Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Svendborg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Svend Erik Ottesen
Hold 2018 SPA-a (1a SP, 2a SP, 3a SP)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Begyndersystem
Titel B La familia española
Titel C Los jóvenes (eksamensemne 25 ns)
Titel D Chile 1
Titel E La Guerra Civil española
Titel F Chile 2
Titel G La violencia doméstica
Titel H México (eksamensemne - 35 ns)

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Begyndersystem

Buena Idea, tekst- og øvebog

Repaso kap. 1-3

Fællesarrangement omkring dokumentaren "El Silencio de otros"

Diverse sange og grammatiske øvelser .

Fokus på indlæring af basalt ordforråd og simple kommunikative øvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B La familia española

Vi tager fat på emnet om en spansk familie og forholder os til den hverdag vi kender fra Danmark.

Eva Rosenkilde: "La familia española", Gyldendal 2013 - tekst og video.


Diverse sange og grammatiske øvelser.

Fokus på indlæring af gloser og simpel kommunikation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel C Los jóvenes (eksamensemne 25 ns)

Vi tager fat på hvordan unge lever i Latinamerika og hvilke udfordringer de møder i deres liv. Ud over deres personlige historier får vi også indblik  i forskellige karekteristika for landende.

I 3.g drejer vi fokus på unges spaniernes liv, med fokos på "la generacion de los mil euros" og hvilke fremtidsmuligheder de unge har.

Kernestof:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La identidad contrastada", Gyldendal 2013, med flg. tekster:
Mario de Colombia - "Quiero una vida sin drogas"
Aby de México - "Soy una chica con ambiciones"
Héctor de Nicaragua - "No quiero vivir en la calle"
Mariángeles de Argentina - "Me gustan las chicas
Nicolás de Chile - "Estoy orgulloso de mi país"

Ole Loumann: "Nuevos retratos",  Gyldendal 2008, med flg. tekster:
"La generación de los mil euros"

"Independizarse" - eksamensopgave fra 2011

Supplerende materiale:
"Vivir en la casa de los padres" tekst og video - https://e-studiar.net/texto-vivir-en-casa-de-los-padres/
"Mileuristas y ninis", tekste og video - https://e-studiar.net/texto-mileuristas-y-ninis/

Diverse dokumentarprogrammer:
Spaniens fortabte generation, DR1 14./11.-2011
Kampen for overlevelse, Horisont 14./01. 2013

Foredrag holdt af Salka Wollesen Breum om sprog, kultur og religion, samt den sociale og politiske situation i Colombia. Endvidere fortalte Salka om machismo, om at være ung i Colombia og om projektet "Mi cuerpo" (et program hun har været med til at starte, som tilbyder gratis undervisning i seksuel sundhed til skoler i Colombia

Udvekslingelever fra Mexico på besøg i klassen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Præteritum/Imperfektum 25-10-2019
Afsluttende opgave med datider! 15-11-2019
Aflevering 22-11-2019
Eksamensopgave - Los carteles 02-05-2021
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel D Chile 1

Med emnet Chile ser vi hvordan Allendes regering bliver væltet og de omvæltninger som det medfører på kort og langt sigt for Chile (undertrykkelse, forfølgelse, tortur og drab)

Machuca af Andrés Wood ved Inge Margrethe Clausen, Gyldendal 2006.
Film og manuskrift.

Film og dokumentar.
"Billeder fra et diktatur",  DR2, 12/9 - 2010.
"Salvadors Allendes sidste timer", DR 2, 22/10 - 2001
"Songs of repression"
Fællesarrangement med instruktøren Estephan Wagner
Resumen en español fra Rodrigo nr. 150, p.16-23

Foredrag: Gonzalo Vargas fortæller om Chile, diktatur og tilgivelse i foredraget "Te he perdonado”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 29-11-2019
Aflevering 3 06-12-2019
Aflevering 4 13-12-2019
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E La Guerra Civil española

La Guerra Civil española de Jesús Nieto, p. 44-47
Dos pósteres de la Guerra Civil, p. 46-51
El exilio después de la Guerra Civil española, p. 54-57

El franquismo -  Ideología y Características del régimen: http://www.infoguerracivil.com/espana-ideologia-caracteristicas-regimen.html

Fællesarrangement omkring dokumentaren "El Silencio de otros" i 1.g.

La lengua de las mariposas, film og manuskrift.

Emnet blev brugt til SRO sammen med Engelsk
Dokumentarer.
Cómo empezá la Guerra Civil española - https://www.youtube.com/watch?v=ECzJ4YFKUWM
Krigen i Spanien, DR2, 19/11 - 2006

Las Canciones de la Guerra Civil española - Republicanas y nacionales
http://centros1.pntic.mec.es/ies.maria.moliner3/guerra/c_nac.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Chile 2

Vi arbejder videre med emnet Chile via

Machuga - film og manuskrfit
og "La compoosición"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G La violencia doméstica

med udgangspunkt i filmen El Bola arbejder vi med hvordan børn kan komme i klemme i familier.

El Bola af Juan Antón Mañas ved Annette Robson og Dorthe Mondrup, Gyldendal 2005.

"No te quedes de brazos cruzados" på s.59.

Informe de la Unicef, 2003,  p.86-87

"Unos 3.500 niños mueren....", p.

La violencia doméstica contra los niños, p.90-91.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel H México (eksamensemne - 35 ns)

Vi tager hul på emnet Mexico, hvor vi vil komme vidt omkring i landet. Desværre er studieturen - for mange af jer -  ikke blevet muligt så derfor tager vi på denne rundrejse.  

Kernestof:

Kristina Pilmark, Rikke Olsen: Mosaico Mexicano, Gyldendal 2016 med følgende emner:

"La desigualdad", p.38-42.
"El turismo en México", p.68-78.
"Una sociedad insegura", p.79-88
"Un país machista", p.95-104;107


Susan Dezar: "¿Culturas de México? ¡ Qué Padre!"
Textos y tareas Suzan Desezar | aMateMedia 2019 | 3. red
- Om økonomien: Vídeo: La riqueza está mal distribuida
- Mariachikultur: "Me siento orgulloso de ser Mariachi"  tekst og video - y  " El trajde de Gala". p.34-42

Supplerende stof:

"Un país de jóvenes", p.15-23.
"Ciudad de México", p.32-37
"El país más obeso del mundo", p.49-52.
"La cultura mexicana", p.56-57.
"Pueblos indígenas de Oaxaca", p.63-65

Diverse dokumentarer om livet i Mexico.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer