Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Per Brændbyge Petersen
Hold 2018 HI-y (1y HI, 2y HI, 3y HI)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Danmarks tilblivelse - Vikingetid
Titel B Fake news
Titel C Det moderne DKs tilblivelse - 1800-tallet
Titel D Verdenshistorien fra stenalder til kold krig
Titel E Romerriget
Titel F Imperialismen og 1. verdenskrig
Titel G Kold krig og ny verdensorden
Titel H Vefærdsstaten og Danmarks internationale placering
Titel I Israel/Palæstina

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Danmarks tilblivelse - Vikingetid

Peter Frederiksen mfl.: Grundbog til Danmarkshistorien, Systime 2006. S. 13-22, 27-37, 44-47 (kilde 2, 3 og 5).
Carl Harding Sørensen: Vikinger og togter. Gyldendal 1990. S. 6-15.
Carl og Esben Harding Sørensen: Danmark i Vikingetiden. Gyldendal 1979. S. 90, 98-104.
Bjørn Matsen og Ole Bjørn Petersen: Vikinger. Indsigt og udsyn. Systime 2006. S. 59-66.
DR: Historien om Danmark. Vikingetiden. 58 minutter.
Miniforedrag om Danmarks tilblivelse. 4 minutter. http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/miniforedrag-danmarks-oprindelse/
Vikingemuseet Roskilde. Hvordan man bygger et vikingeskib. 6 minutter og 27 sekunder. https://www.youtube.com/watch?v=54rXc9CLM7Y
Klip fra filmen: Normannerne. Per Kirkeby og Poul Gjernis. 1974. 5 min om normannerhøvdingens begravelse.
Artikel Skalk februar 2002: Oldtidens opfindelser.
Foredrag med Jeanette Varberg, Nationalmuseet: Danmarks tilblivelse.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
- Analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
- Forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Fake news

Fake-news forløb
Læringsmål - hvad eleverne gerne skal kunne efter forløbet:
• Hvad er Fake News? (begrebsafklaring Fake News, Alternative nyheder, Alternative Fakta, Selektive Fakta)
• Hvordan identificerer og klassificerer man det?
• Hvem skaber det og med hvilket formål?
• Hvordan spredes de?
• Hvilke konsekvenser har det?
• Hvordan kan vi agere i en verden med Fake News? Hvordan kan vi medvirke til at stoppe spredningen?
• Hvorfor er det vigtigt med fakta og nyheder, som vi kan stole på?
• Hvilken rolle spiller følelser i debatten?
• Hvilken betydning har "informationssamfundets økosystem" for spredningen af Fake News? (lukkede bobler, spredning en-> mange, Gode spredningsvilkår, ingen censur, let adgang)
Faglige mål:
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden  
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg

Materiale:
Hendricks, Vincent & Vestergaard, Mads, ”Hvis du tror, at Michelle Obama er født som mand, skal nettet nok bekræfte det”, Information 19. August, 2017
Test: ”Kan du spotte falske nyheder på facebook?”, DR.DK, https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook
• Artikel:
http://bf.dk/FagmagasinetPerspektiv/Bladet/2011/Perspektiv%2011/SaadanFaarDuMestUdAfDinKildekritikPaaNettet.aspx
(artiklen er fundet på Svendborg Gymnasiums biblioteks side om "Fake News og kildekritik på nettet"

Skala over informationskvalitet: https://o365itcfyn.sharepoint.com/sites/svgy/bibliotek/Sider/Fake-News.aspx
Aftenshowet Danmark DR Jorden er Flad. 8 minutter
https://www.youtube.com/watch?time_continue=12&v=Iq0Mh9USgmM
Artikel: Jacob Mchangama
https://www.zetland.dk/historie/sOPXjd5n-aevmJ36a-9c88c


Dokumentaren "Løgnefabrikken - De falske nyheder fra Rusland" på dr.dk/tv. 59 minutter.
Artikel fra Berlingske Tidende + ca. 1½ minut indslag om deep-fake.https://www.b.dk/globalt/kaldte-obama-lige-trump-for-bror-lort-og-er-emma-watson-med-i-en-pornofilm + https://www.youtube.com/watch?v=cQ54GDm1eL0 Obama said this…?
Hvordan lave deep-fake? https://www.youtube.com/watch?v=ttGUiwfTYvg
Gav Trump fingeren til italiensk premierminister?
https://www.youtube.com/watch?v=JPVLOnR7pvQ
Hvorfor blev Sverige ikke angrebet af Tyskland under 2 verdenskrig?
https://www.youtube.com/watch?v=EO86RjbGmcM
A-kraft i Jylland?
http://www.jydskatomkraft.dk/sw2790.html
"Danskerne raser over brug af krænkende glose i humoristisk sammenhæng"
http://rokokoposten.dk/2018/01/03/danskere-raser-brug-kraenkende-glose-humoristisk-sammenhaeng/

CIA dræbte Bob Marley.
http://yournewswire.com/cia-agent-deathbed-bob-marley/

Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Det moderne DKs tilblivelse - 1800-tallet

- Peter Frederiksen, Knud Ryg Olsen, Olaf Søndberg: Grundbog til Danmarkshistorien, 2. udgave, Systime. S. 51-62, 124-138, 144-147, 150-151, 154-167, 287-288, 299-303.
Film:
- Før frosten.
- https://www.dr.dk/skole/historie/tv-serien-tidlig-middelalder#!/
- https://www.dr.dk/tv/se/historien-om-danmark/historien-om-danmark-3/historien-om-danmark-2#!/
- https://www.youtube.com/watch?v=s5dLM3PqhLs Om 1864
Kilde: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/christian-christensen-om-fattigdom-i-1887/
Foredrag:
Foredrag:
- Instruktør Michael Noer. Før Frosten.
- Foredrag om middelalderen af Jesper Langkilde, arkæolog Roskilde museum.
Forløbet mundede ud i DHO.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Verdenshistorien fra stenalder til kold krig

Verdenshistorien fra stemalder til kold krig
Helles m.fl: Overblik. Gyldendal 2005. S. 9-10, 13-19, 21-30, 33-38, 41-43, 47-48, 52-53, 56, 59-62, 65-78, 80-84, 87-88, 97-100, 102-106, 113-115, 117-122, 124-127, 130-132, 134-140, 144. 146-150, 152-156, 158-162, 166-167
- http://www.lascaux.culture.fr/#/en/02_00.xml Hulemalerier
- http://www.filmstriben.dk/skole/film/details.aspx?id=2696998000 Kartoflens historie (tegnefilm)
- https://www.youtube.com/watch?v=gj2v7-0tAC0 1. verdenskrig i overblik. 6 min
- http://www.youtube.com/watch?v=5hm59wWGjyw&feature=related Om nationalisme og industrialisering
- http://www.youtube.com/watch?v=l1m0QudJibQ Om industrialiseringen
- https://www.slavespillet.dk
- map as history. Diverse sider
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden



Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Romerriget

- C.-J. Bryld: Verden før 1914. Systime 2008. S. 37-67
- Knud Helles: Romerriget. Columbus 1987. S. 48-52, 82-84 og 86-88.
- K. J. Steg: På sporet af Romerriget. Lindhardt og Ringhof. 2018. S. 23-27, 55-57.
- https://www.dailymotion.com/video/x7b6b55 50 min. Pompeii - The Last Day. BBC.
- Map as history. Diverse kort.
- https://denstoredanske.lex.dk/Romulus_og_Remus? utm_source=denstoredanske.dk&utm_medium=redirect&utm_campaign=DSDredirect  Remus og Romulus myte.
- https://www.the-map-as-history.com/Rome-Roman-empire/from-the-founding-to-the-downfall
- https://forlagetcolumbus.dk/boeger/historie/imperier-fra-oldtid-til-nutid/kort-og-figurer-fra-bogen/   Kort over Romerriget.
- https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/romerriget-og-danmark/   Om Danmark og romerne
- https://www.flickr.com/photos/wrldvoyagr/1231408122  Den store Herman. Tankeeksperiment/kontrafaktisk historie - hvordan ville Danmark have set ud, hvis Rom havde overvundet Germanerne og derefter sandsynligvis ville have kommet til Danmark?

Faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Imperialismen og 1. verdenskrig

Imperialismen og 1. verdenskrig.
Materiale:
- C.-J. Bryld: Verden efter 1914. Systime 2008. S. 9-28, 30-56
- Frederiksen m.fl.: Grundbog til historie. Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig. Systime 2012. S. 106-109.
- C.-J. Bryld I-bog. Verden efter 1914. Kilde: W. F. Blunt: Storbritanniens imperialistiske skæbne + Kilde: Østrig-Ungarns ultimatum + A. J. P. Taylor (1906-90) fortæller først om attentatet mod den østrig-ungarske tronfølger, Franz Ferdinand, og hans hustru d. 28. juni 1914. + Clemenceaus tale ved traktatens forelæggelse (traktaten for den tyske delegation d. 7. maj 1919).
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-glemte-folkemord-i-tysk-sydvestafrika-mellem-politiske-fejder-og-historiske-fakta  
- https://www.youtube.com/watch?v=wJ1uo5jvpe8 Første 27 min og 50 sekunder. How the Europeans Divided Africa
- https://www.youtube.com/watch?v=OfO7TduevHA 4 min. How the Assassination of Archduke Franz Ferdinand Unfolded with Dan Snow
- http://www.bbc.co.uk/history/worldwars/wwone/battle_passchendaele.shtml Baggrundsstof om slaget ved Passchendaele.
- https://www.youtube.com/watch?v=vRHp1Gbyhec&t=5778s Film. Passchendaele Documentary. 1 time 54 min.
- https://www.firstworldwar.com/posters/uk.htm Analyser af propagandaplakater fra 1. verdenskrig.
- https://www.youtube.com/watch?v=921z4LAHvak Propaandasang fra USA "Over there". 2 min 43 sekunder.
- Map as history. Diverse kort.
- Thygesen m.fl.: 1914. Da verdenen blev en anden. Forlaget Herredagen 2013. S. 92 og 250.
- Derudover: Hver enkelt elev har produceret en screencast af selvvalgt emne vedrørende 1. verdenskrig - varighed ca. 8 minutter.

Faglige mål:
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.







Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Kold krig og ny verdensorden

Materiale:
- Carl-Johan Bryld. Verden efter 1914 - i dansk perspektiv. Systime 2008. S. 149-180, 278.
- Carl-Johan Bryld: verdeen efter 1914 I-bog udgave. Kilder: Winston Churchills jerntæppetale, 5. marts 1945 + Stalins svar på Churchills jerntæppetale, 14. marts 1946 (Interview i partiavisen Pravda) + Warszawapagtlandene om Berlinmuren, 1961. fra d. 13. august 1961.
- https://www.youtube.com/watch?v=jlbAUFvh04k  10 min 39 sekunder Eingemauert! - Die innerdeutsche Grenze | DW Deutsch
- Olsen og Mørck: USAs nye verdensorden. Systime 2006. S. 105-119, 135-137, 203-206, 213-214, 233-241, 275-277.
- Film om 11 september 2001: The Last Hour of Flight 11 Historical Documentary. 46 minutter.
- Cold war documentary 2/24. 1945-1947.  https://www.youtube.com/watch?v=p8mpF8Ig7LQ
- Cold war documentary 3/24. 1947-1952. https://www.youtube.com/watch?v=xBRJ-VX6ZZ4
- Om Cuba-krisen:
https://www.youtube.com/watch?v=yOxeZt217uw&index=10&list=PL3H6z037pboGWTxs3xGP7HRGrQ5dOQdGc
- Map as history
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Vefærdsstaten og Danmarks internationale placering

- Andersen, Branner, Feldstein, Hastrup, Nielsen, Roslyng-Jensen, Seidelin: Fokus 3 * kernestof i historie - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal. S. 48-63, 66-68, 70-73, 135-150, 154-155, 157-161,163-175, 178-179.
- Miniforedrag velfærdsstaten. Uploadet 6-2 2012. Peter Brunbeck. 4,26 minutter.
https://www.youtube.com/watch?v=MdK2a4KdXFQ
- Velfærdsstatens historie. Danskernes akademi. Uploadet 20-12 2010. 3 x 10 minutter. https://www.youtube.com/watch?v=s32s0n1ybX0&list=PL7HlnEPrsIozyzx1QiHuWPI31mr7jomZI
- EF-afstemningen 1972. DR 2 15-12 2005. 37,53 min. CFU
- Valgplakater 1972. https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/valgplakater-for-ef-folkeafstemningen-1972/

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Israel/Palæstina

- H. W. Mortensen: Israel - en stat i Mellemøsten. Systime 2011. S. 9-34, 37-42, 45-58, 175-178, 182-190.
- C.-J. Bryld: Verden efter 1914. Systime 2006-2008. S. 313-320.
- http://www.lib.utexas.edu/maps/historical/israel_hist_1973.jpg (kort)
- Palæstina/Israel 1917 - 2018 på 9 minutter...
www.youtube.com/watch?v=0vwkfJb7FEc
- Bombning af King David hotel 1946: 2½ min.
www.youtube.com/watch?v=4hs4Z5b-ddE
- Film: Bosætter eller besætter. 2007. J.F. Pedersen m.fl.. 60 minutter.
- Fredsforhandlinger og fremtidsperspektiver https://faktalink.dk/titelliste/ipko/ipkofrem
- http://www.youtube.com/watch?v=BL59Q-1Hm0o Palæstina 1936-1939. 6 min 58 sekunder.

Faglige mål:
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶  reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶  anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer