention, målgruppe og kontekst.
Der arbejdes med eksperimenterende udformninger på bygningskroppen og udtrykket vha modeller. Der undersøges forskellige typer af træbeklædninger på mockups i værkstedet. Der skal arbejdes i 3D SketchUp.

Eleverne får et kursus i Trello som projektstyringsværktøj.

Guidet tur med Dansk Arkitektur Center med fokus på arkitektur.

Fokus på:
Udtryk på en bygning i form af udformning og materialevalg. Lovgivninger i byggeriet.
Indblik i forskellige typer af træbeklædning, hvordan de monteres og hvordan de ser ud.
Beregning af U-værdier
Projektstyring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitekturhistorie

Valgtema: Arkitektur

- arkitekturhistorien med fokus på boligformer og enfamilieshuse


Eleverne får et oplæg om arkitekturhistorien i Danmark fra slutningen af 1800-tallet til i dag. Der er primært fokus på boligbyggeri.

Hver gruppe skal herefter udarbejdet et præsentationsmateriale af nogle udvalgte bygninger i Aarhus. I præsentationen skal der være fokus på stilperioden og bygningens udtryk ift. dette - materialer,  detaljer, udtryk.
Oplæggene skal bruges til studieturen i Aarhus.

Fokus på:
Hvordan samfundsmæssige forhold har været betydende for det arkitektoniske udtryk i vores omgivelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Studietur

Nøgletema: Projektering
Valgtema: Arkitektur


- materialer, konstruktioner og anlægsarbejder
- Arkitekturhistorie


STUDIETUR TIL AARHUS TIRSDAG-TORSDAG

- Vi får en rundvisning med fokus på ombygningen af den gamle Ceres-grund. Der er fokus på byfornyelse og byrum.

- Vi besøger ARos med fokus på udstillingerne, men også på arkitekturen.

- På besøg hos Unicon. Fokus på fremstilling af beton til bygningsindustrien. Oplægget er vinklet, så det inddrager kemisk forståelse.

- Byvandring med elevernes egne arkitekturhistoriske oplæg omkring bygninger vi passerer.

- Moesgaard, hvor vi ser udstillingen og iagttager arkitekturen og brugen af materialer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nedrivning

Eleverne skal nedrive sidste års eksamensprojekter. Hver gruppe får ét eksamensprodukt. Inden nedrivning skal de registrere, opmåle og optegne (håndtegning) produktet. Dette skal bruges til næste forløb "Konstruktionstegning".

Derefter skal gruppen nedrive produktet, sortere byggeaffaldet og bevare de dele, der kan genbruges.

Fokuspunkt:
Lære værkstedet at kende
Få en forståelse for opbygningen af konstruktionerne.
Forholde sig til byggeaffald samt genbrug af materialer.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Konstruktionstegning

Nøgletema: Projektering

- materialer, konstruktioner, installationer og anlægsarbejder
-anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger


På baggrund af deres gruppernes skitser og optegnelser fra sidste forløb "nedrivning", skal eleverne tegne konstruktionstegninger/detaljetegninger i 3D og 2D CAD. Eleverne skal navngive og forklare funktionerne af de enkelte lag i konstruktionen.

Fokus på:
Forståelsen og betydningen af en konstruktions forskellige lag.
Lære at tegne detaljetegninger.
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Værksted


Nøgletema: Konstruktion og planlægning

- konstruktion af enkle bygningsdele i fuld skala
- arbejde og færdes sikkert i værksted og på arbejdspladsen
- planlægningsprocesser i byggeriet



Undervisningen i værkstedet varetages af faglærere fra EUD.
Forløbets startes op med teoriundervisning af hhv en murer- og en tømrerfaglærer.

Eleverne skal bygge en bygningskonstruktion bestående af terrændæk, ydervæg og tag i værkstedet. Konstruktionen består af både murer- og tømrerarbejde.

Fokus på:
At arbejde i værkstedet - herunder værktøj, maskiner og sikkerhed
At forstå de håndværksmæssige færdigheder, der har stor betydning for byggeriets kvalitet
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 PROJEKT - Energioptimering

Nøgletema: Projektstyring og Energi og Miljø
Valgtema: Energi


- forskellige energiforsyningsformer til en bolig   
- forskellige boligtypers energiforbrug
- undersøgelser til udvikling af energioptimering i en bolig
- principper for energirammeberegning, herunder varmetabsberegninger
- teknisk kommunikation, herunder projekteringsforløbet
- planlægningsprocesser i byggeriet
- mødeafvikling, herunder virtuelle møder



Eleverne skal udvikle en energioptimeret bolig.
Der er fokus på at arbejde med integreret design, hvor de tekniske aspekter indtænkes i det formgivningsmæssige udtryk.

Der arbejdes med forståelsen for hvilke faktorer, der er afgørende for at minimere energiforbrugt - både aktive og passive tiltag.

Der beregnes U-værdier, energiramme og energiforbrug.

Eleverne introduceres til Velux daylight visualizer og lærer at simulere dagslysfaktor ved at importere deres sketchup modeller, for at imødekomme krav for dagslys i opholds og arbejdsrum.

Virksomhedsbesøg på Woodfiber. (Blev aflyst af virksomheden ugen før)


Fokus på:
Energioptimering og de passive og aktive løsninger, der kan arbejdes med, samt daglysets betydning for indeklimaet.
En forståelse for integreret byggeri, hvor tekniske løsninger skal hænge sammen med og indtænkes i det arkitektoniske udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 fremlæggelser og tegningsmappe

Eleverne fremlægger deres projekter i klassen. Halvdelen fremlægger for hinanden, mens den anden halvdel arbejder på tegningsmappe, som de har fået en introduktion til.

- anvendelse af it-værktøjer ved projektering, herunder 2D og 3D CAD-tegninger

Fokus på formidling af deres arbejde mundtligt og skriftligt
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Optakt til bæredygtighedsprojekt

Eleverne læser litteratur om bæredygtighed og fremlægger for hinanden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 PROJEKT_bæredygtighed

Nøgletema: Projektstyring, Projektering og Energi og miljø
Valgtema: Arkitektur
Supplerende stof: bæredygtighed, som underbygger og uddyber forståelsen af Energi og miljø.


- indarbejdning af de stedsspecifikke forhold ved et byggeri, herunder landskab, bymiljø, samt kulturelle og byplanmæssige aspekter.
- udvalgte miljøforhold ved almindelig drift af en bygning
- materialevalg og valg af komponenter i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning




Projekt med fokus på bæredygtighed. Eleverne skal udarbejde et forslag til en dobbelthusbebyggelse og derefter fokusere på ét af husene, som designes.

Vi starter forløbet med en værkstedsworkshop afholdt af 'Landsforening for økologisk byggeri'. Eleverne introduceres til biogene materialer og arbejder med halm- og lerkonstruktioner i værkstedet.

Eleverne skal forholde sig til begrebet bæredygtighed som betegnelsen, der rummer de tre begreber miljømæssig-, social- og økonomisk bæredygtighed, og tage højde for alle tre parametre i udarbejdelsen af deres løsningsforslag.

Eleverne skal foretage et argumenteret valg af materialer i relation til økonomi, levetid og miljøpåvirkning. Derudover skal de forholde sig til miljøforhold ved vedligeholdelsen af de valgte materialer i forbindelse med driften af bygningen. Eleverne skal også forholde sig til afledning af spildevand samt energiforsyning til boligen.

Desuden skal eleverne forholde sig til sammenhængen mellem bygningsformen og materialevalget ud fra tanker om æstetik og bæredygtighed.


Fokus på:
At bæredygtighed handler om miljø, økonomi og sociale faktorer, og hvilken betydning det har for vores byggerier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 90,00 moduler
Dækker over: 95 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer